מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לרחם על גוי

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

לרחם על גוי

הודעהעל ידי אמסטרדם » ב' אוגוסט 04, 2014 8:19 pm

זכור לי שבגמ' אמרינן ש"לא יאבה ה' סלוח לו" קאי אמי שמשיב אבידה לעכו"ם ומפרשינן שמראה בזה שאינו משיב אבידה מחמת ציווי התורה אלא מחמת רגשותיו.
האם זה אומר שאסור לרחם ולעזור לגוי?
על הרבה גדולי ישראל מספרים שריחמו על גוי ולמשל המעשה עם הנוב"י שריחם על גוי צעיר וכו'.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: לרחם על גוי

הודעהעל ידי נהר שלום » ב' אוגוסט 04, 2014 10:24 pm

אמסטרדם כתב:זכור לי שבגמ' אמרינן ש"לא יאבה ה' סלוח לו" קאי אמי שמשיב אבידה לעכו"ם ומפרשינן שמראה בזה שאינו משיב אבידה מחמת ציווי התורה אלא מחמת רגשותיו.
האם זה אומר שאסור לרחם ולעזור לגוי?
על הרבה גדולי ישראל מספרים שריחמו על גוי ולמשל המעשה עם הנוב"י שריחם על גוי צעיר וכו'.

אבל גם מספרים שזה הביא לקידוש ה'.
נערך לאחרונה על ידי נהר שלום ב א' יוני 11, 2017 10:37 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אלף אלפים
הודעות: 142
הצטרף: ג' מרץ 18, 2014 7:46 pm

Re: לרחם על גוי

הודעהעל ידי אלף אלפים » ג' אוגוסט 05, 2014 8:58 pm

אמסטרדם כתב:זכור לי שבגמ' אמרינן ש"לא יאבה ה' סלוח לו" קאי אמי שמשיב אבידה לעכו"ם ומפרשינן שמראה בזה שאינו משיב אבידה מחמת ציווי התורה אלא מחמת רגשותיו.
האם זה אומר שאסור לרחם ולעזור לגוי?
על הרבה גדולי ישראל מספרים שריחמו על גוי ולמשל המעשה עם הנוב"י שריחם על גוי צעיר וכו'.

מה הקשר? פשיטא שראוי לרחם, ורחמיו על כל מעשיו כתיב. ענין השבת אבידה לגוי היא משום שמעיקר הדין היהודי המוצא זכה בה ולכן יש בזה גריעותא שנותן משלו לגוי אע"פ שאינו חייב, ומראה כאילו לא נח לו בהלכות התורה המבדילות בין יהודי לגוי.

ערבי פסחים
הודעות: 230
הצטרף: ו' מרץ 30, 2012 4:48 pm

Re: לרחם על גוי

הודעהעל ידי ערבי פסחים » ג' אוגוסט 05, 2014 9:48 pm

בענינים ממוניים אין ספק שישראל קודם וכמו שהביאו גבי השבת אבדיה, וכמ"ש גבי הפקעת הלואתו שמותרת אם אין חילול ד', ויש שיטות בגמ' שגזל הגוי מותר (וקיי"ל שאסור), שור ישראל שנגח שור עכו"ם פטור ועוד.
וגבי עצם הרחמנות יש לחלק בין גוי עובד עכו"ם בפועל למי שאינו עובד יעו' ע"ז כו.: וברמב"ם ע"ז ריש פ"י "אין כורתין ברית לשבעה עממין כדי שנעשה עמהן שלום ונניח אותם לעבוד עכו"ם שנאמר לא תכרות להם ברית אלא יחזרו מעבודתם או יהרגו, ואסור לרחם עליהם שנאמר ולא תחנם, לפיכך אם ראה מהם אובד או טובע בנהר לא יעלנו, ראהו נטוי למות לא יצילנו אבל לאבדו בידו או לדחפו לבור וכיוצא בזה אסור מפני שאינו עושה עמנו מלחמה, במה דברים אמורים בשבעה עממין אבל וכו'". והמקור בגמ' הנ"ל שעע"ז אין מורידין ואין מעלין (אם נפל בבור אינו מעלהו וכמש"כ ברמב"ם). וע"ע רמב"ן על מעשה שמעון ולוי שההיתר להרוג שכם בגלל שלא שמרו ז' מצות, וא"כ אם חייבין מיתה כ"ש שאין עלינו לרחם וכמש"כ ברמב"ם

