עמוד 1 מתוך 1

האם להחמיר לא לעשות מלאכה ביו"ט שני של גלויות בבני ברק

פורסם: א' אוגוסט 25, 2013 1:23 pm
על ידי שלח
שמעתי שהחזון איש החמיר בבני ברק , והגרי"ז בירושלים, מחשש שהשלוחים לא הגיעו למקומות אלו בזמן הקדמון

Re: האם להחמיר לא לעשות מלאכה ביו"ט שני של גלויות בבני ברק

פורסם: א' אוגוסט 25, 2013 1:44 pm
על ידי שלח

Re: האם להחמיר לא לעשות מלאכה ביו"ט שני של גלויות בבני ברק

פורסם: א' אוגוסט 25, 2013 2:19 pm
על ידי מאיר סובל
נכון וידוע, אם כי לא הורו לאחרים לנהוג כך, ונהגו בצינעא.
גם כיום יש מתלמידיהם שמחמירים בצינעא. אבל לא בכל מחיר... זה בהחלט בהגדרה של חומרא ולא של דין. אם אין צורך נגדי שגובר על זה.

Re: האם להחמיר לא לעשות מלאכה ביו"ט שני של גלויות בבני ברק

פורסם: א' אוגוסט 25, 2013 3:54 pm
על ידי מחולת המחנים
שלח כתב:שמעתי שהחזון איש החמיר בבני ברק , והגרי"ז בירושלים, מחשש שהשלוחים לא הגיעו למקומות אלו בזמן הקדמון

כמדומני שהסיבה בגינה החמיר הגרי"ז לא לעשות מלאכה ביו"ט שני היתה גם מכיון שבא לא"י זה מקרוב, ולא היתה דעתו מכרעת אם הוא נקרא תושב קבוע בא"י, וע"כ גם בניו הגאונים שליט"א שבאו עמו מחו"ל, מחמירים על עצמם שלא לעשות מלאכה ביום טוב שני, אבל נכדיו שכבר נולדו בא"י, כמדומני שאינם מחמירים בזה.
אמנם אכן אומרים בשמו שדעתו היתה להחמיר כשיטת הרמב"ם במקומות יישוב חדשים בארץ ישראל, שלא לעשות בהם מלאכה ביו"ט שני.

Re: האם להחמיר לא לעשות מלאכה ביו"ט שני של גלויות בבני ברק

פורסם: א' אוגוסט 25, 2013 4:17 pm
על ידי רחמים
שלח כתב:שמעתי שהחזון איש החמיר בבני ברק , והגרי"ז בירושלים, מחשש שהשלוחים לא הגיעו למקומות אלו בזמן הקדמון


מילא בני ברק אבל איך שייך לומר שבירושלים לא ידעו על קידוש החודש הרי הבית דין היה בירושלים?

Re: האם להחמיר לא לעשות מלאכה ביו"ט שני של גלויות בבני ברק

פורסם: א' אוגוסט 25, 2013 5:18 pm
על ידי מאיר סובל
הבי"ד היה בעיר העתיקה, ובמקום שהיה ישוב בעיר החדשה ודאי שידעו, אבל איפה שהיה אז שמם? לא היה מי שידע.
ואם היו משפחות בודדות ומנותקות מהמרכז שבעיר העתיקה, הם ידעו רק באמצעות שלוחי בית דין כמו כל ארץ ישראל. אבל מי אומר באיזה מסלול נסעו אז השלוחים?

זו החומרא.

Re: האם להחמיר לא לעשות מלאכה ביו"ט שני של גלויות בבני ברק

פורסם: א' אוגוסט 25, 2013 5:29 pm
על ידי איש רגיל
מאיר סובל כתב:הבי"ד היה בעיר העתיקה, ובמקום שהיה ישוב בעיר החדשה ודאי שידעו, אבל איפה שהיה אז שמם? לא היה מי שידע.
ואם היו משפחות בודדות ומנותקות מהמרכז שבעיר העתיקה, הם ידעו רק באמצעות שלוחי בית דין כמו כל ארץ ישראל. אבל מי אומר באיזה מסלול נסעו אז השלוחים?

זו החומרא.
ממ"נ, במקום שהיה ישוב ידעו על קידוש החודש, ובמקום שלא היה ישוב, גם האידנא אי"צ לשמור שני ימים טובים.

