האם להחמיר לא לעשות מלאכה ביו"ט שני של גלויות בבני ברק

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שלח
הודעות: 1543
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

האם להחמיר לא לעשות מלאכה ביו"ט שני של גלויות בבני ברק

הודעהעל ידי שלח » א' אוגוסט 25, 2013 1:23 pm

שמעתי שהחזון איש החמיר בבני ברק , והגרי"ז בירושלים, מחשש שהשלוחים לא הגיעו למקומות אלו בזמן הקדמון

שלח
הודעות: 1543
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

Re: האם להחמיר לא לעשות מלאכה ביו"ט שני של גלויות בבני ברק

הודעהעל ידי שלח » א' אוגוסט 25, 2013 1:44 pm

קבצים מצורפים
יום טוב שני.pdf
(318.9 KiB) הורד 87 פעמים

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1418
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו

Re: האם להחמיר לא לעשות מלאכה ביו"ט שני של גלויות בבני ברק

הודעהעל ידי מאיר סובל » א' אוגוסט 25, 2013 2:19 pm

נכון וידוע, אם כי לא הורו לאחרים לנהוג כך, ונהגו בצינעא.
גם כיום יש מתלמידיהם שמחמירים בצינעא. אבל לא בכל מחיר... זה בהחלט בהגדרה של חומרא ולא של דין. אם אין צורך נגדי שגובר על זה.

מחולת המחנים
הודעות: 2488
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: האם להחמיר לא לעשות מלאכה ביו"ט שני של גלויות בבני ברק

הודעהעל ידי מחולת המחנים » א' אוגוסט 25, 2013 3:54 pm

שלח כתב:שמעתי שהחזון איש החמיר בבני ברק , והגרי"ז בירושלים, מחשש שהשלוחים לא הגיעו למקומות אלו בזמן הקדמון

כמדומני שהסיבה בגינה החמיר הגרי"ז לא לעשות מלאכה ביו"ט שני היתה גם מכיון שבא לא"י זה מקרוב, ולא היתה דעתו מכרעת אם הוא נקרא תושב קבוע בא"י, וע"כ גם בניו הגאונים שליט"א שבאו עמו מחו"ל, מחמירים על עצמם שלא לעשות מלאכה ביום טוב שני, אבל נכדיו שכבר נולדו בא"י, כמדומני שאינם מחמירים בזה.
אמנם אכן אומרים בשמו שדעתו היתה להחמיר כשיטת הרמב"ם במקומות יישוב חדשים בארץ ישראל, שלא לעשות בהם מלאכה ביו"ט שני.

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: האם להחמיר לא לעשות מלאכה ביו"ט שני של גלויות בבני ברק

הודעהעל ידי רחמים » א' אוגוסט 25, 2013 4:17 pm

שלח כתב:שמעתי שהחזון איש החמיר בבני ברק , והגרי"ז בירושלים, מחשש שהשלוחים לא הגיעו למקומות אלו בזמן הקדמון


מילא בני ברק אבל איך שייך לומר שבירושלים לא ידעו על קידוש החודש הרי הבית דין היה בירושלים?

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1418
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו

Re: האם להחמיר לא לעשות מלאכה ביו"ט שני של גלויות בבני ברק

הודעהעל ידי מאיר סובל » א' אוגוסט 25, 2013 5:18 pm

הבי"ד היה בעיר העתיקה, ובמקום שהיה ישוב בעיר החדשה ודאי שידעו, אבל איפה שהיה אז שמם? לא היה מי שידע.
ואם היו משפחות בודדות ומנותקות מהמרכז שבעיר העתיקה, הם ידעו רק באמצעות שלוחי בית דין כמו כל ארץ ישראל. אבל מי אומר באיזה מסלול נסעו אז השלוחים?

זו החומרא.

