עמוד 1 מתוך 1

שינוי בשבת כשהינוי לא בגוף המלאכה

פורסם: ד' דצמבר 18, 2013 5:03 pm
על ידי פנימי
שמעתי שיש דיעה ששינוי במלאכת שבת הוא רק כשיש שינוי באיכות המלאכה, כמו לכתוב ביד שמאל שהכתיבה יוצאת אחרת, או להוציא בחגורה שההוצאה היא בעייתית, אבל אם המלאכה עצמה נעשית כרגיל, אין נפ"מ שעשית אותה ביד שמאל.

ולמשל אם נרים טלפון ביד שמאל או שנדליק את האור ביד שמאל אינו נחשב שינוי.

יש למישהו מקור?

Re: שינוי בשבת כשהינוי לא בגוף המלאכה

פורסם: ד' דצמבר 18, 2013 6:23 pm
על ידי מאיר סובל
גם אם אין ענין שתהיה תוצאה של שינוי באיכות, אבל צריך פעולה בשינוי לפחות.
יתכן שהרמה של טלפון שרגילים להרים בימים תהיה שינוי בשמאל, אבל הזזת שאלטר חשמל שעושים באצבע אחת או שתיים בלבד, ברור שכמו שלא משנה באיזו אצבע מאצבעות יד ימין ירים את החשמל, כך ממש לא משנה אם זה נעשה באצבע ביד שמאל. אין זה שינוי פעולה בכלל, ולא רק העדר שינוי בתוצאה.

Re: שינוי בשבת כשהינוי לא בגוף המלאכה

פורסם: ד' דצמבר 18, 2013 8:16 pm
על ידי דניאל
עיי' בפתיחת האגלי טל.

Re: שינוי בשבת כשהינוי לא בגוף המלאכה

פורסם: ש' דצמבר 21, 2013 11:05 pm
על ידי מלמדתורה
בשאלה זו דנו פוסקים רבים, דעתו של הגרי"ש אלישיב זצ"ל ידועה שאין להחשיב הדלקת חשמל עם מרפק כשינוי כיון שאין שינוי במלאכה עצמה. וכבר כתב כן לפני כ700 שנה המהר"ח אור זרוע בתשובתיו סימן לא וזה לשונו: 'וגם נראה לי שאין שינוי מועיל אלא כשגוף המלאכה נעשית על ידי שינוי, כמו יונק דהוי כלאחר יד וכיוצא בזה. אבל אם היה בשבת ומעמיד קדירה אצל האש כלאחר יד וכשהיא מתבשלת אין שום שינוי היה חייב'. המשנה ברורה בסי' ש"מ ס"ק כ"ב חילק בזה בין דרכי העשייה וזה לשונו: כתב החיי אדם דכל המלאכות חוץ מכותב חייב בין בימינו בין בשמאלו, והביא ראיה לזה מתוספתא פרק י', אך ברגלו בפיו ומרפקו משמע שם דפטור ואסור ע"כ.
וראה עוד בענין זה בספר מנחת אשר על מסכת שבת סימן ע"ה שדייק מדברי הבית יוסף בסי' ל"ב שגם שינוי בצורת העשייה נחשב שינוי ע"ש באריכות דברים בענין זה.

Re: שינוי בשבת כשהינוי לא בגוף המלאכה

פורסם: א' דצמבר 22, 2013 12:48 am
על ידי דניאל
מלמדתורה כתב:דעתו של הגרי"ש אלישיב זצ"ל ידועה שאין להחשיב הדלקת חשמל עם מרפק כשינוי כיון שאין שינוי במלאכה עצמה.
איפה היא ידועה כך? בארחות שבת כתוב בשמו להיפך.

Re: שינוי בשבת כשהינוי לא בגוף המלאכה

פורסם: א' דצמבר 22, 2013 1:10 am
על ידי הצב''י
דעת הגריש"א נאמרה לענין אמירה לגוי לעשות מלאכה ע"י שינוי, שאין זה נחשב שבות דשבות [שהותר לצורך מצוה], אלא כשיש שינוי בתוצאת המלאכה, אך בלאו הכי אין זה נחשב לשבות דשבות, אך לענין עשיית ישראל במלאכה דאורייתא ע"י שינוי פשוט שבכל גווני נחשב לדרבנן אף שאין שינוי בתוצאה, כפי שמוכח ממלאכת הוצאה, שהמוציא שלא כדרכו נחשב לשינוי, אף שלא ניכר כלל על החפץ באיזו דרך יצא לרה"ר.

Re: שינוי בשבת כשהינוי לא בגוף המלאכה

פורסם: א' דצמבר 22, 2013 1:31 am
על ידי כנסת ישראל
מפורש בגמרא ע"ד א' לגבי בורר שבקנון ותמחוי שאין דרך לברור פטור.
ולכאו' תלוי כל מלאכה לפי ענינה ואכמ"ל.