מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חגז

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
צולניק
הודעות: 1096
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

חגז

הודעהעל ידי צולניק » ו' ספטמבר 19, 2014 1:43 pm

מותר להשתמש בחגז ביו"ט?
[למי שלא יודע, כעין שעון שבת שמכבה את הגז].

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: חגז

הודעהעל ידי תוכן » ו' ספטמבר 19, 2014 2:00 pm

מה הם הצדדים?

צולניק
הודעות: 1096
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: חגז

הודעהעל ידי צולניק » ו' ספטמבר 19, 2014 2:04 pm

מדובר לכאורה בגרם כיבוי, ואולי תלוי אם מכוון את פעולת המכשיר לפני שמדליק את האש?!.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: חגז

הודעהעל ידי ברזילי » ו' ספטמבר 19, 2014 2:13 pm

ראה מאמרו של הרב עמיחי באמונת עתיך גליון 87 שדן בזה מכמה פנים
(משום מה אינו באוצר, אבל ניתן לקראו כאן: http://www.zomet.org.il/?CategoryID=198&ArticleID=638 )

(לא ראיתי מכשיר כזה בעיני מעולם, אבל נדמה לי שהוא בנוי כך שקוצבים את זמן הפעולה עוד לפני ההדלקה)

צולניק
הודעות: 1096
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: חגז

הודעהעל ידי צולניק » ו' ספטמבר 19, 2014 2:26 pm

ברזילי כתב:ראה מאמרו של הרב עמיחי באמונת עתיך גליון 87 שדן בזה מכמה פנים
(משום מה אינו באוצר, אבל ניתן לקראו כאן: http://www.zomet.org.il/?CategoryID=198&ArticleID=638 )

(לא ראיתי מכשיר כזה בעיני מעולם, אבל נדמה לי שהוא בנוי כך שקוצבים את זמן הפעולה עוד לפני ההדלקה)

כפי מה שתיארו לי המכשיר מחובר לצינור הגז במשך כל השנה, וניתן לסובב שעון מכני שישמש כטיימר לכבותו אחר זמן מסוים [כעין מה שקיים בחלק מהמאוררים], כמדומני שאפשר לכוון את פעולת הטיימר בין לפני הדלקה ובין אחריה, לזה אני שואל האם מותר לכוון את הטיימר לאחר ההדלקה [ומה בין זה סגירת בלון הגז שאסרוהו גדולי הפוסקים - יעוי' באשכול על הנצר מטעי].

כמדומני שמכשיר זה מתפרסם רבות בעלונים הפונים לציבור הדת"ל, ואולי משום שיש המעוררים עליו הוא אינו רווח דיו בציבור החרדי.

אלי כהן
הודעות: 1121
הצטרף: ו' אוגוסט 23, 2013 12:03 am

Re: חגז

הודעהעל ידי אלי כהן » ו' ספטמבר 19, 2014 2:30 pm

צולניק כתב:מדובר לכאורה בגרם כיבוי, ואולי תלוי אם מכוון את פעולת המכשיר לפני שמדליק את האש?!.

לדעתי, זה שהגיב לך התכוון לשאול מה הצדדים לאסור, דהא קי"ל דגרם כיבוי שרי ביו"ט (כמבואר להדיא בתוספות לביצה כ"ב ע"א ד"ה והמסתפק).
על כל פנים, לשאלתך: הגרע"י והגרש"ז אויערבאך התירו - מהאי טעמא (יחוה דעת ח"ב סי' ס"ו ד"ה ואולם, ארחות שבת פרק ח סימן צג); ומיהו הרב וואזנר אוסר (קובץ מבית לוי חי"ב עמוד מ"ו) - מטעם מכה בפטיש, ושמעתי שגם הגרי"ש אלישיב חשש לאסור - אבל לא שמעתי את טעם-חששו. לסיכום: נראה שיש בזה מחלוקת שקולה בין גדולי פוסקי זמננו.

אגב, אין זה דומה לכיבוי בלון הגז, כי שם נחשב כמכבה ממש (ולא כגרמא בלבד), משום שהאדם נוגע בגוף המבעיר עצמו.
נערך לאחרונה על ידי אלי כהן ב ש' ספטמבר 20, 2014 8:41 pm, נערך 4 פעמים בסך הכל.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: חגז

הודעהעל ידי ברזילי » ו' ספטמבר 19, 2014 2:33 pm

אני מבין את השאלה, ועל זה (וגם על שאלת עריכת השעון) דן שם במאמר שציינתי, אבל למעשה המכשיר מיועד לשימוש כך שקוצב הזמן מופעל עוד לפני ההדלקה (אך אתה צודק שטכנית זה אפשרי למהר את הכיבוי בעוד הגז דולק, כפי שנראה מההוראות למטה).

הנה הוראות ההפעלה מאתר מכון צומת:

הפעלה
להפעלה ביום טוב יש להקפיד (הן הלכתית והן בטיחותית) על סדר הפעולות הבא:

1. לוודא שכל כפתורי הגז שבכיריים סגורים.
2. לכוון את החגז ע"י סיבוב הכפתור עד קצה ה-90 דקות ומיד חזרה למספר הדקות הנדרש.
3. לקרב אש דולקת למבער ולפתוח את כפתור הגז שלו.
4. בחג אסור לכבות את האש (גפרור, נר) שבאמצעותה הודלק הגז!
5. לאחר שהודלקה הלהבה, אין לקצר את זמן בעירתה!
6. מאידך, מותר להאריך את הזמן תוך כדי בעירת הגז, ע"י סיבוב הכפתור בכיוון הארכה.
7. לאחר שכבה הגז, יש לסגור את כל כפתורי הגז שבכיריים!

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: חגז

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ש' ספטמבר 20, 2014 10:05 pm

וכידוע שבשנים האחרונות עוררו בעיה חדשה בהבערת הגז ביו"ט, והאריך בזה הרבה, גם הגר"ש גלבר כתב ע"ז במ"ב דרשו כמד' בדף האחרון של ח"ה. [רהיטת הדברים, אחרי כל המו"מ שכתבו בזה, שמעיקר הדין יש מקום להקל, ול"ע בזה כעת ]

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: חגז

הודעהעל ידי איש רגיל » ב' ספטמבר 22, 2014 12:20 am

גם זו לטובה כתב:וכידוע שבשנים האחרונות עוררו בעיה חדשה בהבערת הגז ביו"ט, והאריך בזה הרבה, גם הגר"ש גלבר כתב ע"ז במ"ב דרשו כמד' בדף האחרון של ח"ה. [רהיטת הדברים, אחרי כל המו"מ שכתבו בזה, שמעיקר הדין יש מקום להקל, ול"ע בזה כעת ]

מהי הבעיה החדשה?

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: חגז

הודעהעל ידי ברזילי » ב' ספטמבר 22, 2014 2:00 am

איש רגיל כתב:
גם זו לטובה כתב:וכידוע שבשנים האחרונות עוררו בעיה חדשה בהבערת הגז ביו"ט, והאריך בזה הרבה, גם הגר"ש גלבר כתב ע"ז במ"ב דרשו כמד' בדף האחרון של ח"ה. [רהיטת הדברים, אחרי כל המו"מ שכתבו בזה, שמעיקר הדין יש מקום להקל, ול"ע בזה כעת ]

מהי הבעיה החדשה?

viewtopic.php?f=7&t=5082&hilit=%D7%94%D7%92%D7%96


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 241 אורחים