כתב השו"ע (יו"ד סי' רס"ז סי ע"א)שאומר שאסור ללמד תורה לעבד
וכתב הלבוש שם שהטעם שהוא חייב במצוות רק כמו אשה, וכמו שאשה אסור ללמד אותה תורה כי הוא כמלמדה תיפלות, גם עבד אם ילמד אותו תורה הוא כאילו מלמדו תיפלות
ואני תמה, הרי מה שעבד הוא כמו אשה זה גזירת הכתוב, אבל הוא הרי גבר, ויש לו תכונות של גבר, אז איך יתכן שיהיה בעיה ללמד אותו תורה, ושזה יחשב תיפלות, מה ההבדל בינו לגבר רגיל?
או במילים אחרות - ככל הידוע לי, לפי כל הפירושים, הבעיה ללמד תורה לאשה קשורה לתכונות האשה, ולא לגזירת הכתוב, וא"כ איך אפשר לאסור לעבד ללמוד תורה כמו אשה, הרי למעשה יש לו תכונות של גבר, והוא כמו אשה עם תכונות של גבר (ברוריה, דבורה) שמותר ללמד אותן