מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פשט בגמרא - בבא מציעא לה.

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
קלונימוס הזקן
הודעות: 1183
הצטרף: ג' דצמבר 28, 2010 7:22 pm

פשט בגמרא - בבא מציעא לה.

הודעהעל ידי קלונימוס הזקן » ב' ספטמבר 23, 2013 12:09 pm

האם יוכלו חו"ר בית המדרש להשכילני?

מסקנת הגמרא:
והלכתא שומא הדר לעולם משום שנאמר ועשית הישר והטוב


פירושו של המונח 'שומא הדר' מבואר ברש"י שכששמו את ביתו של הלווה ונתנוהו למלוה בחובו, ואחר זמן השיגה יד הלווה לשלם דמים, מבטלים את הגביה והלווה מקבל את ביתו חזרה
ובעניותי לא הבנתי כעת, בגמרא מובאת דעת נהרדעי שהיו אומרים שיש להחזיר השומא עד י"ב חודש. פתרון זה הוא לכאורה נוח יחסית גם עבור המלוה, אך האפשרות להחזיר את השומא לעולם, יוצרת למלוה בעיה קשה, כי יתקשה למכור את הנכס וכדו'.
מעתה, לפי הידוע שבעניני ממונות לא שייך קולא וחומרא, כי כל קולא לזה היא חומרא לזה. מדוע 'ועשית הישר והטוב' מצדיק הטבה כזו ללווה שיש בה הרעת תנאים ברורה למלווה??

כותב בדמע
הודעות: 105
הצטרף: ג' מרץ 26, 2013 9:39 pm

Re: פשט בגמרא - בבא מציעא לה.

הודעהעל ידי כותב בדמע » ב' ספטמבר 23, 2013 12:28 pm

זה וודאי לא גריעותא למוכר, שהרי הרבה מכירות יש ולמוכרים בעלי חובות העשויים לגבות את הקרקע הנמכרת בחובן. וגם אם ימכור קרקע זו תהיה המכירה ככל שאר מכירות דעלמא.

קלונימוס הזקן
הודעות: 1183
הצטרף: ג' דצמבר 28, 2010 7:22 pm

Re: פשט בגמרא - בבא מציעא לה.

הודעהעל ידי קלונימוס הזקן » ב' ספטמבר 23, 2013 12:44 pm

לא הבנתי.
המלוה נתן כסף מזומן. כעת רוצה להשיב לעצמו את כספו ומקבל קרקע, הוא מעוניין למכרה, אך יתקשה לעשות זאת כי כיון שידוע שקיבלה בתורת גוביינא של חוב, יש אפשרות ללווה להחזיר את הגלגל תמיד, מה שירתיע את הקונים שיעדיפו לרכוש קרקע מבעלים גמור.
אך גם בלי השיקול הזה, ישנה כאן הרעת תנאים חמורה למלוה שמקבל דבר שאינו עומד לבעלותו באופן סופי בלתי-הדיר

המוכר קרקע ויש לו נושים, קלא נפיק ליה, והקונה יודע זאת מראש, (וכנראה מכניס את הענין לתמחור הנכס), ומ"מ ל"ש כאן 'ועשית הישר והטוב' כלפי מי שמראש נכנס לעסקה מסויימת על כל השלכותיה. ואינו ענין לדידן, מלוה שהלוה מזומן ומקבל תמורתו קרקע, שאינה מועמדת לו החלטית

אשבמבש
הודעות: 160
הצטרף: ד' יולי 31, 2013 12:27 am

Re: פשט בגמרא - בבא מציעא לה.

הודעהעל ידי אשבמבש » ב' ספטמבר 23, 2013 12:48 pm

מה קרה לכם? זבנה אורתה ויהבה במתנה אינו חוזר!

קלונימוס הזקן
הודעות: 1183
הצטרף: ג' דצמבר 28, 2010 7:22 pm

Re: פשט בגמרא - בבא מציעא לה.

הודעהעל ידי קלונימוס הזקן » ב' ספטמבר 23, 2013 1:42 pm

אשבמבש כתב:מה קרה לכם? זבנה אורתה ויהבה במתנה אינו חוזר!


אשמנו בגדנו. כתבתי תוך כדי עיון ראשון ושיטפי אישתלאי
אבל עדיין ההערה במקומה עומדת, וקשה לי, כי גם כשהקרקע עומדת לשימושו ולא למכירה, אין זה נוח להחזיק נכס שאינך יודע לאיזה טווח יהיה בידך. אתה לא תשקיע בשיפוץ דירה כזו (לא מבחינת כסף שודאי יחזיר ההוצאה) ולא תיטע אילנות בקרקע כזו. ביותר שלא תמיד מדובר בנחלת אבותיו של הלווה וכדו', ונמצא שה'כאב ראש' שנחסך ללווה הוא אותו 'כאב ראש' שמתבקש המלווה לקחת על עצמו, ומדוע עשיית טוב לאחד על חשבון השני תיחשב גם כעשיית יושר?? (בקרקעות אין כושרא דחיותא וכדו' כך שעצם מה שהיתה הקרקע איזה זמן ביד הלווה תעניק לו עדיפות לקבלה).


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 150 אורחים