מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דרכו של ה'מסורת הש"ס'

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
מן השורה
הודעות: 300
הצטרף: א' דצמבר 22, 2013 8:59 pm

דרכו של ה'מסורת הש"ס'

הודעהעל ידי מן השורה » ג' יולי 15, 2014 12:37 am

הנה מסורת הש"ס כתב רבי יהושע בועז, בעל השלט"ג, והוספות בתוך סוגריים מרובעות כתב רבי ישעיה פיק, שמעתי פעם מרבי איתמר גרבוז שליט"א שההוספות של הגרי"פ אינם דברים שנשמטו מרבי יהושע בועז, אלא שהגרי"ב היה מציין רק היכן שהוא אותו הסוגיא והגרי"פ הוסיף גם ציטוטים שוים, [כגון כהנים משולחן גבוה קזכו, מובא בכמ"ק בש"ס בכמה הקשרים שונים, הגרי"ב לא ציין ביניהם והגרי"פ ציין]. ודוק ותשכח. ואח"כ שמעתי זאת גם בשם הג"ר הלל זקס שליט"א.

הנה בזבחים י"ג. יש משנה,
הפסח והחטאת ששחטן שלא לשמן או לשמן ושלא לשמן וכו'
, ואותה משנה יש גם בפסחים נ"ט: לגבי הפסח לבד,
הפסח ששחטו שלא לשמו או לשמו ושלא לשמו וכו'


והנה בזבחים צויין בלי סוגר -
פסחים נט:
ובפסחים צויין עם סוגר-
[זבחים יג.]
וצריך ביאור למה הגרי"ב ציין רק בזבחים ולא בפסחים.

ונראה שיש לחקור בציוני הגרי"ב, האם הוא מציין היכן שיש שם כמו כאן, או היכן שיש כאן כמו שם, וההבדל הוא בנידון שלנו, שבזבחים הוא מציין לפסחים כי מה שכתוב בפסחים כתוב גם בזבחים, אבל בפסחים הוא לא מציין לזבחים כי מה שכתוב שזבחים אינו בדיוק כמו בפסחים, [שבזבחים כתוב גם "והחטאת", מה שלא כתוב בפסחים].

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: דרכו של ה'מסורת הש"ס'

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ג' יולי 15, 2014 4:01 am

עסק בזה רבות מנהלנו היקר איש_ספר
היה אף אשכול על זה

ממרומי היער
הודעות: 395
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 4:33 pm

Re: דרכו של ה'מסורת הש"ס'

הודעהעל ידי ממרומי היער » ד' יולי 16, 2014 12:08 am

והדברים ידועים בשם ר' הלל זקס שאמר כן כמה פעמים בהיכל הישיבה

ממרומי היער
הודעות: 395
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 4:33 pm

Re: דרכו של ה'מסורת הש"ס'

הודעהעל ידי ממרומי היער » ד' יולי 16, 2014 12:09 am

אחת הדוגמאות נאמרו כמדומני בריש כתובות גבי חיוב מזונות של בעל לאישתו אם זה חיוב ממוני או חיוב לזון

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: דרכו של ה'מסורת הש"ס'

הודעהעל ידי נהר שלום » ה' יולי 17, 2014 8:13 pm

לא יודע אם זה אמת אבל שמעתי שמה שכתוב בסוגרים מרובעות [ ] הם סוגיות דומות אבל שונות מהסוגיה כאן, ואלו שלא בסוגרים היינו שהם ממש אותו ברייתא וכדו'

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: דרכו של ה'מסורת הש"ס'

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' דצמבר 14, 2014 8:44 pm

דוגמא יפה מאוד:
בכתובות י, א על דברי רבא 'חזקה אין אדם אורח בסעודה ומפסידה' צויין במסורת הש"ס 'קידושין מה:', ובסוגריים מרובעות נוסף 'יבמות קז, א', והמעיין יבחין כי ביבמות שם לא נזכר אלא שאין אדם טורח בהשמטת ענין 'חזקה', והיינו משום דהתם לא בעינן לכח של חזקה אלא זה סברא בדעת ב"ש שלא תקנו מיאון לנשואות. [אף כי בפסקי הרי"ד ביבמות שם מצוטט 'חזקה', וצ"ע].
[ראה בהרחבה בספר הזכרון אהל אברהם על כתובות בחידו"ת בסוגיא זו בסוה"ס מהג"ר אברהם נובוגרוצקי שליט"א, ר"מ בישיבת אור ישראל].

שיף
הודעות: 2672
הצטרף: ב' דצמבר 31, 2012 11:21 pm

Re: דרכו של ה'מסורת הש"ס'

הודעהעל ידי שיף » ד' ינואר 17, 2018 10:01 am

מן השורה כתב:הנה מסורת הש"ס כתב רבי יהושע בועז, בעל השלט"ג, והוספות בתוך סוגריים מרובעות כתב רבי ישעיה פיק, שמעתי פעם מרבי איתמר גרבוז שליט"א שההוספות של הגרי"פ אינם דברים שנשמטו מרבי יהושע בועז, אלא שהגרי"ב היה מציין רק היכן שהוא אותו הסוגיא והגרי"פ הוסיף גם ציטוטים שוים, [כגון כהנים משולחן גבוה קזכו, מובא בכמ"ק בש"ס בכמה הקשרים שונים, הגרי"ב לא ציין ביניהם והגרי"פ ציין]. ודוק ותשכח. ואח"כ שמעתי זאת גם בשם הג"ר הלל זקס שליט"א.

ונשאר לעיין מה מיוחד בהגהות רבי יוסף שמואל מקרקא ופפד"מ שהוסיף הגהות לאחר רבי יהושע בועז ולפני הגי"פ ברלין? [והאם הם גם בסוגריים או בלי?]

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: דרכו של ה'מסורת הש"ס'

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' אפריל 26, 2018 10:35 pm

בזבחים דף י: כתב הגרי״ב ז״ל במסורת הש״ס נזכר במנחות כו׳.
האם מצינו כן בעוד מקומות שהוסיף תיבת נזכר, ולמה?

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6312
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: דרכו של ה'מסורת הש"ס'

הודעהעל ידי מיללער » ו' מאי 28, 2021 10:32 pm

בסנהדרין עב. אמר רבא מסתברא מילתיה דרב וכו'

מהר"ב רנשבורג בהגהותיו שם מציין לדברי התוס' כתובות לד: ד"ה אבל שגרסת התוס' כאן היה אמר רבה וכו' והוסיף "ומהתימה על הגאון מהר"י פיק שלא ציין עליהם בש"ס החדשים".

לפנינו במס' כתובות דפוס ווילנא ציון על התוס' הנ"ל בסוגריים מרובעות "[בסנהדרין שם איתא רבא]" האם הציון הזה לא מבטן הגרי"פ יצא? ועל מה ולמה יצא התימה מאת רבי בצלאל רנשבורג?


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 233 אורחים

cron