איש רגיל
הודעות: 2102
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: האם להחמיר לא לעשות מלאכה ביו"ט שני של גלויות בבני ברק

הודעהעל ידי איש רגיל » א' אוגוסט 25, 2013 5:29 pm

מאיר סובל כתב:הבי"ד היה בעיר העתיקה, ובמקום שהיה ישוב בעיר החדשה ודאי שידעו, אבל איפה שהיה אז שמם? לא היה מי שידע.
ואם היו משפחות בודדות ומנותקות מהמרכז שבעיר העתיקה, הם ידעו רק באמצעות שלוחי בית דין כמו כל ארץ ישראל. אבל מי אומר באיזה מסלול נסעו אז השלוחים?

זו החומרא.
ממ"נ, במקום שהיה ישוב ידעו על קידוש החודש, ובמקום שלא היה ישוב, גם האידנא אי"צ לשמור שני ימים טובים.

בברכה המשולשת
הודעות: 8488
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am

Re: האם להחמיר לא לעשות מלאכה ביו"ט שני של גלויות בבני ברק

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אוגוסט 25, 2013 6:08 pm

איש רגיל כתב:
מאיר סובל כתב:הבי"ד היה בעיר העתיקה, ובמקום שהיה ישוב בעיר החדשה ודאי שידעו, אבל איפה שהיה אז שמם? לא היה מי שידע.
ואם היו משפחות בודדות ומנותקות מהמרכז שבעיר העתיקה, הם ידעו רק באמצעות שלוחי בית דין כמו כל ארץ ישראל. אבל מי אומר באיזה מסלול נסעו אז השלוחים?

זו החומרא.
ממ"נ, במקום שהיה ישוב ידעו על קידוש החודש, ובמקום שלא היה ישוב, גם האידנא אי"צ לשמור שני ימים טובים.


לפי הרמב"ם יש יטש"ג בעיר חדשה בא"י

איש רגיל
הודעות: 2102
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: האם להחמיר לא לעשות מלאכה ביו"ט שני של גלויות בבני ברק

הודעהעל ידי איש רגיל » א' אוגוסט 25, 2013 6:59 pm

בברכה המשולשת כתב:
איש רגיל כתב:
מאיר סובל כתב:הבי"ד היה בעיר העתיקה, ובמקום שהיה ישוב בעיר החדשה ודאי שידעו, אבל איפה שהיה אז שמם? לא היה מי שידע.
ואם היו משפחות בודדות ומנותקות מהמרכז שבעיר העתיקה, הם ידעו רק באמצעות שלוחי בית דין כמו כל ארץ ישראל. אבל מי אומר באיזה מסלול נסעו אז השלוחים?

זו החומרא.
ממ"נ, במקום שהיה ישוב ידעו על קידוש החודש, ובמקום שלא היה ישוב, גם האידנא אי"צ לשמור שני ימים טובים.


לפי הרמב"ם יש יטש"ג בעיר חדשה בא"י
איפה הרמב"ם?

ברזילי
הודעות: 3184
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: האם להחמיר לא לעשות מלאכה ביו"ט שני של גלויות בבני ברק

הודעהעל ידי ברזילי » א' אוגוסט 25, 2013 10:27 pm

איש רגיל כתב:
בברכה המשולשת כתב:לפי הרמב"ם יש יטש"ג בעיר חדשה בא"י
איפה הרמב"ם?

קדוש החודש ה,יב: מקום שבינו ובין ירושלים עשרה (ימים) או פחות מעשרה והוא סוריה או חוצה לארץ ואין להם מנהג או שהיא עיר שנתחדשה במדבר ארץ ישראל או מקום ששכנו בו ישראל עתה עושין שני ימים כמנהג רוב העולם.

