עמוד 1 מתוך 2

"וישק יעקב לרחל ויבך" - הכיצד?

פורסם: ג' ספטמבר 30, 2014 11:39 am
על ידי ישועה בקרוב
כיצד נשק יעקב לרחל, הלא אסור לנשק את בת דודתו? ובפרט שאת הקשר המשפחתי הוא מספר לה רק לאחר מעשה?

----
בהלצה ניתן לאמר:

א. המשכילים פירשו - הוא נישק אותה, תפס ת'צמו על מה שעשה, והחל לבכות ("ויבך").
ב. החרדים ביארו - הוא נישק אותה מטעם הכמוס, תפס מה שהמשכילים יחשבו, ובכה....

Re: "וישק יעקב לרחל ויבך" - הכיצד?

פורסם: ג' ספטמבר 30, 2014 11:41 am
על ידי ישועה בקרוב
כך על זה הדרך : (שבת יג ע"א) "עולא הוי מנשק לאחתי' אבי חדיהו".

Re: "וישק יעקב לרחל ויבך" - הכיצד?

פורסם: ג' ספטמבר 30, 2014 11:43 am
על ידי מה שנכון נכון
ראה בראשית רבה ע,יב.

Re: "וישק יעקב לרחל ויבך" - הכיצד?

פורסם: ג' ספטמבר 30, 2014 11:52 am
על ידי הכהן
שמעתי שבחיידר טייטשו: "נישק כמו שמנשקים ספר תורה"

Re: "וישק יעקב לרחל ויבך" - הכיצד?

פורסם: ג' ספטמבר 30, 2014 11:55 am
על ידי ברקים רב

Re: "וישק יעקב לרחל ויבך" - הכיצד?

פורסם: ג' ספטמבר 30, 2014 12:35 pm
על ידי ישועה בקרוב
ברקים, תודה רבה.

Re: "וישק יעקב לרחל ויבך" - הכיצד?

פורסם: ג' ספטמבר 30, 2014 7:22 pm
על ידי תוכן
היא היתה קרובתו, הוא נישק אותה כמו שבחור מנשק דודה שלו.

Re: "וישק יעקב לרחל ויבך" - הכיצד?

פורסם: ג' ספטמבר 30, 2014 7:38 pm
על ידי לייטנר
תוכן כתב:היא היתה קרובתו, הוא נישק אותה כמו שבחור מנשק דודה שלו.


ואעפ"כ, כמה בחורים יראי שמיים אתה מכיר שנושקים לדודתם?

Re: "וישק יעקב לרחל ויבך" - הכיצד?

פורסם: ג' ספטמבר 30, 2014 7:50 pm
על ידי מה שנכון נכון
מותר לנשק את בת הדוד?

Re: "וישק יעקב לרחל ויבך" - הכיצד?

פורסם: ג' ספטמבר 30, 2014 7:52 pm
על ידי אוצר החכמה
לייטנר כתב:
תוכן כתב:היא היתה קרובתו, הוא נישק אותה כמו שבחור מנשק דודה שלו.


ואעפ"כ, כמה בחורים יראי שמיים אתה מכיר שנושקים לדודתם?



כמה בחורים יראי שמים בגיל 80 שעמלו כל ימיהם בתורה ובארבע עשרה השנים האחרונות לא שכבו אפילו לישון ואתמול ה' נגלה עליהם אתה מכיר. עיין כתובות רפ"ב אי דמייא עלייכו ככשורא.
מה שהראשונים דנו זה מה הסיבה שנשקה כי גם מי שדמייא עליו ככשורא אינו עושה סתם אלא במקום מצווה וכשאין זה דרך אישות וע"ז ביארו.

הדיון כאן באמת מוזר.

Re: "וישק יעקב לרחל ויבך" - הכיצד?

