מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

התמונה שעל קברו של יהושע בן נון - חמה או חרס?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

התמונה שעל קברו של יהושע בן נון - חמה או חרס?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' אפריל 27, 2014 2:52 pm

בשו"ע (או"ח סי' תקפ, ב), באחד בניסן... בכ"ו בו מת יהושע בן נון. ומקורו בדברי הבה"ג שהובאו בטור. ובמשנ"ב סק"ד העתיק שיש גורסים כ"ח ועיקר כטור [פמ"ג בשם א"ר].
-------

מצאתי דבר מעניין בענין התמונה שעל קברו של יהושע בן נון בשו"ת ציץ אליעזר (ח"ט סי' מד), ואלו דבריו.
אודות דברי רש"י ביהושע כ"ד - ל' שכותב: ובמקום אחר הוא קורא אותה תמנת חרס על שם שהעמידו תמונת החמה על קברו לומר זה הוא שהעמיד החמה וכל העובר עליה אומר חבל על זה שעשה דבר גדול כזה ומת. דקשה איך עשו דבר כזה הרי אסור לעשות צורת חמה ולבנה וכוכבים בין בולטות ובין שוקעות. כבר הקשה כן בספר רוח חיים להגר"ח פלאג'י ז"ל ביו"ד סי' קמ"א אות ב' דאיך הותר לעשות תמונת חמה על קברו, ונשאר בצ"ע... [א"ה, עי' בשו"ת רב פעלים ח"ד יו"ד סי' י מש"כ בזה].

כעת עולה בדעתי לתרץ הקושיא באופן אחרינא ולומר שבכלל אין כוונת רש"י ביהושע שם לומר שהעמידו צורת חמה כלל, אלא כוונתו שהעמידו שם תמונת חרס שעי"ז יזכרו בתמונת החמה באשר החמה תקרא חרס כמו האומר לחרס ולא יזרח וכדברי הרד"ק שם.

ונתחזק אצלי תירוצי זה כאשר ראיתי בדברי רש"י בשופטים ב' ו' בההוא קרא שכתוב בתמנת חרס שכותב בזה בלשון זה: בתמנת חרס, ע"ש שהעמידו תמונת חרס על קברו כלומר חבל על אדם שהעמיד החמה ומוטל בקבר, עכ"ל, הרי בהדיא שרש"י בשופטים כותב שלא תמונת חמה העמידו אלא תמונת חרס הוא שהעמידו על קברו, והיינו מפני שתמונת חרס מזכיר את החמה באשר החמה תקרא חרס וכנ"ל, וא"כ בא זה ולימד על זה דגם מה שכותב רש"י ביהושע שהעמידו תמונת החמה על קברו ג"כ אין כוונתו לתמונת חמה ממש אלא לתמונת חרס המזכירה בגינה תמונת החמה, באופן שהקושיא על הדרש שברש"י יהושע יורדת מאליה ובטילה מעיקרא.

ויש לדון אם ההוכחה מסתימת לשון רש"י בשופטים היא מוכרחת, שהרי בודאי גם לפי דברי רש"י ביהושע הכוונה ב'תמנת חרס' היינו שהעמידו תמונת החמה שנקראת חרס, וא"כ גם בדברי רש"י בשופטים ניתן להבין שזה הכוונה שהעמידו תמונת חרס על קברו, ולא תמונת כלי חרס.

[וביותר, שמצאתי כעין דברי רש"י בבראשית רבתי (פרשת חיי שרה עמוד 100), וז"ל,
ד' הם שנצעק עליהם במיתתם, אברהם, יהושע, שאול ומשה... יהושע שנאמר ויהי אחרי מות יהושע (שופטים א' א') משל לאדם שירד ארי ונצחו, אחרי ימים מת, אמר הב"ה עשו על קבורתו צורת אריה והיו אומרים אוי לזה שנצח הארי והוא מוטל כאן. כך יהושע העמיד את השמש והוא מוטל כאן שנאמר ויקברו אותו בגבול נחלתו בתמנת חרס (שופטים ב' ט'), כד"א האומר לחרס ולא יזרח (איוב ט' ז').
והיינו דמייתי הפס' באיוב דחרס דהתם היינו חמה, ולא נזכר מאומה מהעמדת חרס].

