מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אמירת האדרת והאמונה בציבור

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

אמירת האדרת והאמונה בציבור

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ב' אוקטובר 27, 2014 1:19 am

כתב מהרי"ל דאין לומר "האדת והאמונה" בציבור זולת יוה"כ, הוב"ד בדרכ"מ ושאר פוסקים בס' תקסה. וע"כ יש לתמוה על המנהג החדש שמנגנים בשמחת תורה את פיוט האדרת והאמונה [ועיין שבט הלוי י,פו]

אלכסנדרוס
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:11 pm

Re: אמירת האדרת והאמונה בציבור

הודעהעל ידי אלכסנדרוס » ב' אוקטובר 27, 2014 1:44 am

הובא במעשה רב סי' רלג.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אמירת האדרת והאמונה בציבור

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' אוקטובר 27, 2014 7:53 am

כמדומני שמה שמנגנים בשעת ההקפות אינו נחשב אמירה בציבור שכן אין זה חלק מסדר התפילה

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: אמירת האדרת והאמונה בציבור

הודעהעל ידי איש רגיל » ב' אוקטובר 27, 2014 9:01 am

בברכה המשולשת כתב:כמדומני שמה שמנגנים בשעת ההקפות אינו נחשב אמירה בציבור שכן אין זה חלק מסדר התפילה

כן כתב בספר משכנות הרועים (ח"ב קונטרס עת מצוא אות ג) שיש שנהגו לאומרו קודם הודו בשבת, דכיון שהוא קודם תחילת התפילה, אי"ז חשיב אמירה בציבור. והביא סמך לזה ממה שכתבו הפוסקים שעל אף שאיו לומר עשרת הדברות בציבור מפני תרעומת המינים, מ"מ קודם התפלה שרי [עיין משנ"ב סי' א ס"ק טז שהביא דבריהם, וכתב דנוהגים שלא לומר כלל עשרת הדברות בציבור]. עוד הביא סמך לזה בספרו נחלה לישראל (סי' י אות כו) ממה שכתבו התוספות (תענית כו. ד"ה שאני) שאע"פ שאין אומרים הלל אלא על נפש שבעה וכרס מלאה, מ"מ קום התפלה יכולים לאומרו בכל אופן.

ובאשל אברהם בטושאטש כתב טעם אחר להצדיק הנוהגים לאמרו ברבים זולת יוה"כ, שסוברים שרק דרך ארעי אין לאומרו, אך בקביעות מותר אף שלא ביום הכפורים. אמנם כתב שם שהוא עצמו חשש לזה ולכן נהג לאומרו בלחש.
נערך לאחרונה על ידי איש רגיל ב ב' אוקטובר 27, 2014 8:50 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: אמירת האדרת והאמונה בציבור

הודעהעל ידי משולש » ב' אוקטובר 27, 2014 8:03 pm

הבנתי שהגר"א חולק בזה על מהרי"ל.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: אמירת האדרת והאמונה בציבור

הודעהעל ידי איש רגיל » ב' אוקטובר 27, 2014 8:48 pm

איפה הגר"א?

אלכסנדרוס
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:11 pm

Re: אמירת האדרת והאמונה בציבור

הודעהעל ידי אלכסנדרוס » ב' אוקטובר 27, 2014 9:22 pm

מע"ר הנ"ל.
נהגו באשכנז לומר האדרת והאמונה כחלק מהמעמדות (בציבור?).

