מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קדימה להחיות צעיר בפני זקן

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קדימה להחיות צעיר בפני זקן

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוגוסט 18, 2020 10:42 am

עושה חדשות כתב:מלש' הראש' בביאור סברת מאי חזית לכאו' יש להביא מקור.

ר"י מלוניל בפסחים
מאי חזית דדמא דידך סומק טפי, כלומר מפני מה אתה רוצה לרצחו משום דכתיב וחי בהם ולא שימות בהם, כלומר חלל עליו מצוה זו כדי שתשמור מצות רבות, לפיכך אתה רוצה להרגו, וזה אינו כלום, דמי יודע שהדם שלך צלול וזך יותר מדם של חבירך, כלומר שתחיה שנים רבות ממנו, שמא הוא יחיה יותר ממך ויעשה לשם מצוות רבות ממך.

ר"י מלוניל בסנהדרין
אבל הכא גבי רוצח כיון דאיכא איבוד נשמה להאי ושוב לא יעשה מצות שהיה עתיד לעשותם למה יהא מותר לעבור דמי יודע שנפשו חביבה ליוצרו ויחיה שנים רבות יותר מנפש חברו דילמא נפש חברו יקרה לפני השם ויחיה יותר ממנו ויוכל לעשות מצות רבות ממנו הילכך לא ניתן לידחות נפש מפני נפש.

ר"י מלוניל בע"ז
מאי חזית דדמא דידך סומק טפי, כלו' שאם לא תיהרג עתה תחיה שנים רבות יותר מזה האיש שנצטוית עליו להורגו ואתה רוצה לדרוש וחי בהם ולא שימות בהם ותעשה עבירה זו כדי שתזכה למצוות רבות, דילמא דמא דההוא גברא סומק טפי, ויחיה יותר ממך ויעשה מצוות רבות גדולות ממך.

יד רמה בסנהדרין
שלא ניתנו מצות לידחות אצל פיקוח נפש אלא כדי שיחיה ויקיים מצות הרבה כדאמרינן התם (יומא פ"ה ב) חלל עליו שבת אחת כדי שישמור שבתות הרבה אבל הכא גבי רציחה מאי חזית דדמא דידך סומק טפי וראוי להאריך ימים יתר מחבירך כדי שתאמר ידחו חייו שהן מעוטין ואינן (מספיקינן) [מספיקין] לקיים בהם מצות הרבה מפני חיי שהן מרובין וראויים לקיים בהם מצות הרבה דילמא דמא דחברך סומק טפי.

אפשר להוסיף לרשימה גם את תלמידי רבינו יונה בע"ז, כמובא כאן.


ובתוס' חכמי אנגליה בפסחים -
דלמא דמא דההוא גברא סומק טפי, כלומר חשוב לפני המקום ויחיה על ימיך ואז אתה מאבד נפש.


דא"ג, ז"ל תוספות חכמי אנגליה בסנהדרין -
וקשיא למה לי לאקשוי נערה המאורסה לרוצח שיהרג ואל יעבו' הא חזינן מנערה המאורסה עצמה דנית' להצילה בנפשו דכת' אין מושיע לה יהרג ואל יעבור, לא דמי כשאדם רשע אינו חשוב לפני המקום ואין רוצה בקיומו אבל באדם צדיק ואומרים לו גויים לבעול איכא למימר יעבור משום דכתיב וחי בהם.

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: צעיר קודם לזקן בפיקו"נ?

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוגוסט 23, 2020 4:05 pm

יעקב בורלשטיין כתב:ועיין שם ברש''י שאחרי שחילקו בשוה יתן הישראל לכהן לבחור את החלק שירצה
וגם בזה כמדומני שאין זה אלא מצוותו של הישראל ואין זו זכותו של הכהן ונ''מ שאם הישראל לא נותן אין לו לכהן ליקח. ופשיטא שאין מצוות וקדשתו אמורה במקום פיקו''נ
וזכור לי שבראשונים אחרים מבארים שאין זה הולך על חלוקה בכלל אלא על סדר הנטילה

