הודעהעל ידי יעקובי » א' נובמבר 02, 2014 7:46 pm
הדרך הסלולה והמוסכמת מדורי דורות של חכמי הספרדים דפקיע שמייהו, שאין אומרים סב"ל נגד האר"י.
והראיה מברכת הנלי"כ, שהשו"ע פסק שאין לאמרה, ואילו להאר"י ז"ל יש לאמרה. וכתב הרב חיד"א בברכ"י (סי' מו אות יא) ובטוב עין (סי' ז), שנתפשט לאמרה ע"פ הוראת האר"י הגם דנגד השו"ע.
ונודע כי רבים מרבני הספרדים נמשכו בפשיטות אחר דברי החיד"א הנ"ל, דיש לברך הנלי"כ ע"פ האר"י ז"ל הפך פסק מרן ז"ל, ומזה מובן דלית להו סב"ל נגד האר"י ז"ל. יעויין: קמח סולת (דיני ברכות השחר אות יד), לקט הקציר (סי' ג אות כ), מנחת אהרן (כלל ה אות טז), בית עובד (דיני ברכה"ש אות ח דף מח ע"א), יפה ללב (ח"א סי' מו אות כא), רב פעלים (ח"ב או"ח סי' ח וסי' יב), שער המפקד ונהר פקוד (הלכות ברכות אות א), נהר מצרים (הלכות תפלה אות א), עטרת שלמה המצורף לספר עלה עזרא (או"ח סי' מו), כף החיים (סי' מו אות מז), ישכיל עבדי (ח"ח סי' ב אות ב), שו"ת בכורי יעקב (חיו"ד סי' יט דף פג ע"ב). וראה ג"כ להרב אור לציון (ח"ב במבוא) דל"א סב"ל נגד האר"י.
וזה לשון הרב ארץ חיים (כלל יג): "וכיון דבענין ברכות דנהגינן שלא לברך היכא דאיכא ספק פלוגתא דרבוותא בחיוב הברכה, ואפילו דעת מרן ז"ל לברך, וכמו שכתבתי לעיל כלל י', מ"מ היכא דהאר"י ז"ל הכריע לברך, אזלינן בתריה דהאר"י ז"ל אפילו נגד פסק מרן ז"ל וכנז"ל. ממילא דכ"ש בשאר דברים, דפשיטא דאזלינן בתר הכרעת האר"י ז"ל אפילו נגד פסק מרן ז"ל" וכו'. עכ"ל. וע"ש עוד בהרחבה.
וכ"כ ראב"ד דמשק הרב פני יצחק (ח"א דף יג ע"ב אות קצו) וזה לשונו: "וכן נלענ"ד עיקר לדינא דחוזר, ולא שייך לומר בזה סב"ל, כיון דרבינו האר"י ז"ל גילה סודו דחובה היא, וכמש"כ הרב חיד"א, ופשוט". עכ"ל.
וכ"כ הרב שדי חמד (ח"ו סי' יג סוף אות לא) בזה"ל: "אף דקבלנו הוראות מרן, היינו דוקא בדבר שאינו חולק עם רבינו האר"י, אבל אם הם חלוקים בדבר שאין בו גילוי בתלמוד, נקטינן כרב האר"י, משום דפשיטא לן דאילו מרן ידע דעל דרך האמת הדין הוא כן, אף הוא היה מורה ובא כן. אור לי סי' מ' דף ט"ל ע"ב בשם מרן חיד"א. וע"ש בסי' ס"ט (דף נ"ט ע"א, המעתיק), דאם מרן סובר שלא לברך, ורב האר"י סובר לברך, לא אמרינן בזה ספק ברכות להקל ומברך". עכ"ל הרב שד"ח.