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אמירת האדרת והאמונה בציבור

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' אוקטובר 27, 2014 9:29 pm

כמדומני שבמ"ש לעיל (וברוך שכיוונתי) יש בכדי להבהיר שאין כאן מחלוקת

בני ברקי
הודעות: 504
הצטרף: ש' מאי 11, 2013 11:21 pm

Re: אמירת האדרת והאמונה בציבור

הודעהעל ידי בני ברקי » ב' אוקטובר 27, 2014 10:43 pm

פעם הזדמנתי לבית כנסת חבד"י בשבת בבוקר וניגנו את האדרת והאמונה לפני "ברוך שאמר" (במנגינה הידועה של מארש צרפת)
ובאמת התפלאתי על כך ששרים בקול רם מלבד יוה"כ באמצע התפילה

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אמירת האדרת והאמונה בציבור

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוקטובר 27, 2014 11:07 pm

בני ברקי כתב:פעם הזדמנתי לבית כנסת חבד"י בשבת בבוקר וניגנו את האדרת והאמונה לפני "ברוך שאמר" (במנגינה הידועה של מארש צרפת)
ובאמת התפלאתי על כך ששרים בקול רם מלבד יוה"כ באמצע התפילה

בהרבה סידורים מופיע "האדרת והאמונה" בתפילת שחרית. חלקם משמע גם בימות החול וחלקם אחרת. לא חקרתי את הנושא לעומק.
בבתי כנסת חב"ד רגילים לשיר את זה כמעט תמיד, כאשר יש שתי מנגינות נפוצות לפיוט זה, האחת נלקחה ממנגינת ההמנון של מדינת צרפת, והשניה כנראה ניגון יהודי ישן (די דומה למנגינה שרגילים לשיר בשמח"ת), ולגודל חרפתי מעולם לא ידעתי שיש מפקפקים בזה...

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אמירת האדרת והאמונה בציבור

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אוקטובר 27, 2014 11:55 pm

אם כבר מדברים על האדרת ואמונה, מה פירוש הוועד (והותיקות) לחי העולמים, מה פירוש המילה הוועד בהקשר זה.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1369
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: אמירת האדרת והאמונה בציבור