למעשה כאשר יש שני חולים בפני הרופא, ואחד מהם כהן שהוא מצווה להקדימו, יבוא השני ויכריח את הכהן לטפל דוקא בו, וטענתו בפיו כי מצות וקידשתו אינה דוחה פקו"נ. ולא רק החולה השני יכול לעשות כן, אלא גם קרוביו וידידיו הדואגים לו, לכאו', ואף הרופא עצמו אם נוטה נפשו דוקא להציל את השני וכך יעשה, הרי עבר על וקידשתו לצורך פקו"נ, (וכעין המבואר כאן לכאו'), וצ"ע בכ"ז.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: קדימה להחיות צעיר בפני זקן

הודעהעל ידי שש ושמח » א' אוגוסט 23, 2020 7:51 pm

א"כ עקרת את המפורש במשנה כהן קודם ללוי כו'.
ועיקר סברתך אינה מובנת כלל, קדימת כהן לישראל אינה מדין וקדשתו כלל [אולי גם מוקדשתו, אך א"צ לזה], הרי גם איש קודם לאשה, זו סברא בעצם דיני פיקו"נ דכל המקודש יותר קודם להצילו, ופשוט שא"א להתעלם מדין פיקו"נ לצורך פיקו"נ.
וגם אם הקדימות היתה מדין חיצוני [וכגון מה שרבו קודם לאביו] מסתבר שא"א לעבור על דין זה משום פיקו"נ, כיון שמ"מ המצוה היא להקדים נפשו של זה לנפשו של זה.

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קדימה להחיות צעיר בפני זקן

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוגוסט 23, 2020 8:40 pm

זה בדיוק מה שבאתי לרמוז כנגד טענת הרב בורלשטיין.
כי אם כדבריך (בהודעות קודמות) שהלכות הקדימה נכונות גם על מכונה שבבעלות שניהם
אז א"א לטעון את טענתו שהפקו"נ ידחה את דיני הקדימה
כי אם כך, ביטלת את כל דיני הקדימה.

בהודעתי הקודמת: ויכריח את הכהן, ט"ס, וצ"ל את הרופא.

יעקב בורלשטיין
הודעות: 546
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 6:39 pm

Re: קדימה להחיות צעיר בפני זקן

הודעהעל ידי יעקב בורלשטיין » ב' אוגוסט 24, 2020 12:37 am

עושה חדשות כתב:זה בדיוק מה שבאתי לרמוז כנגד טענת הרב בורלשטיין.
כי אם כדבריך (בהודעות קודמות) שהלכות הקדימה נכונות גם על מכונה שבבעלות שניהם
אז א"א לטעון את טענתו שהפקו"נ ידחה את דיני הקדימה
כי אם כך, ביטלת את כל דיני הקדימה.

בהודעתי הקודמת: ויכריח את הכהן, ט"ס, וצ"ל את הרופא.

לא הבנתי מדוע זו טענה עלי, הלא חילקתי לעיל באריכות בין שותפות ובעלות למקום שההצלה היא רק מצד חסד.

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קדימה להחיות צעיר בפני זקן

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' אוגוסט 24, 2020 2:15 pm

החילוק יפה, ואולי גם נכון.
אבל רק ציינתי שההוספה על כך שהקדמת כהן אינה דוחה פקו"נ (כלשונך: פשיטא שאין מצוות וקדשתו אמורה במקום פיקו''נ) לא היתה מועילה כלום אם לא נקבל את עצם החילוק. ואם באת לומר אחרי החילוק הנ"ל, אז הרי מצות וקידשתו לא מחייבת כמובן לתת פרוטה לכהן בחינם.

יעקב בורלשטיין
הודעות: 546
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 6:39 pm

Re: קדימה להחיות צעיר בפני זקן

הודעהעל ידי יעקב בורלשטיין » ב' אוגוסט 24, 2020 8:53 pm

כמדומני שבזה לא נחלק אדם מעולם שהישראל אינו צריך ליתן לכהן בשביל להציל הכהן על חשבונו, כל הנושא נפתח בגלל שמכונת ההנשמה נמצאת ביד הרופא, אך אם היא בידי הישראל לא זכור לי שהתווכחו בזה לומר שהישראל חייב ליתנו במקום פיקו''נ שלו עצמו. (בע''מ, כבר אינני זוכר את הדו''ד כאן כראוי)

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: קדימה להחיות צעיר בפני זקן

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ד' דצמבר 16, 2020 8:58 pm

אולי הזקן יחיה יותר מהצעיר. יש לשון בגמ' שהרבה גמלים או חמורים צעירים נואשים עורות של גמלים צעירים.

