מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם איסור לגבר לשים עגיל הוא מלא ילבש

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

האם איסור לגבר לשים עגיל הוא מלא ילבש

הודעהעל ידי שלח » ה' דצמבר 26, 2013 5:52 pm

חשבתי שודאי מלא ילבש, אבל ראיתי שיש שרוצים להגיד שיש הרבה גברים ששמים עגיל אז כבר אין איסור,מה סוג האיסור כי ראיתי שרצו להגיד שאין איסור לא מלא ילבש ולא מחוקות הגויים אלא משחץ וגאוה
http://www.otzar.org/aspcrops/155015_237_36570273252-26122013.asp
קבצים מצורפים
עגיל.pdf
(1.66 MiB) הורד 481 פעמים

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: האם איסור לגבר לשים עגיל הוא מלא ילבש

הודעהעל ידי איש-אחד » ה' דצמבר 26, 2013 6:26 pm

בפשטות תליא בדרך העולם, דהא במתן תורה לבשו גם הזכרים עגילים, שנאמר "וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם אַהֲרֹן פָּרְקוּ נִזְמֵי הַזָּהָב אֲשֶׁר בְּאָזְנֵי נְשֵׁיכֶם בְּנֵיכֶם וּבְנֹתֵיכֶם וְהָבִיאוּ אֵלָי: וַיִּתְפָּרְקוּ כָּל הָעָם אֶת נִזְמֵי הַזָּהָב אֲשֶׁר בְּאָזְנֵיהֶם וַיָּבִיאוּ אֶל אַהֲרֹן" (שמות לב, ב-ג).

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: האם איסור לגבר לשים עגיל הוא מלא ילבש

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ה' דצמבר 26, 2013 8:34 pm

אם איש אחד סיפק אותך, ב"ה. אם לא, אני יוסיף דברים נוספים.

מ.ל.
הודעות: 612
הצטרף: ה' אוגוסט 01, 2013 6:20 pm

Re: האם איסור לגבר לשים עגיל הוא מלא ילבש

הודעהעל ידי מ.ל. » ה' דצמבר 26, 2013 9:10 pm

גם בגמ' בבא בתרא (נב ע"א) מוצאים כך: "הני כיפי דמרתא ובני ברתא וכו', ופרשב"ם, כיפי - עגילים אנור"ש כדאמרינן בעלמא (עירובין דף צו:) כיפי תלא ליה עגילים תלה באזניהם. מרתא - שם חכם אחיו של ר' חייא.

וכדברי איש-אחד מבואר ברמ"א יו"ד סי' קנו ס"ב. ובכל זאת לא הייתי ממליץ לו לקנות לעצמו עגילים..

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: האם איסור לגבר לשים עגיל הוא מלא ילבש

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' דצמבר 26, 2013 11:10 pm

באירופה המזרחית היה נהוג עד לפני כמאה שנה, שבן בכור (או כזה שאחיו מתו, ל"ע) יענוד עגיל כסף על אוזנו השמאלית, כסגולה.

סמבטיון
הודעות: 111
הצטרף: ה' דצמבר 26, 2013 3:29 pm

Re: האם איסור לגבר לשים עגיל הוא מלא ילבש

הודעהעל ידי סמבטיון » ה' דצמבר 26, 2013 11:25 pm

מותר.

קולמוס הסופר
הודעות: 879
הצטרף: א' נובמבר 24, 2013 7:41 pm

Re: האם איסור לגבר לשים עגיל הוא מלא ילבש

הודעהעל ידי קולמוס הסופר » ו' דצמבר 27, 2013 12:20 am

בס"ד
משא ומתן יפה בנושא זה.
לבוש מלכות.
לבוש מלכות.PDF
(285.01 KiB) הורד 284 פעמים

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6351
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: האם איסור לגבר לשים עגיל הוא מלא ילבש

הודעהעל ידי מיללער » ג' יוני 12, 2018 4:26 am

מ.ל. כתב:גם בגמ' בבא בתרא (נב ע"א) מוצאים כך: "הני כיפי דמרתא ובני ברתא וכו', ופרשב"ם, כיפי - עגילים אנור"ש כדאמרינן בעלמא (עירובין דף צו:) כיפי תלא ליה עגילים תלה באזניהם. מרתא - שם חכם אחיו של ר' חייא. .