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ג' אוקטובר 28, 2014 1:24 am

קטע מתוך פירוש הרוקח להאדרת והאמונה (הדברים עדיין לא נתפרסמו בדפוס, ואף לא הוגהו כראוי. יתכן שחלקם נמצא גם בערוגת הבושם לר' אברהם ב"ר עזריאל תלמידו של הרוקח.)
הוועד והותיקות. לכך סמך הוועד אצל הדר, לפי שכשמראה את כבוד הדרו למלאכים בין לצד מערב בין לצד צפון ובין למזרח ובין לדרום, כלומר לכל סביביו, ועומדים אז המלאכים מתוועדים ושואלין זה לזה איה מקום כבודו. ועתה תמהון הוא איך ישאלו זה לזה, אם ישאל מיכאל לגבריאל איה מקום כבודו יכול לומר כך אני יודע כמו אתה שברוך כבוד ה' ממקומו, כמו שאדם שואל מחבירו ראיתה את המלך אמר לו כך אני יודע כמו אתה. לכן הכי פירושו כדאמר בעלמא שמכל דיבור ודיבור שיוצא מפי הקב"ה נעשה בו מלאך, הרי אם הקב"ה מדבר בתורה הרי מלאכים של תורה נבראים. ואם מדבר בדברים של שלום הרי מלאכים של שלום נבראים, והרבה כיוצא באלו וכו'. ואם ח"ו שמדבר בדברי אף וחימה אז מדת הדין מתגברת והם מלאכים רעים. הרי מאותן המלאכים שואלים מיד שהדיבור יוצא מפי הקב"ה ונעשה בו מלאך מיד מלאכים אחרים שואלים איה מקום כבודו, שאתם יודעים היכן הוא שיצאתם עתה מפיו. והם משיבים ברוך כבוד ה' ממקומו, כך אנו יודעים כמו אתם, כי מיד שיצאנו מפיו לא היינו יודעים היכן הוא כבודו. ועל זה מתוועדים המלאכים לידע איה מקומו וכבודו. ומתוך הוועד שלהם הוא מראה להם הוותיקות שלו, חוזקו וחסידותו, כמו וותיקין היו גומרין וכו', וותיק לשון חוזק וחסידות. וותיקן בגימטריא ישורון בגימ' ישר ונאה, היינו להקב"ה, לכך סמך וותיקות אצל הוועד.
עניין אחר, הוועד כלומר יש מלך בשר ודם שאם יאמר לעשות הוועד יש לו לירא שמא יחלה או ימות, אבל הקב"ה לא כן רק במקום שאומר לעשות עושה הוועד בלי ספק, שנאמר ונועדתי לך שם ודברתי אתך, אי נמי ואוועד לך שמה. ובמדרש אמר ר' עקיבא בין לוידבר לויאמר הרבה יש שאין לנו לדרוש, כי וידבר הוא לשון קושי, כמו דבר האיש אדוני הארץ אתנו קשות, ואמירה היא לשון מחשבה, לפיכך יש במעשה בראשית ויאמר הרבה ולא וידבר, שמשמע שהיה מחשב ואחר כך אומר, ואע"פ שהקב"ה אינו צריך שום מחשבה, מ"מ הוא מראה עצמו כמו מחשב. כי האי גוונא יש דבר אל בני ישראל ואמרת, כלומר תסביר להם סברות כמו שאדם מחשב תחלה היאך היא הסברא ואחר כך אומר כך סברתי, הרי אמירה לשון מחשבה, אבל דיבור אינו אלא לשון חוזק, כמו דבר נא באזני העם בחוזק. לכך כתיב בכל החומש וידבר ה' אל משה לאמר, שהיה מדבר עמו בחוזק, כמו שאמר בתורת כהנים בתחלה כשהיה הקב"ה מדבר עם משה היה הקול הולך מסוף העולם ועד סופו דכתיב קול ה' בכח וזהו חוזק, הרי אע"פ שהקול היה נשמע, ואעפ"כ אהרן שהיה עומד אצל משה לא היה שומע, ולכך היה מדבר עמו כל כך בחוזק כדי שיהיו הרבה מלאכים נבראים מחוזק דיבורו. ועל זה אמר ר' עקיבא בין לוידבר ולויאמר הרבה יש ואין לנו לדרוש. לפי שהוא סוד גדול ואין לגלות לרבים. וה"ר יהודה חסיד זצ"ל היה אומר וידבר הוא תחלת הדבור, כמו תחילת דבר ה' אל הושע.

חיימקה
הודעות: 1303
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: אמירת האדרת והאמונה בציבור

הודעהעל ידי חיימקה » ג' אוקטובר 28, 2014 1:33 am

איש רגיל כתב:איפה הגר"א?


כפי שציינו במע"ר רלג ועי' גם בחיי אדם כלל קנג ס"ז שהעיד כן על הגר"א

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אמירת האדרת והאמונה בציבור

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' אוקטובר 28, 2014 8:20 am

ייש"כ יענקל על הדברים.

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: אמירת האדרת והאמונה בציבור

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ג' אוקטובר 28, 2014 9:58 am

ופשוט דאפשר דהגר"א פליג על מהרי"ל, ובאמת שכל דברי מהרי"ל מחודשים, ואין שום סיבה להניח שס"ל לגר"א האי איסורא.
אלא דלפ"ז פלא על מ"ב ועו"פ שסתמו בזה, ומשמע מדבריהם דקייל לאיסורא.
ושמא ש"ת שאני דמקלינן ביה כל מיני קולות לכבוד התורה, ולכן אפשר שבש"ת סמכו על הגר"א ולא חששו למהרי"ל.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: אמירת האדרת והאמונה בציבור

הודעהעל ידי איש רגיל » ג' אוקטובר 28, 2014 10:03 am

והערוך השולחן שמתאונן על מנהג הספרדים שאומרים כן בכל שבת, מדוע לא ניחא ליה בהגר"א?

