מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אצלנו חלקו אגוזים

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
גם זו לטובה
הודעות: 2520
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

אצלנו חלקו אגוזים

הודעהעל ידי גם זו לטובה » א' אפריל 06, 2014 1:51 am

שאלה- האם כיום עדיף לחלק ממתקים שילדים יותר אוהבים, או עדיף לקיים דינא דגמ' באגוזים וקליות –השיב הגרח"ק – "אצלנו חלקו אגוזים"
לפ"ז י"ל דאף אשה שרוצה בגד לבן וכד' עדיף לקנות לה בגד צבעוני לקיים דינא דגמ' דבגדי צבעונים....

בן החבורה
הודעות: 414
הצטרף: ב' אוקטובר 21, 2013 6:36 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תובב"א

Re: אצלנו חלקו אגוזים

הודעהעל ידי בן החבורה » א' אפריל 06, 2014 2:39 am

לרגע חשבתי ש'שלח' פתח את האשכול

הוה אמינא
הודעות: 1444
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: אצלנו חלקו אגוזים

הודעהעל ידי הוה אמינא » א' אפריל 06, 2014 5:09 am

אין שום משמעות בתשובה "אצלנו חלקו אגוזים" שזה העדפה של דינא דגמרא, כלשון השואל.
יש פה יותר דחיה בקש של עורבא פרח.
אם יש לך שאלה של הכרעה מתוך הפוסקים גש לגר"ח, אם אתה שואל עניינים של שיקול הדעת חדשני כלך לך אל רבנים אחרים.
לענ"ד הסיבה שאצל הגר"ח לא מחלקים ממתקים זה בגלל ענייני כשרות וכדו'.

בן החבורה
הודעות: 414
הצטרף: ב' אוקטובר 21, 2013 6:36 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תובב"א

Re: אצלנו חלקו אגוזים

הודעהעל ידי בן החבורה » א' אפריל 06, 2014 8:28 am

ומה ענין בגד צבעוני שאשה "לא אוהבת" לאגוזים שילדים אוהבים "פחות" מממתקים

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אצלנו חלקו אגוזים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אפריל 06, 2014 8:29 am

בזמנו ראיתי בשם הגה"צ רבי אביגדר הלוי נבנצל שעדיף לחלק שוקולד כי זה מה שילדים מעדיפים

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: אצלנו חלקו אגוזים

הודעהעל ידי הכהן » א' אפריל 06, 2014 9:39 am

זה לכאורה אותה שאלה כמו "אצלנו לא אכלו מאכל פלוני בפסח", כשבמרבית המקרים לא יכלו להשגיח עליו - מה שהיום אפשרי, ולעיתים הסיבה היא פשוטה יותר: לא היה את זה אז!

שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

Re: אצלנו חלקו אגוזים

הודעהעל ידי שלח » א' אפריל 06, 2014 11:08 am

ראיתי פה רמז על האגוזים
http://www.otzar.org/aspcrops/155923_86_32673527701-642014.asp
שאלה נוספת ראיתי שעל מנהגי ישראל יש גם רמזים וגם על פי סוד האם לפי זה יש ענין דוקא עם אגוזים?
קבצים מצורפים
אגוזים1.pdf
(1.31 MiB) הורד 407 פעמים

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: אצלנו חלקו אגוזים

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » א' אפריל 06, 2014 12:34 pm

מניסיון לא הייתי ממליץ לחלק שוקלדים כי באחת השנים שקניתי שוקולד חלבי שוויצרי גם חלק מן הבוגרים לא יכלו להתאפק ואכלו מזה.

בן החבורה
הודעות: 414
הצטרף: ב' אוקטובר 21, 2013 6:36 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תובב"א

Re: אצלנו חלקו אגוזים

הודעהעל ידי בן החבורה » א' אפריל 06, 2014 2:16 pm

לתשומת לב: הדור הצעיר דהיום כבר כמעט אינו יודע מה זו "מסורת". הדבר הכמעט יחידי שנשאר לנו הוא החומרות וההקפדות של פסח. הבה לא ניקח מהם גם את זה.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: אצלנו חלקו אגוזים

הודעהעל ידי הכהן » א' אפריל 06, 2014 2:35 pm

נכון, אבל השאלה היא מהי מסורת וכנ"ל.
למשל, תפוחי אדמה לכרפס, זה מסורת או ברירת מחדל באותו דור? ואולי נשתה גם את אותו יין פטישים שסבא שתה?