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: התמונה שעל קברו של יהושע בן נון - חמה או חרס?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' אפריל 27, 2014 3:17 pm

לא הבנתי בכלל את הקושיה. שאני קברו של יהושע שאחרים עשו לו. ועל איסור דרבנן שיש באחרים או שנימא שהיכא דאיכא רבים ליכא חשדא כמו ברבן גמליאל, או שבכלל היה קודם שנאסר דבר זה.

טייטל
הודעות: 332
הצטרף: ו' יולי 06, 2012 8:55 pm

Re: התמונה שעל קברו של יהושע בן נון - חמה או חרס?

הודעהעל ידי טייטל » ד' אפריל 26, 2017 8:27 pm

[i]
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי בכלל את הקושיה. שאני קברו של יהושע שאחרים עשו לו. ועל איסור דרבנן שיש באחרים או שנימא שהיכא דאיכא רבים ליכא חשדא כמו ברבן גמליאל, או שבכלל היה קודם שנאסר דבר זה.

מאי שנא אחרים? הקושיא היא על אלו שעשו את התמונה על קברו.

בספר יד דוד להג"ר דוד טעבלי אפרתי הביא תירוץ בשם רצ"ה א"ש שלא עשו התמונה אלא מצאו אותה בנחלתו של יהושע, תירוץ נאה מאוד עיין בדבריו, ודפחח.
ואגב, הרב אוצר החכמה, באוצר ספר זה "יד דוד" חסרים דפים אלו ועוד כמה דפים נוספים כמדומני, והדבר טעון תיקון. תודה.

תירוצים נוספים:

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2105
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: התמונה שעל קברו של יהושע בן נון - חמה או חרס?

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ש' אפריל 29, 2017 11:28 pm


נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: התמונה שעל קברו של יהושע בן נון - חמה או חרס?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' אפריל 08, 2021 9:49 am

היום יומא דהילולא רבא.

בהשגחה עליונה זכיתי אתמול לפקוד את המבנה המזוהה עם מקום קבורתו של יהושע בן נון, בכפר הערבי כיפל חארת' כק"מ צפונית מערבית לאריאל, בסמוך במרחק כמה מאות מטרים נמצא קבר נוסף המיוחס לאביו נון, וקבר נוסף במרחק גדול יותר המיוחס לכלב בן יפונה.

קשה לתאר את מה שהיה שם. אלפים אלפים מכל העדות והחוגים, כשבמרכזם אלפי חסידי ברסלב לפלגיהם, צועדים בקבוצות ענק בשעות שלאחר חצות לילה בתוככי כפר עברי עויין. אבטחה בסדר גודל בלתי נתפס. מאות שוטרים וחיילים.

מעניין להחכים אודות המסורת שאכן זהו המקום, או שמא לא.

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: התמונה שעל קברו של יהושע בן נון - חמה או חרס?

הודעהעל ידי ישראליק » ה' אפריל 08, 2021 10:24 am

באוצר מסעות מתואר בשני מסעות קברו של יהושע ונון אביו, וכן כלב בן יפונה

בקובץ מקבציאל לח, עמ' תשעז האריך בזה הרה"ג ר' משה הלל בהערותיו לסבוב רבי פתחיה מרגנשבורג

קו ירוק
הודעות: 5803
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: התמונה שעל קברו של יהושע בן נון - חמה או חרס?

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' אפריל 08, 2021 10:43 am

נוטר הכרמים כתב:היום יומא דהילולא רבא.