ואלא מה נחלק, שגוי שאינו בבור אלא סתם נמצא פצוע בצידי הדרכים ובלא"ה לא ימות, למה לא ארחם על הבריות, א"נ ילד גוי וכו' וילע"ע

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: לרחם על גוי

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' אוגוסט 06, 2014 7:50 am

כל המרחם על האכזרים וכו'

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: לרחם על גוי

הודעהעל ידי איש רגיל » ד' אוגוסט 06, 2014 9:53 am

בברכה המשולשת כתב:כל המרחם על האכזרים וכו'

עיין תוס' ברכות (ז. ד"ה ההוא צדוקי בתי' הב') שעל גוי נאמר 'ורחמיו על כל מעשיו, אך אך לא על רשעי ישראל שדינם מורידים ולא מעלים.

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: לרחם על גוי

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' אוגוסט 06, 2014 10:50 am

איש רגיל כתב:
בברכה המשולשת כתב:כל המרחם על האכזרים וכו'

עיין תוס' ברכות (ז. ד"ה ההוא צדוקי בתי' הב') שעל גוי נאמר 'ורחמיו על כל מעשיו, אך אך לא על רשעי ישראל שדינם מורידים ולא מעלים.


בגמ' ובתוס' שם מדובר על מין דווקא לא על סתם רשע (ואגב מלשון התוס' לא נראה שמדובר על שני תירוצים ממש)
ולגוף הדברים, כל המרחם וכו' נאמר על עמלק ומכיוון שראשית גויים עמלק ה"ל דבר הלמד מעניינו

המתקיף
הודעות: 100
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:36 pm

Re: לרחם על גוי

הודעהעל ידי המתקיף » ד' אוגוסט 06, 2014 12:30 pm

לכאורה סתירה היא ברמב"ם. מצד אחד כתב הר"מ (סוף פ"י מהלכות מלכים):
אפילו העכו"ם צוו חכמים לבקר חוליהם ולקבור מתיהם עם מתי ישראל, ולפרנס ענייהם בכלל עניי ישראל, מפני דרכי שלום, הרי נאמר טוב ה' לכל ורחמיו על כל מעשיו ונאמר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.
מאידך כתב (גזילה ואבידה יא, ג):
אבידת הגוי מותרת שנ' אבידת אחיך. והמחזירה הרי זה עובר עבירה מפני שהוא מחזיק יד רשעי עולם. ואם החזירה לקדש את השם כדי שיפארו את ישראל וידעו שהם בעלי אמונה, הרי זה משובח.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: לרחם על גוי

הודעהעל ידי איש רגיל » ד' אוגוסט 06, 2014 1:56 pm

בברכה המשולשת כתב:
איש רגיל כתב:
בברכה המשולשת כתב:כל המרחם על האכזרים וכו'

עיין תוס' ברכות (ז. ד"ה ההוא צדוקי בתי' הב') שעל גוי נאמר 'ורחמיו על כל מעשיו, אך אך לא על רשעי ישראל שדינם מורידים ולא מעלים.


בגמ' ובתוס' שם מדובר על מין דווקא לא על סתם רשע (ואגב מלשון התוס' לא נראה שמדובר על שני תירוצים ממש)
ולגוף הדברים, כל המרחם וכו' נאמר על עמלק ומכיוון שראשית גויים עמלק ה"ל דבר הלמד מעניינו

אכן. בכל אופן למדנו שמין גרוע מגוי.

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: לרחם על גוי

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' אוגוסט 06, 2014 2:42 pm

נכון. וכי כתבתי אחרת?

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: לרחם על גוי

הודעהעל ידי אמסטרדם » ד' אוגוסט 06, 2014 5:54 pm

אלף אלפים כתב:
אמסטרדם כתב:זכור לי שבגמ' אמרינן ש"לא יאבה ה' סלוח לו" קאי אמי שמשיב אבידה לעכו"ם ומפרשינן שמראה בזה שאינו משיב אבידה מחמת ציווי התורה אלא מחמת רגשותיו.
האם זה אומר שאסור לרחם ולעזור לגוי?
על הרבה גדולי ישראל מספרים שריחמו על גוי ולמשל המעשה עם הנוב"י שריחם על גוי צעיר וכו'.

