מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יפייס את חברו

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מבקש חכמה
הודעות: 1049
הצטרף: ה' יולי 22, 2010 10:35 am

יפייס את חברו

הודעהעל ידי מבקש חכמה » ב' ספטמבר 06, 2010 12:04 pm

כותב הראב"ד בדרשה לראש השנה (עמ' ל):
ואל יאמר אדם ערב יום הכיפורים אפייס את חבירי כדי שיתפייס ממנ(ו)[י] המקום למחר וימחול לי, מפני שקרוב דבר זה למי שאמר אחטא ויום הכיפורים מכפר.

לא זכיתי להבין- אם החבר מתפייס מה החיסרון, ואם החבר אינו מתפייס כיצד יכפר יום הכיפורים. ומה הקשר ל"אחטא ויום הכיפורים מכפר"?

גלילי
הודעות: 1063
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 8:27 pm
מיקום: חיפה

Re: יפייס את חברו

הודעהעל ידי גלילי » ב' ספטמבר 06, 2010 12:09 pm

ייתכן כוונת הראב"ד שאל לו לאדם לצער חבירו על סמך שיפייסנו בערב יוה"כ, דקרוב הוא לאומר אחטא ואשוב.

תולדות אדם
הודעות: 444
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:12 pm

Re: יפייס את חברו

הודעהעל ידי תולדות אדם » ב' ספטמבר 06, 2010 7:36 pm

לאחר שנתפייס חבירו הרי הוא ציך גם למחילה מן השמים, וע"ז נאמר שלא יתכפר לו בידי שמים שהוא כאומר אחטא ואשוב.

מחשב מסלול
הודעות: 430
הצטרף: ו' מאי 01, 2020 11:24 am
מיקום: ירושלים

Re: יפייס את חברו

הודעהעל ידי מחשב מסלול » א' ספטמבר 05, 2021 10:03 pm

גלילי כתב:ייתכן כוונת הראב"ד שאל לו לאדם לצער חבירו על סמך שיפייסנו בערב יוה"כ, דקרוב הוא לאומר אחטא ואשוב.


הראב"ד מדבר על הפיוס ועל ה'לחטוא'

בחפשי כותב
הודעות: 228
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2021 6:04 pm

Re: יפייס את חברו

הודעהעל ידי בחפשי כותב » ה' ספטמבר 09, 2021 7:27 am

מבקש חכמה כתב:כותב הראב"ד בדרשה לראש השנה (עמ' ל):
ואל יאמר אדם ערב יום הכיפורים אפייס את חבירי כדי שיתפייס ממנ(ו)[י] המקום למחר וימחול לי, מפני שקרוב דבר זה למי שאמר אחטא ויום הכיפורים מכפר.

לא זכיתי להבין- אם החבר מתפייס מה החיסרון, ואם החבר אינו מתפייס כיצד יכפר יום הכיפורים. ומה הקשר ל"אחטא ויום הכיפורים מכפר"?

החסרון היא מה שממתין מלפייס חבירו עד ערב יום הכיפורים.

ואעתיק מה שכתב ב'משנה ברורה' (סימן תרו ס"ק א): "אע"פ שגם בשאר ימות השנה מחוייב לפייס למי שפשע כנגדו, מ"מ אם אין לו פנאי הוא ממתין לפייסו על יום אחר, אבל בעיוה"כ מחוייב לתקן הכל כדי שיטהר מכל עונותיו כדכתיב כי ביום הזה יכפר עליכם מכל חטאתיכם וגו'. וכ"ש אם יש בידו מן הגזל ואונאה וכל דבר הנוגע בממון יראה לתקן.

והוסיף ב'שער הציון' (שם ס"ק ב): "ונראה פשוט דבאיסור גזל ואונאה וכהאי גוונא, דידוע שהוא לאו הניתק לעשה דוהשיב את הגזלה, אין רשאי להמתין עד ערב יום הכפורים, דכל שעה ושעה יש עליו חיוב עשה זו דהוא תקונו של לאו, ודומיא דכל עשה דאורייתא שחייבו חז"ל לעשותו בבוא זמנו, כמו לולב וברכת המזון וקריאת שמע וכדומה, וכל שכן בזה שעבר מתחלה על לאו דאורייתא".

היוצא לנו מכל זה, כי מי שיש לו פנאי לפייס את חבירו, והוא יושב וממתין לפייסו בערב יום כיפורים, בחשבון שעי"ז ימחול לו הקב"ה ביו"כ על חטאיו [מדה כנגד מדה], הרי הוא הולך וחוטא עד ערב יום הכיפורים, ובפרט כשעבר על איסור גזל ואונאה. וע"ז כתב הראב"ד: "שקרוב דבר זה למי שאמר אחטא ויום הכיפורים מכפר".
נערך לאחרונה על ידי בחפשי כותב ב ה' ספטמבר 09, 2021 7:33 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 128 אורחים