בן החבורה
הודעות: 414
הצטרף: ב' אוקטובר 21, 2013 6:36 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תובב"א

Re: אצלנו חלקו אגוזים

הודעהעל ידי בן החבורה » א' אפריל 06, 2014 3:45 pm

תפוח אדמה לכרפס זה מסורת ויין פטישים לא. ומי שאינו מבין את ההבדל עליו נאמר אם אין דעת הבדלה מנין.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: אצלנו חלקו אגוזים

הודעהעל ידי הכהן » א' אפריל 06, 2014 5:51 pm

עם כל הכבוד, תפוח אדמה לכרפס התחיל בזמן מן הזמנים, וקודם לכן השתמשו במשהו אחר! מה ההכרח להכניס פרשנות קדושה בסבא רבה רבה, ולא לומר בפשטות שזה מה שהיה לו, ואם היה לו מלפפון הוא היה משתמש בזה (והרי באמת לא היה אז מלפפון בפסח)?

בן החבורה
הודעות: 414
הצטרף: ב' אוקטובר 21, 2013 6:36 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תובב"א

Re: אצלנו חלקו אגוזים

הודעהעל ידי בן החבורה » א' אפריל 06, 2014 8:47 pm

אין שום פרשנות קדושה ואכן הסבא רבה רבה עשה כך רק בגלל שזה מה שהיה לו, רק שתדע שאם יש סיכוי כלשהו שנכדיך יעשו משהו רק בגלל שכך סבא עשה זה רק כאן.

לא מזמן היה לי חשק לשנות את אופן כתיבת שם משפחתנו לאופן שכתב הסבא רבה שלי בשונה מאבי וסבי (שהוא שינה מאביו). בסוף החלטתי שאם אני אשנה מאבי לכתוב כסבי גם ילדיי ישנו ממנו לכתוב כסבם, משא"כ אם אני אכתוב כאבי גם הם יכתבו כאביהם....
נערך לאחרונה על ידי בן החבורה ב א' אפריל 06, 2014 8:55 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אצלנו חלקו אגוזים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' אפריל 06, 2014 8:53 pm

במקרה דווקא עניין התפוח אדמה ידוע שלא נהוג יותר מכמה מאות שנים לכל היותר. שכן קודם לכן יכלו לנהוג בו כרפס רק אבות אבותיהם של האינדיאנים באמריקה.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: אצלנו חלקו אגוזים

הודעהעל ידי הכהן » א' אפריל 06, 2014 8:57 pm

בן החבורה כתב:אין שום פרשנות קדושה ואכן הסבא רבה רבה עשה כך רק בגלל שזה מה שהיה לו, רק שתדע שאם יש סיכוי כלשהו שנכדיך יעשו משהו רק בגלל שכך סבא עשה זה רק כאן.

לא מזמן היה לי חשק לשנות את אופן כתיבת שם משפחתנו לאופן שכתב הסבא רבה שלי בשונה מאבי וסבי (שהוא שינה מאביו). בסוף החלטתי שאם אני אשנה מאבי לכתוב כסבי גם ילדיי ישנו ממנו לכתוב כסבם, משא"כ אם אני אכתוב כאבי גם הם יכתבו כאביהם....

ושוב אשאל, האם אני צריך לשאוף שנכדי יעשו כמוני רק בגלל שכך סבא עשה בדבר שאינו מנהג?

גילוי נאות: הכותב הונגרי על כל המשתמע...
נערך לאחרונה על ידי הכהן ב א' אפריל 06, 2014 10:02 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בן החבורה
הודעות: 414
הצטרף: ב' אוקטובר 21, 2013 6:36 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תובב"א

Re: אצלנו חלקו אגוזים

הודעהעל ידי בן החבורה » א' אפריל 06, 2014 9:48 pm

סליחה, טעיתי בכתובת...

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: אצלנו חלקו אגוזים

הודעהעל ידי הכהן » א' אפריל 06, 2014 10:00 pm

אנסה לבאר דברי:
תפריט סעודת השבת הוא מנהג? יש שעונים על כך תשובה חיובית באופן מוחלט, ולכן לעולם לא יאכלו גלידה לקינוח אלא קומפוט מתפוחי עץ. יש שיענו תשובה חיובית חלקית, ולכן יאכלו תמיד געפילטע פיש אבל יגוונו בסלטים, יאכלו מרק עוף וישימו בו שקדי מרק וכן הלאה. ויש שיאמרו - סבא אכל את מה שהיה במכולת בהתאם לטעמו האישי וכישוריה הקולינריים של זוגתו ע"ה, ואנחנו נאכל בהתאם לשפע שיש בברכל.
סבא באונגארן חבש הויבל בימים נוראים. כמה עושים את זה היום? סבתא רבה רבה (מסתמא) לבשה סינר לבן ומטפחת לבנה על השייטל. גם אנחנו חייבים לעשות זאת?
ולחילופין: סבא לא אכל בראש השנה סילקא ורוביא, מסיבה מאוד פשוטה - לא היה לו את זה. אז אם אני כן אוכל - אני מחדש מנהג?!

