מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דברי החזו"א בענין גנות אכילת תענוג

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
קשר של קיימא
הודעות: 144
הצטרף: ה' ינואר 12, 2012 5:58 pm

דברי החזו"א בענין גנות אכילת תענוג

הודעהעל ידי קשר של קיימא » א' מרץ 23, 2014 9:39 am

כ' החזו"א באגרות בענין הנהגות לבן תורה (בכוכבית למטה בהערה ובתוכן ענינים כתוב שאלו הנהגות שכתב לבן ישיבה) שמעתי אחד (קצת חצוף) ששאל למה הגדיל מאד ענין מניעת אכילת תענוג בזמן שיש לבן ישיבה עבירות יותר חמורות כדוגמת ביטול תורה שלכאו' רגע אחד יותר חמור מכל אכילת תענוג שיאכל כל חייו
קבצים מצורפים
ללא שם.png
ללא שם.png (124.61 KiB) נצפה 5197 פעמים

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: דברי החזו"א בענין גנות אכילת תענוג

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' מרץ 23, 2014 9:43 am

ביטול תורה שלכאו' רגע אחד יותר חמור מכל אכילת תענוג שיאכל כל חייו


לא מובנת השאלה.

לשיטת הח"ח שכן הוא שכל רגע ורגע הוא בטול עשה, למה החזו"א צריך להגיד את זה זה הרי דין התורה והחזו"א דיבר על הנהגות מעבר לחיוב גמור.

ולשיטת האו"ש שאינו כן. מנין אתה יודע שאכן כל רגע חמור יותר וכולי.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: דברי החזו"א בענין גנות אכילת תענוג

הודעהעל ידי יאיר » א' מרץ 23, 2014 9:44 am

הייתי אומר חצוף מאוד...

תורה תמימה
הודעות: 226
הצטרף: ה' דצמבר 16, 2010 10:46 am

Re: דברי החזו"א בענין גנות אכילת תענוג

הודעהעל ידי תורה תמימה » א' מרץ 23, 2014 10:00 am

עד שנדון בחוצפתו תסביר לו שכל נפש ישראלית מעצם טיבעה שואפת אל התורה כפרפר לאור, וכל הביטול תורה נגרם מחמת עכירות החומר, וכשימנע מאכילת תענוג לא נצטרך כבר לדבר על ביטול תורה.

סמל אישי של המשתמש
צוות האוצר
מנהל האתר
הודעות: 2368
הצטרף: א' יוני 13, 2010 1:28 am

Re: דברי החזו"א בענין גנות אכילת תענוג

הודעהעל ידי צוות האוצר » א' מרץ 23, 2014 10:01 am

להוסיף על דברי הרב אוצר החכמה, שמרן החזו"א בא לומר שגם אם יקפיד על כל רגע ורגע שלא יהיה ביטול תורה [כמו שאותו תלמיד תמה על מרן זצ"ל], עדיין יפריע
בהתעלות אכילת התענוג.

מה שנכון נכון
הודעות: 11678
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: דברי החזו"א בענין גנות אכילת תענוג

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' מרץ 23, 2014 10:04 am

יעוין עוד בספרו של הר"ש וולבה המצוות השקולות. [אינו לפני לציין מ"מ מדוייק].

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: דברי החזו"א בענין גנות אכילת תענוג

הודעהעל ידי אוהב אוצר » א' מרץ 23, 2014 11:00 am

שורה אחרונה: הבו עצה כיצד לעבוד בפועל על דברי מרנא החזו"א?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: דברי החזו"א בענין גנות אכילת תענוג

הודעהעל ידי יאיר » א' מרץ 23, 2014 11:02 am

אוהב אוצר כתב:שורה אחרונה: הבו עצה כיצד לעבוד בפועל על דברי מרנא החזו"א?

הגר”ש ברעוודא זצ”ל היה אומר שני כללים בנושא:

א.למזוג לצלחת ולא להוסיף יותר אח"כ.

ב.תמיד להשאיר מעט.

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: דברי החזו"א בענין גנות אכילת תענוג

הודעהעל ידי אוהב אוצר » א' מרץ 23, 2014 11:08 am

זו הוראה מצוינת לארוחת צהרים של אורז ועוף, מה בנוגע לממתקים וחטיפים? איך מתמודדים עם הדברים מעבר לארוחה הבסיסית?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: דברי החזו"א בענין גנות אכילת תענוג

הודעהעל ידי יאיר » א' מרץ 23, 2014 11:31 am

אפשר להתחייב ליום אחד (עם או בלי נדר) ולקנוס עצמך (בסכום מסויים עם או בלי נדר) באם תעבור על ההתחייבות, אח"כ לעבור לשבוע, חודש וכו'. בדומה למש"כ באשכול זה:
viewtopic.php?f=17&t=13158

[בעקרון התחייבות ליום פחות מרתיעה מהתחייבות ארוכה ולכן יותר קל לעמוד בה ומי שגם זה קשה לו יכול להתחייב לחצי יום או פחות..]