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קדימה להחיות צעיר בפני זקן

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' ינואר 27, 2021 12:51 am

שמעתי סברא חדשה מחכ"א שליט"א בעניני קדימה, ואציעה בפניכם.

הנה לא נתפרש במשנה קדימה של צעיר לזקן וגם לא קדימה לבעל אשה ובנים על פני ערירי ההולך בטל, ומשמע שמלבד דיני הקדימה המפורשים במשנה אין עוד עדיפויות, ומאי חזית וכו', וכל נפש מישראל חביבה עד מאד.

אמנם י"ל דכל זה הוא דוקא באופן שהנידון הוא חיוב הצלת חיים ואיסור לא תעמוד וכו', אבל כאשר אין חיוב גמור של הצלה וכדלהלן, ודאי כל הקדימות שיש בהם סברא, יבואו לידי ביטוי.

והדוגמא לזה, כגון שר צבא השולח חיילים למלחמה, ובורר מי מתוכם יסתכן יותר כאוריה החיתי, ומי פחות. האם גם שם מצינו להקדים חכם לעם-הארץ או איש לאשה (לו יצוייר), לכאו' לא מצינו. והטעם לזה כי במלחמה אין נידונים של פקו"נ והצלה וכד' אלא יוצאים למלחמה גם על דעת להיהרג, ומותר לעשות כן, וא"כ בטלו דיני הקדימה שלא נאמרו אלא לגבי חיובי הצלה.

וא"כ לאידך גיסא י"ל דבאופן שכזה, כבר יש מקום לתת דיני קדימה לפי כללים נוספים, וכגון אדם שהוא בעל משפחה לעומת רווק, שמיתתו של הראשון יש בה נזק יותר גדול בסך הכללי, וכן צעיר וזקן, וכל כה"ג.

או דוגמא נוספת, כאשר חשש הסכנה הוא רחוק לאדם הפרטי והוא רק באופן כוללני, וכדי להינצל ממנו צריך להשבית את כל מערכות החיים והפרנסה והלימודים וכו', (נשמע מוכר...), והשאלה היא עד כמה להינזק ולהסתגר לגמרי כדי להציל חיים, וכו' כידוע. ויתכן לומר שבזה לא יהיה חילוק בין הצלת איש ואשה ת"ח וע"ה, בשיעור החיוב עד כמה להיפסד ולהיבטל מסידרי החיים, ומאידך כן יהיה מקום לחלק בין אם הסכנה היא לצעירים או מבוגרים, לבעלי משפחות או לרווקים מובטלים, וכיו"ב.

מה יש לומר ע"ז, האם הסברא מובנת, ואם יש מקורות.

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: קדימה להחיות צעיר בפני זקן

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ד' ינואר 27, 2021 1:24 am

עושה חדשות כתב:שמעתי סברא חדשה מחכ"א שליט"א בעניני קדימה, ואציעה בפניכם.

הנה לא נתפרש במשנה קדימה של צעיר לזקן וגם לא קדימה לבעל אשה ובנים על פני ערירי ההולך בטל, ומשמע שמלבד דיני הקדימה המפורשים במשנה אין עוד עדיפויות, ומאי חזית וכו', וכל נפש מישראל חביבה עד מאד.

אמנם י"ל דכל זה הוא דוקא באופן שהנידון הוא חיוב הצלת חיים ואיסור לא תעמוד וכו', אבל כאשר אין חיוב גמור של הצלה וכדלהלן, ודאי כל הקדימות שיש בהם סברא, יבואו לידי ביטוי.

והדוגמא לזה, כגון שר צבא השולח חיילים למלחמה, ובורר מי מתוכם יסתכן יותר כאוריה החיתי, ומי פחות. האם גם שם מצינו להקדים חכם לעם-הארץ או איש לאשה (לו יצוייר), לכאו' לא מצינו. והטעם לזה כי במלחמה אין נידונים של פקו"נ והצלה וכד' אלא יוצאים למלחמה גם על דעת להיהרג, ומותר לעשות כן, וא"כ בטלו דיני הקדימה שלא נאמרו אלא לגבי חיובי הצלה.

