מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תמיהה רבתי בביאור הגר"א אה"ע סי' ד'

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
פשוטה של משנה
הודעות: 180
הצטרף: ה' מרץ 13, 2014 11:53 pm

תמיהה רבתי בביאור הגר"א אה"ע סי' ד'

הודעהעל ידי פשוטה של משנה » א' אפריל 27, 2014 9:43 pm

דבר פלא ראיתי בביאור הגר"א אבן העזר סי' ד' שכתב שם [בביאור דברי הגמ' ביבמות] שמה שנשא שלמה את בת פרעה היינו משום שבלבל סנחריב את האומות ולא היתה מצרית.
ותימה רבה על הגר"א שהיה בקי בכל חדרי תורה איך כתב כן, שהרי שלמה קדם הרבה לסנחריב.

מה שנכון נכון
הודעות: 9333
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: תמיהה רבתי בביאור הגר"א אה"ע סי' ד'

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' אפריל 27, 2014 9:55 pm

כבר הרשב"א כתב כן ביבמות עו:, ובמהדורת מוה"ק ציינו שתמהו כן בחשק שלמה וברש"ש.
[אם היתה הקושיא רק מהגר"א היה אפשר לומר שהוא ט"ס וצ"ל כימי סנחריב].

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2314
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: תמיהה רבתי בביאור הגר"א אה"ע סי' ד'

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » א' אפריל 27, 2014 10:01 pm

לא מצאתי. תוכל לציין ס"ק?

מה שנכון נכון
הודעות: 9333
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: תמיהה רבתי בביאור הגר"א אה"ע סי' ד'

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' אפריל 27, 2014 10:02 pm

ס"ק יח.

פשוטה של משנה
הודעות: 180
הצטרף: ה' מרץ 13, 2014 11:53 pm

Re: תמיהה רבתי בביאור הגר"א אה"ע סי' ד'

הודעהעל ידי פשוטה של משנה » א' אפריל 27, 2014 10:12 pm

מה שנכון נכון כתב:כבר הרשב"א כתב כן ביבמות עו:, ובמהדורת מוה"ק ציינו שתמהו כן בחשק שלמה וברש"ש.
[אם היתה הקושיא רק מהגר"א היה אפשר לומר שהוא ט"ס וצ"ל כימי סנחריב].

הרי זו אמירה חסרת פשר, וכי מפני שסנחריב בלבל האומות יש לנו להניח שהיה בלבול גם לפניו קודם לימי שלמה?
ומה גם שהעובדה שפרעה יושב על כסאו מוכיחה שעדיין שושלת הפרעונים קיימת.

רואה והוא מצעק
הודעות: 48
הצטרף: ה' אפריל 24, 2014 4:10 pm

Re: תמיהה רבתי בביאור הגר"א אה"ע סי' ד'

הודעהעל ידי רואה והוא מצעק » א' אפריל 27, 2014 10:20 pm

פשוטה של משנה כתב:ומה גם שהעובדה שפרעה יושב על כסאו מוכיחה שעדיין שושלת הפרעונים קיימת.
מצינו פרעה גם לאחר סנחריב.

מה שנכון נכון
הודעות: 9333
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: תמיהה רבתי בביאור הגר"א אה"ע סי' ד'

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' אפריל 27, 2014 10:22 pm

ר רפאל קצנלבוגן ניסה לישב קושיא זו במאסף התבונה ושוב נדפס בספרו באר ראי.
באר ראי סימן מא.GIF
באר ראי סימן מא.GIF (19.39 KiB) נצפה 1535 פעמים


תירוצו לא נלענ"ד. ולרשב"א ודאי שלא יעלה ארוכה ע"ש.
נערך לאחרונה על ידי מה שנכון נכון ב א' אפריל 27, 2014 10:29 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

פשוטה של משנה
הודעות: 180
הצטרף: ה' מרץ 13, 2014 11:53 pm

Re: תמיהה רבתי בביאור הגר"א אה"ע סי' ד'

הודעהעל ידי פשוטה של משנה » א' אפריל 27, 2014 10:28 pm

מה שנכון נכון כתב:ר רפאל קצנלבוגן כתב לישב קושיא זו במאסף התבונה ושוב נדפס בספרו באר ראי.
באר ראי סימן מא.GIF

דברים משונים מאד, וכי ירמיהו אמור לכתוב לפי מה שנכון לזמנו או לפי מה שנכון לימי שלמה שבהם אירע המעשה.
וזאת לפני שאנו דנים אם ניתן בכלל לייחס לרשב"א ולגר"א פלפול נורא כזה.