מה הקשר? פשיטא שראוי לרחם, ורחמיו על כל מעשיו כתיב. ענין השבת אבידה לגוי היא משום שמעיקר הדין היהודי המוצא זכה בה ולכן יש בזה גריעותא שנותן משלו לגוי אע"פ שאינו חייב, ומראה כאילו לא נח לו בהלכות התורה המבדילות בין יהודי לגוי.

אגב: המגן אברהם בהל' לולב מביא מהיראים שאבידתו של גוי אע"פ שמותר לקחת לעצמו מ"מ אינו נקנית לישראל המגביהו בלי יאוש או הקנאת הגוי.

בין הזמנים
הודעות: 155
הצטרף: ב' אוגוסט 11, 2014 10:32 pm

Re: לרחם על גוי

הודעהעל ידי בין הזמנים » ג' אוגוסט 12, 2014 1:16 pm

אמסטרדם כתב:
אלף אלפים כתב:
אמסטרדם כתב:זכור לי שבגמ' אמרינן ש"לא יאבה ה' סלוח לו" קאי אמי שמשיב אבידה לעכו"ם ומפרשינן שמראה בזה שאינו משיב אבידה מחמת ציווי התורה אלא מחמת רגשותיו.
האם זה אומר שאסור לרחם ולעזור לגוי?
על הרבה גדולי ישראל מספרים שריחמו על גוי ולמשל המעשה עם הנוב"י שריחם על גוי צעיר וכו'.

מה הקשר? פשיטא שראוי לרחם, ורחמיו על כל מעשיו כתיב. ענין השבת אבידה לגוי היא משום שמעיקר הדין היהודי המוצא זכה בה ולכן יש בזה גריעותא שנותן משלו לגוי אע"פ שאינו חייב, ומראה כאילו לא נח לו בהלכות התורה המבדילות בין יהודי לגוי.

אגב: המגן אברהם בהל' לולב מביא מהיראים שאבידתו של גוי אע"פ שמותר לקחת לעצמו מ"מ אינו נקנית לישראל המגביהו בלי יאוש או הקנאת הגוי.

זה דבר מאוד מעניין, שיש מושג שמותר לקחת לעצמו אך עדיין אינו נקנה לו ואינו שלו.
ומצאתי כעי"ז בבית האוצר מערכת הא' כלל רי"ג וז"ל:
כלל ריג) אשת איש. מה שכתב הפני יהושע גיטין (דף מ"ג ע"א) וכן כתבתי בעניי במקום אחר דאפילו אם היו קידושין תופסין בחייבי מיתות בית דין, עם כל זה אינם תופסין באשת איש מסברא, ואפילו אם לא היה אשת איש איסור כלל, דעם כל זה אי אפשר דיהיה בה תפיסת קידושין שתחשב אשתו של שני, כיון דכבר היא אשת הראשון והראשון בעליה ואינה יוצאת מרשותו על ידי הזנות והוא כגוזל חפץ של חבירו שאי אפשר לגזלן לקנותו בגזילתו והארכתי בזה במקום אחר.
והנה מצאתי שכבר קדם לעמוד על סברא זאת הגור אריה ז"ל על התורה דברים כ''א פסוק י"א ד"ה אפי' אשת איש ע"ש שכתב אדרשא דוראית בשביה אשת יפת תואר, 'אשת' ואפילו אשת איש. וזה לשונו: ואם תאמר פשיטא הא אין אישות לעכו"ם, ויראה כו'. אי נמי דהוה אמינא דכיון דהיא בעולת בעל דיש לה אישות בבעלה אף על גב דלא מיחייב עליה אם בא עליה אבל להיות בה אישות לא הוי בה אישות כיון דאגידא באחר, קא משמע לן דיש לו אישות בה, דיפת תואר יש לו בה אישות כדאיתא בספרי בפרשה זאת "ושלחתה לנפשה" מלמד שאם לא יחפוץ בה שמשלחה בגט, ועוד אמרו בקידושין "ולקחת לך לאשה" ליקוחין יש לך בה והוה אמינא כיון דאגידא באחר לא יהיה לו ליקוחין בה, קמ"ל דיש לו בה ליקוחין, עכ"ל ז"ל [ועכ"ל של הגרי"ע].
הרי לנו דאי לאו ולקחת לך לאשה הו"א דמותר לו ליקח אשה של עכו"ם אף שהיא שייכת לעכו"ם וכמו שמברר בתחילת דבריו [דאף שאין לעכו"ם קידושין הרי האשה שייכת לו], ובכ"ז אין לו קנין בה, ודומה קצת להנ"ל.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 209 אורחים