מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ביומו תתן שכרו בשינוי הזמן

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סגן אלוף
הודעות: 431
הצטרף: ד' מרץ 19, 2014 2:06 pm
מיקום: עיר הקדש והמקדש תבנה בב"א

ביומו תתן שכרו בשינוי הזמן

הודעהעל ידי סגן אלוף » ג' מרץ 25, 2014 10:35 pm

יש לחקור יהודי באר"י השוכר פועל בארה"ב, וכידוע השקיעה בארה"ב מתאחרת 9 - 7 שעות מאר"י, אחרי מי נלך לענין סיום היום למצות ביומו תתן שכרו ??
כלפי דין אותו ואת בנו, אם הולכין אחר יומו של השור הנשחט או של הנאסר כבר דן במשך חכמה
כלפי דין חמץ בפסח אם הולכים אחר החמץ או אחר הבעלים כבר דן בעונג יו"ט,
הכא מאי???

קולמוס הסופר
הודעות: 882
הצטרף: א' נובמבר 24, 2013 7:41 pm

Re: ביומו תתן שכרו בשינוי הזמן

הודעהעל ידי קולמוס הסופר » ג' מרץ 25, 2014 11:22 pm

בס"ד
הלנת שכר.PDF
(256.03 KiB) הורד 155 פעמים

שם.JPG
שם.JPG (29.48 KiB) נצפה 1617 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 9792
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ביומו תתן שכרו בשינוי הזמן

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' ספטמבר 16, 2016 1:55 am

גנזי מרגליות.PDF
(143.13 KiB) הורד 134 פעמים

פרי יהושע
הודעות: 3063
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: ביומו תתן שכרו בשינוי הזמן

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' ספטמבר 16, 2016 8:10 am

יכול להיות שתלוי אם ביומו תתן שכרו דין בחו"מ או ביור"ד, עי' משנת יעב"ץ חו"מ.

אראל
הודעות: 1891
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

שאלה ב'בל תלין'

הודעהעל ידי אראל » ג' ינואר 12, 2021 9:04 pm

אם פועל בארץ ישראל עושה עבורי איזה עבודה [המשתלמת לפי השעה], והוא שולח לי דרך המייל החשבון בגמר העבודה, וכדי שלא לעבור על בל תלין, אני רוצה לשלם לו מיד כמובן
אם עלי לדקדק להעביר לו תשלום עבודתו בטרם זמן שקיעה"ח במקומו של הפועל [בארץ ישראל], או מספיק שאשלם לו לפני השקיעה"ח אצלי [המעביד]?
[וה"ה להיפוך]

עושה חדשות
הודעות: 9792
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלה ב'בל תלין'

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' ינואר 12, 2021 9:12 pm

עי' שבט הלוי ז,רלב.

ויש לאחד - viewtopic.php?f=17&t=17485&p=166537&hilit#p166529
נערך לאחרונה על ידי עזריאל ברגר ב ג' ינואר 12, 2021 9:33 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.
סיבה: האשכולות מוזגו. יישר כח.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 2808
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: שאלה ב'בל תלין'

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ג' ינואר 12, 2021 9:18 pm

מה הצד שנלך לפי המעביד.

אראל
הודעות: 1891
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: שאלה ב'בל תלין'

הודעהעל ידי אראל » ג' ינואר 12, 2021 10:05 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:מה הצד שנלך לפי המעביד.

כי גם לו ניתן זכותים....., והרי לא ציוותה התורה לשלם באותו 'שעה' להאיץ התשלום לטובת הפועל, אלא שנתן התוה"ק זכות להמעביד שיהי' לו פנאי לשלם עד סוף היום, וא"כ אולי שניתנה לו הזכות להמתין עד סוף יומו שלו

עקביה
הודעות: 3998
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ביומו תתן שכרו בשינוי הזמן

הודעהעל ידי עקביה » ג' ינואר 12, 2021 10:13 pm

לשון הכתוב הוא:
דברים פרק כד, טו
בְּיוֹמוֹ תִתֵּן שְׂכָרוֹ וְלֹא תָבוֹא עָלָיו הַשֶּׁמֶשׁ
כלומר לפי שקיעת השמש על הפועל.

אבל איני יודע אם אפשר להוכיח מכך, שכן ודאי דיבר הכתוב בהווה. ובזמן התורה לא הייתה מציאות כזו, של פועל ומעביד בשני אזורי זמן שונים.

מסברא נ"ל שמה שקובע הוא שקיעת השמש אצל המעביד, שכן התורה נתנה לו את הזמן שעד השקיעה כדי להשיג את הכסף ולשלם.
---
לא שמתי לב, אבל כעת אני רואה שכיוונתי לדעת הרב אראל.

עושה חדשות
הודעות: 9792
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ביומו תתן שכרו בשינוי הזמן

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' ינואר 12, 2021 10:17 pm

עקביה כתב:מסברא נ"ל שמה שקובע הוא שקיעת השמש אצל המעביד, שכן התורה נתנה לו את הזמן שעד השקיעה כדי להשיג את הכסף ולשלם.
כך באמת פי' רש"י, "לפי שנתנה תורה זמן לבעל הבית עונה לבקש מעות". אבל בס' החינוך כ' "כי באיחור המזונות יאבד הגוף, ועל כן ציונו לתת שכר שכיר כי אליו הוא נושא את נפשו להתפרנס בו, ולפי הנראה על כן שם גבול זמנו יום אחד ולא יותר, כי דרך בני אדם להתענות יום אחד לפעמים".

