מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דוגמאות שלאשכנזים מותר לכתחילה ולספרדים איסור דאוריתא

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

דוגמאות שלאשכנזים מותר לכתחילה ולספרדים איסור דאוריתא

הודעהעל ידי שלח » ו' אוגוסט 15, 2014 11:35 am

האם יש דברים כאלו שלאשכנזים או ספרדים יהיה מותר לכתחילה ולעדה השניה יהיה אסור דאורייתא? בדרך כלל אין מחלוקת כה קיצונית אבל האם יש דוגמאות לכך?

מאן מלכי
הודעות: 163
הצטרף: ב' יוני 11, 2012 4:04 pm

Re: דוגמאות שלאשכנזים מותר לכתחילה ולספרדים איסור דאוריתא

הודעהעל ידי מאן מלכי » ו' אוגוסט 15, 2014 1:41 pm

בשוע"סי' שיח, בישול אחר בישול בלח, למחבר חושש לאיסור דאו' ולרמ"א מעיקר הדין מותר רק משום היכר אזי לא מבשלים אם נצטנן לגמרי (לפי פי' החזו"א ברמ"א - ולמ"ב יש פי' אחר ברמ"א מ"מ הדין נשאר שאם נצטנן לגמרי שרי ולמחבר איסור דאו'.) אמנם אולי לא לזה התכוונת כי גם המחבר מודה שיש ראשונים שמקילים בזה וזה בעצם הרמ"א לפי דברי החזו"א

בסי' עו לקרוא ק"ש מול ערוה כשעוצם עיניו, המחבר מתיר וכל האחרונים חולקים ואוסרים לגמרי (אך לא עיינתי היטב אי איסורו דאו').

אלי כהן
הודעות: 1121
הצטרף: ו' אוגוסט 23, 2013 12:03 am

Re: דוגמאות שלאשכנזים מותר לכתחילה ולספרדים איסור דאוריתא

הודעהעל ידי אלי כהן » ש' אוגוסט 16, 2014 8:52 pm

שלח כתב:האם יש דברים כאלו שלאשכנזים או ספרדים יהיה מותר לכתחילה ולעדה השניה יהיה אסור דאורייתא? בדרך כלל אין מחלוקת כה קיצונית אבל האם יש דוגמאות לכך?

בש"ע יו"ד סי' ל"ו פסק שכל הממעך את הריאה כדי להסיר ממנה סירכה הריהו "כמאכיל טרפות לישראל", והרמ"א (בסימן אחר) פסק להדיא להקל.

מאן מלכי
הודעות: 163
הצטרף: ב' יוני 11, 2012 4:04 pm

Re: דוגמאות שלאשכנזים מותר לכתחילה ולספרדים איסור דאוריתא

הודעהעל ידי מאן מלכי » א' אוגוסט 17, 2014 2:01 am

נזכרתי עכשיו עוד משהו: בשו"ע אבה"ע סי' כב (כמדומה) הלכות ייחוד, למחבר אסור להתייחד עם ג' נשים ולרמ"א מותר. עיקר ייחוד דאו' כידוע (יש נידון ברמב"ם מה בדיוק התכון אבל רוב קמאי כך סוברים), אך ל"ע כעת מספיק האם מה שהמחבר אוסר זה מדאו' או שבג' נשים זה דרבנן.

אלי כהן
הודעות: 1121
הצטרף: ו' אוגוסט 23, 2013 12:03 am

Re: דוגמאות שלאשכנזים מותר לכתחילה ולספרדים איסור דאוריתא

הודעהעל ידי אלי כהן » א' אוגוסט 17, 2014 8:12 pm

מאן מלכי כתב:נזכרתי עכשיו עוד משהו: בשו"ע אבה"ע סי' כב (כמדומה) הלכות ייחוד, למחבר אסור להתייחד עם ג' נשים ולרמ"א מותר. עיקר ייחוד דאו' כידוע (יש נידון ברמב"ם מה בדיוק התכון אבל רוב קמאי כך סוברים), אך ל"ע כעת מספיק האם מה שהמחבר אוסר זה מדאו' או שבג' נשים זה דרבנן.


א. מהגמרא בסנהדרין דף כ"א, מוכח שמדאוריתא רק אסור להתיחד עם מי שאסורה להינשא לו, ולפי זה צ"ע האם הרמ"א מקל גם בהתיחדות עם ג' נשים האסורות להינשא לו.
ב. בשו"ת רשב"א ח"א סי' תקפ"ז מסיק, שיחוד עם כמה נשים (היינו אף כאלו האסורות להינשא לו) אסור רק מדרבנן, ומסתמא לזה מודה השו"ע (כמבואר בהקדמת הב"י שהרשב"א הוא אחד מעמודי ההוראה שעליהם יש להישען כשהדין לא הוכרע ברי"ף וברמב"ם וברא"ש).
נערך לאחרונה על ידי אלי כהן ב ב' אוגוסט 18, 2014 2:35 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: דוגמאות שלאשכנזים מותר לכתחילה ולספרדים איסור דאוריתא

הודעהעל ידי נהר שלום » א' אוגוסט 17, 2014 10:57 pm

שלח כתב:האם יש דברים כאלו שלאשכנזים או ספרדים יהיה מותר לכתחילה ולעדה השניה יהיה אסור דאורייתא? בדרך כלל אין מחלוקת כה קיצונית אבל האם יש דוגמאות לכך?

מסעדה שבעליה גוים והמשגיח מדליק את האש לספרדים אסור ולאשכנזים מותר
נערך לאחרונה על ידי נהר שלום ב א' יוני 11, 2017 10:46 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: דוגמאות שלאשכנזים מותר לכתחילה ולספרדים איסור דאוריתא

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' אוגוסט 18, 2014 5:29 pm

אינו מותר לכל האשכנזים

שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

Re: דוגמאות שלאשכנזים מותר לכתחילה ולספרדים איסור דאוריתא

הודעהעל ידי שלח » ג' אוגוסט 19, 2014 1:17 pm

בישולי עכו"ם זה מדרבנן אני מחפש דאורייתא


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 309 אורחים