וא"כ לאידך גיסא י"ל דבאופן שכזה, כבר יש מקום לתת דיני קדימה לפי כללים נוספים, וכגון אדם שהוא בעל משפחה לעומת רווק, שמיתתו של הראשון יש בה נזק יותר גדול בסך הכללי, וכן צעיר וזקן, וכל כה"ג.

או דוגמא נוספת, כאשר חשש הסכנה הוא רחוק לאדם הפרטי והוא רק באופן כוללני, וכדי להינצל ממנו צריך להשבית את כל מערכות החיים והפרנסה והלימודים וכו', (נשמע מוכר...), והשאלה היא עד כמה להינזק ולהסתגר לגמרי כדי להציל חיים, וכו' כידוע. ויתכן לומר שבזה לא יהיה חילוק בין הצלת איש ואשה ת"ח וע"ה, בשיעור החיוב עד כמה להיפסד ולהיבטל מסידרי החיים, ומאידך כן יהיה מקום לחלק בין אם הסכנה היא לצעירים או מבוגרים, לבעלי משפחות או לרווקים מובטלים, וכיו"ב.

מה יש לומר ע"ז, האם הסברא מובנת, ואם יש מקורות.

המקרה השני יותר פשוט, שהרי הנידון "עד כמה להינזק ולהסתגר" כולל בתוכו שיקולים שאינם פיקו"נ, העומדים כנגד פיקו"נ, [לדוגמא אם נאסור על כל הציבור את הנסיעה ברכב פרטי, ברור שימותו פחות] ולכן יתכן שגם הצד של הפיקו"נ שוקל יותר אם מדובר בנשים צעירות שכל אחת משאירה בעל אלמן ויתומים רבים וכן ע"ז הדרך.
ובלשון אחר, אתה לא דוחה נפש מפני נפש, אלא בסה"כ אומר שנפש פלוני יש לה יותר משקל בשביל להכריע שמהראוי להסתגר.

לבי במערב
הודעות: 9238
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: קדימה להחיות צעיר בפני זקן

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' ינואר 27, 2021 7:35 am

עושה חדשות כתב: . . י"ל דבאופן שכזה, כבר יש מקום לתת דיני קדימה לפי כללים נוספים, וכגון אדם שהוא בעל משפחה לעומת רווק, שמיתתו של הראשון יש בה נזק יותר גדול בסך הכללי, וכן צעיר וזקן, וכל כה"ג.
אין אתי דבר בענין הסברא, אך מיהא מעשה רב ידענא - שבשנות הזעם הסובייטי (ה'תר"צ ואילך), כשאסרו הקלגסים ימ"ש את ראשי‏־הישיבות המחתרתיות ושילחום לסיביר שלא ע"מ לחזור, הוחלט להעמיד בראש החזית (כמג"ש, משגיחים, ר"י וכו') את התלמידים המבוגרים
(יחסית; נכללו בזה גם בני 17...) שעוד לא נישאו, ומהטעם הנ"ל.
[כמובן, כולם היו מוכנים למסור נפשם בפו"מ, ולא הי' הדיון אלא על סדר הקדימה].

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: קדימה להחיות צעיר בפני זקן

הודעהעל ידי שש ושמח » ד' ינואר 27, 2021 11:53 am

עושה חדשות כתב:... הנה לא נתפרש במשנה קדימה של צעיר לזקן וגם לא קדימה לבעל אשה ובנים על פני ערירי ההולך בטל, ומשמע שמלבד דיני הקדימה המפורשים במשנה אין עוד עדיפויות, ומאי חזית וכו', וכל נפש מישראל חביבה עד מאד.

אמנם י"ל דכל זה הוא דוקא באופן שהנידון הוא חיוב הצלת חיים ואיסור לא תעמוד וכו', ...

לא הבנתי, הרי הקדימויות הם גם לגבי השבת אבידה וכדו'?

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קדימה להחיות צעיר בפני זקן

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' ינואר 27, 2021 1:15 pm

נכון, טעיתי. צריך להגיד את הסברא הנ"ל (אם היא נכונה) רק לצד אחד. שהקדימויות של צעיר וכד' אינן קיימות כשהנידון הוא חיוב הצלת נפשות, אבל יש לזה מקום באופנים אחרים כמו יציאה למלחמה. (אבל לא להוכיח מהמשנה שאין שום משמעות להעדיף צעיר וכד' בכל גווני).

