עמוד 1 מתוך 1

באלו תבות בברכת "אבות" מעכבת הכוונה?

פורסם: ה' אוגוסט 07, 2014 2:56 am
על ידי גם זו לטובה
בנחלת אליהו להגר"א דושינצר זצ"ל מובא, דנסתפק בהא דמעכב הכונה בברכת אבות, האם כשכיון בפתיחה ובחתימה אך באמצע
הברכה לא כיון, אם גם בזה מעכב בדיעבד, או לא, מי נימא דכיון דכללא הוא דאם שכח ודילג באמצע הברכה, אך שאמר הפתיחה
והחתימה, ג"כ יצא בדיעבד, ומסתמא גם בברכת אבות כן הוא, וכו'. ואולי גם בדילג באמצע הברכה בברכת אבות ג"כ מעכב, דדינה
חלוק משאר ברכות, וצ"ע. עכ"ד. [ועי' ביאור הלכה ר"ס ק"א]
ולכאורה אפשר לפשוט זה מדתנן בברכות נ"ב ב' הי' עומד בתפילה ונזכר שהוא בע"ק לא יפסיק אלא יקצר, דהיינו שלא יפסיק
התפילה לגמרי אלא יקצר כל ברכה וברכה, שיאמר פתיחה וחתימה, ואם נימא דבברכת אבות מעכב אמירת כל התיבות א"כ למה
התנא אינו מפרש דבברכת אבות לא יקצר אלא יאמר הכל, ומדלא פירש שיש חילוק ע"כ שגם בברכת אבות לא מעכב אמירת כל
התיבות [עמש"נ שם בסמוך בד"ה אלקינו ואלקי אבותינו] (ימלא פי תהלתך תפילה)

לענ"ד יש לפקפק בראיית הגראי"ל, ברם עיקר הדבר צ"ת מהיכי תיתי יש חילוק בין ברכת אבות לשאר ברכות?

ובעיקר הדבר, כבר העיר בזה הקה"י שהכוונה המעכבת היא רק בתיבות המעכבות, ולא פרסם הדברים משום מעשה שהייה.

Re: באלו תבות בברכת "אבות" מעכבת הכוונה?

פורסם: ה' אוגוסט 07, 2014 9:16 am
על ידי חשבונות רבים
לענ"ד בסברא יש בהחלט מקום לומר שמי שאומר חלק מהברכה בלא כוונה גרע ממי שמחסיר תיבות.

Re: באלו תבות בברכת "אבות" מעכבת הכוונה?

פורסם: ה' אוגוסט 07, 2014 9:52 am
על ידי בברכה המשולשת
זכורני שיש רשב"א שאפילו בין המילים הכוונה מעכבת בברכת אבות

Re: באלו תבות בברכת "אבות" מעכבת הכוונה?

פורסם: ו' אוגוסט 08, 2014 8:17 am
על ידי סכינא חריפא
בברכה המשולשת כתב:זכורני שיש רשב"א שאפילו בין המילים הכוונה מעכבת בברכת אבות

דהיינו שאסור להפסיק בהרהור בענינים אחרים בברכת אבות, ומה ענין הלכה זו לנושא זה?

Re: באלו תבות בברכת "אבות" מעכבת הכוונה?

פורסם: ו' אוגוסט 08, 2014 12:27 pm
על ידי בברכה המשולשת
אם כן, ככל הנראה לא הבנתי את כל השאלה עליה נסוב האשכול- על מה מדובר כאן אם לא על זה?

Re: באלו תבות בברכת "אבות" מעכבת הכוונה?

פורסם: ו' אוגוסט 08, 2014 12:29 pm
על ידי סכינא חריפא
בברכה המשולשת כתב:אם כן, ככל הנראה לא הבנתי את כל השאלה עליה נסוב האשכול- על מה מדובר כאן אם לא על זה?

אפשר שלא לחשוב על כוונת כל המילים, אבל לא להרהר בדברים אחרים כשכן אומרים אותם.

Re: באלו תבות בברכת "אבות" מעכבת הכוונה?

פורסם: ו' אוגוסט 08, 2014 12:30 pm
על ידי בברכה המשולשת
סכינא חריפא כתב:
בברכה המשולשת כתב:אם כן, ככל הנראה לא הבנתי את כל השאלה עליה נסוב האשכול- על מה מדובר כאן אם לא על זה?

אפשר שלא לחשוב על כוונת כל המילים, אבל לא להרהר בדברים אחרים כשכן אומרים אותם.


אז על מה הוא חושב?

Re: באלו תבות בברכת "אבות" מעכבת הכוונה?

פורסם: ה' נובמבר 27, 2014 1:34 am
על ידי גם זו לטובה
גם זו לטובה כתב:בנחלת אליהו להגר"א דושינצר זצ"ל מובא, דנסתפק בהא דמעכב הכונה בברכת אבות, האם כשכיון בפתיחה ובחתימה אך באמצע
הברכה לא כיון, אם גם בזה מעכב בדיעבד, או לא, מי נימא דכיון דכללא הוא דאם שכח ודילג באמצע הברכה, אך שאמר הפתיחה
והחתימה, ג"כ יצא בדיעבד, ומסתמא גם בברכת אבות כן הוא, וכו'. ואולי גם בדילג באמצע הברכה בברכת אבות ג"כ מעכב, דדינה
חלוק משאר ברכות, וצ"ע. עכ"ד. [ועי' ביאור הלכה ר"ס ק"א]
ולכאורה אפשר לפשוט זה מדתנן בברכות נ"ב ב' הי' עומד בתפילה ונזכר שהוא בע"ק לא יפסיק אלא יקצר, דהיינו שלא יפסיק
התפילה לגמרי אלא יקצר כל ברכה וברכה, שיאמר פתיחה וחתימה, ואם נימא דבברכת אבות מעכב אמירת כל התיבות א"כ למה
התנא אינו מפרש דבברכת אבות לא יקצר אלא יאמר הכל, ומדלא פירש שיש חילוק ע"כ שגם בברכת אבות לא מעכב אמירת כל
התיבות [עמש"נ שם בסמוך בד"ה אלקינו ואלקי אבותינו] (ימלא פי תהלתך תפילה)

לענ"ד יש לפקפק בראיית הגראי"ל, ברם עיקר הדבר צ"ת מהיכי תיתי יש חילוק בין ברכת אבות לשאר ברכות?

ובעיקר הדבר, כבר העיר בזה הקה"י שהכוונה המעכבת היא רק בתיבות המעכבות, ולא פרסם הדברים משום מעשה שהייה.


הגר"י שפירא (דעת יהודה עמ' לז)
ש. הא דהכונה באבות מעכבת האם כל מילה ומילה מהברכה לעיכובא
ת. לא נתפרש בפוסקים אבל נראה דסגי עד וקונה הכל, כדמצינו בברכת מעי"ש וכבר היה לן ראיות לזה.