פורסם: ג' ספטמבר 30, 2014 8:27 pm
על ידי לייטנר
אוצר החכמה כתב:
לייטנר כתב:
תוכן כתב:היא היתה קרובתו, הוא נישק אותה כמו שבחור מנשק דודה שלו.


ואעפ"כ, כמה בחורים יראי שמיים אתה מכיר שנושקים לדודתם?



כמה בחורים יראי שמים בגיל 80 שעמלו כל ימיהם בתורה ובארבע עשרה השנים האחרונות לא שכבו אפילו לישון ואתמול ה' נגלה עליהם אתה מכיר. עיין כתובות רפ"ב אי דמייא עלייכו ככשורא.
מה שהראשונים דנו זה מה הסיבה שנשקה כי גם מי שדמייא עליו ככשורא אינו עושה סתם אלא במקום מצווה וכשאין זה דרך אישות וע"ז ביארו.

הדיון כאן באמת מוזר.


אוצה"ח,
ההסבר הפשטני שיעקב נשק לרחל כקרובתו כמובן שאינו יכול לעמוד בפני עצמו, וחייב לבוא עם מה שכתבת אתה או עם ההסבר על בכיו של יעקב שלא ייקבר עמה, כלום שמעתם פעם על בחור שיספר: "מצאתי שידוך מעולה, אבל לצערי זה לא ילך כי המשפחה שלה מתעקשת שאחרי מאה עשרים היא תיקבר בזכרון מאיר, והמשפחה שלי מתעקשת שאחרי מאה עשרים אקבר בהר המנוחות"?! אלא ברור שיש כאן הרבה פנימיות, ואכמ"ל.

הערתי הובאה כדי להדגיש שהסברו הפשוט לכאורה של תוכן, כלל אינו פשוט.

Re: "וישק יעקב לרחל ויבך" - הכיצד?

פורסם: ג' ספטמבר 30, 2014 8:29 pm
על ידי אוצר החכמה
אלא ברור שיש כאן הרבה פנימיות

אכן!
לא הבנתי שלזה כוונתך.

Re: "וישק יעקב לרחל ויבך" - הכיצד?

פורסם: ג' ספטמבר 30, 2014 8:49 pm
על ידי תוכן
לייטנר כתב:
תוכן כתב:היא היתה קרובתו, הוא נישק אותה כמו שבחור מנשק דודה שלו.


ואעפ"כ, כמה בחורים יראי שמיים אתה מכיר שנושקים לדודתם?


מותר לנשק את הדודה אלא שיש גנאי בדבר. וביעקב לא היה גנאי. והוא נישק את הבת דודה כמו שבחור אחר מנשק את הדודה.

Re: "וישק יעקב לרחל ויבך" - הכיצד?

פורסם: ג' ספטמבר 30, 2014 8:57 pm
על ידי לייטנר
תוכן כתב:
לייטנר כתב:
תוכן כתב:היא היתה קרובתו, הוא נישק אותה כמו שבחור מנשק דודה שלו.


ואעפ"כ, כמה בחורים יראי שמיים אתה מכיר שנושקים לדודתם?


מותר לנשק את הדודה אלא שיש גנאי בדבר. וביעקב לא היה גנאי. והוא נישק את הבת דודה כמו שבחור אחר מנשק את הדודה.


כבר כתבתי לעיל:
לייטנר כתב:ההסבר הפשטני שיעקב נשק לרחל כקרובתו כמובן שאינו יכול לעמוד בפני עצמו, וחייב לבוא עם מה שכתב אוצה"ח או עם ההסבר על בכיו של יעקב שלא ייקבר עמה, כלום שמעתם פעם על בחור שיספר: "מצאתי שידוך מעולה, אבל לצערי זה לא ילך כי המשפחה שלה מתעקשת שאחרי מאה עשרים היא תיקבר בזכרון מאיר, והמשפחה שלי מתעקשת שאחרי מאה עשרים אקבר בהר המנוחות"?! אלא ברור שיש כאן הרבה פנימיות, ואכמ"ל.

