מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דברי הרמב"ם בענין דרשות חז"ל

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שפה ברורה
הודעות: 638
הצטרף: ה' נובמבר 15, 2012 10:25 pm

דברי הרמב"ם בענין דרשות חז"ל

הודעהעל ידי שפה ברורה » ג' פברואר 25, 2014 10:00 pm

סליחה על בורותי
בישמח משה פ' נצבים:
כי כמו שיסד הרמב"ם בענין דרשות חז"ל וגזירה שוה ובפרט דרשות אל תקרי, שהמה סימנים מסורין לזכירה, וכן הסימנים של המסורה, ע"כ.

זה זמן רב שאני מחפש דברי הרמב"ם האלו, כלום אחד מהחברים יכול להחכימני

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: דברי הרמב"ם בענין דרשות חז"ל

הודעהעל ידי ברזילי » ג' פברואר 25, 2014 10:42 pm

כתב כן (בהקדמה למשנה) גבי אסמכתא שהוא סימן לזכרון של הלכה שהיתה מקובלת בידם, וכן לגבי חלק מן הפירושים המקובלים מסיני שהסמיכום על י"ג מידות הדרש (ובמורה כתב גבי דרשות אל תקרי, שלא באו לפרש כוונת המקראות, אלא כ"מליצת השיר"), אבל לא כל הדרשות בי"ג מידות הן כאלה,לדעתו

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: דברי הרמב"ם בענין דרשות חז"ל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' פברואר 26, 2014 7:58 am

ויעויין בדברי הריטב"א בחידושיו לר"ה (טז.) בעניין אסמכתא

מן השורה
הודעות: 300
הצטרף: א' דצמבר 22, 2013 8:59 pm

Re: דברי הרמב"ם בענין דרשות חז"ל

הודעהעל ידי מן השורה » ד' פברואר 26, 2014 11:25 pm

בספר תולדות אדם ח"א [וגם בהשמטות שנד' בח"ב] יש הרבה על זי' הרמב"ם הזו, וביאור רחב בזה. [אם לא תמצא, אחפש בל"נ בתוך הספר באיזה עמ']

משה גרוס
הודעות: 330
הצטרף: ה' פברואר 27, 2014 2:13 pm

Re: דברי הרמב"ם בענין דרשות חז"ל

הודעהעל ידי משה גרוס » ה' פברואר 27, 2014 3:32 pm

מורה נבוכים ג, מג בעניין ארבעת המינים. לאחרונה פרסם י' לורברבוים בתרביץ מאמרים על היחס של הרמב"ם לדרשות ושם טוען שהרמב"ם שינה את גישתו בעניין ושיטתו זו משקפת את עמדת הגאונים, אך בתחילה העריך ביותר את כל דרשות חז"ל. לאחר קריאה נראה שאין בדבריו ממש כי אין מדובר על אותם הדברים והרמב"ם דיבר על דרשות חז"ל שאינם בר סמכא במקומות שלא דיברו על תיאולוגיה, כלומר דיבורים על הקב"ה, אלא רק במקומות צדדיים, וגם הגאונים דיברו רק על מקומות כאלו, כגון הדפים הראשונים בפרק מי שאחזו בגיטין וכמה דפים בשבת ובכתובות שעוסקים בארכאולוגיה של הרפואה

שפה ברורה
הודעות: 638
הצטרף: ה' נובמבר 15, 2012 10:25 pm

Re: דברי הרמב"ם בענין דרשות חז"ל

הודעהעל ידי שפה ברורה » ה' פברואר 27, 2014 6:34 pm

ייש"כ לכל המגיבים
מן השורה כתב:בספר תולדות אדם ח"א [וגם בהשמטות שנד' בח"ב] יש הרבה על זי' הרמב"ם הזו, וביאור רחב בזה. [אם לא תמצא, אחפש בל"נ בתוך הספר באיזה עמ']

האם הספר נמצא באוצר?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: דברי הרמב"ם בענין דרשות חז"ל

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' פברואר 27, 2014 10:15 pm

כמובן

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: דברי הרמב"ם בענין דרשות חז"ל

הודעהעל ידי אמסטרדם » ה' פברואר 27, 2014 11:28 pm

מדין רוב.

אליעזר שלום
הודעות: 82
הצטרף: ב' דצמבר 09, 2013 2:20 am

Re: דברי הרמב"ם בענין דרשות חז"ל

הודעהעל ידי אליעזר שלום » ו' פברואר 28, 2014 2:13 am

אמסטרדם כתב:מדין רוב.

