מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם שילוח הקן רחמים או אכזריות?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

האם שילוח הקן רחמים או אכזריות?

הודעהעל ידי שלח » ד' אפריל 23, 2014 1:08 pm

משמע ברמב"ם שזה רחמים אבל הגר"א משלי ל יז אכזריות האם זו מחלוקת או שני פנים בדבר?

שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

Re: האם שילוח הקן רחמים או אכזריות?

הודעהעל ידי שלח » ד' אפריל 23, 2014 1:32 pm

קבצים מצורפים
שילוח הקן.pdf
(515.01 KiB) הורד 280 פעמים

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: האם שילוח הקן רחמים או אכזריות?

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' אפריל 23, 2014 1:32 pm

גם וגם.
לקיחת הבנים היא אכזריות, אבל שליחת האם שלא תראה לקיחת הבנים היא רחמים.

סגן אלוף
הודעות: 431
הצטרף: ד' מרץ 19, 2014 2:06 pm
מיקום: עיר הקדש והמקדש תבנה בב"א

Re: האם שילוח הקן רחמים או אכזריות?

הודעהעל ידי סגן אלוף » ד' אפריל 23, 2014 1:35 pm

איש-אחד כתב:גם וגם.
לקיחת הבנים היא אכזריות, אבל שליחת האם שלא תראה לקיחת הבנים היא רחמים.

המצווה היא לשלח האם אם רוצה מעצמו לקחת את הבנים, ובכן דבריך אינם מובנים.

שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

Re: האם שילוח הקן רחמים או אכזריות?

הודעהעל ידי שלח » ד' אפריל 23, 2014 1:42 pm

גם ברמב"ם יש 2 דרכים במורה נבוכים רחמנות ,בברכות האומר על כן ציפור יגיעו רחמיך משתקין אותו

בברכה המשולשת
הודעות: 14198
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם שילוח הקן רחמים או אכזריות?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' אפריל 23, 2014 1:51 pm

סגן אלוף כתב:
איש-אחד כתב:גם וגם.
לקיחת הבנים היא אכזריות, אבל שליחת האם שלא תראה לקיחת הבנים היא רחמים.

המצווה היא לשלח האם אם רוצה מעצמו לקחת את הבנים, ובכן דבריך אינם מובנים.


על-פי סוד יש מצוה גם אם לא רוצה לקחת את הבנים מעצמו

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: האם שילוח הקן רחמים או אכזריות?

הודעהעל ידי עליך עיננו » ד' אוגוסט 26, 2020 3:30 pm

האם יש אחד מן המפרשים שמבאר למה דוקא אריכות ימים במצוה זו?

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: האם שילוח הקן רחמים או אכזריות?

הודעהעל ידי ביליצר » ד' אוגוסט 26, 2020 6:13 pm

עליך עיננו כתב:האם יש אחד מן המפרשים שמבאר למה דוקא אריכות ימים במצוה זו?


בגמ' חלקו בבבלי וחלקו בירושלמי מצאנו למ"ד דפירוש"למען ייטב לך" - לעולם הבא שכולו טוב,
"והארכת ימים" - לעתיד שכולו ארוך.
ובזה טעה אב"א,
וצק"ב הרי בכל המצוות יש שכר וכו,
ועיין אברבנאל על אתר,

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1059
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

Re: האם שילוח הקן רחמים או אכזריות?

הודעהעל ידי מגדל » ה' אוגוסט 27, 2020 9:37 am

שלח כתב:גם ברמב"ם יש 2 דרכים במורה נבוכים רחמנות ,בברכות האומר על כן ציפור יגיעו רחמיך משתקין אותו


לא משתקין אותו משום שבהכרח אינה רחמים, אלא מצד הבעייתיות ביומרה לדעת טעמן של מצוות.
מן מימרת חז"ל הזו אינך יכול ללמוד מאומה על טיבה של המצווה, אלא אך ורק על היחס של האדם אל המצוות.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: האם שילוח הקן רחמים או אכזריות?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' אוגוסט 27, 2020 10:29 am

מגדל כתב:
שלח כתב:גם ברמב"ם יש 2 דרכים במורה נבוכים רחמנות ,בברכות האומר על כן ציפור יגיעו רחמיך משתקין אותו


לא משתקין אותו משום שבהכרח אינה רחמים, אלא מצד הבעייתיות ביומרה לדעת טעמן של מצוות.
מן מימרת חז"ל הזו אינך יכול ללמוד מאומה על טיבה של המצווה, אלא אך ורק על היחס של האדם אל המצוות.

אני מניח שכבודו לא ראה את דברי רמב"ן על התורה בשילוח הקן שהאריך בעניין

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1059
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

Re: האם שילוח הקן רחמים או אכזריות?

הודעהעל ידי מגדל » ה' אוגוסט 27, 2020 11:06 am

מקדש מלך כתב:
מגדל כתב:
שלח כתב:גם ברמב"ם יש 2 דרכים במורה נבוכים רחמנות ,בברכות האומר על כן ציפור יגיעו רחמיך משתקין אותו


לא משתקין אותו משום שבהכרח אינה רחמים, אלא מצד הבעייתיות ביומרה לדעת טעמן של מצוות.
מן מימרת חז"ל הזו אינך יכול ללמוד מאומה על טיבה של המצווה, אלא אך ורק על היחס של האדם אל המצוות.