הערתי הובאה כדי להדגיש שהסברו הפשוט לכאורה של תוכן, כלל אינו פשוט.


ואם לא הנ"ל, א"א להבין מדוע ביעקב לא היה גנאי לנשק לבת דודתו, במיוחד לאור העובדה שאסור לנשק לבת דודה.

Re: "וישק יעקב לרחל ויבך" - הכיצד?

פורסם: ג' ספטמבר 30, 2014 9:38 pm
על ידי לא ידען
יעקב אבינו! חבר'ה...הגזמתם!!!

ובאשכול אחר דנים אם יש או אין השכלה ואקדמיה בחרדים...

זה כבר לא שאלה 'איך יונתן בן עוזיאל שרף עופות'? פתאום קם אדם בבוקר ומחליט שהוא חוקר 'פרטים גילויים וחשיפות בהתנהגותו של יעקב אבינו'.

את תגובת מרשי, ביקשתם לפני פרסום התחקיר?

כוונתי לא לעצם הדיון, היכול לפי יש מרבותינו, להתנהל בצורה מכובדת וביראת שמים ובמורא אבות. כאן הגדילו לעשות והחלו להשוותו לבחור מ'מיר ברכפלד' בן זמננו.
נו באמת.
בואו לא נדבר על יעקב אבינו ע"ה. בא נדבר על הרגלי החיים של בחור לפני 500 שנה או מאתים. היש כאן מי שיודע?! וכ"ש לפני 4000 שנה. לא רציני.

Re: "וישק יעקב לרחל ויבך" - הכיצד?

פורסם: ג' ספטמבר 30, 2014 9:48 pm
על ידי לא ידען
ישועה בקרוב כתב:כיצד נשק יעקב לרחל, הלא אסור לנשק את בת דודתו? ובפרט שאת הקשר המשפחתי הוא מספר לה רק לאחר מעשה?

----
בהלצה ניתן לאמר:

א. המשכילים פירשו ...

ישועה בדחיפות.

Re: "וישק יעקב לרחל ויבך" - הכיצד?

פורסם: ד' אוקטובר 01, 2014 12:13 am
על ידי ישועה בקרוב
לא ידען כתב:ישועה בדחיפות.

אמן ואמן.

Re: "וישק יעקב לרחל ויבך" - הכיצד?

פורסם: ד' אוקטובר 01, 2014 8:04 am
על ידי כולל יונגערמאן
אאל"ט הראב"ע מפרש שלא היה נשיקת פה אל פה (נראה מדבריו דציור זה הוא המושכל ראשון של הבנת תיבת נשיקה) רק נשיקה בעלמא ומשכך אין בה כל פגם.

Re: "וישק יעקב לרחל ויבך" - הכיצד?

פורסם: ד' אוקטובר 01, 2014 8:11 am
על ידי איש-אחד
"ורחל הייתה קטנה ואין לחוש לה. וזה ענין וישק יעקב לרחל. או הוא כדברי רבי אברהם (לעיל כז כה), כי נשיקה בלמ"ד איננה בפה, רק נשק אותה על ראשה או על כתיפה" (רמב"ן, בראשית כט, ט).
כשיטת הרמב"ן דקורבה שלא לחיבת ביאה שרי מדאורייתא.

Re: "וישק יעקב לרחל ויבך" - הכיצד?

פורסם: ד' אוקטובר 01, 2014 10:08 am
על ידי שטייגעניסט
ישנו סיפור [לא מפורסם] עם הרעננה רב, שבעודו בפולין היה ממונה על שטיבל של חסידי גור באחת הערים הגדולות, ויהי היום, התפרסם שאחד מאברכי השטיבל עשה מעשה אשר לא יעשה, אשתו חזרה מבית הבראה ובעלה חיכה בבית הנתיבות, כשנפגשו נישק אותה בפרסיא !!! האברכים הקנאים רצו לסלק אותו מהשטיבל ופנו לקבול עליו בפני הרעננה רב. הלה שלך מכתב לאמרי אמת לשאול כיצד לנהוג, במכתב שהשיב לו הא"א כתב בין השאר, שהקוצקער אמר פעם ש'ויבך' שכתוב אצל יעקב הוא מפני שידע שיבואו דורות שלא יבינו את נשיקתו ויראו במעשה זה משום פריצות.