בהשגחה עליונה זכיתי אתמול לפקוד את המבנה המזוהה עם מקום קבורתו של יהושע בן נון, בכפר הערבי כיפל חארת' כק"מ צפונית מערבית לאריאל, בסמוך במרחק כמה מאות מטרים נמצא קבר נוסף המיוחס לאביו נון, וקבר נוסף במרחק גדול יותר המיוחס לכלב בן יפונה.

קשה לתאר את מה שהיה שם. אלפים אלפים מכל העדות והחוגים, כשבמרכזם אלפי חסידי ברסלב לפלגיהם, צועדים בקבוצות ענק בשעות שלאחר חצות לילה בתוככי כפר עברי עויין. אבטחה בסדר גודל בלתי נתפס. מאות שוטרים וחיילים.

מעניין להחכים אודות המסורת שאכן זהו המקום, או שמא לא.

בכל שנה עולים רבים ואכן המקום נראה כמו גאולה ביום חמישי לפנות ערב.
התושבים שם כבר רגילים לזה שנים רבות. ובכמה מועדים בשנה.

המסורת על כך היא חדשה בת 800 שנה, כפי שעולה מתיאור מסעותיו של רבי יעקב שליח רבינו יחיאל מפריס בעל התוס', ששלחו לפני עליית הרבנים לא"י.
אך המסורת הישנה היא בת 1600 שנה באונומסטיקון של איבסביוס בישוף קיסריה בתקופת אמוראי א"י (רבי יהודה נשיאה). והוא מתאר את קברו בכפר הגדול תמנה השוכן ליד הישוב חלמיש בשומרון, והכפר חרב כיום.
מהגיון בודאי שזו מסורת נכונה יותר; כי מלבד שהינה כפולה בזמן, ונאמנותה כפולה בחֶזקה, בשל קרבתה לימי בית שני וטרם נטישת היהודים הסופית את יהודה בימי הנצרות הביזנטית,
הרי ששמה של העיר שנחל יהושע היא תמנה (כיום חורבות תב'נה. ומקומה מזוהה בוודאות מוחלטת), וסרח או חרס זה רק שם נלווה לעיר (כמוכח מדברי חז"ל).
הכפר חארת', יש לו משמעות בערבית של 'שומר', ואינו קשור לתמנה כלל. וזו המצאה צלבנית כנראה.

גם המארגנים יודעים שזה כך. ובכל זאת, איך אפשר לוותר על המקומות המקודשים בשומרון.. ואולי טוב שכך.
כמובן כמס ערך מוסף, הומצא קבר נוסף של כלב, ושל נון אבי יהושע.. מי שהיה שם פעם ליד ציןן 'נון', רואה חצר בית פרטי סמוך עם עוד כמה קברים ישנים של ילידי הכפר, כפי שהיה נהוג פעם (איש אחד גר מול בית הקברות ועכשיו הוא גר מול הבית שלו..) אולי גם אותם יקראו פעם ע"ש מי מאבות האומה..

אונומסטיקון לאיבסביוס תרגום עזרא מלמד.JPG
אונומסטיקון לאיבסביוס תרגום עזרא מלמד.JPG (100.29 KiB) נצפה 1472 פעמים


שו"ר שכבר כתבתי פה:
viewtopic.php?f=7&t=27042#p278277
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ה' אפריל 08, 2021 7:07 pm, נערך 8 פעמים בסך הכל.

א מבקש
הודעות: 326
הצטרף: ב' אפריל 05, 2021 8:50 pm

Re: התמונה שעל קברו של יהושע בן נון - חמה או חרס?

הודעהעל ידי א מבקש » ה' אפריל 08, 2021 10:50 am

קו ירוק כתב:גם המארגנים יודעים שזה כך. ובכל זאת, איך אפשר לוותר על המקומות המקודשים בשומרון.. ואולי טוב שכך.

הוא הדין גם ל"קבר" דוד המלך



חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 342 אורחים