מדוע לא הזכיר דוד את הריגת אבשלום בצוואתו לשלמה?
פורסם: ד' נובמבר 05, 2014 10:07 pm
דוד בצוואתו לשלמה אומר "וגם אתה ידעת את אשר עשה לי יואב בן צרויה אשר עשה לשני שרי צבאות ישראל לאבנר בן נר ולעמשא בן יתר ויהרגם וישם דמי מלחמה בשלום ויתן דמי מלחמה בחגורתו אשר במתניו ובנעלו אשר ברגליו".
והנה, בשני המקרים האלו עשה יואב דין על דעת עצמו והרג אחרים בטענות שונות (בהריגת אבנר טען יואב שהוא גואל הדם של עשהאל אחיו, ועמשא בן יתר היה מורד במלכות לדעת יואב), ולעומתם היה מקרה נוסף שבו יואב הרג אדם בניגוד להוראתו המפורשת של דוד המלך, והרי זו לכאורה מרידה של ממש במלכותו של דוד, וזוהי הריגת אבשלום! (והיה לדוד דין מלך בזמן זה, וכפי שמובא ששמעי בן-גרא היה חייב מיתה על קללת דוד וכו'), ולכן נשאלת השאלה: למה לא צירף דוד גם את דם-אבשלום לענין זה (ובפרט ששלמה הוא גואל-דם של אבשלום אחיו)?
ומסברא היה נראה לי לומר שני תירוצים:
א. הריגת אבשלום היתה בשעת מלחמה, ומדין מלחמה, ואת"ל מדין רודף, שהרי ברגע שנהרג אבשלום - תקע יואב בשופר והפסיקה המלחמה!
ב. עיקר מרידת אבשלום היתה נגד ירושת המלכות, דהיינו נגד מלכות שלמה, ולכן לא מתאים לומר לשלמה שינקום נגד מי שעזר להעמיד את מלכותו על מקומה.
והנה שמעתי בשם חכם אחד (שלא התפרש לי שמו) שאומר שאמנם דוד לא הזכיר במפורש את הריגת אבשלום, אבל אמר זאת ברמז, בדבריו "ויתן דמי מלחמה בחגורתו אשר במתניו ובנעלו אשר ברגליו", דהנה יואב היה מוכן לשלם על הריגת אבשלום "עשרה כסף וחגורה אחת", וע"פ מה שמפרשים שאחי יוסף קנו נעליים בעשרים כסף שקיבלו על מכירתו, הרי שנעל אחת שווה עשרה כסף, והיינו דכתיב "בנעלו אשר ברגליו" ולא "נעליו" לשון רבים!
והנה, בשני המקרים האלו עשה יואב דין על דעת עצמו והרג אחרים בטענות שונות (בהריגת אבנר טען יואב שהוא גואל הדם של עשהאל אחיו, ועמשא בן יתר היה מורד במלכות לדעת יואב), ולעומתם היה מקרה נוסף שבו יואב הרג אדם בניגוד להוראתו המפורשת של דוד המלך, והרי זו לכאורה מרידה של ממש במלכותו של דוד, וזוהי הריגת אבשלום! (והיה לדוד דין מלך בזמן זה, וכפי שמובא ששמעי בן-גרא היה חייב מיתה על קללת דוד וכו'), ולכן נשאלת השאלה: למה לא צירף דוד גם את דם-אבשלום לענין זה (ובפרט ששלמה הוא גואל-דם של אבשלום אחיו)?
ומסברא היה נראה לי לומר שני תירוצים:
א. הריגת אבשלום היתה בשעת מלחמה, ומדין מלחמה, ואת"ל מדין רודף, שהרי ברגע שנהרג אבשלום - תקע יואב בשופר והפסיקה המלחמה!
ב. עיקר מרידת אבשלום היתה נגד ירושת המלכות, דהיינו נגד מלכות שלמה, ולכן לא מתאים לומר לשלמה שינקום נגד מי שעזר להעמיד את מלכותו על מקומה.
והנה שמעתי בשם חכם אחד (שלא התפרש לי שמו) שאומר שאמנם דוד לא הזכיר במפורש את הריגת אבשלום, אבל אמר זאת ברמז, בדבריו "ויתן דמי מלחמה בחגורתו אשר במתניו ובנעלו אשר ברגליו", דהנה יואב היה מוכן לשלם על הריגת אבשלום "עשרה כסף וחגורה אחת", וע"פ מה שמפרשים שאחי יוסף קנו נעליים בעשרים כסף שקיבלו על מכירתו, הרי שנעל אחת שווה עשרה כסף, והיינו דכתיב "בנעלו אשר ברגליו" ולא "נעליו" לשון רבים!