Re: "וישק יעקב לרחל ויבך" - הכיצד?

פורסם: ד' אוקטובר 01, 2014 10:11 am
על ידי סכינא חריפא
למה קשה יותר ממה שנשא יעקב אבינו ב' אחיות? כי גזל ועריות נפשו של אדם מחמדתן?

Re: "וישק יעקב לרחל ויבך" - הכיצד?

פורסם: ד' אוקטובר 01, 2014 5:10 pm
על ידי לייטנר
שטייגעניסט כתב:ישנו סיפור [לא מפורסם] עם הרעננה רב, שבעודו בפולין היה ממונה על שטיבל של חסידי גור באחת הערים הגדולות, ויהי היום, התפרסם שאחד מאברכי השטיבל עשה מעשה אשר לא יעשה, אשתו חזרה מבית הבראה ובעלה חיכה בבית הנתיבות, כשנפגשו נישק אותה בפרסיא !!! האברכים הקנאים רצו לסלק אותו מהשטיבל ופנו לקבול עליו בפני הרעננה רב. הלה שלך מכתב לאמרי אמת לשאול כיצד לנהוג, במכתב שהשיב לו הא"א כתב בין השאר, שהקוצקער אמר פעם ש'ויבך' שכתוב אצל יעקב הוא מפני שידע שיבואו דורות שלא יבינו את נשיקתו ויראו במעשה זה משום פריצות.


וכפי שאמר הנצי"ב על מקרה דומה של חתן וכלה תחת חופתם: "לעיני כל ישראל זה סוף התורה"...

Re: "וישק יעקב לרחל ויבך" - הכיצד?

פורסם: ד' אוקטובר 01, 2014 7:13 pm
על ידי איש-אחד
"מִי יִתֶּנְךָ כְּאָח לִי יוֹנֵק שְׁדֵי אִמִּי אֶמְצָאֲךָ בַחוּץ אֶשָּׁקְךָ גַּם לֹא-יָבוּזוּ לִי" (שיה"ש ח, א).
נשיקה של קורבה אינה גנאי, וכדברי המדרש.

Re: "וישק יעקב לרחל ויבך" - הכיצד?

פורסם: ה' אוקטובר 02, 2014 6:30 am
על ידי אדג
סכינא חריפא כתב:למה קשה יותר ממה שנשא יעקב אבינו ב' אחיות? כי גזל ועריות נפשו של אדם מחמדתן?

אולי ניתן ליישב שמכיון שליעקב היה דין בן נוח - שזהו יסוד לא' התירוצים היאך נשא ב' אחיות - לא נאסר עליו קורבה בעריות, וזה חידוש לדינא, וצ"ע.
----
אגב, הרמב"ן שהובא לעיל כתב שרחל היתה קטנה. דומני שהייתה אז בת 15-16. הלזה תקרא קטנה? ומצווה ליישב.

Re: "וישק יעקב לרחל ויבך" - הכיצד?

פורסם: ה' אוקטובר 02, 2014 8:26 am
על ידי לייטנר
כולל יונגערמאן כתב:אאל"ט הראב"ע מפרש שלא היה נשיקת פה אל פה (נראה מדבריו דציור זה הוא המושכל ראשון של הבנת תיבת נשיקה) רק נשיקה בעלמא ומשכך אין בה כל פגם.