הריטב"א חולק וסובר שכל שהוא א"י עושים בו יום אחד(ר"ה יח וסוכה מג)

איש רגיל
הודעות: 2102
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: האם להחמיר לא לעשות מלאכה ביו"ט שני של גלויות בבני ברק

הודעהעל ידי איש רגיל » א' אוגוסט 25, 2013 11:54 pm

ברזילי כתב:
איש רגיל כתב:
בברכה המשולשת כתב:לפי הרמב"ם יש יטש"ג בעיר חדשה בא"י
איפה הרמב"ם?

קדוש החודש ה,יב: מקום שבינו ובין ירושלים עשרה (ימים) או פחות מעשרה והוא סוריה או חוצה לארץ ואין להם מנהג או שהיא עיר שנתחדשה במדבר ארץ ישראל או מקום ששכנו בו ישראל עתה עושין שני ימים כמנהג רוב העולם.

הריטב"א חולק וסובר שכל שהוא א"י עושים בו יום אחד(ר"ה יח וסוכה מג)

איך אפשר לומר שהחזו"א החמיר משום שחשש לדעת הרמב"ם שבמקום ישוב חדש עושים ב' ימים, ושמא בני ברק היא מקום חדש, הלא הוא עצמו כתב (או"ח סי' קלב סק"ג, הו"ד בשקל הקודש להגרח"ק שם) בדעת הרמב"ם שבמקומות המסופקים בא"י, עושים יום אחד.

חכם באשי
הודעות: 9987
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: האם להחמיר לא לעשות מלאכה ביו"ט שני של גלויות בבני ברק

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' אוגוסט 26, 2013 12:36 am

מדוע בני ברק היא מקום חדש? הרי כמסופר בהגדה של פסח היו מסובין שם חמשת החכמים, וזה היה סמוך לאחר החורבן, כשעוד קידשו ע"פ הראייה.
לזכרוני, מציינים את מקומה של בני ברק העתיקה באיזור צומת מסובין הסמוכה לבני ברק.

איש רגיל
הודעות: 2102
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: האם להחמיר לא לעשות מלאכה ביו"ט שני של גלויות בבני ברק

הודעהעל ידי איש רגיל » ב' אוגוסט 26, 2013 12:47 am

חכם באשי כתב:מדוע בני ברק היא מקום חדש? הרי כמסופר בהגדה של פסח היו מסובין שם חמשת החכמים, וזה היה סמוך לאחר החורבן, כשעוד קידשו ע"פ הראייה.
לזכרוני, מציינים את מקומה של בני ברק העתיקה באיזור צומת מסובין הסמוכה לבני ברק.

אם כן, בני ברק שלנו היא מקום חדש.

דב בער
הודעות: 105
הצטרף: א' אפריל 28, 2013 10:52 pm

Re: האם להחמיר לא לעשות מלאכה ביו"ט שני של גלויות בבני ברק

הודעהעל ידי דב בער » ב' אוגוסט 26, 2013 12:52 am

יש סיפור שמרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א סיפר שהחזו"א אמר לו שידליק את החשמל כשראה שהוא נזהר שלא להדליק, מה הם פרטי הסיפור?

עשוי לנחת
הודעות: 2763
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: האם להחמיר לא לעשות מלאכה ביו"ט שני של גלויות בבני ברק

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ב' אוגוסט 26, 2013 1:33 am

דב בער כתב:יש סיפור שמרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א סיפר שהחזו"א אמר לו שידליק את החשמל כשראה שהוא נזהר שלא להדליק, מה הם פרטי הסיפור?

כמדומה הובא ב'מאחורי הפרגוד'. ואינו לפני.

עזריה
הודעות: 9
הצטרף: א' יולי 28, 2013 10:48 am

Re: האם להחמיר לא לעשות מלאכה ביו"ט שני של גלויות בבני ברק

הודעהעל ידי עזריה » ב' אוגוסט 26, 2013 10:22 am

ידוע לי בעדות איש מפי איש, שכיבדו את הגר"ח קניבסקי בסנדקאות מחוץ לבני ברק ביו"ט שני, ולא רצה ליסוע מפני החומרא. והביאו אדם שהעיד בפניו שהחזו"א נסע לסנדקאות בקיבוץ חפץ חיים (נראה לי שזה היה תאומים) והסכים גם הוא ליסע.