בקיצור: מה נקרא בשם הקדוש "מנהג" שאין לזוז ממנו כקוצו של יו"ד, ומה נכנס לשטח של מה שהסבא עשה מסיבות סובייקטיביות שלעולם לא נדע מהן?

יונטף
הודעות: 9
הצטרף: א' אפריל 06, 2014 9:56 pm

Re: אצלנו חלקו אגוזים

הודעהעל ידי יונטף » א' אפריל 06, 2014 10:08 pm

ענין האגוזים נראה לי נידון משונה, כי כתוב ברמב"ם וכל הפוסקים שאבי המשפחה צריך לשמח את כל המשפחה וכל אחד בראוי לו והביא דוגמא לכ"א לקטנים קליות ואגזוים והגדולים בבשר ויין ולפ"ז אדם שסולד מיין יהיה מחוייב לשתות יין ולהרוס לעצמו את כל שמחת היו"ט שזה עיקר ההלכה בגלל שכך נהגו. אתמהה!! פשיטא ופשיטא שצריך לשמח כ"א במה שישמחו ואני חילקתי לילדי משחקים שזה משמחם ופשיטא לי שקיימתי את הדין למהדרין. והוא הדין לגבי ליל הסדר אם זה מה שיעורר אותם לשאול או ישאירם ערים זה מה שצריך לתת.

סמל אישי של המשתמש
מחפש משמעות
הודעות: 72
הצטרף: ג' אפריל 08, 2014 9:43 pm

Re: הכותב מגלה את חוסר הבחנתו בין תכלת לקלא אילן

הודעהעל ידי מחפש משמעות » ג' אפריל 08, 2014 10:46 pm

גם זו לטובה כתב:שאלה- האם כיום עדיף לחלק ממתקים שילדים יותר אוהבים, או עדיף לקיים דינא דגמ' באגוזים וקליות –השיב הגרח"ק – "אצלנו חלקו אגוזים"
לפ"ז י"ל דאף אשה שרוצה בגד לבן וכד' עדיף לקנות לה בגד צבעוני לקיים דינא דגמ' דבגדי צבעונים....


לא נכנס לעניין אם יש עניין באגוזים דוקא או לא, בזה כבר אמר הגרח"ק את דברו, אבל כמה הערות לשואל המבולבל.
א. תשובת מרן שליט"א לא שללה חלוקת ממתקים, קפיצה לגובה, הרמת משקולות וכו' כל דבר שיעורר את הילדים שלא ישנו, מרן שליט"א דבר שיש לחלק אגוזים כי כך המנהג אצלינו, בנוסף לזה תוכל לחלק להם גם ממתקים, וגם פרסים מהכל בשקל, וככל שיעלה על רוחך ודמיונך הפורה.
ב. הקשר בין האגוזים לבגדי צבעונים, גם לפי הבנתך הטועה וכפי שכתבתי למעלה, הוא קשר של חוסר בהירות. המושג בגדי צבעונים הוא לא 'בגד צבוע' אלא הוא בגד נשים! או בגד הגורם שמחה לאשה, וכמו שכתבו התוס' שלנו יש שמחה בבשר ויין ורק כסיל יחשוב אחרת, ובטוחני שגם אתה לא חושב לרגע לא כך, אלא שהרצון להתלוצץ ענה בך, מה שאין כן אגוזים אפשר שכיון שזה הובא בספרי הפוסקים הוא אחד מסממני הסדר, כמו שלא תחליף את החרוסת בטחינה [משקדים] כך לא תחליף את האגוזים בחמצוצים [אם הם כשרים לפסח] אמנם זה לא סימן חובה כמו חרוסת אבל בהחלט הוא מנהג קדוש של ליל הסדר.
בהצלחה.

סגן אלוף
הודעות: 431
הצטרף: ד' מרץ 19, 2014 2:06 pm
מיקום: עיר הקדש והמקדש תבנה בב"א

Re: אצלנו חלקו אגוזים

הודעהעל ידי סגן אלוף » ד' אפריל 09, 2014 4:29 pm

הכהן כתב:עם כל הכבוד, תפוח אדמה לכרפס התחיל בזמן מן הזמנים, וקודם לכן השתמשו במשהו אחר! מה ההכרח להכניס פרשנות קדושה בסבא רבה רבה, ולא לומר בפשטות שזה מה שהיה לו, ואם היה לו מלפפון הוא היה משתמש בזה (והרי באמת לא היה אז מלפפון בפסח)?