איש-אחד כתב:"מִי יִתֶּנְךָ כְּאָח לִי יוֹנֵק שְׁדֵי אִמִּי אֶמְצָאֲךָ בַחוּץ אֶשָּׁקְךָ גַּם לֹא-יָבוּזוּ לִי" (שיה"ש ח, א).
נשיקה של קורבה אינה גנאי, וכדברי המדרש.
\
איש-אחד כתב:"ורחל הייתה קטנה ואין לחוש לה. וזה ענין וישק יעקב לרחל. או הוא כדברי רבי אברהם (לעיל כז כה), כי נשיקה בלמ"ד איננה בפה, רק נשק אותה על ראשה או על כתיפה" (רמב"ן, בראשית כט, ט).
כשיטת הרמב"ן דקורבה שלא לחיבת ביאה שרי מדאורייתא.


תוכן כתב:היא היתה קרובתו, הוא נישק אותה כמו שבחור מנשק דודה שלו.


לייטנר כתב:ואעפ"כ, כמה בחורים יראי שמיים אתם מכירים שנושקים כנ"ל?

Re: "וישק יעקב לרחל ויבך" - הכיצד?

פורסם: ה' אוקטובר 02, 2014 2:43 pm
על ידי תוכן
כנראה שבתרבות דאז היה מקובל לבחור ירא"ש לנשק את קרובתו.

Re: "וישק יעקב לרחל ויבך" - הכיצד?

פורסם: ה' אוקטובר 02, 2014 4:17 pm
על ידי לייטנר
תוכן כתב:כנראה שבתרבות דאז היה מקובל לבחור ירא"ש לנשק את קרובתו.


אליבא דדבריך י"ל:
שבתרבות של יעקב אבינו היה מקובל לבחור ירא"ש לנשק לאשה (ואין חובה לומר לפי דבריך הנ"ל שדווקא לקרובתו היה מקובל),
ובתרבות של חז"ל לא היה מקובל לישק לאשה סתם, אלא רק לקרובתו...

Re: "וישק יעקב לרחל ויבך" - הכיצד?

פורסם: ה' אוקטובר 02, 2014 4:20 pm
על ידי שטייגעניסט
כיום הזה אנו במדרגה גבוהה יותר, אני מכיר חוגים בהם אין מנשקים אף את נשותיהם, והמחמירים אף את ילדיהם!!!

Re: "וישק יעקב לרחל ויבך" - הכיצד?

פורסם: ה' אוקטובר 02, 2014 4:35 pm
על ידי המעיין
תוכן כתב:כנראה שבתרבות דאז היה מקובל לבחור ירא"ש לנשק את קרובתו.


איזה בחורים יראי שמים היו נוהגים כן? "דודנו עשיו"? או בני עירו של בתואל שכבר הובאה לעיל צדקתם בעניין רבקה, או אולי המצרים השטופים בזימה כדברי אברהם אבינו.
אמנם רש"י כתב שהיו האומות גדורות בעריות, אבל הכוונה היא לעניין אשת איש ולא שהיו יראי שמים כאותו בחור ממיר ברכפלד שהוזכר לעיל.

Re: "וישק יעקב לרחל ויבך" - הכיצד?

פורסם: א' אוקטובר 05, 2014 8:26 pm
על ידי נהר שלום
ישועה בקרוב כתב:כיצד נשק יעקב לרחל, הלא אסור לנשק את בת דודתו? ובפרט שאת הקשר המשפחתי הוא מספר לה רק לאחר מעשה?

----
בהלצה ניתן לאמר:

א. המשכילים פירשו - הוא נישק אותה, תפס ת'צמו על מה שעשה, והחל לבכות ("ויבך").
ב. החרדים ביארו - הוא נישק אותה מטעם הכמוס, תפס מה שהמשכילים יחשבו, ובכה....

עדין לא היה מתן תורה!

Re: "וישק יעקב לרחל ויבך" - הכיצד?

פורסם: ב' אוקטובר 06, 2014 11:25 pm
על ידי קטןודל
שטייגעניסט כתב:כיום הזה אנו במדרגה גבוהה יותר, אני מכיר חוגים בהם אין מנשקים אף את נשותיהם, והמחמירים אף את ילדיהם!!!