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קדימה להחיות צעיר בפני זקן

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' מרץ 05, 2021 1:06 am

מעל"ע, ראיתי כעת בספר 'מבקשי פניך' שיחות עם הרב ליכטשטיין, את הקטע הבא -
המשנה בסוף מסכת הוריות עוסקת בשאלת קדימויות וכו' כהן קודם ללוי וכו'. ר' שבתי רפפורט אמר בשיעור לרבים, לא בחדרי חדרים שר' משה פיינשטיין הסבא של אשתו, פסק שבמציאות שלנו כיום, אין אנו מתחשבים בקריטוריונים הללו. ר' שבתי הסביר שהטעם של הפסק הוא מפני שבלתי אפשרי היום לפסוק על פי הקריטוריונים הללו כשהשאלה עומדת לפניך. הרב הרצוג שאל בזמנו את הרב פיינשטיין: אם יש זריקה אחת מצלת חיים - למי יש להעניק אותה? והוא השיב: לראשון שיבוא לפניך.
יש דבר כזה?

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: קדימה להחיות צעיר בפני זקן

הודעהעל ידי שש ושמח » ו' מרץ 05, 2021 1:25 am

דברי האגרו"מ צויינו לעיל באשכול זה
שו"ת אגרות משה חושן משפט חלק ב סימן עד
דודאי פשוט וברור וידוע לכל בן תורה ויר"ש שמחוייבין לרפאות להציל במה שאפשר לכל אדם בלא שום חלוק בחכמתו ובדעתו, ואף ענין קדימה ליכא אלא במה שתנן במתני' דסוף הוריות (י"ג ע"א), ואף באלו קשה לעשות מעשה בלא עיון גדול.
ואף באופן שיודעין שלפי הדין יש קדימה ודאי הוא דוקא כששוין בזמן, ויש להרופא לילך למי שנקרא קודם שהרי תיכף נתחייב לילך לשם ולהשני שלא נקרא עדיין לא נתחייב עד שנקרא, ורק אם השני הוא חולה קשה מהראשון יש לו לילך להשני מאחר שהוא חולה ביותר, והכרעת דבר זה תלוי בדעת הרופא.
וכן אם לחולה השני יודע הרופא איך לרפאותו ולחולה הראשון אינו יודע אלא שהוא להשקיט רוחו היה מסתבר לכאורה שיש לו לילך תחלה להחולה שיודע לו רפואה, אבל ודאי לפעמים יש להרופא לילך קודם למי שהוא רק להשקיט רוחו כשיבין מזה שהוא חולה גדול ומיואש מהרופאים כיון שלפי הדרך היה צריך הרופא לילך אצלו קודם ומזה יש לחוש שיסתכן, וצריך הרופא לעיין בהכרעתו היטב ולשם שמים לחיוב שעליו לרפא מאחר שהוא הרופא בעיר ובסביבתה, ובעיר גדולה כששני החולים הם מאלו שמחזיקין אותו לרופא שלהם.

אבל לא כ"כ הבנתי דבריו בקטע הראשון, מה ז"א "קשה לעשות מעשה בלא עיון גדול", מה יש לעיין כאן? [לעיל הובאו הסברים מוזרים לזה], ומ"מ גם אם יש כאן מקום לדיון אין שום הפסד בלנהוג כדין המשנה כפשוטו, הרי מדובר בחולים שווים ואם הקדמתי את הכהן לישראל שלא לצורך לא עשיתי שום עבירה.
גם דבריו בקטע השני מחודשים, יש מקור לזה?
דבריו בקטע השלישי ודאי נכונים, זה כנראה ההסבר העיקרי להבדל בין זמנינו לזמן הגמ', כנראה שהיום יש הרבה יותר מידע על כל חולה ולא מצוי חולים שווים.

