הודעהעל ידי מאן מלכי » ג' אוקטובר 29, 2013 11:10 am
יש חילוני שאומר לכמה יראי ד' שהוא מרשה שיעברו בגינה שלו כדי להגיע לביהכ"נ בשבת, והוא מזהיר שאם יעברו ששה אנשים אז הוא יצטרך להדליק שם איזה מכשיר. והנה עוברים שבעה אנשים ביחד וכ"א אומר אני לא הכשלתיו כי בלעדי ג"כ היה מדליק את המכשיר ויש ששה בלעדי. היתכן שאף אחד לא הכשילו ?! איפכא מסתברא כולם ביחד הכשילוהו וכעין הרשב"א שכ' שאף שעשרה שהכהו האחרון חייב מ"מ אם עשרה החזיקו במקל והכהו אף שכ"א בפ"ע יכל להורגו - כולם חייבים.
וראיתי בספרו של י"מ מורגנשטרן על חשמל של שבת ראיה לזה מח"ח בלאוין ס"ד שאם בא לשמוע לשה"ר מכשיל המספר ועובר בזה בלפ"ע ואפ' באו אחרים עובר בזה כי על ידו התחיל האיסור. ולכאו' מה הוי שע"י התחיל הרי ס"ס יש כאן עכשיו הרבה שותפים במכשול ולמה עובר ע"כ דע"י שותפות נמי הוי. לכאו' יש לדייק גם אפכא דלמה כ' הח"ח שאם יש כבר אחרים אזי אפשר שאינו עובר כבר על לפ"ע, ואמאי הרי הוא ביחד מכשיל חבירו וכ"א שותף בזה וצע"ג.