מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פסק הלכה חשוב ממרן זצוק"ל

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מלבב
הודעות: 3415
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: פסק הלכה חשוב ממרן זצוק"ל

הודעהעל ידי מלבב » ג' אפריל 29, 2014 5:08 am

זיל בתר רובא כתב:מי שקורא מה שכתוב רואה שהתשובה ביביע אומר היא שמעיקר הדין יש לנהוג כדעת הגאונים, והשיעור המובא כאן אומר הפוך וממילא יש סתירה בדברי הרב, וכבר היה לעולמים סתירות כאלה. וכל הפלפולים שכוונתו שזה חומרא שצריך לנהוג בה, אינם נראים כך בשיעור, ויותר טוב שתהיה סתירה מלדחוק בתירוצים כאלה.

אמרו הראשונים לא כל מה שנאמר צריך לכתוב, ודבר זה נכון גם על הסגנון. לרב היה סגנון עממי בדבורו לקרב את הדברים לציבור, אבל הוא עצמו לא כתב כך אלא כתב בלשון חכמים צחה ומליצית כדרך כתיבת רבותינו בכל הדורות. כך שלהדפיס את דבריו הנאמרים בלשונם יש בזה דרך שאינה ראוייה.

דבריך לא מספיק מובנים. תחילה אתה כותב: "שמעיקר הדין יש לנהוג כדעת הגאונים". ע"כ. אולם בתשובה כתוב להדיא בהפך שצריך להחמיר (ז"ל: "מסקנא דדינא שראוי... להחמיר כשיטת ר"ת ורוב הפוסקים... ....ומי שאינו יכול למחות באנשי ביתו ולהנהיגם להמתין כ"כ להדלקת הנרות במוצ"ש מאיזה סיבות, עם כל זה - בעל נפש יחוש לעצמו...").
ולפי זה, המשך דבריך הם שלא בדיקדוק: "והשיעור המובא כאן אומר הפוך...". לא הפוך, אלא ממש מתאים ומבאר את דבריו ביביע אומר - כדבעי (שמדוע השתמש במילים מסוג שכזה ולא כתב פשוט יותר כדרכו בשאר מקומות).

עוד כתבת בהמשך: "לרב היה סגנון עממי בדבורו לקרב את הדברים לציבור", ע"כ. לפי זה לכאורה יוצא, שאם הרב מבין שכך היא הדרך לקרב את הדברים ללב הציבור, אם כן מתאים מאוד צורת עריכת העלון שעשה הרב 'לזיכוי הרבים' - שגם היא בסיגנון להמחיש ולהחיות את השיעור על מנת שיתקרבו הדברים ללב הציבור.

ולפי זה אם כן, מה שכתבת בהמשך: "אבל הוא עצמו לא כתב כך אלא כתב בלשון חכמים צחה ומליצית כדרך כתיבת רבותינו בכל הדורות". ע"כ. יוצא שכאשר הוא כתב: "מסקנא דדינא שראוי... להחמיר כשיטת ר"ת ורוב הפוסקים וכו' " שזה לא כפשוטו סתם מילים כמו איזה המלצה (בעלמא) 'ראוי לך להחמיר' אלא ברור שכוונתו שראוי הוא הכרחי אם לא במקום צורך גדול כמו לגבי מילה וכדומה. אבל לא סתם. (ולא רק זה [ראוי] אלא שאר הלשון שכתב שם בסוף התשובה [שהיא לשון לא שיגרתית], רק הבאתי תובנה אחת לשם חידוד העניין).

ולפי כל הנ"ל ניתן ללמוד מדבריך ולומר אחרת לגמרי ממה שכבודו חשב: והוא שלהדפיס את דבריו הנאמרים בלשונם יש בזה משום דרך יפה שיכולה להעביר ולהנחיל את המסר לדורות הבאים כרצונו הידועה של מרן, כפי שגם כתב בסוף אותה התשובה וז"ל: "ומצוה לפרסם ולהודיע זאת ברבים ללומדים ויודעי ספר המחזיקים בתורת ה', ולהסביר להם חומר הדברים". עכ"ל.

יעקובי
הודעות: 1096
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: פסק הלכה חשוב ממרן זצוק"ל

הודעהעל ידי יעקובי » ו' אוגוסט 01, 2014 3:55 pm

מלבד הפליאה דלעיל, גבי תינוק שנולד ע"ש ביה"ש, מדוע לא החשיב דעת ר"ת והשו"ע ורוב הראשונים וכו' וכו' לפחות לספק, שלא למולו בשבת שהיא מילה שלא בזמנה לדעתם (וממילא איסור תורה למול בשבת), מלבד זה לא מובן ג"כ מדוע בימי החנוכה (בימי החול!) לא הורה ג"כ לנהוג כר"ת וכשו"ע שכתב (תרע"ב) "מדליקים עם סוף שקיעתה לא מאחרים ולא מקדימים", והיינו 72 דקות אחר השקיעה הרגילה (של הגאונים), וכי מילתא זוטרתא היא אזהרת השו"ע "לא מקדימים"? ולמה לעבור על זה בחינם? ואי משום המנהג, כמה וכמה מנהגים לא חש להם כשהם נגד השו"ע, והדברים מפורסמים, ומאי שנא הכא?

איש חזון
הודעות: 58
הצטרף: ו' יולי 25, 2014 6:18 pm

Re: פסק הלכה חשוב ממרן זצוק"ל

הודעהעל ידי איש חזון » א' אוגוסט 03, 2014 4:29 pm

שמעתי שמרן אמר שמי שרוצה להגיע לשיעור שלו וצריך לנסוע ברכב קודם ר"ת יכול לעשות זאת כנראה סבר ששיעורו לא פחות חשוב מברית

מלבב
הודעות: 3415
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: פסק הלכה חשוב ממרן זצוק"ל

הודעהעל ידי מלבב » ד' אוגוסט 06, 2014 10:59 pm

יתכן שכוונתו הייתה כאשר חברו שלא מקפיד כלל לוקח אותו ברכבו. (כלומר על אף שיש כאן הנאה ממלאכה האסורה בשבת).

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: פסק הלכה חשוב ממרן זצוק"ל

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ה' אוגוסט 07, 2014 12:04 pm

מלבב כתב:יתכן שכוונתו הייתה כאשר חברו שלא מקפיד כלל לוקח אותו ברכבו. (כלומר על אף שיש כאן הנאה ממלאכה האסורה בשבת).


לא שמעתי שמקילים בשבת באיסור זה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 267 אורחים