מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אמתלא שמועילה בנדה - פשט המילות בחכמ"א

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
פרץ מוצקין
הודעות: 79
הצטרף: ב' נובמבר 14, 2011 9:34 am

אמתלא שמועילה בנדה - פשט המילות בחכמ"א

הודעהעל ידי פרץ מוצקין » ב' ספטמבר 15, 2014 3:19 am

כתב בחכמ"א:
חכמת אדם שער בית הנשים כלל קט

ג האשה שהוחזקה נדה בשכנותיה שראוה לובשת בגדים המיוחדים לימי נדתה חשובה כודאי טמאה (שם סעיף ב') ואפילו אם תתן אמתלא לדבריה מפני מה החזיקה עצמה לטמאה לא מהני דאם מפני האמתלא היה סגי שתאמר טמאה אני אבל כיון שעשתה מעשה מסתמא פירסה נדה ואינה נאמנת עוד (ט"ז ס"ק ב') אבל אם אמרה לבעלה או לשכנותיה שהיא טמאה אפילו לא גילתה לבעלה ואחר כך אומרת טהורה אני ומה שאמרתי טמאה אני היה מפני איזה אמתלא כגון סבורה אני שאני נדה ועכשיו בדקתי ומצאתי שאני טהורה וכו' נאמנת

איזה אמתלא זו להגיד סבורה הייתי שאני נדה ועכשיו בדקתי ומצאתי וכו'? היא הרי לא אומרת כלום.

במקור הדין כתב הש"ך סי' קפ"ה סק"ג:
ש"ך יורה דעה סימן קפה ס"ק ג

וסה"ת ומרדכי בשם א"ז כתבו שאמרה סבורה הייתי להיות נדה אבל עכשיו בדקתי עצמי ומצאתי שמחמת מכה או חבורה בא אלי הדם וכיוצא בזה נאמנת:

כאן כבר יש איזה אמתלא, כלומר הסבר למה מתחילה אמרה כך ואח"כ אחרת.
אבל בלשון החכמ"א, לכאורה אינו מובן


לא מצאתי שמישהו יעיר את זה.

מה אומרים?

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: אמתלא שמועילה בנדה - פשט המילות בחכמ"א

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ב' ספטמבר 15, 2014 8:41 am

פרץ מוצקין כתב:כתב בחכמ"א:
חכמת אדם שער בית הנשים כלל קט

ג האשה שהוחזקה נדה בשכנותיה שראוה לובשת בגדים המיוחדים לימי נדתה חשובה כודאי טמאה (שם סעיף ב') ואפילו אם תתן אמתלא לדבריה מפני מה החזיקה עצמה לטמאה לא מהני דאם מפני האמתלא היה סגי שתאמר טמאה אני אבל כיון שעשתה מעשה מסתמא פירסה נדה ואינה נאמנת עוד (ט"ז ס"ק ב') אבל אם אמרה לבעלה או לשכנותיה שהיא טמאה אפילו לא גילתה לבעלה ואחר כך אומרת טהורה אני ומה שאמרתי טמאה אני היה מפני איזה אמתלא כגון סבורה אני שאני נדה ועכשיו בדקתי ומצאתי שאני טהורה וכו' נאמנת

איזה אמתלא זו להגיד סבורה הייתי שאני נדה ועכשיו בדקתי ומצאתי וכו'? היא הרי לא אומרת כלום.

במקור הדין כתב הש"ך סי' קפ"ה סק"ג:
ש"ך יורה דעה סימן קפה ס"ק ג

וסה"ת ומרדכי בשם א"ז כתבו שאמרה סבורה הייתי להיות נדה אבל עכשיו בדקתי עצמי ומצאתי שמחמת מכה או חבורה בא אלי הדם וכיוצא בזה נאמנת:

כאן כבר יש איזה אמתלא, כלומר הסבר למה מתחילה אמרה כך ואח"כ אחרת.
אבל בלשון החכמ"א, לכאורה אינו מובן


לא מצאתי שמישהו יעיר את זה.

מה אומרים?


סבורה הייתי הוא האמלא, שאמרה שהיא נדה מחמת שחשבה כך. חבורה זה רק הסבר למה היא חשבה כך.

פלתי
הודעות: 2325
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: אמתלא שמועילה בנדה - פשט המילות בחכמ"א

הודעהעל ידי פלתי » ב' ספטמבר 15, 2014 4:39 pm

צופר צודק. סבורה הייתי זו האמתלא. וזה יתכן בהרבה אופנים, וכמו מחמת מכה או חבורה וכל כיוצא בזה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 143 אורחים