תורה תמימה
הודעות: 226
הצטרף: ה' דצמבר 16, 2010 10:46 am

Re: דברי החזו"א בענין גנות אכילת תענוג

הודעהעל ידי תורה תמימה » א' מרץ 23, 2014 11:55 am

מנסיון אישי להרבות להתבונן בדברים אלו ולדבר עליהם עם מי שבא בחששבון שישמע אותך יקבעו הדברים בלבו וישג בהם טבע שני (לא הגעתי עוד לשם אבל נראה לי שזה נכון)

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: דברי החזו"א בענין גנות אכילת תענוג

הודעהעל ידי איש רגיל » א' מרץ 23, 2014 12:20 pm

תענית הראב"ד.

תורה תמימה
הודעות: 226
הצטרף: ה' דצמבר 16, 2010 10:46 am

Re: דברי החזו"א בענין גנות אכילת תענוג

הודעהעל ידי תורה תמימה » א' מרץ 23, 2014 12:39 pm

.
נערך לאחרונה על ידי תורה תמימה ב א' מרץ 23, 2014 12:46 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11678
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: דברי החזו"א בענין גנות אכילת תענוג

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' מרץ 23, 2014 12:41 pm

איש רגיל כתב:תענית הראב"ד.

הוזכרה בסוד התשובה לרבנו יונה בסוף השערי תשובה, ומקורו מדברי הראב"ד בשער הקדושה שבבעלי הנפש.
נערך לאחרונה על ידי מה שנכון נכון ב א' מרץ 23, 2014 1:02 pm, נערך 4 פעמים בסך הכל.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: דברי החזו"א בענין גנות אכילת תענוג

הודעהעל ידי איש רגיל » א' מרץ 23, 2014 12:42 pm

תורה תמימה כתב:
איש רגיל כתב:תענית הראב"ד.
?

!

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: דברי החזו"א בענין גנות אכילת תענוג

הודעהעל ידי יאיר » א' מרץ 23, 2014 1:36 pm


ערבי פסחים
הודעות: 230
הצטרף: ו' מרץ 30, 2012 4:48 pm

Re: דברי החזו"א בענין גנות אכילת תענוג

הודעהעל ידי ערבי פסחים » א' מרץ 23, 2014 9:37 pm

שמעתי פעם מבחור בעל תשובה ששאל לרבו על דברי החזו"א הנ"ל ואמר לו שזה נאמר לבעלי מדרגה. ואמנם הדבר פשוט שאמרו לו כן מחמת שבאמת למצב שלו לא מתאים לעבוד ע"ז אבל להגיד בעלי מדרגה, הלא החזו"א כ' זאת לבחור ישיבה צעיר ולא לאברך חזק.
אך יש שאלה אחרת, הלא אכילת תענוג היא דבר המותר לכל הדעות ושיטות, האם ראוי להשקיע בזה כוחות נפש (איני מדבר על מי שאוכל תמיד לענג גופו, וראשו ורובו בצלחת אלא על ממוצע) כשעדיין מבטל תורה פה שעה ושם שעה או שעדיין לא שומר מה שיוצא מפיו (איסור דאו') לשה"ר ביזוי ת"ח ועוד.
את כל הקבלות הנ"ל אולי צריכים לשמור לדברים האסורים לכולם כגון הללו דלעיל, ולקנוס עצמו באם יבטל יותר מכך וכך זמן או אם ידבר איזה מילה לא יפה על חבירו
ואולי מי שיש לו חסרונות בכל מיני תחומים שהם אסורים ודאי, אין לו להתעסק עם מה שמותר לכו"ע ואינו אלא מעלה חשובה (אמת שהיא מעכבת הלימוד אבל כמדומה שלשה"ר אחד מעכב יותר כי פגם הנפש ע"י עבירה ודאי חמורה מפגם הנעשה ע"י אכילת תענוג)

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: דברי החזו"א בענין גנות אכילת תענוג

הודעהעל ידי יאיר » א' מרץ 23, 2014 11:00 pm

אמת. דברי טעם וצדק רב יש בהם.

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: דברי החזו"א בענין גנות אכילת תענוג

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ב' מרץ 24, 2014 12:30 am

קשר של קיימא כתב:כ' החזו"א באגרות בענין הנהגות לבן תורה (בכוכבית למטה בהערה ובתוכן ענינים כתוב שאלו הנהגות שכתב לבן ישיבה) שמעתי אחד (קצת חצוף) ששאל למה הגדיל מאד ענין מניעת אכילת תענוג בזמן שיש לבן ישיבה עבירות יותר חמורות כדוגמת ביטול תורה שלכאו' רגע אחד יותר חמור מכל אכילת תענוג שיאכל כל חייו


דברי החזו"א החריפים והקיצוניים, צריכים תלמוד":
א' מה באמת חמור כ"כ בתענוג?
ב' האם חז"ל ורבותינו נמי סברו כן? האם יש בזה מחלוקת?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: דברי החזו"א בענין גנות אכילת תענוג

הודעהעל ידי יאיר » ב' מרץ 24, 2014 12:33 am

מסופר שפעם תלמידי הגר"א שאלוהו מדוע רבינו אינו מרבה לישן בשבת, הרי כתוב שב"ת - שינה בשבת תענוג? השיב להם, בגלל שזה תענוג..