אני מניח שכבודו לא ראה את דברי רמב"ן על התורה בשילוח הקן שהאריך בעניין

ראיתי.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: האם שילוח הקן רחמים או אכזריות?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' אוגוסט 27, 2020 11:25 am

מגדל כתב:
מקדש מלך כתב:
מגדל כתב:
שלח כתב:גם ברמב"ם יש 2 דרכים במורה נבוכים רחמנות ,בברכות האומר על כן ציפור יגיעו רחמיך משתקין אותו


לא משתקין אותו משום שבהכרח אינה רחמים, אלא מצד הבעייתיות ביומרה לדעת טעמן של מצוות.
מן מימרת חז"ל הזו אינך יכול ללמוד מאומה על טיבה של המצווה, אלא אך ורק על היחס של האדם אל המצוות.

אני מניח שכבודו לא ראה את דברי רמב"ן על התורה בשילוח הקן שהאריך בעניין

ראיתי.

ומסקנתו היא שהבעייתיות אינה בגלל חוסר היכולת לדעת את טעמן של המצוות.
אבל אלו ההגדות אשר נתקשו על הרב, כפי דעתי ענין אחר להם, שרצו לומר שאין התועלת במצות להקב"ה בעצמו יתעלה, אבל התועלת באדם עצמו למנוע ממנו נזק או אמונה רעה או מדה מגונה, או לזכור הנסים ונפלאות הבורא יתברך ולדעת את השם. וזהו "לצרף בהן", שיהיו ככסף צרוף, כי הצורף הכסף אין מעשהו בלא טעם, אבל להוציא ממנו כל סיג, וכן המצות להוציא מלבנו כל אמונה רעה ולהודיענו האמת ולזוכרו תמיד:


וכן מה שאמרו (ברכות לג ב) לפי שעושה מדותיו של הקדוש ברוך הוא רחמים ואינן אלא גזרות, לומר שלא חס האל על קן צפור ולא הגיעו רחמיו על אותו ואת בנו, שאין רחמיו מגיעין בבעלי הנפש הבהמית למנוע אותנו מלעשות בהם צרכנו, שאם כן היה אוסר השחיטה, אבל טעם המניעה ללמד אותנו מדת הרחמנות ושלא נתאכזר. כי האכזריות תתפשט בנפש האדם, כידוע בטבחים שוחטי השורים הגדולים והחמורים שהם אנשי דמים זובחי אדם אכזרים מאד, ומפני זה אמרו (קידושין פב א) טוב שבטבחים שותפו של עמלק. והנה המצות האלה בבהמה ובעוף אינן רחמנות עליהם, אלא גזירות בנו להדריכנו וללמד אותנו המדות הטובות.


ואכן הרמב"ם מפרשו כדברי מר (כמובא שם), ולדעתו לא קיימא לן כהאי משנה.

כתבן
הודעות: 158
הצטרף: ג' אוגוסט 25, 2015 11:20 pm

Re: האם שילוח הקן רחמים או אכזריות?

הודעהעל ידי כתבן » ו' אוגוסט 28, 2020 5:41 pm

שו"ת חת"ס או"ח סי' ק:
ועיין רמב"ן בנימוקי חומש שלו [דברים כ"ב - ו'] כתב עפ"י רמב"ם במורה נבוכים וכ"כ בס' החנוך להרא"ה [מצוה תקמ"ה] בטעם המצוה ההיא שלא נתאכזר לעקור אם על בנים, דאע"ג דאסור לומר על קן ציפור יגיעו רחמיך והטעם שלא הגיעו רחמיו על בעלי חיים כל שהוא לצורך אדם דא"כ היה אסור לשחוט בע"ח, אך גזירות הן עלינו שלא נלמוד להתאכזר ונתקן מדותינו ע"ש. והנה לפי טעם זה מבואר דאם אינו צריך לבנים, לא מיבעיא דאינו מחוייב לשלח האם אלא אכזריות נמי עביד, ובמקום שנלמוד שלא נתאכזר אדרבא נרגיל עצמנו באכזריות ולצער בעלי חיים על מגן לגרש האם מעל בניה וצער בע"ח דאורייתא, אלא שכתב רמב"ן שלא הגיעו רחמיו על ב"ח אם הוא לצורך האדם, אבל אם איננו לצורך אדם שאינו צריך לבנים אכזריות היא זו לגרש האם מעל בנים:
... אמנם בתשו' חו"י סיים טעם בשם ס' הזוהר בשילוח האם לעורר ייללת אימא עילאה על בניה, אם כן מצוה להדר אחר קן כדי לעורר רחמי אימא עילאה על בניה ולפ"ז ליכא משום אכזריות, דאפילו אם לצורך הנאת אדם לא הגיעו רחמי שמים על בע"ח, מכ"ש לצורך מצוה. אך ש"ס דילן ע"כ לא ס"ל הכי דהרי להנ"ל תינח בזמן שאין בהמ"ק קיים, אך בזמן שבהמ"ק קיים כגון בימי דוד ושלמה דסיהרא קמה בשלימותי' ואם הבנים שמחה ומכ"ש לע"ל במהרה בימינו מאי איכא למימר ואם נדחוק בזה דמ"מ צריכא התעוררות לעילא א"כ ר"פ שלוח הקן [קל"ח ע"ב] דתנן בפני הבית ושלא בפני הבית ומסיק בש"ס שהוא שלא לצורך ע"ש, וקשה הא צריכה רבא כנ"ל דהוה סד"א בפני הבית לא יצטרך לשלח קמ"ל, אע"כ ש"ס דילן לא ס"ל כזוהר הנ"ל, וידוע היכי דפליגי הנגלה עם הנסתר אין לנו עסק בנסתרות והנגלות לנו ולבנינו:


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 180 אורחים