מאי שני תבשילין אמר רב הונא סילקא וארוזא רבא הוה מיהדר אסילקא וארוזא הואיל ונפיק מפומיה דרב הונא [פסחים קי"ד ב']
גם זו לטובה כתב:שאלה- האם כיום עדיף לחלק ממתקים שילדים יותר אוהבים, או עדיף לקיים דינא דגמ' באגוזים וקליות –השיב הגרח"ק – "אצלנו חלקו אגוזים"
לפ"ז י"ל דאף אשה שרוצה בגד לבן וכד' עדיף לקנות לה בגד צבעוני לקיים דינא דגמ' דבגדי צבעונים....

הילדים אשר אני רואה אותם מידי שנה בשנה בסדר יתעוררו יותר מקליות ואגוזים מאשר מסתם ממתק של כל השנה, נכון שבעיקר ההלכה לא נכלל האפקט של השינוי הזה שהרי בזמנם לא היה הדבר משונה, אבל אחרי שנוהגים בזה פשיטא שלא שייך ללעוג על המנהג ויש לו טעם

שומר קישואין
הודעות: 65
הצטרף: ש' מרץ 29, 2014 9:52 pm
מיקום: ירושלים

Re: אצלנו חלקו אגוזים

הודעהעל ידי שומר קישואין » ד' אפריל 09, 2014 5:06 pm

סגן אלוף כתב:
הכהן כתב:עם כל הכבוד, תפוח אדמה לכרפס התחיל בזמן מן הזמנים, וקודם לכן השתמשו במשהו אחר! מה ההכרח להכניס פרשנות קדושה בסבא רבה רבה, ולא לומר בפשטות שזה מה שהיה לו, ואם היה לו מלפפון הוא היה משתמש בזה (והרי באמת לא היה אז מלפפון בפסח)?

מאי שני תבשילין אמר רב הונא סילקא וארוזא רבא הוה מיהדר אסילקא וארוזא הואיל ונפיק מפומיה דרב הונא [פסחים קי"ד ב']

רש"י ורשב"ם שם בשביל חיבתו להראות הלכה כמותו מה שלא שייך כאן

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: אצלנו חלקו אגוזים

הודעהעל ידי נהר שלום » ו' אפריל 15, 2016 1:17 am

גם זו לטובה כתב:שאלה- האם כיום עדיף לחלק ממתקים שילדים יותר אוהבים, או עדיף לקיים דינא דגמ' באגוזים וקליות –השיב הגרח"ק – "אצלנו חלקו אגוזים"
לפ"ז י"ל דאף אשה שרוצה בגד לבן וכד' עדיף לקנות לה בגד צבעוני לקיים דינא דגמ' דבגדי צבעונים....

הגר"ח לא אמר לחלק אגוזים
אצלנו חלקו במבה

סמל אישי של המשתמש
שטייגעניסט
הודעות: 799
הצטרף: ד' אפריל 02, 2014 8:41 pm

Re: אצלנו חלקו אגוזים

הודעהעל ידי שטייגעניסט » ו' אפריל 15, 2016 3:07 am

יש להוסיף ולחקור: דהנה קיי"ל דאכילת כזית שלא תו"כ אכילת פרס לא שמיה אכילה, ואם כן האם יש חיוב לאכול את האגוזית כזית תוכ"ד אכילת פרס?
מי מתנדב לשאול את הגר"ח?

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: אצלנו חלקו אגוזים

הודעהעל ידי אבא יודן » ו' אפריל 15, 2016 2:49 pm

משום מה כאשר חלקתי אגוזים לילדיי, הם לא שאלו כלום פשוט וזרקו אותם מיד על פניי!

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: אצלנו חלקו אגוזים

הודעהעל ידי הכהן » ו' אפריל 15, 2016 3:00 pm

אבא יודן כתב:משום מה כאשר חלקתי אגוזים לילדיי, הם לא שאלו כלום פשוט וזרקו אותם מיד על פניי!

על זה נאמר "אגוז וזורקו"...

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: אצלנו חלקו אגוזים

הודעהעל ידי אבא יודן » ו' אפריל 15, 2016 3:49 pm

הכהן כתב:
אבא יודן כתב:משום מה כאשר חלקתי אגוזים לילדיי, הם לא שאלו כלום פשוט וזרקו אותם מיד על פניי!

על זה נאמר "אגוז וזורקו"...

אבל זכור! שוקלוד נטלו.

גבול ים
הודעות: 810
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: אצלנו חלקו אגוזים

הודעהעל ידי גבול ים » א' אפריל 17, 2016 2:21 am

ואין כאן אחד שנוהג לחלק גם קליות ?

