בס"ד
יש כאן שתי שאלות, מבחינה הלכתית, כתב השו"ע שמ"ג א' וז"ל: קטן אוכל נבלות אין ב"ד מצווין להפרישו,
אבל אביו מצווה לגעור בו להפרישו. ע"כ. וכתב המג"א סק"א: אביו מצווה -
אבל אמו אינה מצווה וכ"ה בנזיר דף כ"ט ובת"ה סי' צ"ד ומעשה דהילני בסוכה דף ב' שהושיבה בניה בסוכה ע"ש היא החמירה על עצמה. ע"כ. ובמשנ"ב סק"ב: אבל אביו וכו' - דאפילו לחנך בניו ובנותיו במצות הוטל עליו כדכתיב חנוך לנער על פי דרכו וכ"ש להפרישם מאיסור דמוטל על האב, ויש מאחרונים שסוברין
דמצות חינוך מוטל גם על האם. ע"כ.
(אנציקלופדיה תלמודית ערך חינוך: בחיוב האם לחנך את בנה, נחלקו ראשונים: יש מפרשים שאמוראים נחלקו בדבר, שכן אמרו לדעת ריש לקיש: איש חייב לחנך את בנו במצוות ואין האשה חייבת לחנך את בנה, ור' יוחנן סובר - לדעתם - שאף אשה חייבת לחנך את בנה. ויש מפרשים שלדברי הכל אמרו שאין אשה חייבת לחנך, כשם שאינה חייבת בכל מצוות הבן על האב. ואותה שאמרו בהילני המלכה שהיתה יושבת עם בניה בסוכה משום חינוך, שמא היה להם אב שמחנכם בכך, ואפילו לא היה להם אב, היתה מחנכתם למצוה בעלמא, או שהיתה מחמירה על עצמה. ולדעתם [טור קסו] אף קטן שאין לו אב אין אמו חייבת בחינוכו, אלא שקצת מצוה יש בדבר. ויש שפירש לדעתם שכל שיש לו אב חייבת האם לחנכו בשליחות האב. ויש מפרשים שלא אמרו שאין האם חייבת לחנך את בנה אלא בנזירות, אבל בשאר מצוות אף האם חייבת לחנכו. ויש שכתב כן בקטן שאין לו אב, שהאם חייבת בחינוכו. אף אחרונים נחלקו להלכה: יש סוברים שאין האם חייבת בחינוך, ויש סוברים שאף על האם יש מצות חינוך, ולא הוזכר האב בכל מקום אלא לפי שחיובו קודם לחיוב האם, ויש סיפק בידו יותר. ויש שכתבו שהנשים מצוות על תוכחת בניהן יותר מן האב, לפי שהן פנויות ומצויות יותר בבית, וכן מצינו בבת שבע אם שלמה שהיתה כופתו ומייסרתו. ויש שכתב שאף על פי שאין החיוב מוטל על האם, מכל מקום אם מחמירה על עצמה לחנך את בניה במצוות ובאיסורים, מצוה היא עושה.)
מבחינה השקפתית, הדברים מאד מורכבים ושייך בזה אין ספור פרטים שיכולים לשנות את ההתייחסות.
עיין כאן (
השקפה מעניינת של הגראי"ל שטיינמן לעניין).
http://www.din.org.il/2011/01/03/%D7%95%D7%99%D7%9B%D7%95%D7%97%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%99%D7%9F-%D7%91%D7%A0%D7%99-%D7%96%D7%95%D7%92-%D7%91%D7%A0%D7%95%D7%92%D7%A2-%D7%9C%D7%A9%D7%9E%D7%99%D7%A8%D7%AA-%D7%A9%D7%91%D7%AA/וכאן.
http://www.din.org.il/2011/08/30/%D7%A9%D7%9C%D7%95%D7%9D-%D7%91%D7%99%D7%AA-%D7%9B%D7%A9%D7%94%D7%90%D7%A9%D7%94-%D7%93%D7%AA%D7%99%D7%94-%D7%95%D7%94%D7%91%D7%A2%D7%9C-%D7%97%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%A0%D7%99/וכאן.
http://www.din.org.il/2011/06/06/%D7%A7%D7%95%D7%A9%D7%99-%D7%91%D7%A9%D7%9E%D7%99%D7%A8%D7%AA-%D7%A9%D7%91%D7%AA-%D7%9C%D7%9E%D7%95%D7%9C-%D7%94%D7%91%D7%A2%D7%9C-%D7%A9%D7%90%D7%99%D7%A0%D7%95-%D7%A9%D7%95%D7%9E%D7%A8-%D7%95%D7%94/