Re: האם להחמיר לא לעשות מלאכה ביו"ט שני של גלויות בבני ברק

פורסם: א' אוגוסט 25, 2013 6:08 pm
על ידי בברכה המשולשת
איש רגיל כתב:
מאיר סובל כתב:הבי"ד היה בעיר העתיקה, ובמקום שהיה ישוב בעיר החדשה ודאי שידעו, אבל איפה שהיה אז שמם? לא היה מי שידע.
ואם היו משפחות בודדות ומנותקות מהמרכז שבעיר העתיקה, הם ידעו רק באמצעות שלוחי בית דין כמו כל ארץ ישראל. אבל מי אומר באיזה מסלול נסעו אז השלוחים?

זו החומרא.
ממ"נ, במקום שהיה ישוב ידעו על קידוש החודש, ובמקום שלא היה ישוב, גם האידנא אי"צ לשמור שני ימים טובים.


לפי הרמב"ם יש יטש"ג בעיר חדשה בא"י

Re: האם להחמיר לא לעשות מלאכה ביו"ט שני של גלויות בבני ברק

פורסם: א' אוגוסט 25, 2013 6:59 pm
על ידי איש רגיל
בברכה המשולשת כתב:
איש רגיל כתב:
מאיר סובל כתב:הבי"ד היה בעיר העתיקה, ובמקום שהיה ישוב בעיר החדשה ודאי שידעו, אבל איפה שהיה אז שמם? לא היה מי שידע.
ואם היו משפחות בודדות ומנותקות מהמרכז שבעיר העתיקה, הם ידעו רק באמצעות שלוחי בית דין כמו כל ארץ ישראל. אבל מי אומר באיזה מסלול נסעו אז השלוחים?

זו החומרא.
ממ"נ, במקום שהיה ישוב ידעו על קידוש החודש, ובמקום שלא היה ישוב, גם האידנא אי"צ לשמור שני ימים טובים.


לפי הרמב"ם יש יטש"ג בעיר חדשה בא"י
איפה הרמב"ם?

Re: האם להחמיר לא לעשות מלאכה ביו"ט שני של גלויות בבני ברק

פורסם: א' אוגוסט 25, 2013 10:27 pm
על ידי ברזילי
איש רגיל כתב:
בברכה המשולשת כתב:לפי הרמב"ם יש יטש"ג בעיר חדשה בא"י
איפה הרמב"ם?

קדוש החודש ה,יב: מקום שבינו ובין ירושלים עשרה (ימים) או פחות מעשרה והוא סוריה או חוצה לארץ ואין להם מנהג או שהיא עיר שנתחדשה במדבר ארץ ישראל או מקום ששכנו בו ישראל עתה עושין שני ימים כמנהג רוב העולם.

הריטב"א חולק וסובר שכל שהוא א"י עושים בו יום אחד(ר"ה יח וסוכה מג)

Re: האם להחמיר לא לעשות מלאכה ביו"ט שני של גלויות בבני ברק

פורסם: א' אוגוסט 25, 2013 11:54 pm
על ידי איש רגיל
ברזילי כתב:
איש רגיל כתב:
בברכה המשולשת כתב:לפי הרמב"ם יש יטש"ג בעיר חדשה בא"י
איפה הרמב"ם?

קדוש החודש ה,יב: מקום שבינו ובין ירושלים עשרה (ימים) או פחות מעשרה והוא סוריה או חוצה לארץ ואין להם מנהג או שהיא עיר שנתחדשה במדבר ארץ ישראל או מקום ששכנו בו ישראל עתה עושין שני ימים כמנהג רוב העולם.

הריטב"א חולק וסובר שכל שהוא א"י עושים בו יום אחד(ר"ה יח וסוכה מג)

איך אפשר לומר שהחזו"א החמיר משום שחשש לדעת הרמב"ם שבמקום ישוב חדש עושים ב' ימים, ושמא בני ברק היא מקום חדש, הלא הוא עצמו כתב (או"ח סי' קלב סק"ג, הו"ד בשקל הקודש להגרח"ק שם) בדעת הרמב"ם שבמקומות המסופקים בא"י, עושים יום אחד.

Re: האם להחמיר לא לעשות מלאכה ביו"ט שני של גלויות בבני ברק

פורסם: ב' אוגוסט 26, 2013 12:36 am
על ידי חכם באשי
מדוע בני ברק היא מקום חדש? הרי כמסופר בהגדה של פסח היו מסובין שם חמשת החכמים, וזה היה סמוך לאחר החורבן, כשעוד קידשו ע"פ הראייה.
לזכרוני, מציינים את מקומה של בני ברק העתיקה באיזור צומת מסובין הסמוכה לבני ברק.