וכידוע שלא רצה ליהנות מהעוה"ז כלל והיה אוכל שיעור שני כזיתים פת צנומה ובולעם כדי שלא יהנה החיך.

בברכה המשולשת
הודעות: 14139
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: דברי החזו"א בענין גנות אכילת תענוג

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' מרץ 24, 2014 7:50 am

כמדומני שיש ירושלמי שעד שאדם מתפלל שייכנסו דברה תורה , שיתפלל שלא יכנסו מעדנים

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: דברי החזו"א בענין גנות אכילת תענוג

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ב' מרץ 24, 2014 8:40 am

בברכה המשולשת כתב:כמדומני שיש ירושלמי שעד שאדם מתפלל שייכנסו דברה תורה , שיתפלל שלא יכנסו מעדנים

זה הירו' הידוע שהובא בתוס', בגוף המכתב של החזו"א
ואגב, זו תשובה לכל התמהים למה זה כ"כ חמור, כי מבואר כאן שזה כעין תנאי והקדמה ללימוד תורה.

סגן אלוף
הודעות: 431
הצטרף: ד' מרץ 19, 2014 2:06 pm
מיקום: עיר הקדש והמקדש תבנה בב"א

Re: דברי החזו"א בענין גנות אכילת תענוג

הודעהעל ידי סגן אלוף » ב' מרץ 24, 2014 2:10 pm

עשוי לנחת כתב:
בברכה המשולשת כתב:כמדומני שיש ירושלמי שעד שאדם מתפלל שייכנסו דברה תורה , שיתפלל שלא יכנסו מעדנים

זה הירו' הידוע שהובא בתוס', בגוף המכתב של החזו"א
ואגב, זו תשובה לכל התמהים למה זה כ"כ חמור, כי מבואר כאן שזה כעין תנאי והקדמה ללימוד תורה.

מדרש ולא ירושלמי.

מן השורה
הודעות: 300
הצטרף: א' דצמבר 22, 2013 8:59 pm

Re: דברי החזו"א בענין גנות אכילת תענוג

הודעהעל ידי מן השורה » ב' מרץ 24, 2014 8:41 pm

רק עכשיו התפניתי לראות כאן את דברי ייושבי בית המדרש. [כמה מחמם לראות שיש עוד שאכפת להם שלא לשקוע בתוך החומר, מה שהיה בעבר נחלת כל בן תורה. -סליחה, פשוט הרגשות פרצו].

יש להוסיף שציור בחוש ["לימוד המוסר"] עוזר מאד,
א. איך שכמה שזה קשה כך זוכים יותר להתעלות [לקרבת ה', להבנת התורה, וכו'], וכל' הגמ' בסנהדרין ס"ה: (כמדו') המרעיב עצמו כדי שתשרה עליו שכינה עאכו"כ,
ב. ל' הגר"א באגרתו "כל הנאות יתהפכו לו בקבר למרה",
ג. הג"ר דן סגל הביא ראי' [לא זוכר מאיפה] שאדם לא יכול לקחת הנאה יותר ממה שנגזר לו , כך שבעצם א"א 'להתחמק' מהנאה כמו שא"א להתחמק מצרה, א"כ אם ךא תיקח עכשיו תקבל את זה בתורה בתפילה באמונה כו'.

משהו קבוע, ניתוק מוחלט, עדיין לא השגתי. מי שיודע, מוזמן להעלות.

יעקב1
הודעות: 136
הצטרף: ב' מרץ 31, 2014 1:44 pm

Re: דברי החזו"א בענין גנות אכילת תענוג

הודעהעל ידי יעקב1 » ב' מרץ 31, 2014 1:50 pm

עי' בלשון הגר"א שכל ההנאות יהפו לו למרה בקבר (זה בערך הלשון)
נערך לאחרונה על ידי יעקב1 ב ב' אפריל 07, 2014 11:07 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

תורה תמימה
הודעות: 226
הצטרף: ה' דצמבר 16, 2010 10:46 am

Re: דברי החזו"א בענין גנות אכילת תענוג

הודעהעל ידי תורה תמימה » ב' מרץ 31, 2014 3:05 pm

יעקב1 כתב:יל"ע מי שבשעות שמרגיש "משבר" ומצב רוח גרוע ומתישיב על אכילת תענוג ואז רווח לו מעט מהרגשה הנ"ל ויותר באפשרותו אז לחזור לעבודת ד', לכאו' לא גרע רפואת הנפש שבילתה אינה עובד ד' כדבעי מרפואת הגוף ויקבל ע"ז שכר אם אכן זוהי כוונתו באכילה ובאמת עוזר לו ?

הבה נהיה ריאליים, לא נהיים מלאך ברגע אחד ולא בחודש וכו', ומי שהסגפנות מסוג זה לא מדברת אליו, ואוכל מה שאוכל על טהרת הקודש, קדוש קדוש יקרא. השאיפה צריכה להיות שהנפש מאליה לא תתאוה לדברים אלו, וה'משברים' למינהם יפתרו אצלו בדרך המחזקת את הנפש ולא את הגוף.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: בברכה המשולשת ו־ 128 אורחים