רואה והוא מצעק
הודעות: 48
הצטרף: ה' אפריל 24, 2014 4:10 pm

Re: תמיהה רבתי בביאור הגר"א אה"ע סי' ד'

הודעהעל ידי רואה והוא מצעק » א' אפריל 27, 2014 10:31 pm

תמיהה קחזינא אבל תמיהה רבתי לא קחזינא. הרי הגר"א מפרש שם את ההו"א של הגמרא וי"ל דאה"נ דהו"ל לדחויי הכי אלא דעדיף להגמרא לאתויי מההיא דמנימין לומר שאפילו אחר סנחריב לא נתבלבלו.

מה שנכון נכון
הודעות: 9333
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: תמיהה רבתי בביאור הגר"א אה"ע סי' ד'

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' אפריל 27, 2014 10:34 pm

פשוטה של משנה כתב:
מה שנכון נכון כתב:כבר הרשב"א כתב כן ביבמות עו:, ובמהדורת מוה"ק ציינו שתמהו כן בחשק שלמה וברש"ש.
[אם היתה הקושיא רק מהגר"א היה אפשר לומר שהוא ט"ס וצ"ל כימי סנחריב].

הרי זו אמירה חסרת פשר, וכי מפני שסנחריב בלבל האומות יש לנו להניח שהיה בלבול גם לפניו קודם לימי שלמה?
ומה גם שהעובדה שפרעה יושב על כסאו מוכיחה שעדיין שושלת הפרעונים קיימת.

ז"ל הרשב"א ומסתברא דהכי קאמר וכ"ת הנך אזדו לעלמא שמא באורך הזמן גלו, ולא שאנו מתירין אותן מן הספק אלא לרווחא דמלתא קאמר לו דאף כשתמצא לומר דבעלמא אמרינן אזדו לעלמא הכא אי אפשר וכו'.
אלא שאיני מנסה להתעקש על תירוץ זה שהרי הרשב"א עצמו אח"כ כתב "א"נ אזדו לעלמא בימי סנחריב" וודאי שלזה כיון הגר"א.

שייך
הודעות: 66
הצטרף: ב' דצמבר 12, 2011 9:29 pm

Re: תמיהה רבתי בביאור הגר"א אה"ע סי' ד'

הודעהעל ידי שייך » א' אפריל 27, 2014 10:52 pm

אאל"ט
הרב יעקב חיים סופר פירסם מאמר בעניני קרי"ס
בספר הזכרון לר"א פלצ'ינסקי , והאריך להק' כנ"ל .
והביא תי' בשם חתנו (כמדומה לי), אם יוכל מי להעלותו יבורך.

מה שנכון נכון
הודעות: 9333
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: תמיהה רבתי בביאור הגר"א אה"ע סי' ד'

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' אפריל 27, 2014 10:58 pm

שייך כתב:אאל"ט
הרב יעקב חיים סופר פירסם מאמר בעניני קרי"ס
בספר הזכרון לר"א פלצ'ינסקי , והאריך להק' כנ"ל .
והביא תי' בשם חתנו (כמדומה לי), אם יוכל מי להעלותו יבורך.