Re: האם להחמיר לא לעשות מלאכה ביו"ט שני של גלויות בבני ברק

פורסם: ב' אוגוסט 26, 2013 12:47 am
על ידי איש רגיל
חכם באשי כתב:מדוע בני ברק היא מקום חדש? הרי כמסופר בהגדה של פסח היו מסובין שם חמשת החכמים, וזה היה סמוך לאחר החורבן, כשעוד קידשו ע"פ הראייה.
לזכרוני, מציינים את מקומה של בני ברק העתיקה באיזור צומת מסובין הסמוכה לבני ברק.

אם כן, בני ברק שלנו היא מקום חדש.

Re: האם להחמיר לא לעשות מלאכה ביו"ט שני של גלויות בבני ברק

פורסם: ב' אוגוסט 26, 2013 12:52 am
על ידי דב בער
יש סיפור שמרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א סיפר שהחזו"א אמר לו שידליק את החשמל כשראה שהוא נזהר שלא להדליק, מה הם פרטי הסיפור?

Re: האם להחמיר לא לעשות מלאכה ביו"ט שני של גלויות בבני ברק

פורסם: ב' אוגוסט 26, 2013 1:33 am
על ידי עשוי לנחת
דב בער כתב:יש סיפור שמרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א סיפר שהחזו"א אמר לו שידליק את החשמל כשראה שהוא נזהר שלא להדליק, מה הם פרטי הסיפור?

כמדומה הובא ב'מאחורי הפרגוד'. ואינו לפני.

Re: האם להחמיר לא לעשות מלאכה ביו"ט שני של גלויות בבני ברק

פורסם: ב' אוגוסט 26, 2013 10:22 am
על ידי עזריה
ידוע לי בעדות איש מפי איש, שכיבדו את הגר"ח קניבסקי בסנדקאות מחוץ לבני ברק ביו"ט שני, ולא רצה ליסוע מפני החומרא. והביאו אדם שהעיד בפניו שהחזו"א נסע לסנדקאות בקיבוץ חפץ חיים (נראה לי שזה היה תאומים) והסכים גם הוא ליסע.

Re: האם להחמיר לא לעשות מלאכה ביו"ט שני של גלויות בבני ברק

פורסם: ב' אוגוסט 26, 2013 10:49 am
על ידי ברזילי
איש רגיל כתב:איך אפשר לומר שהחזו"א החמיר משום שחשש לדעת הרמב"ם שבמקום ישוב חדש עושים ב' ימים, ושמא בני ברק היא מקום חדש, הלא הוא עצמו כתב (או"ח סי' קלב סק"ג, הו"ד בשקל הקודש להגרח"ק שם) בדעת הרמב"ם שבמקומות המסופקים בא"י, עושים יום אחד.
אם החזו"א החמיר או לא איני יודע, אבל מלשונו שם בסי' קלב אין כל כך הכרע, שהרי סיים שם "והנה נהגו בכל א"י לעשות יום אחד ויש להם על מה שיסמכו אחרי שכן דעת הריטב"א ובשל סופרים הלך אחר המיקל ועוד דאצלנו הכל ספק ובספק גם לדעת הר"מ אין עושין רק יום אחד" ולשון זאת אפשר לפרש גם באופן שיש עדיין מקום למחמיר להחמיר.

אגב, מכיוון שאתה בעניין, אולי תוכל להסביר לי את דברי החזו"א הללו. כל דבריו בסימן זה אינם מובנים לי כלל. הן הדיוק לחלק בין א"י לחו"ל שלא הבנתי, הן ההשואה להלכות מעשר (שם מדובר על א"י שהחזיקו בה לענין מצוותיה, שזה כולל גם מקומות שאינם מיושבים, שדות וכרמים, ולא על מקומות יישוב, ערים וכפרים, שזה הקובע לענין השלוחים), והן מה שמנסה לדייק מלשון הר"מ לכאן ולכאן מה דינה של עיר המסופקת (וכי בכל הלכה ברמב"ם הוא מפרש מה יהיה הדין בספקות? הרמב"ם כתב כאן רק את דיני הודאות, ובכל מקום שיש ספק נדון כבשאר דיני התורה, בשל תורה וכו'). זאת ועוד לענ"ד כלל לא מסתבר להעמיד את דינו של הרמב"ם בעיר חדשה באופן שיש מסורת איש מפי איש שלא שכן בה יהודי בכל משך הזמן שקדשו על פי הראייה, או שחפרו ארכיאולוגים את כל אדמתה עד התהום ונתנו חוות דעת שלא היה שם יישוב. פשטות לשונו היא שכל שאין לנו ידיעה ברורה שהייתה שם עיר, או שיש לפחות מה שמעורר ספק, הרי יש להניח שזו עיר חדשה, ולא הבנתי מה הכורח להוציא מההבנה הפשוטה הזו.