עזריאל ברגר
הודעות: 9568
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ביומו תתן שכרו בשינוי הזמן

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ינואר 12, 2021 10:23 pm

עקביה כתב:לשון הכתוב הוא:
דברים פרק כד, טו
בְּיוֹמוֹ תִתֵּן שְׂכָרוֹ וְלֹא תָבוֹא עָלָיו הַשֶּׁמֶשׁ
כלומר לפי שקיעת השמש על הפועל.

אבל איני יודע אם אפשר להוכיח מכך, שכן ודאי דיבר הכתוב בהווה. ובזמן התורה לא הייתה מציאות כזו, של פועל ומעביד בשני אזורי זמן שונים.

מסברא נ"ל שמה שקובע הוא שקיעת השמש אצל המעביד, שכן התורה נתנה לו את הזמן שעד השקיעה כדי להשיג את הכסף ולשלם.
---
לא שמתי לב, אבל כעת אני רואה שכיוונתי לדעת הרב אראל.

אפשר לומר "ביומו" של השכר. ולא תבוא "עליו" - על השכר.
ועפ"ז זה יומו של המעביד.

עקביה
הודעות: 3998
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ביומו תתן שכרו בשינוי הזמן

הודעהעל ידי עקביה » ד' ינואר 13, 2021 12:28 am

עושה חדשות כתב:
עקביה כתב:מסברא נ"ל שמה שקובע הוא שקיעת השמש אצל המעביד, שכן התורה נתנה לו את הזמן שעד השקיעה כדי להשיג את הכסף ולשלם.
כך באמת פי' רש"י, "לפי שנתנה תורה זמן לבעל הבית עונה לבקש מעות". אבל בס' החינוך כ' "כי באיחור המזונות יאבד הגוף, ועל כן ציונו לתת שכר שכיר כי אליו הוא נושא את נפשו להתפרנס בו, ולפי הנראה על כן שם גבול זמנו יום אחד ולא יותר, כי דרך בני אדם להתענות יום אחד לפעמים".

ייש"כ.

אמנם א"א להוכיח מהחינוך שאילו היה נשאל את שאלת ר' אראל היה פוסק שיומו של הפועל הוא הקובע.

עקביה
הודעות: 3998
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ביומו תתן שכרו בשינוי הזמן

הודעהעל ידי עקביה » ד' ינואר 13, 2021 12:30 am

עזריאל ברגר כתב:אפשר לומר "ביומו" של השכר. ולא תבוא "עליו" - על השכר.
ועפ"ז זה יומו של המעביד.

בפשטות א"א לומר כך, שהרי קודם לכן ואח"כ מדובר על הפועל:
דברים פרק כד, יד-טו
(יד) לֹא תַעֲשֹׁק שָׂכִיר עָנִי וְאֶבְיוֹן מֵאַחֶיךָ אוֹ מִגֵּרְךָ אֲשֶׁר בְּאַרְצְךָ בִּשְׁעָרֶיךָ: (טו) בְּיוֹמוֹ תִתֵּן שְׂכָרוֹ וְלֹא תָבוֹא עָלָיו הַשֶּׁמֶשׁ כִּי עָנִי הוּא וְאֵלָיו הוּא נֹשֵׂא אֶת נַפְשׁוֹ וְלֹא יִקְרָא עָלֶיךָ אֶל ה' וְהָיָה בְךָ חֵטְא:

אראל
הודעות: 1891
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: ביומו תתן שכרו בשינוי הזמן

הודעהעל ידי אראל » ד' ינואר 13, 2021 2:42 am

לפי טעמו של הרמב"ן על 'ביומו תתן שכרו':
ויצוה הכתוב לפרעו ביומו בהשלים מלאכתו מיד, ושלא תבוא עליו השמש, כדי שיקנה בשכרו לו ולאשתו ולבניו מה שיאכלו בלילה, כי עני הוא - כרובי הנשכרים, ואל השכר הזה הוא נושא נפשו שיקנה בו מזון להחיות נפשו. ילמד אותנו בכאן, כי מה שאמר בתורה לא תלין פעולת שכיר אתך עד בקר, הכונה בו שתפרענו ביומו, שאם לא תפרענו בצאתו ממלאכתו מיד הנה ילך לביתו וישאר שכרו אתך עד בקר וימות הוא ברעב בלילה

ממש אי אפשר לפרש על יומו של המעביד, שאם לא יפרע הפועל ביומו של הפועל אלא ביומו של המעביד, הרי לא יוכל הפועל לקנות מזון, כי החנויות כבר יהיו סגורים במקומו....

עזריאל ברגר
הודעות: 9568
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ביומו תתן שכרו בשינוי הזמן

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' ינואר 13, 2021 1:10 pm

בשכיר שזמן גבוי שכרו בלילה נאמר "לא תלין פעולת שכיר איתך עד בוקר", ופירש"י שפעולת השכיר, דהיינו משכורתו, לא תישאר לישון בביתך עד הבוקר, ועפ"ז מסתבר שהולכים לפי מקומו של השכר.


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 119 אורחים