בענין אי מרתא היא איש אחיו של ר' חייא - ולכן ראיה היא שמותר לאיש ללבוש עגילים - עי' בסדר הדורות בערך מרתא, דמטעם זה הקשה על הרשב"ם דנראה דמרתא דשם היה אשה עיי"ש בהמשך

ואם נאמר שמרתא הוא שם איש, אבל מרתא בת בייתוס בודאי היא שם אשה, וכן אבא בר מרתא (אמו) דהוא אבא בר מניומי (אביו), נמצא שמרתא הוא גם שם איש וגם שם אשה (כמדומה שהיה לנו אשכול על זה ואיני זוכר אם נזכר שם מרתא בין הרשימה)

קאצ'קלה
הודעות: 1517
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: האם איסור לגבר לשים עגיל הוא מלא ילבש

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ג' יוני 12, 2018 4:32 am

מיללער כתב:
מ.ל. כתב:גם בגמ' בבא בתרא (נב ע"א) מוצאים כך: "הני כיפי דמרתא ובני ברתא וכו', ופרשב"ם, כיפי - עגילים אנור"ש כדאמרינן בעלמא (עירובין דף צו:) כיפי תלא ליה עגילים תלה באזניהם. מרתא - שם חכם אחיו של ר' חייא. .


בענין אי מרתא היא איש אחיו של ר' חייא - ולכן ראיה היא שמותר לאיש ללבוש עגילים - עי' בסדר הדורות בערך מרתא, דמטעם זה הקשה על הרשב"ם דנראה דמרתא דשם היה אשה עיי"ש בהמשך

ואם נאמר שמרתא הוא שם איש, אבל מרתא בת בייתוס בודאי היא שם אשה, וכן אבא בר מרתא (אמו) דהוא אבא בר מניומי (אביו), נמצא שמרתא הוא גם שם איש וגם שם אשה (כמדומה שהיה לנו אשכול על זה ואיני זוכר אם נזכר שם מרתא בין הרשימה)

על הגירסאות השונות בבבא בתרא שם, ראה ספר חנוך ילון עמ' 317-315; סיני כרך קז עמ' סז-סח.
ואגב, מרתא אינו שם איש, אלא שם אשה. נקודה.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: האם איסור לגבר לשים עגיל הוא מלא ילבש

הודעהעל ידי בקרו טלה » ג' יוני 12, 2018 4:39 am

קאצ'קלה כתב:ואגב, מרתא אינו שם איש, אלא שם אשה. נקודה.

עי' אות מד בטעמא דקרא שציין מרן הגרח"ק שליט"א לפסחים דף קג ע"א [מרתא אמר משמיה דרבי יהושע ניה"ק]

שוב ראיתי שבסה"ד [חלק תנאים ואמוראים - אות מ] כותב אכן ראיתי בפרק ערבי פסחים (פסחים ק"ג ריש ע"א), מרתא משמיה דר' יהושע, נראה דמרתא שם איש
קבצים מצורפים
טעמא דקרא.pdf
(576.41 KiB) הורד 174 פעמים
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ג' יוני 12, 2018 10:21 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.

קאצ'קלה
הודעות: 1517
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: האם איסור לגבר לשים עגיל הוא מלא ילבש

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ג' יוני 12, 2018 4:46 am

בקרו טלה כתב:
קאצ'קלה כתב:ואגב, מרתא אינו שם איש, אלא שם אשה. נקודה.

עי' אות מד

ודאי אתה מתכוון להצביע על קטע זה:
טעמא דקרא.JPG
טעמא דקרא.JPG (25.89 KiB) נצפה 2821 פעמים

אבל ברוב כת"י בפסחים אין הגירסא "מרתא", אלא:
"רב ברונא" (מינכן 95).
"רב בירונא" (אוקספורד 366).
"מרונא" (מינכן 6, רומי 134, קולומביה, ששון, בהמ"ל 271, בהמ"ל 850).
"מרינא" (רומי 125).
"מרי" (רומי 109).
ויש עוד עדי נוסח שלא ציינתי כעת.
ומה שכתב רשב"ם שמרתא הוא אחיו של ר' חייא, שומעים אנו בזה לדברי רס"ג ורה"ג שכתבו בפירוש שהוא שם אשה, אחות ר' חייא.

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: האם איסור לגבר לשים עגיל הוא מלא ילבש

הודעהעל ידי חלמישצור » ג' יוני 12, 2018 5:41 pm


אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: האם איסור לגבר לשים עגיל הוא מלא ילבש

הודעהעל ידי אישצפת » ד' דצמבר 12, 2018 7:37 pm

אם נסתמך על ספר היובלים הרי שיהודה היה עונד עגילים.
ז"ל שם פרק מ"א
(י) ותסר [תמר] בגדי אלמנות מעליה, ותכס בצעיף, ותעד עדיה, ותשב על יד השער על דרך תמנתה. (יא) ויעבור יהודה וימצא אותה, ויחשבה לזונה.
ויאמר אליה: אבוא אליך.
(יב) ותאמר: בוא. ויבוא,
ותאמר: הבה לי אתנני.
ויאמר: אין מאומה בידי, בלתי אם טבעתי על האצבע ונזם אזני ומטי אשר בידי.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 349 אורחים