Re: האם להחמיר לא לעשות מלאכה ביו"ט שני של גלויות בבני ברק

פורסם: ב' אוגוסט 26, 2013 1:09 pm
על ידי איש רגיל
ברזילי כתב:
איש רגיל כתב:איך אפשר לומר שהחזו"א החמיר משום שחשש לדעת הרמב"ם שבמקום ישוב חדש עושים ב' ימים, ושמא בני ברק היא מקום חדש, הלא הוא עצמו כתב (או"ח סי' קלב סק"ג, הו"ד בשקל הקודש להגרח"ק שם) בדעת הרמב"ם שבמקומות המסופקים בא"י, עושים יום אחד.
אם החזו"א החמיר או לא איני יודע, אבל מלשונו שם בסי' קלב אין כל כך הכרע, שהרי סיים שם "והנה נהגו בכל א"י לעשות יום אחד ויש להם על מה שיסמכו אחרי שכן דעת הריטב"א ובשל סופרים הלך אחר המיקל ועוד דאצלנו הכל ספק ובספק גם לדעת הר"מ אין עושין רק יום אחד" ולשון זאת אפשר לפרש גם באופן שיש עדיין מקום למחמיר להחמיר.
אני שאלתי איך אפשר לומר שהחזו"א החמיר משום שחשש לדעת הרמב"ם. ואכן מדבריו שם נראה שלדעתו יש מקום להחמיר דלא כהרמב"ם ודלא כהריטב"א.
ברזילי כתב:אגב, מכיוון שאתה בעניין, אולי תוכל להסביר לי את דברי החזו"א הללו. כל דבריו בסימן זה אינם מובנים לי כלל.
ראשית כל אודיעך נאמנה שאיני בעניין, אך אנסה להבין כל אשר ידי הכהה מגעת.
ברזילי כתב:הן הדיוק לחלק בין א"י לחו"ל שלא הבנתי
החילוק בין א"י לחו"ל מבואר להדיא בדברי הרמב"ם. וז"ל (קידוש החודש פ"ה הי"ב) 'מקום שבינו ובין ירושלם עשרה ימים או פחות מעשרה והוא סוריא או חוצה לארץ ואין להם מנהג, או שהיא עיר שנתחדשה במדבר ארץ ישראל, או מקום ששכנו בו ישראל עתה, עושין שני ימים כמנהג רוב העולם'. הנה לנו שהרמב"ם חלק בין חו"ל לא"י, בחו"ל בכל מקום שאין ידוע מה היה המנהג, אף אם היו השלוחים יכולים להגיע, עושים ב' ימים טובים. ואילו בא"י, רק בעיר שנתחדשה עושים ב' ימים טובים, אך במקום שאין ידוע מה המנהג עושים יום אחד.
ברזילי כתב:הן ההשואה להלכות מעשר (שם מדובר על א"י שהחזיקו בה לענין מצוותיה, שזה כולל גם מקומות שאינם מיושבים, שדות וכרמים, ולא על מקומות יישוב, ערים וכפרים, שזה הקובע לענין השלוחים)
כל שדה מסופחת לאיזו עיר, אין שדות במדבר.
ברזילי כתב:זאת ועוד לענ"ד כלל לא מסתבר להעמיד את דינו של הרמב"ם בעיר חדשה באופן שיש מסורת איש מפי איש שלא שכן בה יהודי בכל משך הזמן שקדשו על פי הראייה, או שחפרו ארכיאולוגים את כל אדמתה עד התהום ונתנו חוות דעת שלא היה שם יישוב. פשטות לשונו היא שכל שאין לנו ידיעה ברורה שהייתה שם עיר, או שיש לפחות מה שמעורר ספק, הרי יש להניח שזו עיר חדשה, ולא הבנתי מה הכורח להוציא מההבנה הפשוטה הזו.
הבאתי את לשון הרמב"ם בה מוכח לכאו' שרק בידוע לנו בודאי שהיא עיר חדשה.