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אמירת האדרת והאמונה בציבור

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אוקטובר 28, 2014 10:11 am

העה"ש אינו מתאונן, רק כותב שאינם חוששים למהרי"ל. [רפא,ד תקסה,ז. מש"כ "אפילו ביחיד" משמע שהבין שהמהרי"ל נקט ציבור לרבותא, ודלא כמ"ש במ"ב מהפמ"ג].
לשון הח"א קנג,ז שצויין לעיל שהגר"א היה אומר "האדרת והאמונה כמו שנדפס במחזורים". ומשמע שגם לפני הגר"א היה זה מנהג פשוט.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: אמירת האדרת והאמונה בציבור

הודעהעל ידי איש רגיל » ג' אוקטובר 28, 2014 10:14 am

מה שנכון נכון כתב:העה"ש אינו מתאונן, רק כותב שאינם חוששים למהרי"ל.

צודק, היה זכור לי אחרת, אבל טעיתי.
מה שנכון נכון כתב:מש"כ "אפילו ביחיד" משמע שהבין שהמהרי"ל נקט ציבור לרבותא, ודלא כמ"ש במ"ב מהפמ"ג].

יתר על כן, משמע שביחיד גרע טפי.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: אמירת האדרת והאמונה בציבור

הודעהעל ידי משולש » ג' אוקטובר 28, 2014 2:13 pm

גם זו לטובה כתב:ופשוט דאפשר דהגר"א פליג על מהרי"ל, ובאמת שכל דברי מהרי"ל מחודשים, ואין שום סיבה להניח שס"ל לגר"א האי איסורא.
אלא דלפ"ז פלא על מ"ב ועו"פ שסתמו בזה, ומשמע מדבריהם דקייל לאיסורא.
ושמא ש"ת שאני דמקלינן ביה כל מיני קולות לכבוד התורה, ולכן אפשר שבש"ת סמכו על הגר"א ולא חששו למהרי"ל.

זו לא הפעם הראשונה שהמשנ"ב מתעלם משיטת הגר"א.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: אמירת האדרת והאמונה בציבור

הודעהעל ידי משולש » ג' אוקטובר 28, 2014 2:14 pm

אלכסנדרוס כתב:מע"ר הנ"ל.
נהגו באשכנז לומר האדרת והאמונה כחלק מהמעמדות (בציבור?).

מקור?

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1369
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: אמירת האדרת והאמונה בציבור

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ג' אוקטובר 28, 2014 2:29 pm

ראה במאמרו של א' מינץ מנור 'מסדר המערכה לסדר המעמדות - גלגוליו של מנהג ליטורגי בימי הביניים' (תרביץ ע"ג תשס"ד עמ' 293 - 310) המנתח את מנהג המעמדות ע"פ כ"י אשכנזיים. (ובשבילך משולש, ציון למקור זה, ובנוגע להאדרת והאמונה דייקא, נמצא בירושתנו תשע"א עמ' רט הערה 29.)

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2105
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: אמירת האדרת והאמונה בציבור

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ג' אוקטובר 28, 2014 11:05 pm

לייבעדיג יענקל כתב:ראה במאמרו של א' מינץ מנור 'מסדר המערכה לסדר המעמדות - גלגוליו של מנהג ליטורגי בימי הביניים' (תרביץ ע"ג תשס"ד עמ' 293 - 310) המנתח את מנהג המעמדות ע"פ כ"י אשכנזיים. (ובשבילך משולש, ציון למקור זה, ובנוגע להאדרת והאמונה דייקא, נמצא בירושתנו תשע"א עמ' רט הערה 29.)

מצו"ב לתועלת הרבים.
23605105.pdf
(924.54 KiB) הורד 360 פעמים


עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אמירת האדרת והאמונה בציבור

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' אוקטובר 12, 2016 11:54 pm

לגבי נושא האשכול - שמעתי פעם שלהגר"ח פריימן זצ"ל היה מה לומר בזה.