ברזילי
הודעות: 3184
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: האם להחמיר לא לעשות מלאכה ביו"ט שני של גלויות בבני ברק

הודעהעל ידי ברזילי » ב' אוגוסט 26, 2013 10:49 am

איש רגיל כתב:איך אפשר לומר שהחזו"א החמיר משום שחשש לדעת הרמב"ם שבמקום ישוב חדש עושים ב' ימים, ושמא בני ברק היא מקום חדש, הלא הוא עצמו כתב (או"ח סי' קלב סק"ג, הו"ד בשקל הקודש להגרח"ק שם) בדעת הרמב"ם שבמקומות המסופקים בא"י, עושים יום אחד.
אם החזו"א החמיר או לא איני יודע, אבל מלשונו שם בסי' קלב אין כל כך הכרע, שהרי סיים שם "והנה נהגו בכל א"י לעשות יום אחד ויש להם על מה שיסמכו אחרי שכן דעת הריטב"א ובשל סופרים הלך אחר המיקל ועוד דאצלנו הכל ספק ובספק גם לדעת הר"מ אין עושין רק יום אחד" ולשון זאת אפשר לפרש גם באופן שיש עדיין מקום למחמיר להחמיר.

אגב, מכיוון שאתה בעניין, אולי תוכל להסביר לי את דברי החזו"א הללו. כל דבריו בסימן זה אינם מובנים לי כלל. הן הדיוק לחלק בין א"י לחו"ל שלא הבנתי, הן ההשואה להלכות מעשר (שם מדובר על א"י שהחזיקו בה לענין מצוותיה, שזה כולל גם מקומות שאינם מיושבים, שדות וכרמים, ולא על מקומות יישוב, ערים וכפרים, שזה הקובע לענין השלוחים), והן מה שמנסה לדייק מלשון הר"מ לכאן ולכאן מה דינה של עיר המסופקת (וכי בכל הלכה ברמב"ם הוא מפרש מה יהיה הדין בספקות? הרמב"ם כתב כאן רק את דיני הודאות, ובכל מקום שיש ספק נדון כבשאר דיני התורה, בשל תורה וכו'). זאת ועוד לענ"ד כלל לא מסתבר להעמיד את דינו של הרמב"ם בעיר חדשה באופן שיש מסורת איש מפי איש שלא שכן בה יהודי בכל משך הזמן שקדשו על פי הראייה, או שחפרו ארכיאולוגים את כל אדמתה עד התהום ונתנו חוות דעת שלא היה שם יישוב. פשטות לשונו היא שכל שאין לנו ידיעה ברורה שהייתה שם עיר, או שיש לפחות מה שמעורר ספק, הרי יש להניח שזו עיר חדשה, ולא הבנתי מה הכורח להוציא מההבנה הפשוטה הזו.

איש רגיל
הודעות: 2102
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: האם להחמיר לא לעשות מלאכה ביו"ט שני של גלויות בבני ברק