Re: האם להחמיר לא לעשות מלאכה ביו"ט שני של גלויות בבני ברק

פורסם: ב' אוגוסט 26, 2013 1:57 pm
על ידי ברזילי
איש רגיל כתב:החילוק בין א"י לחו"ל מבואר להדיא בדברי הרמב"ם. וז"ל (קידוש החודש פ"ה הי"ב) 'מקום שבינו ובין ירושלם עשרה ימים או פחות מעשרה והוא סוריא או חוצה לארץ ואין להם מנהג, או שהיא עיר שנתחדשה במדבר ארץ ישראל, או מקום ששכנו בו ישראל עתה, עושין שני ימים כמנהג רוב העולם'. הנה לנו שהרמב"ם חלק בין חו"ל לא"י, בחו"ל בכל מקום שאין ידוע מה היה המנהג, אף אם היו השלוחים יכולים להגיע, עושים ב' ימים טובים. ואילו בא"י, רק בעיר שנתחדשה עושים ב' ימים טובים, אך במקום שאין ידוע מה המנהג עושים יום אחד.
זה לא חילוק בין א"י לחו"ל, אלא בין מקום שידענו שהגיעו אליו שלוחים למקום שלא ידענו. בא"י - ידענו כי לכל המקומות הגיעו שלוחים, אך בחו"ל יש שהגיעו ויש שלא. לכן על מקומות ישנים שהיו בזמן השלוחים, בחו"ל הדבר תלוי במנהג ובא"י לא. מקומות חדשים לא שייך בהם מנהג כלל כמובן, ולכן בין בארץ ובין בחו"ל דינם שני ימים. בקיצור, אין שום הבדל עקרוני בין א"י לחו"ל בענין זה, וכל השאלה (בין בארץ ובין בחו"ל) היא אם ידענו שהגיעו לשם שלוחים. כל זה כמעט מפורש, ולכן איני מבין כנ"ל. כמו כן אין שום דוחק להעמיד את דין הרמב"ם בעיר חדשה במציאות רחוקה שיש לנו ידיעה ברורה שמעולם לא היה שם יישוב.
איש רגיל כתב:
ברזילי כתב:הן ההשואה להלכות מעשר (שם מדובר על א"י שהחזיקו בה לענין מצוותיה, שזה כולל גם מקומות שאינם מיושבים, שדות וכרמים, ולא על מקומות יישוב, ערים וכפרים, שזה הקובע לענין השלוחים)
כל שדה מסופחת לאיזו עיר, אין שדות במדבר.
אינני מבין מה רצונך, הלא הרמב"ם מזכיר מציאות של עיר חדשה, וע"כ צ"ל שאותו שטח של העיר החדשה לא היה מסופח לשום עיר בזמן השלוחים. עכשיו נשאל, האם לדעתך פירות שגדלו באותו שטח בזמן השלוחים דינם כפירות חו"ל? ודאי שלא, דין א"י לענין תרו"מ ושמיטה זה דבר אחד, והגדרת מקומות היישוב אליהם הגיעו השלוחים הוא ענין אחר לגמרי, ייתכן מקום שיש לו קדושת א"י למצוותיה למרות שאינו מסופח לשום עיר. לכן, זה שכתב הרמב"ם שהחזיקו ברוב שטח א"י לענין תרו"מ אין פירושו שרוב שטח א"י היה תפוס על ידי ערים וכפרים, ואינו נוגע כלל וכלל לדיני יוט"ש (לשיטתו).

Re: האם להחמיר לא לעשות מלאכה ביו"ט שני של גלויות בבני ברק

פורסם: ה' ינואר 11, 2018 9:16 pm
על ידי כרמי שלי
הגרצ״פ פראנק זצ״ל (מקראי קודש פסח ח״ב סנ״ח. לא נמצא באוצר) חושש להא משום בל תוסיף. יעויי״ש.

Re: האם להחמיר לא לעשות מלאכה ביו"ט שני של גלויות בבני ברק

פורסם: ה' ינואר 11, 2018 9:51 pm
על ידי עבד הזמן
יש מכתב של האבי עזרי באחד מקובצי ישורון שמצרף את השיטות באיסור לעשות מלאכה ביו"ט שני באר"י לאסור על יהודי מחו"ל שנמצא באר"י והחליט באמצע יו"ט להשתקע בה לעשות מלארכה מאותה החלטה ואילך

Re: האם להחמיר לא לעשות מלאכה ביו"ט שני של גלויות בבני ברק

פורסם: ש' ינואר 13, 2018 10:51 pm
על ידי קו ירוק