עמוד 1 מתוך 1

לא תתגודדו - מחלוקת העדות ישראל בזמנינו

פורסם: ש' אוגוסט 09, 2014 11:17 pm
על ידי סכינא חריפא
בעניותי עדיין לא מצאתי הסבר מניח על הדעת כלפי חלוקת העדות בישראל בזמן הזה [אשכנזים ספרדים וכו'] מפני מה אין בזה לא תתגודדו, ואסביר --
א. הענין החל בארצות נפרדות שנהגו כל א' עפ"י רבותיהם. ואשכנזי שהלך לספרד או ספרדי שהלך לאשכנז באמת שינה את מנהגיו ככל הולך ממקום למקום.
ב. לפני כחמש מאות שנה בגירושי היהודים מאשכנז ומספרד החלו ערים מעורבות ביחוד באיטליה, ובאמת היה שם מריבות ומחלוקות בענין. אבל עדיין כל יהודי שהיה הולך לגור באשכנז היה חייב לנהוג במנהגי אשכנז ובספרד במנהגי ספרד. ולכן שייך התירא דב' בתי דינים בב' עיירות. והעיירות המעורבות נידונות אגבן.
ג. אבל כיום לכאורה אשכנזי לעולם אינו יכול להפוך לספרדי, וספרדי לא יכול להפוך לאשכנזי, והתורה נעשית כב' תורות ממש, ואין לך לא תתגודדו גדול מזה?

Re: לא תתגודדו - מחלוקת העדות ישראל בזמנינו

פורסם: ש' אוגוסט 09, 2014 11:20 pm
על ידי שומר קישואין
סכינא חריפא כתב:ג. אבל כיום לכאורה אשכנזי לעולם אינו יכול להפוך לספרדי, וספרדי לא יכול להפוך לאשכנזי, והתורה נעשית כב' תורות ממש, ואין לך לא תתגודדו גדול מזה?

למה אינו יכול?

Re: לא תתגודדו - מחלוקת העדות ישראל בזמנינו

פורסם: א' אוגוסט 10, 2014 1:05 am
על ידי ישראל גד
ודאי שאינו יכול, אולם כתוב שבמקום שנוהגים חלק ככה וחלק ככה צריך לנהוג ע"פ מנהג אבות ולכאורה זה הדין כאן בארץ שהגיעו מהרבה מקומות שונים וכ"א צריך לנהוג לפי מנהג אבותיו

Re: לא תתגודדו - מחלוקת העדות ישראל בזמנינו

פורסם: א' אוגוסט 10, 2014 8:32 am
על ידי בברכה המשולשת
למיטב זכרוני נאמרו בזה מספר טעמים:
א. מרן הגרמ"פ כתב באגר"מ שאין היום מושג של קהילה אלא כל אחד שייך הלכתית לקהילת אבותיו מהתקופה שהיו קהילות, כך שהעובדה שהוא גר באותה עיר עם אדם אחר אינה משנה דבר והם נחשבים כדרים בשני מקומות שונים וזה כמו 2 בתי דינים בשתי ערים.
ב. כמדומני שכבר בשו"ת פנים מאירות פסק שבקהילה שלמה העוברת ממקום למקום עליה להמשיך במנהגיה במקום החדש כי זה כשתי עיירות.
ג. יעויין בתשובות גדלו"י בתחילת ספר אור ההלכה של הרב לוי (תלמיד הגר"י רצאבי) לעומת שיטת מרן הגרע"י (ובהרחבה רבה בספר עין יצחק של בנו הראש"ל יבחלט"א)

Re: לא תתגודדו - מחלוקת העדות ישראל בזמנינו

פורסם: א' אוגוסט 10, 2014 9:44 am
על ידי המתקיף
בברכה המשולשת כתב:מרן הגרמ"פ כתב באגר"מ שאין היום מושג של קהילה אלא כל אחד שייך הלכתית לקהילת אבותיו מהתקופה שהיו קהילות

היכן באגר"מ?

Re: לא תתגודדו - מחלוקת העדות ישראל בזמנינו

פורסם: א' אוגוסט 10, 2014 9:53 am
על ידי צולניק
בחיפוש בפורום מצאתי את המידע הבא:

לא תתגדדו

ע' גמ' יבמות יד. דאין אומרים לא תתגדדו אלא שתי בתי דינין בעיר אחת אבל בשתי עיירות לא אמרינן. ולפ'ז צ'ב עדיין איך נוהג שתי קהילות מנהגים נפרדים?

ע' מהרדש'ם[87] ורמב'ם[88] וסמג[89] – דלא תתגודדו רק שלא נראה כשתי קהילות וזו שהם עושין שאר דברים כקהל אחד, אבל כשהם שתי קהילות בכל ענינים אין בזה משום לא תתגודדו

Re: לא תתגודדו - מחלוקת העדות ישראל בזמנינו

פורסם: א' אוגוסט 10, 2014 8:03 pm
על ידי איש גלילי
סכינא חריפא כתב:בעניותי עדיין לא מצאתי הסבר מניח על הדעת כלפי חלוקת העדות בישראל בזמן הזה [אשכנזים ספרדים וכו'] מפני מה אין בזה לא תתגודדו, ואסביר --
א. הענין החל בארצות נפרדות שנהגו כל א' עפ"י רבותיהם. ואשכנזי שהלך לספרד או ספרדי שהלך לאשכנז באמת שינה את מנהגיו ככל הולך ממקום למקום.
ב. לפני כחמש מאות שנה בגירושי היהודים מאשכנז ומספרד החלו ערים מעורבות ביחוד באיטליה, ובאמת היה שם מריבות ומחלוקות בענין. אבל עדיין כל יהודי שהיה הולך לגור באשכנז היה חייב לנהוג במנהגי אשכנז ובספרד במנהגי ספרד. ולכן שייך התירא דב' בתי דינים בב' עיירות. והעיירות המעורבות נידונות אגבן.
ג. אבל כיום לכאורה אשכנזי לעולם אינו יכול להפוך לספרדי, וספרדי לא יכול להפוך לאשכנזי, והתורה נעשית כב' תורות ממש, ואין לך לא תתגודדו גדול מזה?

דבריך מסתברים מאד, אלא שאין לנו בית דין שיכול לעשות פסק אחיד, היות שזה ישוב חדש וכל קהילה הביאה עמה את מנהגיה מהגולה. היחיד שיוכל לפתור את הבעיה זה מלך המשיח ובית דינו והם אכן יעשו זאת במהרה בימינו. אם היה לנו בית דין כמו של רבן גמליאל דיבנה יכלנו לעשות מה שעשו המה לגבי מחלוקת בית שמאי ובית הלל שהביאה את אותה בעיה.

Re: לא תתגודדו - מחלוקת העדות ישראל בזמנינו

פורסם: א' אוגוסט 10, 2014 9:34 pm
על ידי בברכה המשולשת
היום ראיתי שיש על כל הנושא מאמר מקיף של הגרא"ח שרמן בכתב העת ניב המדרשיה מלפני שנים רבות