אנא באר את דבריך על מה יסובון

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: דברי הרמב"ם בענין דרשות חז"ל

הודעהעל ידי אמסטרדם » ו' פברואר 28, 2014 3:07 am

על מה שכתב רבינו אוצה"ח לפני זה....

שפה ברורה
הודעות: 638
הצטרף: ה' נובמבר 15, 2012 10:25 pm

מציאת מראה מקום ברמב"ם

הודעהעל ידי שפה ברורה » ג' אוגוסט 26, 2014 4:28 pm

כתב בישמח משה
כי כמו שיסד הרמב"ם בענין דרשות חז"ל וגזירה שוה ובפרט דרשות אל תקרי, שהמה סימנין מסורין לזכירה, וכן הסימנים של המסורה, עכ"ל.
ובקוצר בינתי לא מצאתי דבר זה, ושאלתי פרושה מול הלומדים החשובים, אם יוכלו למצוא מקור לדברים האלו
ייש"כ

סגן אלוף
הודעות: 431
הצטרף: ד' מרץ 19, 2014 2:06 pm
מיקום: עיר הקדש והמקדש תבנה בב"א

Re: מציאת מראה מקום ברמב"ם

הודעהעל ידי סגן אלוף » ג' אוגוסט 26, 2014 5:08 pm


הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: דברי הרמב"ם בענין דרשות חז"ל

הודעהעל ידי הגהמ » ה' ינואר 19, 2017 11:32 pm

ר"ב עפשטיין הרחיב הדיבור בזה בחלק המבוא לספרו 'מקור ברוך' (עמ' 480 ואילך), ובין השאר כתב שם (בעמ' 486) כדברים האלה:
והרשב"א בפרק ה' מב"ב (עח.) כתב, שכונת חז"ל בדרשות אל תקרא - להסמיכן (להדרשות) על לשונות הכתובים, כדי שלא ישכח זכרון עניניהם, ולא שכונתם לפרש הפסוק כן, עכ"ל;

רציתי לראות הדברים בפנים אבל לא הצלחתי לאתר רשב"א כזה - בין בלשון המצוטט בין בלשון אחר. האם יש למישהו מושג למה הוא התכוון?

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: דברי הרמב"ם בענין דרשות חז"ל

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' ינואר 19, 2017 11:37 pm

כוונתו לפירוש האגדות שם (מוה"ק עמ' קט).

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: דברי הרמב"ם בענין דרשות חז"ל

הודעהעל ידי הגהמ » ו' ינואר 20, 2017 2:25 am

ייש"כ. דפדפתי בדפוסים אחרים ולא מצאתי (אולי הוא ציין ע"פ המובא בעין יעקב וכדו').

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: דברי הרמב"ם בענין דרשות חז"ל

הודעהעל ידי עקביה » ב' ספטמבר 02, 2019 2:20 pm

המהר"ל בבאר הגולה, תחילת באר ג', עוסק בדברי חז"ל:
תלמוד בבלי מסכת כתובות דף ה עמוד א
דרש בר קפרא, מאי דכתיב: ויתד תהיה לך על אזנך? אל תקרי אזנך אלא על אוזנך וכו'.

ומסביר כיצד דבריהם צדקו יחדיו וסוגיא זו אכן מונחת בכוונת הכתוב.

ולעומת זאת הרמב"ם (שהזכיר לעיל ר' משה גרוס) כותב:

ספר מורה הנבוכים חלק ג פרק מג
והחלק הראשון נלחם ונתגבר לאמת דרשות לפי מחשבתו ולשמרם ויחשוב שהם ענין הפסוק, ושמשפט הדרשות כמשפט הדינין המקובלים, ולא הבינה אחת משתי הכתות שהם על צד מליצת השיר אשר לא יספק ענינם על בעל שכל, והתפרסם הדרך ההוא בזמן ההוא, והיו עושים אותה הכל כמה שיעשו המשוררים מזמרי השיר, אמרו רז"ל תני בר קפרא ויתד תהיה לך על אזניך, אל תקרי אזניך אלא אזניך, מלמד שאם ישמע אדם דבר מגונה יתן אצבעו בתוך אזנו, ואני תמיה אם זה התנא אצל אלו הסכלים כן יחשוב בפירוש זה הפסוק, ושזאת היא כונת זאת המצוה, ושהיתד הוא האצבע, ואזניך הם האזנים, איני חושב שאחד ממי ששכלו שלם יחשב זה, אבל היא מליצת שיר נאה מאד, הזהיר בה על מדה טובה, והוא כי כמו שאסור לומר דבר מגונה, כן אסור לשמעו, וסמך זה לפסוק על צד המשל השיר, וכן כל מה שיאמר במדרשות אל תקרי כך אלא כך, זהו ענינו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 161 אורחים