אמסטרדם כתב:אלף אלפים כתב:אמסטרדם כתב:זכור לי שבגמ' אמרינן ש"לא יאבה ה' סלוח לו" קאי אמי שמשיב אבידה לעכו"ם ומפרשינן שמראה בזה שאינו משיב אבידה מחמת ציווי התורה אלא מחמת רגשותיו.
האם זה אומר שאסור לרחם ולעזור לגוי?
על הרבה גדולי ישראל מספרים שריחמו על גוי ולמשל המעשה עם הנוב"י שריחם על גוי צעיר וכו'.
מה הקשר? פשיטא שראוי לרחם, ורחמיו על כל מעשיו כתיב. ענין השבת אבידה לגוי היא משום שמעיקר הדין היהודי המוצא זכה בה ולכן יש בזה גריעותא שנותן משלו לגוי אע"פ שאינו חייב, ומראה כאילו לא נח לו בהלכות התורה המבדילות בין יהודי לגוי.
אגב: המגן אברהם בהל' לולב מביא מהיראים שאבידתו של גוי אע"פ שמותר לקחת לעצמו מ"מ אינו נקנית לישראל המגביהו בלי יאוש או הקנאת הגוי.
זה דבר מאוד מעניין, שיש מושג שמותר לקחת לעצמו אך עדיין אינו נקנה לו ואינו שלו.
ומצאתי כעי"ז בבית האוצר מערכת הא' כלל רי"ג וז"ל:
כלל ריג) אשת איש. מה שכתב הפני יהושע גיטין (דף מ"ג ע"א) וכן כתבתי בעניי במקום אחר דאפילו אם היו קידושין תופסין בחייבי מיתות בית דין, עם כל זה אינם תופסין באשת איש מסברא, ואפילו אם לא היה אשת איש איסור כלל, דעם כל זה אי אפשר דיהיה בה תפיסת קידושין שתחשב אשתו של שני, כיון דכבר היא אשת הראשון והראשון בעליה ואינה יוצאת מרשותו על ידי הזנות והוא כגוזל חפץ של חבירו שאי אפשר לגזלן לקנותו בגזילתו והארכתי בזה במקום אחר.
והנה מצאתי שכבר קדם לעמוד על סברא זאת הגור אריה ז"ל על התורה דברים כ''א פסוק י"א ד"ה אפי' אשת איש ע"ש שכתב אדרשא דוראית בשביה אשת יפת תואר, 'אשת' ואפילו אשת איש. וזה לשונו: ואם תאמר פשיטא הא אין אישות לעכו"ם, ויראה כו'. אי נמי דהוה אמינא דכיון דהיא בעולת בעל דיש לה אישות בבעלה אף על גב דלא מיחייב עליה אם בא עליה אבל להיות בה אישות לא הוי בה אישות כיון דאגידא באחר, קא משמע לן דיש לו אישות בה, דיפת תואר יש לו בה אישות כדאיתא בספרי בפרשה זאת "ושלחתה לנפשה" מלמד שאם לא יחפוץ בה שמשלחה בגט, ועוד אמרו בקידושין "ולקחת לך לאשה" ליקוחין יש לך בה והוה אמינא כיון דאגידא באחר לא יהיה לו ליקוחין בה, קמ"ל דיש לו בה ליקוחין, עכ"ל ז"ל [ועכ"ל של הגרי"ע].
הרי לנו דאי לאו ולקחת לך לאשה הו"א דמותר לו ליקח אשה של עכו"ם אף שהיא שייכת לעכו"ם וכמו שמברר בתחילת דבריו [דאף שאין לעכו"ם קידושין הרי האשה שייכת לו], ובכ"ז אין לו קנין בה, ודומה קצת להנ"ל.