===

הוזכר פי' הרוקח על האדרת והאמונה, (ואכן "ערוגת הבושם" מאריך מאד בהסבר פיוט זה), ובתוה"ד הוזכרה השאילה זה לזה איה מקום כבודו. מי יבאר לי פשט מה הכוונה במה שאומרים "מלא כל הארץ כבודו ... שואלים זל"ז איה מקום כבודו ... כבוד ה' ממקומו", אם מלא כל הארץ כבודו מה יש לשאול "איה"?

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: אמירת האדרת והאמונה בציבור

הודעהעל ידי ברזילי » ה' אוקטובר 13, 2016 10:17 am

עושה חדשות כתב:בתוה"ד הוזכרה השאילה זה לזה איה מקום כבודו. מי יבאר לי פשט מה הכוונה במה שאומרים "מלא כל הארץ כבודו ... שואלים זל"ז איה מקום כבודו ... כבוד ה' ממקומו", אם מלא כל הארץ כבודו מה יש לשאול "איה"?

לפי פשוטם של דברים (ואין לי עסק בנסתרות), הפסוק קק"ק מצביע על פרדוקס. הבורא הלא הוא נעלה מופרש ומובדל מעולמנו, טרנסצנדנטי בלע"ז (רש"י: קדוש בשמים שנבדל מן הצורה, קדוש בארץ שנבדל מן החומר, קדוש לעלמי עלמיא שנעלה מן ההעדר). עם כל זאת מלא כל הארץ כבודו, משפילי לראות בשמים ובארץ (רש"י: הגם שהוא קדוש בתכלית הקדושה והרוממות מ"מ כבודו ותהלתו מלא גם כל הארץ שהוא הקצה השפל מבריאותיו, כי השגחתו מלאה את כל אין דבר ריק ממנה).

הפסוק השני של הקדושה מביע את אותו רעיון מן הכיוון ההפוך - כבוד ד', היינו השגחתו בעולם השפל, נאצל ומתברך ממקורו-מקומו. אך מקור ההאצלה הזו, "מקומו של הבורא", איננו מושג לנו (וכמ"ש חז"ל בחגיגה בפי' הפסוק - מכלל דמקומו ליכא דידע ליה, ועי' מהרש"א וכעי"ז הכתב והקבלה, שמות לג,כב).

ובקדושה רבא מוסיפים לבאר רעיון זה במילות הקישור - היינו שאף כי העולם כולו נאצל הן הבורא ומושגח על ידו, כבודו מלא עולם, מ"מ אפי' המלאכים שואלים איה מקום כבודו, מהו המקור לכל זה, וליכא דידע ליה.

קו ירוק
הודעות: 5803
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: אמירת האדרת והאמונה בציבור

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' אוקטובר 13, 2016 11:21 pm

המלבי"ם מסביר שברוך כבוד ה' ממקומו נאמר בגולה כשהוא בהסתר. שזה ראה יחזקאל
וקק"ק ראה ישעיה בא"י ובזמן שבית המקדש קיים.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: אמירת האדרת והאמונה בציבור

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ו' אוקטובר 14, 2016 4:55 pm

ברזילי כתב:
עושה חדשות כתב:בתוה"ד הוזכרה השאילה זה לזה איה מקום כבודו. מי יבאר לי פשט מה הכוונה במה שאומרים "מלא כל הארץ כבודו ... שואלים זל"ז איה מקום כבודו ... כבוד ה' ממקומו", אם מלא כל הארץ כבודו מה יש לשאול "איה"?

לפי פשוטם של דברים (ואין לי עסק בנסתרות), הפסוק קק"ק מצביע על פרדוקס. הבורא הלא הוא נעלה מופרש ומובדל מעולמנו, טרנסצנדנטי בלע"ז (רש"י: קדוש בשמים שנבדל מן הצורה, קדוש בארץ שנבדל מן החומר, קדוש לעלמי עלמיא שנעלה מן ההעדר). עם כל זאת מלא כל הארץ כבודו, משפילי לראות בשמים ובארץ (רש"י: הגם שהוא קדוש בתכלית הקדושה והרוממות מ"מ כבודו ותהלתו מלא גם כל הארץ שהוא הקצה השפל מבריאותיו, כי השגחתו מלאה את כל אין דבר ריק ממנה).