הודעהעל ידי איש רגיל » ב' אוגוסט 26, 2013 1:09 pm

ברזילי כתב:
איש רגיל כתב:איך אפשר לומר שהחזו"א החמיר משום שחשש לדעת הרמב"ם שבמקום ישוב חדש עושים ב' ימים, ושמא בני ברק היא מקום חדש, הלא הוא עצמו כתב (או"ח סי' קלב סק"ג, הו"ד בשקל הקודש להגרח"ק שם) בדעת הרמב"ם שבמקומות המסופקים בא"י, עושים יום אחד.
אם החזו"א החמיר או לא איני יודע, אבל מלשונו שם בסי' קלב אין כל כך הכרע, שהרי סיים שם "והנה נהגו בכל א"י לעשות יום אחד ויש להם על מה שיסמכו אחרי שכן דעת הריטב"א ובשל סופרים הלך אחר המיקל ועוד דאצלנו הכל ספק ובספק גם לדעת הר"מ אין עושין רק יום אחד" ולשון זאת אפשר לפרש גם באופן שיש עדיין מקום למחמיר להחמיר.
אני שאלתי איך אפשר לומר שהחזו"א החמיר משום שחשש לדעת הרמב"ם. ואכן מדבריו שם נראה שלדעתו יש מקום להחמיר דלא כהרמב"ם ודלא כהריטב"א.
ברזילי כתב:אגב, מכיוון שאתה בעניין, אולי תוכל להסביר לי את דברי החזו"א הללו. כל דבריו בסימן זה אינם מובנים לי כלל.
ראשית כל אודיעך נאמנה שאיני בעניין, אך אנסה להבין כל אשר ידי הכהה מגעת.
ברזילי כתב:הן הדיוק לחלק בין א"י לחו"ל שלא הבנתי
החילוק בין א"י לחו"ל מבואר להדיא בדברי הרמב"ם. וז"ל (קידוש החודש פ"ה הי"ב) 'מקום שבינו ובין ירושלם עשרה ימים או פחות מעשרה והוא סוריא או חוצה לארץ ואין להם מנהג, או שהיא עיר שנתחדשה במדבר ארץ ישראל, או מקום ששכנו בו ישראל עתה, עושין שני ימים כמנהג רוב העולם'. הנה לנו שהרמב"ם חלק בין חו"ל לא"י, בחו"ל בכל מקום שאין ידוע מה היה המנהג, אף אם היו השלוחים יכולים להגיע, עושים ב' ימים טובים. ואילו בא"י, רק בעיר שנתחדשה עושים ב' ימים טובים, אך במקום שאין ידוע מה המנהג עושים יום אחד.
ברזילי כתב:הן ההשואה להלכות מעשר (שם מדובר על א"י שהחזיקו בה לענין מצוותיה, שזה כולל גם מקומות שאינם מיושבים, שדות וכרמים, ולא על מקומות יישוב, ערים וכפרים, שזה הקובע לענין השלוחים)
כל שדה מסופחת לאיזו עיר, אין שדות במדבר.
ברזילי כתב:זאת ועוד לענ"ד כלל לא מסתבר להעמיד את דינו של הרמב"ם בעיר חדשה באופן שיש מסורת איש מפי איש שלא שכן בה יהודי בכל משך הזמן שקדשו על פי הראייה, או שחפרו ארכיאולוגים את כל אדמתה עד התהום ונתנו חוות דעת שלא היה שם יישוב. פשטות לשונו היא שכל שאין לנו ידיעה ברורה שהייתה שם עיר, או שיש לפחות מה שמעורר ספק, הרי יש להניח שזו עיר חדשה, ולא הבנתי מה הכורח להוציא מההבנה הפשוטה הזו.
הבאתי את לשון הרמב"ם בה מוכח לכאו' שרק בידוע לנו בודאי שהיא עיר חדשה.

ברזילי
הודעות: 3184
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: האם להחמיר לא לעשות מלאכה ביו"ט שני של גלויות בבני ברק

