מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הדרך לענוה על ידי עבירות

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
צדק צדק תרדוף
הודעות: 99
הצטרף: ד' ינואר 02, 2013 10:33 am

הדרך לענוה על ידי עבירות

הודעהעל ידי צדק צדק תרדוף » ו' ינואר 03, 2014 12:59 am

האם יש מושג כזה שבשביל שהאדם לא יתגאה מכשילים אותו בעבירות גדולות ועל ידי כך גורמים לו לבוא לענווה? (כי אין לו במה להתגאות אחר שמכיר ויודע ערך עצמו ועל ידי כך בא לענווה).

קולמוס הסופר
הודעות: 879
הצטרף: א' נובמבר 24, 2013 7:41 pm

Re: הדרך לענוה על ידי עבירות

הודעהעל ידי קולמוס הסופר » ו' ינואר 03, 2014 1:42 am

בס"ד
מאור עינים ליקוטים 265
מאור עינים 267.JPG
מאור עינים 267.JPG (44.23 KiB) נצפה 3646 פעמים

צדק צדק תרדוף
הודעות: 99
הצטרף: ד' ינואר 02, 2013 10:33 am

Re: הדרך לענוה על ידי עבירות

הודעהעל ידי צדק צדק תרדוף » ו' ינואר 03, 2014 1:50 am

ואוו!
תודה רבה קולמוס!

(האם יש עוד מקורות בכגון דא).

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: הדרך לענוה על ידי עבירות

הודעהעל ידי אמסטרדם » ו' ינואר 03, 2014 3:39 am

יצויין בענין זה דבריו של הר"ר יעקב יצחק מלובלין ז"ל שמי שהוא במדרגה נמוכה אך יודע מזה ונכנע בעצמו זה ג"כ ענוה רצויה. "כי לא בזה ולא שקץ ענות עני" - אפי' מי שבאמת 'עני'.

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: הדרך לענוה על ידי עבירות

הודעהעל ידי אמסטרדם » ו' ינואר 03, 2014 3:42 am

בחובות הלבבות מבואר שמי שאין לו עבירות עלול יותר להתגאות.

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2276
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: הדרך לענוה על ידי עבירות

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ו' ינואר 03, 2014 11:04 am

צדק צדק תרדוף כתב:האם יש מושג כזה שבשביל שהאדם לא יתגאה מכשילים אותו בעבירות גדולות ועל ידי כך גורמים לו לבוא לענווה? (כי אין לו במה להתגאות אחר שמכיר ויודע ערך עצמו ועל ידי כך בא לענווה).

בכתב הפלסתר של הדוב מר אליאך 'הגאון', מביא כמה מקורות מספרי חסידות לכך, ופוער פיו בגסות יתירה נגדם.

צדק צדק תרדוף
הודעות: 99
הצטרף: ד' ינואר 02, 2013 10:33 am

Re: הדרך לענוה על ידי עבירות

הודעהעל ידי צדק צדק תרדוף » ו' ינואר 03, 2014 12:17 pm

ארזי ביתר כתב:
צדק צדק תרדוף כתב:האם יש מושג כזה שבשביל שהאדם לא יתגאה מכשילים אותו בעבירות גדולות ועל ידי כך גורמים לו לבוא לענווה? (כי אין לו במה להתגאות אחר שמכיר ויודע ערך עצמו ועל ידי כך בא לענווה).

בכתב הפלסתר של הדוב מר אליאך 'הגאון', מביא כמה מקורות מספרי חסידות לכך, ופוער פיו בגסות יתירה נגדם.

למה, מה הסיבה לכך?

צדק צדק תרדוף
הודעות: 99
הצטרף: ד' ינואר 02, 2013 10:33 am

Re: הדרך לענוה על ידי עבירות

הודעהעל ידי צדק צדק תרדוף » ו' ינואר 03, 2014 12:21 pm

ארזי ביתר כתב: בכתב הפלסתר של הדוב מר אליאך 'הגאון', מביא כמה מקורות מספרי חסידות לכך, ופוער פיו בגסות יתירה נגדם.

אפשר להביא ציטוט ומקור?

תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: הדרך לענוה על ידי עבירות

הודעהעל ידי תוכן » ו' ינואר 03, 2014 12:35 pm

יש לציין לדבריו המדהימים של ר' אליעזר נחמן פואה בספרו זכרון אבות על מסכת אבות פ"ד מי"א, וז"ל: 'עוד אפשר לומר, כי בא לזרז האדם לעשות מצות רבות, ולהזהירו מעשות יותר מעברה אחת, אבל אחת טוב הוא שיעשנה. ולזה כיון באומרו קנה לו קטיגור אחד, ולא אמר עשה לו קטיגור, ואין אדם קונה אלא מה שהוא חפץ, וכטעם (משלי כג, כג) אמת קנה ואל תמכור. וזה, כי אם יכיר האדם בעצמו היותו צדיק גמור אפשר שיהא גס לבו כלפי שמיא וידבר דברים בלתי הגונים, כמו שאמר משה רבינו עליו השלום (שמות ה, כג) ומאז באתי אל פרעה הרע לעם הזה. אבל כאשר חטא פעם אחד יהא לבו דואג בקרבו שעבר על רצון קונו ולא יהיה לו עזות לדבר דברים כאלה. ועוד שבכלל בעל תשובה יהיה שהם גדולים מצדיקים גמורים (ברכות לד, ב), כמו שכתבנו על זה בפרשת נצבים (בספרו גורן ארנן דברים ל, יא, ד"ה כי המצוה הזאת), אך לא ירבה לפשוע, כי אין ראוי לקנות כל כך מקטרגים כי יטריחוהו בגזרות, שיהיה בידם להענישו. ולפי זה נוכל לפרש הפסוק (קהלת ז, יז) כפשטו, אל תרשע הרבה, הא צבחר מה תרשע. וכוונת המשנה היא לומר, העושה מצוה אחת בלבד אינו קונה לו אלא פרקליט אחד, ולכן יחשוב אם הוא טוב לו שלא יהיה לו אלא פרקליט אחד. וההיפך מזה בעברות, אם לא יעשה אלא עברה אחת קנה לו קטיגור אחד, והוא יהיה סבה שיהיה עניו ולא יטיל דברים כלפי מעלה אם יבאו לו יסורין, כאשר עשה איוב'.

בכלל יש לומר שלר' אליעזר נחמן גישה מאד מחודשת בכל הקשור לעבירות, כגון אם יש לאדם בחירה או אם הוא מוכרח על מעשיו, וכן לגבי אופן עשיית התשובה, ואין עיתי איתי להאריך ולהעריך בכל זה. רק זאת אעיר שמקובל להתייחס לר' אליעזר נחמן כנציג בית מדרשם של הרמ"ע מפאנו, אבל בעקבות דבריו אלו ודברים אחרים שכתב ברור הוא שפיתח שיטה מיוחדת משלו בעבודת הבורא.

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2276
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: הדרך לענוה על ידי עבירות

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ו' ינואר 03, 2014 12:58 pm

צדק צדק תרדוף כתב:
ארזי ביתר כתב:
צדק צדק תרדוף כתב:האם יש מושג כזה שבשביל שהאדם לא יתגאה מכשילים אותו בעבירות גדולות ועל ידי כך גורמים לו לבוא לענווה? (כי אין לו במה להתגאות אחר שמכיר ויודע ערך עצמו ועל ידי כך בא לענווה).

בכתב הפלסתר של הדוב מר אליאך 'הגאון', מביא כמה מקורות מספרי חסידות לכך, ופוער פיו בגסות יתירה נגדם.

למה, מה הסיבה לכך?

מה הסיבה שהוא תוקף? אני לא מנסה להבין את הראש הקרימינאלי והמעוות של הרשע הלז, אך לכאורה, ההצדקה לעבירות, היא שמעבירה אותו על דעתו. דעת לנבון נקל, שאין כל כוונה להצדיק קיום עבירות, כי אם כמו שמבואר במאור עיניים שהובא לעיל.

