מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פולמוס "מדיד המים במיחם"

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

פולמוס "מדיד המים במיחם"

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ה' אוקטובר 30, 2014 11:03 am

המים במדיד (צינורית) חמים פחות מהמים במיחם, וכשמוצאים מים מהמיחם, המים שבמדיד נכנסים לתוך המיחם ומתחממים לחום גבוה יותר, ודנו פוסקי זמנינו האם מחמת כן יש לאסור את הוצאת המים מהמיחם בשבת [הגרשז"א צידד להקל בזה]
אולם באחרו"ש (ח"א עמ' עה) כתבו דכל הנידון בטעות יסודו, משום דהמים שבמיחם מתחלפים כל העת עם המים שבמדיד [בצורה איטית, ולכן לאחר שעברה שעה מרתיחת המים אפשר להשתמש במיחם בשבת] וכיון שהמים שבמדיד כבר הורתחו מקודם במיחם, ליכא בהא איסור בישול אחר בישול [כהכרעת הרמ"א] ובמאור שבת (ח"ד סי"ד הע' ל') האריך לסתור את דבריהם ולטענתו אין הדברים נכונים, והאריך בזה שם עיי"ש [בעלי הארחו"ש עשו ניסיון בקפה, במאור שבת דחה דקפה אינו ראיה למים עיי"ש]
ונפשי בשאלתי, האם א"א לברר בצורה יסודית אצל פיזיקאים ברי סמכא? ובספר ארחו"ש כתבו נתברר ע"י "מומחה" וכו' אולם וראיתי בספר החדש "המטבח כהלכה" (עמ' 178) שכתב וז"ל "שמעתי מפיזיקאים שאין הכרח כלל שיתחלפו המים לפי שהדבר תלוי בנתונים רבים של מבנה המיחם והחום ועוד" אשמח לדעת האם מישהו בירור הדבר בצורה רצינית אל פיזיקאים ידועי שם [גם הנוסח "שהדבר תלוי וכו'" צריך בירור רב יותר מה המציאות במיחמים המצויים, גם לישנא "דאין הכרח" צריך בירור, עד כמה שכיח שהמים לא יתחלפו] ואולי אין דיני תורה נקבעים ע"פ פיזיקאים וצ"ע.
נערך לאחרונה על ידי גם זו לטובה ב ה' אוקטובר 30, 2014 11:04 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: פולמוס "מדיד המים במיחם"

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ה' אוקטובר 30, 2014 1:36 pm

גם זו לטובה כתב:ואולי אין דיני תורה נקבעים ע"פ פיזיקאים וצ"ע.


עי בחזו"א בסוף הלכות מקוואות שכתב כן לגבי מי האוצר שמתחלפים במי המקוה (וגם שם הוא פולמוס בפני עצמו).

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: פולמוס "מדיד המים במיחם"

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ה' אוקטובר 30, 2014 5:25 pm

מחקתי את ההודעה
נערך לאחרונה על ידי גם זו לטובה ב ג' ינואר 06, 2015 10:32 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: פולמוס "מדיד המים במיחם"

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ג' ינואר 06, 2015 10:31 pm

הרב רוזטלר ערך הרבה ניסיונות, ושמע חו"ד של הרבה מומחים גדולים בתחום, ומסקנתו שמיחמים המצויים, בערך לאחר חצי שעה כל המים במדיד נתחלפו [אולם במיחם נירוסטה מחברת קנדי דגם kn 680 (בהכשר הבד"ץ) התחלפות המים הרבה יותר איטית עד בערך שעה וחצי] אולם בתרמוס חשמלי אין המים שבמדיד מתחלפים כלל ואכמ"ל.

יעקב1
הודעות: 136
הצטרף: ב' מרץ 31, 2014 1:44 pm

Re: פולמוס "מדיד המים במיחם"

הודעהעל ידי יעקב1 » ד' ינואר 07, 2015 10:37 pm

מאמרו של ר"י רוזנטלר שליט"א (משמרת השבת) שלפתי את מהחוברת החדשה של משמרת השבת

תעשו חיפוש מילת "מעבדה"
קבצים מצורפים
מיחמים בשבת.pdf
(341.62 KiB) הורד 2239 פעמים

הוגה ומעיין
הודעות: 1967
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: פולמוס "מדיד המים במיחם"

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ד' ינואר 07, 2015 11:51 pm

יישר כח!

קשר של קיימא
הודעות: 144
הצטרף: ה' ינואר 12, 2012 5:58 pm

Re: פולמוס "מדיד המים במיחם"

הודעהעל ידי קשר של קיימא » א' ינואר 11, 2015 12:38 am

היינו מפה viewtopic.php?f=7&t=16958

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: פולמוס "מדיד המים במיחם"

הודעהעל ידי רחמים » ד' ינואר 14, 2015 1:05 pm

יעויין ביחוה דעת חלק ו' סי' כ"א שהעלה להתיר בזה והיתרו בנוי מכמה טעמים:
1. לדעת הערוך ודעימה מותר כיון דהוי פס"ר דלא ניחא ליה
2. לדעת החולקים על הערוך אסור מדרבנן, אולם כיון שהמים שבמדיד כבר התבשלו [בעת רתיחת המיחם] יש להתיר לדעת הסוברים שאין בישול אחר בישול בלח
3. לדעת החולקים על הערוך וגם סוברים שיש בישול אחר בישול בלח, וא"כ יש לכאורא איסור דרבנן, יש להתיר על פי החת"ס הסובר שפתיחת ברז נחשבת לגרמא לגבי מלאכות שבת, וממילא הוי פס"ר דלא ניחא ליה בדרבנן שרבו הפוסקים המתירים בזה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 329 אורחים