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קדימה להחיות צעיר בפני זקן

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' מאי 21, 2021 9:24 am

מענין לענין

שאל רב מרכז ב"ב הגאון ר' יהודה אריה דינר בשאלה שהתעוררה לחברת הצלה בעקבות האסון, במקרה שיש לפניהם כמה מטופלים ויכולים לטפל רק חלק מתוכם [כמו שהיה במירון], אחד מהצלה שאל מי כהן [וכפי שנכתב משנה בסוף הוריות שצריך להציל הכהן קודם], ואם אף אחד לא יגיב יטפל במי שרוצה, השאלה אם אחד הנפגעים מותר לו לשקר ולומר אני כהן כדי שיטפלו, דהרי קיי"ל דמותר לשקר מפני דרכי שלום, וכאן זה פיקו"נ, והשיב רבינו שמותר לו לשקר.
מתוך עלון 'בדרכו אמונה' על הגר"ח קנייבסקי.




וראה במצו"ב מאת הגר"י זילברשטיין.
ווי העמודים.pdf
(82.44 KiB) הורד 97 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 13003
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: קדימה להחיות צעיר בפני זקן

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' דצמבר 09, 2021 7:12 pm

עושה חדשות כתב:מענין לענין

שאל רב מרכז ב"ב הגאון ר' יהודה אריה דינר בשאלה שהתעוררה לחברת הצלה בעקבות האסון, במקרה שיש לפניהם כמה מטופלים ויכולים לטפל רק חלק מתוכם [כמו שהיה במירון], אחד מהצלה שאל מי כהן [וכפי שנכתב משנה בסוף הוריות שצריך להציל הכהן קודם], ואם אף אחד לא יגיב יטפל במי שרוצה, השאלה אם אחד הנפגעים מותר לו לשקר ולומר אני כהן כדי שיטפלו, דהרי קיי"ל דמותר לשקר מפני דרכי שלום, וכאן זה פיקו"נ, והשיב רבינו שמותר לו לשקר.
מתוך עלון 'בדרכו אמונה' על הגר"ח קנייבסקי.
וראה במצו"ב מאת הגר"י זילברשטיין.
ווי העמודים.pdf

מאוד קשה לקבל בסברא את הפסק הזה:
א. מאי חזית דדמא דידך סומק טפי?
ב. אז כולם צריכים לצעוק "כהן אני"? זוהי הוכחה לכך שהשקר "כהן אני" איננו דבר "בריא", וזה קרוב ל"איש את רעהו חיים בלעו".
ג. אם ההלכה אומרת שמותר לשקר - אז אסור לאנשי ההצלה להאמין להם!
ד. השקר הזה הוא לא "מפני פיקוח נפש", אלא הוא כדי לסכן נפשות אחרים!

הר ששון
הודעות: 112
הצטרף: ה' יולי 14, 2011 10:03 pm

Re: קדימה להחיות צעיר בפני זקן

הודעהעל ידי הר ששון » ה' דצמבר 09, 2021 9:56 pm

עושה חדשות כתב:מלש' הראש' בביאור סברת מאי חזית לכאו' יש להביא מקור.

ר"י מלוניל בפסחים
מאי חזית דדמא דידך סומק טפי, כלומר מפני מה אתה רוצה לרצחו משום דכתיב וחי בהם ולא שימות בהם, כלומר חלל עליו מצוה זו כדי שתשמור מצות רבות, לפיכך אתה רוצה להרגו, וזה אינו כלום, דמי יודע שהדם שלך צלול וזך יותר מדם של חבירך, כלומר שתחיה שנים רבות ממנו, שמא הוא יחיה יותר ממך ויעשה לשם מצוות רבות ממך.

ר"י מלוניל בסנהדרין
אבל הכא גבי רוצח כיון דאיכא איבוד נשמה להאי ושוב לא יעשה מצות שהיה עתיד לעשותם למה יהא מותר לעבור דמי יודע שנפשו חביבה ליוצרו ויחיה שנים רבות יותר מנפש חברו דילמא נפש חברו יקרה לפני השם ויחיה יותר ממנו ויוכל לעשות מצות רבות ממנו הילכך לא ניתן לידחות נפש מפני נפש.

ר"י מלוניל בע"ז
מאי חזית דדמא דידך סומק טפי, כלו' שאם לא תיהרג עתה תחיה שנים רבות יותר מזה האיש שנצטוית עליו להורגו ואתה רוצה לדרוש וחי בהם ולא שימות בהם ותעשה עבירה זו כדי שתזכה למצוות רבות, דילמא דמא דההוא גברא סומק טפי, ויחיה יותר ממך ויעשה מצוות רבות גדולות ממך.