אני לא אומר להתנהג ככה, אך בדרך אגב יש אימרא חריפה כמדומה בס' אמרי פנחס מהה"ק מקוריץ זי"ע בנוגע לנשק הבנים

Re: "וישק יעקב לרחל ויבך" - הכיצד?

פורסם: א' אוקטובר 12, 2014 6:26 pm
על ידי לייבעדיג יענקל
הערה כללית לכל האשכול הלזה
אחד מעמודי התווך של הפורום כתב לי פעם:
בפורום בית המדרש אני באופן עקרוני לא מגיב. בבית המדרש יש כאלה שטויות שאם נבוא להגיב אין אנו מספיקין ואין אנו מפסיקין.


Re: "וישק יעקב לרחל ויבך" - הכיצד?

פורסם: ג' אוקטובר 14, 2014 7:10 am
על ידי שש משזר
שטייגעניסט כתב:ישנו סיפור [לא מפורסם] עם הרעננה רב, שבעודו בפולין היה ממונה על שטיבל של חסידי גור באחת הערים הגדולות, ויהי היום, התפרסם שאחד מאברכי השטיבל עשה מעשה אשר לא יעשה, אשתו חזרה מבית הבראה ובעלה חיכה בבית הנתיבות, כשנפגשו נישק אותה בפרסיא !!! האברכים הקנאים רצו לסלק אותו מהשטיבל ופנו לקבול עליו בפני הרעננה רב. הלה שלך מכתב לאמרי אמת לשאול כיצד לנהוג, במכתב שהשיב לו הא"א כתב בין השאר, שהקוצקער אמר פעם ש'ויבך' שכתוב אצל יעקב הוא מפני שידע שיבואו דורות שלא יבינו את נשיקתו ויראו במעשה זה משום פריצות.

viewtopic.php?f=7&t=6795&p=67427&hilit=%D7%95%D7%99%D7%A9%D7%A7+%D7%99%D7%A2%D7%A7%D7%91#p59899

ובאמת כבר כתב כעי"ז במדר"ר שם, שהיות שהיו עמי הארץ גדורים בעריות בזמניהם, והם לא ידעו שהיא קרובתו, לכן בכה יעקב על שחשדוהו שמנשק אשה זרה.

Re: "וישק יעקב לרחל ויבך" - הכיצד?

פורסם: ג' אוקטובר 14, 2014 7:11 am
על ידי שש משזר
כולל יונגערמאן כתב:אאל"ט הראב"ע מפרש שלא היה נשיקת פה אל פה (נראה מדבריו דציור זה הוא המושכל ראשון של הבנת תיבת נשיקה) רק נשיקה בעלמא ומשכך אין בה כל פגם.

למאי נפ"מ?
וע"כ צ"ל כדברי המדרש, וק"ל.

Re: "וישק יעקב לרחל ויבך" - הכיצד?

פורסם: ג' אוקטובר 14, 2014 8:46 am
על ידי כולל יונגערמאן
לא הבנתי. הראשונים, הראב"ע וקלסי' הרמב"ן נתקשו למה ועל מה נשק לה נשיקה של חיבה תיכף כשנפגשו לראשונה, וניחא להו שנשיקה זו היה סתם נשיקה של מכרים וקרובים שנפגשים, ולא יותר מזה.

לא עלה על דעתם להקשות מדין התלמוד על יעקב אבינו, ולו רק מטעם שכתבו התוס' אעולא דפליג דידי' אדידי'. או מחמת אלף סיבות אחרות.

מה יש במדרש?

Re: "וישק יעקב לרחל ויבך" - הכיצד?