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: הדרך לענוה על ידי עבירות

הודעהעל ידי חיים » א' ינואר 05, 2014 3:25 pm

תוכן כתב:יש לציין לדבריו המדהימים של ר' אליעזר נחמן פואה בספרו זכרון אבות על מסכת אבות פ"ד מי"א, וז"ל: 'עוד אפשר לומר, כי בא לזרז האדם לעשות מצות רבות, ולהזהירו מעשות יותר מעברה אחת, אבל אחת טוב הוא שיעשנה. ולזה כיון באומרו קנה לו קטיגור אחד, ולא אמר עשה לו קטיגור, ואין אדם קונה אלא מה שהוא חפץ, וכטעם (משלי כג, כג) אמת קנה ואל תמכור. וזה, כי אם יכיר האדם בעצמו היותו צדיק גמור אפשר שיהא גס לבו כלפי שמיא וידבר דברים בלתי הגונים, כמו שאמר משה רבינו עליו השלום (שמות ה, כג) ומאז באתי אל פרעה הרע לעם הזה. אבל כאשר חטא פעם אחד יהא לבו דואג בקרבו שעבר על רצון קונו ולא יהיה לו עזות לדבר דברים כאלה. ועוד שבכלל בעל תשובה יהיה שהם גדולים מצדיקים גמורים (ברכות לד, ב), כמו שכתבנו על זה בפרשת נצבים (בספרו גורן ארנן דברים ל, יא, ד"ה כי המצוה הזאת), אך לא ירבה לפשוע, כי אין ראוי לקנות כל כך מקטרגים כי יטריחוהו בגזרות, שיהיה בידם להענישו. ולפי זה נוכל לפרש הפסוק (קהלת ז, יז) כפשטו, אל תרשע הרבה, הא צבחר מה תרשע. וכוונת המשנה היא לומר, העושה מצוה אחת בלבד אינו קונה לו אלא פרקליט אחד, ולכן יחשוב אם הוא טוב לו שלא יהיה לו אלא פרקליט אחד. וההיפך מזה בעברות, אם לא יעשה אלא עברה אחת קנה לו קטיגור אחד, והוא יהיה סבה שיהיה עניו ולא יטיל דברים כלפי מעלה אם יבאו לו יסורין, כאשר עשה איוב'.

בכלל יש לומר שלר' אליעזר נחמן גישה מאד מחודשת בכל הקשור לעבירות, כגון אם יש לאדם בחירה או אם הוא מוכרח על מעשיו, וכן לגבי אופן עשיית התשובה, ואין עיתי איתי להאריך ולהעריך בכל זה. רק זאת אעיר שמקובל להתייחס לר' אליעזר נחמן כנציג בית מדרשם של הרמ"ע מפאנו, אבל בעקבות דבריו אלו ודברים אחרים שכתב ברור הוא שפיתח שיטה מיוחדת משלו בעבודת הבורא.

משהו דומה מסיבה אחרת מספר חנוכת התורה תהלים קיט
קבצים מצורפים
חנוכת התורה תהלים קיט.PNG
חנוכת התורה תהלים קיט.PNG (14.8 KiB) נצפה 3580 פעמים

שנת ישרים
הודעות: 28
הצטרף: ה' יולי 18, 2013 12:40 pm

Re: הדרך לענוה על ידי עבירות

הודעהעל ידי שנת ישרים » ד' ינואר 15, 2014 4:12 pm

יש למישהו ביאור על דברי הפלא של הזכרון אבות, שמשום החשש שאם יבואו לו יסורין שמא יטיח דברים כלפי מעלה, יעשה ודאי עבירה (נגיד, ירצח מישהו)?

או של חנוכת התורה, שמי שקיים את כל המצוות וחסרה לו רק מצוות תשובה (איך קיים גם את המצוות המוטלות על הכהנים וגם על הישראלים וכל כיו''ב?), מותר לו לחטוא ע''מ לשוב?

(ועל דברי שניהם ק' שהאומר אחטא ואשוב אין מספיקין בידו לעשות תשובה. ואולי ס''ל דהיינו דוקא כשהחטא הוא התכלית והתשובה היא אמצעי להנצל מן העונש, משא''כ הכא שהתשובה היא התכלית והחטא הוא אמצעי לתשובה).


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 210 אורחים