הודעהעל ידי קשר של קיימא » ה' ינואר 23, 2014 5:30 pm
אני הקטן כתבתי בזה כמה מילי, אשמח לקבל הערות או מ"מ נוספים [הדברים נכתבו בתור 'רשימות' וכנראה מלאים בט"ס וכדו', עמכם הסליחה]
- בתוס' מנחות סו. ד"ה זכר כ' דאם ספר בביה"ש יצא יד"ח מעיקר הדין דספירה מדרבנן וספק לקולא ויכול אף לברך על ספירה זו, וכ"פ במ"ב סי' תפט סקי"ג. ויל"ע ממש"כ במ"ב סי' תרנב דביו"ט שני אם לא נטל לולב עד ביה"ש ונוטלו אז, לא יברך דהוי ספק מצוה וממילא סב"ל. וכ"כ בסי' תקפה גבי לא תקע ביו"ט שני עד ביה"ש שאינו מחויב לתקוע דהוי ספק מצוה דרבנן אבל אם תוקע לא יברך דסב"ל. ואמאי לא נימא דכיון שיצא המצוה מספק ה"נ יברך. ובאמת יש לחלק בפשטות דגבי ספה"ע שסופר בביה"ש שלפני הלילה, הספק דרבנן מכריע דכבר יצא ותו לא מחויב לספור שוב בלילה, וממילא יכול לברך אז כיון שעי"ז בעצם יצא. אך בנוגע ללולב שיש ספק שמא כבר הגיע לילה, הספק דרבנן הכריע שאין כאן חיוב מצוה דרמיא עליה, וע"כ אפי' ירצה להחמיר ליטול, מ"מ לית הכא מצוה והאיך יברך עליה (וכן יש לבאר מה שכ' המ"ב תרפז סק"ה). ואין לומר דגם כשבא לספור לפני הלילה בביה"ש אזי הספק דרבנן מכריע דאין עתה מצוה דרמי עליה וא"כ נימא דלא שייך לברך, דכלפי החיוב שיהיה רמי עליה בלילה אהני ליה ספירה שספר בביה"ש, וא"כ חזינן בזה שהיה אז מצוה גמורה ושפיר מברך עליה. שו"ר בבני ראם סי' טו ססק"א חילוק זה.
ונמצינו לפי דברי המ"ב הנ"ל דכל ספק מצוה שעושה שאהני ליה לפטרו מחיוב אותו המצוה, שפיר מברך עליה. ובדומה לזה מצינו בהל' נט"י שכ' המג"א בסי' קנט סקט"ו שהנוטל באופן שעלתה לו הנטילה משום ספק דרבנן, מברך עליה. וביאר דאם שרינן לאכול על סמך נטילה זו א"כ חשיב כודאי וע"כ מברך עליה [וכן פסק בהלק"ט ח"ב קכט]. אך בגלי' הגרע"א שם תמה דהא דשרי לאכול כי ספק דרבנן לקולא אבל הברכה הוא נידון בפ"ע ובה אמרי' סב"ל. והוסיף דאף המג"א גופיה בסי' יב כתב איפכא דציצית שכשרים משום ספק דרבנן אינו מברך עליהם והתם נמי מתירים לו עי"ז ללבוש הציצית [ויש שהעירו שהגרע"א גופא בתשו' ע בנידון ס"ת ספק פסול כתב שיוצאים בו משום ספק דרבנן, ומשמע שם שיכול גם לברך עליה. אך למעי' באמת אינו מוכרח דהא לא נחית שם לענין הברכה, וגם מסתימתו שלא העיר גבי ברכה אין להוכיח דבסוף התשו' כתב דלא יוצאים כה"ג יעו"ש].
עוד כעין זה מצינו במ"ב סי' קס סי"א ובביה"ל בשם פמ"ג דמים שספק אם נעשו בהם מלאכה שכ' המחבר שיכול ליטול בהם, ה"ה דיכול לברך עליהם. אלא דבחזו"א סי' כג סקי"ב כ' ע"ז דהנוטל ידיו במים מסופקים אינו מברך על נטילה זו דמוכח מכמה דוכתי שאינו טהור ודאי אלא דטהרו הידים מספק ולא יברך על ספק טהרה. אך בסוף כתב להוכיח מהראשונים לברך ואלא דאינו מוכרע ונשאר בצ"ע.
וגם בזה יש לחלק, דאף אם נימא דמוכח בקמאי שהביא שכן לברך, מ"מ שאני נט"י דכך תיקנו חז"ל שכל הספיקות הם כודאי יעו' חזו"א סי' כג יג. אמנם מוכח מיהת דהוה פשוט ליה לחזו"א לא לברך על מצוה שיוצא בה משום ספק דרבנן.