פורסם: ב' אוקטובר 20, 2014 4:36 am
על ידי אמסטרדם
הנועם אלימלך [פר' בשלח] כותב "תמוה יעקב אבינו עליו השלום יעשה כזאת" ולכן מוציא הדברים מפשוטם ומבאר הפסוק באופן גבוה מעל גבוה אשר לפיו הפירוש של וישק הוא שנתדבק בקוב"ה ע"י רחל וכו' עי"ש, ונתקשיתי בזה האמנם נתכוין הנוע"א לומר שהפסוק אינו כפשוטו? כלומר שלא היה ולא נברא הך סיפור שיעקב נשק לרחל? זה לא מסתבר כלל, ולכן צריך לי עיון בכוונתו. וחשבתי שצ"ל הפירוש [בדוחק] שאמנם בודאי היה ונברא סיפור זה ויעקב נשק את רחל כמבואר בפשוטו של מקרא - ובלתי ספק שיש בזה רזין דרזין וייחודים נפלאים שאין אתנו יודע עד מה - אלא דהנוע"א תמה על מה שהתורה מספרת את זה דקיי"ל דכל הדברים הכתובים בתורה הם להורות דרך ה' לדורות [עי' תולדות יעקב יוסף בהרבה מקומות] וע"ז מתרץ דכוונת הכתוב לדורות הוא לא הפירוש הפשוט, דזה אין לנו ללמוד מיעקב אבינו, אלא נתכוין הכתוב לרמז לנו דרכי העבודה שביאר שם הנוע"א - - - ואכתי צע"ג.

Re: "וישק יעקב לרחל ויבך" - הכיצד?

פורסם: ב' אוקטובר 20, 2014 6:31 am
על ידי שש משזר
יפה מאוד.
אבל כשתעיין יותר בספרי חסידות תראה ותיווכח, שכן דרכם בשאר מקומות בתורה שמדייקים על לשון הכתוב כמה דקדוקים, ומקשים כמה קושיות, ולאחמ"כ מתרצים ומיישבים הכתוב בדרך העבודה, שבוודאי אינו פשטות כונת הכתוב.
ונראה שכדי להביא את האדם להתעמק בדרכי העבודה, בתחבולות עשו מלחמה במלחמתה של תורה, להקשות קושיות ולהביא דיוקים, בכדי לפרש הכתוב באופני העבודה, ולא שהם חשבו לרגע קט שכך הוא כוונת הכתוב.
וה"ה בנוגע לענינינו.

Re: "וישק יעקב לרחל ויבך" - הכיצד?

פורסם: ב' אוקטובר 20, 2014 1:51 pm
על ידי השקדן
ודברי 'שש משזד' פשוטים לכל מעיין.

Re: "וישק יעקב לרחל ויבך" - הכיצד?

פורסם: ד' אוקטובר 22, 2014 5:00 pm
על ידי אמסטרדם
ישועה בקרוב כתב:כך על זה הדרך : (שבת יג ע"א) "עולא הוי מנשק לאחתי' אבי חדיהו".

יצוין לד' היושר דברי אמת המעניינים ע"ז..

Re: "וישק יעקב לרחל ויבך" - הכיצד?

פורסם: ד' אוקטובר 22, 2014 5:05 pm
על ידי אמסטרדם
השקדן כתב:ודברי 'שש משזד' פשוטים לכל מעיין.

אבל לי זה לא פשוט כ"כ.. ובפרט כאשר מדברים מדברים מציאותיים שבתוה"ק. [ובכלל, איך אפשר להקיש מספר אחד להשני? אני דן כעת אודות ספה"ק "נועל אלימלך" מרבינו האלקי מוהר"א ז"ל].
וכיון שהביאור שהצעתי לעיל הוא (קצת) דוחק אני כעת חושב להשלים עם ההשערה שהנוע"א אכן מתכוין לומר שבמציאות יעקב אבינו לא נשק את רחל!!!! והוא מהפסוקים שיוצאים מידי פשוטם וכמו הפסוק שבפרשת יבום והיה הבן הראשון וכו'. (נא לא לבלוע אותי חי.....).