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: אצלנו חלקו אגוזים

הודעהעל ידי זקן ששכח » א' אפריל 17, 2016 8:12 am

אבא יודן כתב:משום מה כאשר חלקתי אגוזים לילדיי, הם לא שאלו כלום פשוט וזרקו אותם מיד על פניי!

בזאת בטוח אני שבשיטת החינוך של הסבא זה לא היה קורה...

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: אצלנו חלקו אגוזים

הודעהעל ידי אבא יודן » א' אפריל 17, 2016 8:13 am

אמנם כן מאה אחוז....

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: הכותב מגלה את חוסר הבחנתו בין תכלת לקלא אילן

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » א' אפריל 17, 2016 1:29 pm

מחפש משמעות כתב:
גם זו לטובה כתב:שאלה- האם כיום עדיף לחלק ממתקים שילדים יותר אוהבים, או עדיף לקיים דינא דגמ' באגוזים וקליות –השיב הגרח"ק – "אצלנו חלקו אגוזים"
לפ"ז י"ל דאף אשה שרוצה בגד לבן וכד' עדיף לקנות לה בגד צבעוני לקיים דינא דגמ' דבגדי צבעונים....


לא נכנס לעניין אם יש עניין באגוזים דוקא או לא, בזה כבר אמר הגרח"ק את דברו, אבל כמה הערות לשואל המבולבל.
א. תשובת מרן שליט"א לא שללה חלוקת ממתקים, קפיצה לגובה, הרמת משקולות וכו' כל דבר שיעורר את הילדים שלא ישנו, מרן שליט"א דבר שיש לחלק אגוזים כי כך המנהג אצלינו, בנוסף לזה תוכל לחלק להם גם ממתקים, וגם פרסים מהכל בשקל, וככל שיעלה על רוחך ודמיונך הפורה.
ב. הקשר בין האגוזים לבגדי צבעונים, גם לפי הבנתך הטועה וכפי שכתבתי למעלה, הוא קשר של חוסר בהירות. המושג בגדי צבעונים הוא לא 'בגד צבוע' אלא הוא בגד נשים! או בגד הגורם שמחה לאשה, וכמו שכתבו התוס' שלנו יש שמחה בבשר ויין ורק כסיל יחשוב אחרת, ובטוחני שגם אתה לא חושב לרגע לא כך, אלא שהרצון להתלוצץ ענה בך, מה שאין כן אגוזים אפשר שכיון שזה הובא בספרי הפוסקים הוא אחד מסממני הסדר, כמו שלא תחליף את החרוסת בטחינה [משקדים] כך לא תחליף את האגוזים בחמצוצים [אם הם כשרים לפסח] אמנם זה לא סימן חובה כמו חרוסת אבל בהחלט הוא מנהג קדוש של ליל הסדר.
בהצלחה.

הכותב כותב בכזאת נחרצות וכלל לא הבנתי למה החליט שבגדי צבעונים הוא בגדי נשים, ואינו מפרש כמו כן שאגוזים הוא סוג של ממתק. והוא מנהג קדוש של ליל הסדר שהובא בפוסקים לחלק ממתקים. [חידשתי משהו?]

עושה חדשות
הודעות: 12563
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אצלנו חלקו אגוזים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' אפריל 08, 2020 10:20 am

עצם הענין של קליות הוא במקום הליפתן של סוף הסעודה, ומקדימים לחלק אותו בתחילת הסעודה כדי שישאלו התינוקות, ומשיבים להם טעם הדבר דהא אין מפטירין אחר הפסח אפיקומן. כך מבו' ברמב"ם ורבינו מנוח פ"ז, ובכלבו סי' נא.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: אצלנו חלקו אגוזים

הודעהעל ידי שש ושמח » ד' אפריל 08, 2020 12:13 pm

עושה חדשות כתב:עצם הענין של קליות הוא במקום הליפתן של סוף הסעודה, ומקדימים לחלק אותו בתחילת הסעודה כדי שישאלו התינוקות, ומשיבים להם טעם הדבר דהא אין מפטירין אחר הפסח אפיקומן. כך מבו' ברמב"ם ורבינו מנוח פ"ז, ובכלבו סי' נא.

וכ"ה ברשב"ץ
וכ"ז להגורסים בגמ' ק"ט א' "כדי שישאלו", אבל לגירסת דפוסים שלנו "כדי שלא יישנו וישאלו" אין מקור לזה, אלא שמיני מתיקה מועילים שלא יישנו. [וכמדו' שכן משמע בראבי"ה]


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 29 אורחים