הפסוק השני של הקדושה מביע את אותו רעיון מן הכיוון ההפוך - כבוד ד', היינו השגחתו בעולם השפל, נאצל ומתברך ממקורו-מקומו. אך מקור ההאצלה הזו, "מקומו של הבורא", איננו מושג לנו (וכמ"ש חז"ל בחגיגה בפי' הפסוק - מכלל דמקומו ליכא דידע ליה, ועי' מהרש"א וכעי"ז הכתב והקבלה, שמות לג,כב).

ובקדושה רבא מוסיפים לבאר רעיון זה במילות הקישור - היינו שאף כי העולם כולו נאצל הן הבורא ומושגח על ידו, כבודו מלא עולם, מ"מ אפי' המלאכים שואלים איה מקום כבודו, מהו המקור לכל זה, וליכא דידע ליה.


המצוטט בטעות בשם רש"י אינו מרש"י כמובן אלא ממלבי"ם.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: אמירת האדרת והאמונה בציבור

הודעהעל ידי ברזילי » ו' אוקטובר 14, 2016 5:00 pm

אמת, ותודה על התיקון. באמת אינני יודע מדוע כתבתי רש״י...

ונתנו ידידים
הודעות: 1149
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: אמירת האדרת והאמונה בציבור

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ג' אוקטובר 18, 2016 9:52 am

ברזילי כתב:
עושה חדשות כתב:בתוה"ד הוזכרה השאילה זה לזה איה מקום כבודו. מי יבאר לי פשט מה הכוונה במה שאומרים "מלא כל הארץ כבודו ... שואלים זל"ז איה מקום כבודו ... כבוד ה' ממקומו", אם מלא כל הארץ כבודו מה יש לשאול "איה"?

לפי פשוטם של דברים (ואין לי עסק בנסתרות), הפסוק קק"ק מצביע על פרדוקס. הבורא הלא הוא נעלה מופרש ומובדל מעולמנו, טרנסצנדנטי בלע"ז (רש"י: קדוש בשמים שנבדל מן הצורה, קדוש בארץ שנבדל מן החומר, קדוש לעלמי עלמיא שנעלה מן ההעדר). עם כל זאת מלא כל הארץ כבודו, משפילי לראות בשמים ובארץ (רש"י: הגם שהוא קדוש בתכלית הקדושה והרוממות מ"מ כבודו ותהלתו מלא גם כל הארץ שהוא הקצה השפל מבריאותיו, כי השגחתו מלאה את כל אין דבר ריק ממנה).

הפסוק השני של הקדושה מביע את אותו רעיון מן הכיוון ההפוך - כבוד ד', היינו השגחתו בעולם השפל, נאצל ומתברך ממקורו-מקומו. אך מקור ההאצלה הזו, "מקומו של הבורא", איננו מושג לנו (וכמ"ש חז"ל בחגיגה בפי' הפסוק - מכלל דמקומו ליכא דידע ליה, ועי' מהרש"א וכעי"ז הכתב והקבלה, שמות לג,כב).

ובקדושה רבא מוסיפים לבאר רעיון זה במילות הקישור - היינו שאף כי העולם כולו נאצל הן הבורא ומושגח על ידו, כבודו מלא עולם, מ"מ אפי' המלאכים שואלים איה מקום כבודו, מהו המקור לכל זה, וליכא דידע ליה.

אני מעולם הבנתי שאומרים איה מקום כבודו "להעריצו" דהיינו שבודאי מלא כל העולם כבודו ולכן האם יש מקום מיוחד להעריצו וע"ז עונים ברוך כבודו ממקומו דליכא מקום מיוחד לזה אלא בכל מקום יהא ברוך ממקומו


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 264 אורחים