עמוד 1 מתוך 1

דיון בהא דליכא פטור דמתעסק ברוצח

פורסם: ה' אוקטובר 24, 2013 1:56 am
על ידי אמסטרדם
אני מחפש מקורות בגמ' וראשונים בהא דליכא פטור דמתעסק ברוצח - אני בתחילת הסוגיא...

Re: מתעסק

פורסם: ה' אוקטובר 24, 2013 2:12 am
על ידי איש רגיל
אולי משום המתעסק בחלבים ועריות חייב שכן נהנה...

Re: מתעסק

פורסם: ה' אוקטובר 24, 2013 3:14 pm
על ידי דניאל
ב"ק כ"ו ע"ב אתה מסתמא מכיר...
בספר שיעורי שבת העיר שכל חיוב רוצח דרך נפילתו לא גרע ממתעסק.

Re: מתעסק

פורסם: ה' אוקטובר 24, 2013 5:20 pm
על ידי ארזי ביתר
איש רגיל כתב:אולי משום המתעסק בחלבים ועריות חייב שכן נהנה...

:)

Re: מתעסק

פורסם: ה' אוקטובר 24, 2013 6:10 pm
על ידי אוצר החכמה
אמסטרדם כתב:אני מחפש מקורות בגמ' וראשונים בהא דליכא פטור דמתעסק ברוצח - אני בתחילת הסוגיא...


לאיזה עניין אתה דן? אם לגבי גלות לכאורה זה המקרה עליו דיברה תורה ומה שייך לפטור בזה?

Re: מתעסק

פורסם: ה' אוקטובר 24, 2013 9:16 pm
על ידי אמסטרדם
לכבוד המשיבים החשובים - אני מודה לכם מאוד,
מש"כ איש רגיל לצדד משום שכן נהנה נראה זר ורחוק מן האמת - ואולי זהו מה שרצה ארזי ביתר להעיר,
הרב אוצה"ח יפה כתב שהתורה מדבר ממקרה כזה - ואני התכונתי לשאול אם יש התייחסות לדבר זה מגמ' או ראשונים, ובפרט לפי מה דמתאמרא בי מדרשא משמיה דהגר"י ענגיל ז"ל ור' אלחנן ז"ל שביאור פטור מתעסק הוא מחמת שאין המעה מתייחס להעושה דצ"ב לכאו' מדחזינן שרוצח כן חייב,
ואוסיף להעיר דבאדם המזיק ג"כ מחייבינן מתעסק אף שלא כתב התורה במפורש ציור של מתעסק, [ועיין סנהדרין עז דמזיק חמיר מרוצח לענין מצמצם לחד מ"ד], וכמו"כ יוער שלרמב"ן מחייבינן באדם המזיק אונס גמור ומתאמרי בי מדרשא משמיה דחמדת שלמה? דאונס אין המעשה מתייחס להאדם?
והצצתי בספר פרי משה על אדם המזיק [עדיין אינו באוצר המקוון] וכמדומה שהוא מתייחס להנ"ל אבל לא היה לי פנאי להאריכות...
ור' דניאל - האם הכוונה לספרו של הרב גרוסמן? לא הכרתיו עד הנה וכעת אביט באוצר בלי"נ, ומש"כ דיש חיוב רוצח בנפילתו - אמנם כ"כ תוס' בכתובות, ובחזו"א [ב"ק ב'] תמה [וחולק] עליהם,

Re: מתעסק

פורסם: ה' אוקטובר 24, 2013 10:53 pm
על ידי איש רגיל
אמסטרדם כתב:לכבוד המשיבים החשובים - אני מודה לכם מאוד,
מש"כ איש רגיל לצדד משום שכן נהנה נראה זר ורחוק מן האמת - ואולי זהו מה שרצה ארזי ביתר להעיר,

אני גם התכוונתי בבדיחותא.