הודעהעל ידי ברזילי » ב' אוגוסט 26, 2013 1:57 pm

איש רגיל כתב:החילוק בין א"י לחו"ל מבואר להדיא בדברי הרמב"ם. וז"ל (קידוש החודש פ"ה הי"ב) 'מקום שבינו ובין ירושלם עשרה ימים או פחות מעשרה והוא סוריא או חוצה לארץ ואין להם מנהג, או שהיא עיר שנתחדשה במדבר ארץ ישראל, או מקום ששכנו בו ישראל עתה, עושין שני ימים כמנהג רוב העולם'. הנה לנו שהרמב"ם חלק בין חו"ל לא"י, בחו"ל בכל מקום שאין ידוע מה היה המנהג, אף אם היו השלוחים יכולים להגיע, עושים ב' ימים טובים. ואילו בא"י, רק בעיר שנתחדשה עושים ב' ימים טובים, אך במקום שאין ידוע מה המנהג עושים יום אחד.
זה לא חילוק בין א"י לחו"ל, אלא בין מקום שידענו שהגיעו אליו שלוחים למקום שלא ידענו. בא"י - ידענו כי לכל המקומות הגיעו שלוחים, אך בחו"ל יש שהגיעו ויש שלא. לכן על מקומות ישנים שהיו בזמן השלוחים, בחו"ל הדבר תלוי במנהג ובא"י לא. מקומות חדשים לא שייך בהם מנהג כלל כמובן, ולכן בין בארץ ובין בחו"ל דינם שני ימים. בקיצור, אין שום הבדל עקרוני בין א"י לחו"ל בענין זה, וכל השאלה (בין בארץ ובין בחו"ל) היא אם ידענו שהגיעו לשם שלוחים. כל זה כמעט מפורש, ולכן איני מבין כנ"ל. כמו כן אין שום דוחק להעמיד את דין הרמב"ם בעיר חדשה במציאות רחוקה שיש לנו ידיעה ברורה שמעולם לא היה שם יישוב.
איש רגיל כתב:
ברזילי כתב:הן ההשואה להלכות מעשר (שם מדובר על א"י שהחזיקו בה לענין מצוותיה, שזה כולל גם מקומות שאינם מיושבים, שדות וכרמים, ולא על מקומות יישוב, ערים וכפרים, שזה הקובע לענין השלוחים)
כל שדה מסופחת לאיזו עיר, אין שדות במדבר.
אינני מבין מה רצונך, הלא הרמב"ם מזכיר מציאות של עיר חדשה, וע"כ צ"ל שאותו שטח של העיר החדשה לא היה מסופח לשום עיר בזמן השלוחים. עכשיו נשאל, האם לדעתך פירות שגדלו באותו שטח בזמן השלוחים דינם כפירות חו"ל? ודאי שלא, דין א"י לענין תרו"מ ושמיטה זה דבר אחד, והגדרת מקומות היישוב אליהם הגיעו השלוחים הוא ענין אחר לגמרי, ייתכן מקום שיש לו קדושת א"י למצוותיה למרות שאינו מסופח לשום עיר. לכן, זה שכתב הרמב"ם שהחזיקו ברוב שטח א"י לענין תרו"מ אין פירושו שרוב שטח א"י היה תפוס על ידי ערים וכפרים, ואינו נוגע כלל וכלל לדיני יוט"ש (לשיטתו).

כרמי שלי
הודעות: 23
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: האם להחמיר לא לעשות מלאכה ביו"ט שני של גלויות בבני ברק

הודעהעל ידי כרמי שלי » ה' ינואר 11, 2018 9:16 pm

הגרצ״פ פראנק זצ״ל (מקראי קודש פסח ח״ב סנ״ח. לא נמצא באוצר) חושש להא משום בל תוסיף. יעויי״ש.

עבד הזמן
הודעות: 97
הצטרף: ה' דצמבר 14, 2017 12:13 pm

Re: האם להחמיר לא לעשות מלאכה ביו"ט שני של גלויות בבני ברק

הודעהעל ידי עבד הזמן » ה' ינואר 11, 2018 9:51 pm

יש מכתב של האבי עזרי באחד מקובצי ישורון שמצרף את השיטות באיסור לעשות מלאכה ביו"ט שני באר"י לאסור על יהודי מחו"ל שנמצא באר"י והחליט באמצע יו"ט להשתקע בה לעשות מלארכה מאותה החלטה ואילך



חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: הרואה, עזריאל ברגר ו־ 23 אורחים