בשם בנו. והוא כתירוץ ר"ר קצנלבוגן.
הדר יעקב.GIF
הדר יעקב.GIF (2.98 KiB) נצפה 1506 פעמים

הדר יעקב 1.GIF
הדר יעקב 1.GIF (21.71 KiB) נצפה 1506 פעמים

הדר יעקב 2.GIF
הדר יעקב 2.GIF (5.79 KiB) נצפה 1506 פעמים

נוטר הכרמים
הודעות: 6391
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: תמיהה רבתי בביאור הגר"א אה"ע סי' ד'

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' אפריל 28, 2014 8:43 am

בהשגחה פרטית מיוחדת אינה ד' ית' לידי הבוקר בעת התפילה בבית הכנסת ספר זכרון להגרנ"מ ווייכטפויגעל זצ"ל מליקווד שי"ל ע"י מכון משנת רבי אהרן דליקווד בשנת תש"ס, ושם בח"א עמ' שמו נד' מכתב הגרא"ז מלצר זצ"ל למקורבו הדיין הגר"י אפשטין זצ"ל בענין זה, שם הוא מגיה בדברי הגר"א 'כמו' בימי סנחריב. למי שהיכולת בידו - כדאי להעלות כאן [נמצא באוצר].

איש רגיל
הודעות: 2102
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: תמיהה רבתי בביאור הגר"א אה"ע סי' ד'

הודעהעל ידי איש רגיל » ב' אפריל 28, 2014 9:09 am

נוטר הכרמים כתב:בהשגחה פרטית מיוחדת אינה ד' ית' לידי הבוקר בעת התפילה בבית הכנסת ספר זכרון להגרנ"מ ווייכטפויגעל זצ"ל מליקווד שי"ל ע"י מכון משנת רבי אהרן דליקווד בשנת תש"ס, ושם בח"א עמ' שמו נד' מכתב הגרא"ז מלצר זצ"ל למקורבו הדיין הגר"י אפשטין זצ"ל בענין זה, שם הוא מגיה בדברי הגר"א 'כמו' בימי סנחריב. למי שהיכולת בידו - כדאי להעלות כאן [נמצא באוצר].

מה שנכון נכון כתב:כבר הרשב"א כתב כן ביבמות עו:, ובמהדורת מוה"ק ציינו שתמהו כן בחשק שלמה וברש"ש.
[אם היתה הקושיא רק מהגר"א היה אפשר לומר שהוא ט"ס וצ"ל כימי סנחריב].

מה שנכון נכון
הודעות: 9333
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: תמיהה רבתי בביאור הגר"א אה"ע סי' ד'

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' אפריל 28, 2014 12:24 pm

איש רגיל כתב:
נוטר הכרמים כתב:בהשגחה פרטית מיוחדת אינה ד' ית' לידי הבוקר בעת התפילה בבית הכנסת ספר זכרון להגרנ"מ ווייכטפויגעל זצ"ל מליקווד שי"ל ע"י מכון משנת רבי אהרן דליקווד בשנת תש"ס, ושם בח"א עמ' שמו נד' מכתב הגרא"ז מלצר זצ"ל למקורבו הדיין הגר"י אפשטין זצ"ל בענין זה, שם הוא מגיה בדברי הגר"א 'כמו' בימי סנחריב. למי שהיכולת בידו - כדאי להעלות כאן [נמצא באוצר].

מה שנכון נכון כתב:כבר הרשב"א כתב כן ביבמות עו:, ובמהדורת מוה"ק ציינו שתמהו כן בחשק שלמה וברש"ש.
[אם היתה הקושיא רק מהגר"א היה אפשר לומר שהוא ט"ס וצ"ל כימי סנחריב].

הנה דברי הרא"ז והוא מגיה כן גם ברשב"א. [והדוחק מבואר].
נטעי נעמנים.PDF
(313.36 KiB) הורד 74 פעמים

נוטר הכרמים
הודעות: 6391
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: תמיהה רבתי בביאור הגר"א אה"ע סי' ד'

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' אפריל 28, 2014 12:44 pm

ייש"כ.
כ"כ החת"ס שרוב הדוחקין אמת, ובפרט כאן שהדרך המוצעת השנית אינה הולמת את משנת הגר"א.


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 42 אורחים