יד רמה בסנהדרין
שלא ניתנו מצות לידחות אצל פיקוח נפש אלא כדי שיחיה ויקיים מצות הרבה כדאמרינן התם (יומא פ"ה ב) חלל עליו שבת אחת כדי שישמור שבתות הרבה אבל הכא גבי רציחה מאי חזית דדמא דידך סומק טפי וראוי להאריך ימים יתר מחבירך כדי שתאמר ידחו חייו שהן מעוטין ואינן (מספיקינן) [מספיקין] לקיים בהם מצות הרבה מפני חיי שהן מרובין וראויים לקיים בהם מצות הרבה דילמא דמא דחברך סומק טפי.

ר"י בכור שור עה"ת
דמאי - חזית דדמא - דידך סומק - טפי ואתה ראוי לחיות יותר ממנו, דילמא דמא דידיה סמוק טפי וראוי לחיות יותר ממך ואין לדחות אותו בשבילך.

[ואולי יש לדחות דאדרבה כ"ז אכניס בסברת מאי חזית דה"ה דאין להעדיף צעיר על זקן. ולא רק לענין רציחה בקו"ע אלא גם בבחירה את מי להציל מביניהם. ועכ"פ ריבוי השנים מופיע כמעלה בעיקר משום שיקיים יותר מצוות].


מרש"י משמע הפוך
מאי חזית דדמא דידך סומק טפי. כלומר מאי דעתיך למשרי מילתא משום וחי בהם ולא שימות בהם טעמו של דבר לפי שחביבה נפשן של ישראל לפני המקום יותר מן המצות אמר הקב"ה תבטל המצוה ויחיה זה אבל עכשיו שיש כאן ישראל נהרג והמצוה בטילה למה ייטב בעיני המקום לעבור על מצותו למה יהיה דמך חביב עליו יותר מדם חבירך ישראל

עזריאל ברגר
הודעות: 13003
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: קדימה להחיות צעיר בפני זקן

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' דצמבר 11, 2021 9:00 pm

עזריאל ברגר כתב:
עושה חדשות כתב:מענין לענין

שאל רב מרכז ב"ב הגאון ר' יהודה אריה דינר בשאלה שהתעוררה לחברת הצלה בעקבות האסון, במקרה שיש לפניהם כמה מטופלים ויכולים לטפל רק חלק מתוכם [כמו שהיה במירון], אחד מהצלה שאל מי כהן [וכפי שנכתב משנה בסוף הוריות שצריך להציל הכהן קודם], ואם אף אחד לא יגיב יטפל במי שרוצה, השאלה אם אחד הנפגעים מותר לו לשקר ולומר אני כהן כדי שיטפלו, דהרי קיי"ל דמותר לשקר מפני דרכי שלום, וכאן זה פיקו"נ, והשיב רבינו שמותר לו לשקר.
מתוך עלון 'בדרכו אמונה' על הגר"ח קנייבסקי.
וראה במצו"ב מאת הגר"י זילברשטיין.
ווי העמודים.pdf

מאוד קשה לקבל בסברא את הפסק הזה:
א. מאי חזית דדמא דידך סומק טפי?
ב. אז כולם צריכים לצעוק "כהן אני"? זוהי הוכחה לכך שהשקר "כהן אני" איננו דבר "בריא", וזה קרוב ל"איש את רעהו חיים בלעו".
ג. אם ההלכה אומרת שמותר לשקר - אז אסור לאנשי ההצלה להאמין להם!
ד. השקר הזה הוא לא "מפני פיקוח נפש", אלא הוא כדי לסכן נפשות אחרים!

הר ששון כתב:מרש"י משמע הפוך
מאי חזית דדמא דידך סומק טפי. כלומר מאי דעתיך למשרי מילתא משום וחי בהם ולא שימות בהם טעמו של דבר לפי שחביבה נפשן של ישראל לפני המקום יותר מן המצות אמר הקב"ה תבטל המצוה ויחיה זה אבל עכשיו שיש כאן ישראל נהרג והמצוה בטילה למה ייטב בעיני המקום לעבור על מצותו למה יהיה דמך חביב עליו יותר מדם חבירך ישראל

נראה כאילו באת לחזק את דברי...


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 271 אורחים