ועוד מצינו בגמ' ברכות נג. וכ"נ בשו"ע סי' רחץ ס"ז דאם היה אור מגיע מעיר הסמוך ואינו יודע אם הוא מישראל או עכו"ם, והיו באותו העיר מחצה על מחצה, יכול לברך עליה, ובראשונים (עי' שיטמ"ק ומאירי) כ' דהטעם שמברך דאיכא ס"ס שמא של ישראל ואף אם של גוי שמא לא נעשה בעבירה (ומקרי נר ששבת). וכתבו דלשמא נעשה שלא להאיר לא חיי' דלא שכיחא וגם אם שכיחא ספק דרבנן לקולא. ומסוף דבריהם מוכח לכאו' דכל שיוצא המצוה מספק יכול אף לברך עליה. אמנם בפר"ח יו"ד קיד סק"ו הקשה הא ספק ברכות ותי' דבמחצה גוים מסתמא אית בהו דהיתרה נמי שהדליקו במוצ"ש מישראל וא"כ יש לדונו כעיר שהוא רוב ישראל. ובא"ר סקי"ז ג"כ הקשה איך יברך מספק, ותי' דמ"מ אף אם אינו יוצא אבל כיון שנהנה לא הוי ברכתו לבטלה (כן נראה כוונתו במה ששלח לסי' רצז. אך צ"ע אמאי לא הוי ספק הפסק בין פה"ג לשתייה הואיל ואולי אינו יוצא בו המצוה. וא"כ הוי כמברך ברכת נהנין או שבח דעלמא בין בפה"ג לשתייה). ומשמע דלדינא הפר"ח והא"ר לא נקטו לברך מצד שסגי במה שיוצא יד"ח המצוה מספק ורק מטעמים השייכים רק גבי נר.
ונראה לחלק לא דמי דין זה לשאר מצות שיוצא בהם מספק. דהכא אין המצוה הנר אלא הברכה שמברך היא המצוה ואלא דיש תנאים על מה יכול לברך, וכל שיש ספק אזי הוא ככל ספק ברכות וכמי שמסתפק אם לברך שהחיינו וכדו'.
ויעו' ביה"ל סי' תכב ס"ו בשם רי"ו דאם אינו יודע באיזה מקום טעה יחזור לראש הפרשה שנפל לו הספק. ודן אמאי ל"א דספק דרבנן לקולא (מצות אמירת הלל) ואינו צריך לחזור ולומר היכן שמסתפק. וכ' לבסוף לתרץ דכיון שמברך ויש בזה משום חשש דלא תשא וגו' אם לא יחזור ויקרא והוא כעין ספק בדאורייתא וצ"ע, עכ"ל. ומבואר דס"ל דלא אמרי' דהספק דרבנן הכריע שיצא ודאי וממילא ראוי לברכה, אלא דבמצות דרבנן סגי במה שיהיה עכ"פ ספק, ומ"מ אינו מברך עד שיצא בודאי. וזה לכאו' דלא כמש"כ בעצמו בכמה דוכתין שהבאנו לעיל וצ"ע [ולו"ד היה מקום לומר דס"ל לרי"ו דנהי שיוצא מחמת ספק דרבנן אבל כיון שאין הפסד אם יחזור מספק ואפשר לעשות כן בקל למה לסמוך על ספק דרבנן].
עוד צ"ע דבסי' יב העתיק דברי המג"א שלא לברך על ציצית שכשרים מחמת ספק דרבנן ומאידך כ' בסי' קס סי"א בביה"ל לברך על מים שספק נעשו בהם מלאכה וכן כאשר יש בהם עוד ספיקות. ולדברי הגרע"א הנ"ל יש סתירה בין הדברים (ומה שיש ליישב בדברי המג"א יישב גם סתירה זו במ"ב).
[ומש"כ בסי' רסא ס"א בביה"ל בשם מג"א לברך על עירוב חצירות שעשה ביה"ש, אינו נוגע לפה שכתב שם דהקילו בדברים אלו בער"ש להחשיב ביה"ש כיום ודאי].
וסיכום דברים הנ"ל דבעיקר הדין לברך על ספירה בביה"ש, לכאו' בפר"ח וא"ר ורע"א ובחזו"א מבואר לא כן, דאין לברך כי אם ביוצא המצוה בודאי ולא מחמת ספק דרבנן לקולא. וכן מבואר בדברי הביה"ל גופיה בסי' תכב במה שביאר דינו של הרי"ו. אלא דבאמת דין זה מתוס' ומוכח דשרי לברך גם אם יוצא המצוה רק מספק. וכן מוכח בשיטמ"ק ומאירי ואולי גם בראשונים שהביא החזו"א גבי נט"י וצ"ע.
נערך לאחרונה על ידי
קשר של קיימא ב ה' ינואר 23, 2014 5:41 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.