שלום לכולם [זה מקרוב באתי לפורום וזו הודעתי הראשונה]
שמעתי שהרב שטרן מי-ם הורה להטביל את הכלים בבתי המלון בעיר. [לא הצלחתי לברר את השמועה, ולכאורה הדבר אינו מעשי]. לאור זאת התעוררתי להעלות שאלה בענין זה:
הגרש"ז זצ"ל כותב במנחת שלמה (ח"ב סי' סח) להתיר אכילה ושתיה במלון אף שהכלים אינם טבולים, וז"ל - יש להקל בזה לפי מש"כ [לעיל] דאיסור ההשתמשות אינו אלא מדרבנן, דאמרו לן אל תשתמש בכלי אלא תטבילו תחילה, וא"כ כ"ז כשיכול להטבילו, אבל במלון וכדומה שלא יתנו לו לקחת ולהטבילו, כיון דרוצה לאכול ולשתות שרי ליה.
ויש לתמוה על דבריו, שהרי בשו"ע (יו"ד סוס"י קכ) כתוב שגם באופן שאינו יכול לטבול, כגון בשבת, או כשאין מקוה, אסור להשתמש, אלא יקנה לעכו"ם. ומה בין מי שאין לו מקוה לבין אורח במלון.
ואין לתרץ שמכיון שאין הכלים שלו אין הוא חייב להטביל, שאם כן גם אם בעל המלון מסכים להטביל אינו חייב, ואילו הגרש"ז תולה את ההיתר בכך שבעל המלון אינו מסכים! כלומר, שהסיבה אינה משום שהכלים אינם שלו אלא משום שאין לו אפשרות, ואם כן מה בין זה לבין שבת או שאין מקוה?