מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הערה בדברי הט"ז הידועים על הפס' שוא לכם משכימי קום וכו'

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

הערה בדברי הט"ז הידועים על הפס' שוא לכם משכימי קום וכו'

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ג' נובמבר 25, 2014 2:04 am

איתא בט"ז (אבה"ע כה,א) מצינו שכתב הרמב"ם על פסוק בכל דרכיך דעהו דהיינו מי שאוכל ושותה ומעדן נפשו כדי שיהיה בריא וחזק לעבודת השי"ת יש לו שכר כמו שמתענה, ודברים אלו אסמכתא אקרא שוא לכם משכימי קום וכו' דהיינו שיש ת"ח מנדדין שינה מעיניהם ועוסקים בתורה הרבה ויש ת"ח שישינים הרבה כדי שיהיה להם כח החזק וזריזות לב לעסוק בתורה ובאמת יכול ללמוד בשעה אחת מה שזה מצטער ועוסק בשני שעות ובודאי שניהם יש להם שכר בשוה על כן אמר שוא לכם דהיינו בחנם לכם שאתם מצטערים ומשכימים בבוקר ומאחרי שבת בלילה וממעטים שנתם זה בחנם כי כן יתן ה' לידידו שינה דהיינו מי שישן הרבה כדי שיחזק מוחו בתורה נותן לו הקדוש ברוך הוא חלקו בתורה כמו אותו שממעט בשינה ומצטער עצמו כי הכל הולך אחר המחשבה ע"כ

משמע מדבריו דשכרם שווה רק משום שישן כדי שיוכל ללמוד ו"הכל הולך אחר המחשבה", הא לאו הכי אינו נוטל שכר בשווה, ולכ' נראה דבלא"ה שכרם שווה, דאין שכר לימוד תורה נמדד בשעות, והמנצל את כוחותיו ביתר שאת בשעה אחת שכרו שווה לזה שלמד שעתיים ברפיון חושים.

אלי כהן
הודעות: 1121
הצטרף: ו' אוגוסט 23, 2013 12:03 am

Re: הערה בדברי הט"ז הידועים על הפס' שוא לכם משכימי קום וכו'

הודעהעל ידי אלי כהן » ג' נובמבר 25, 2014 2:44 am

גם זו לטובה כתב:איתא בט"ז (אבה"ע כה,א) מצינו שכתב הרמב"ם על פסוק בכל דרכיך דעהו דהיינו מי שאוכל ושותה ומעדן נפשו כדי שיהיה בריא וחזק לעבודת השי"ת יש לו שכר כמו שמתענה, ודברים אלו אסמכתא אקרא שוא לכם משכימי קום וכו' דהיינו שיש ת"ח מנדדין שינה מעיניהם ועוסקים בתורה הרבה ויש ת"ח שישינים הרבה כדי שיהיה להם כח החזק וזריזות לב לעסוק בתורה ובאמת יכול ללמוד בשעה אחת מה שזה מצטער ועוסק בשני שעות ובודאי שניהם יש להם שכר בשוה על כן אמר שוא לכם דהיינו בחנם לכם שאתם מצטערים ומשכימים בבוקר ומאחרי שבת בלילה וממעטים שנתם זה בחנם כי כן יתן ה' לידידו שינה דהיינו מי שישן הרבה כדי שיחזק מוחו בתורה נותן לו הקדוש ברוך הוא חלקו בתורה כמו אותו שממעט בשינה ומצטער עצמו כי הכל הולך אחר המחשבה ע"כ

משמע מדבריו דשכרם שווה רק משום שישן כדי שיוכל ללמוד ו"הכל הולך אחר המחשבה", הא לאו הכי אינו נוטל שכר בשווה, ולכ' נראה דבלא"ה שכרם שווה, דאין שכר לימוד תורה נמדד בשעות, והמנצל את כוחותיו ביתר שאת בשעה אחת שכרו שווה לזה שלמד שעתיים ברפיון חושים.


גם לשיטתך, אפשר לתרץ בפשיטות - דמיירי אהנהו המנצלים את כוחותיהם בשוה.

אגב לא צריך לנדוד עד לט"ז באה"ע, זה שו"ע מפורש באו"ח (סי' רל"א).
נערך לאחרונה על ידי אלי כהן ב ג' נובמבר 25, 2014 10:11 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

אום אני חומה
הודעות: 855
הצטרף: ג' אוקטובר 07, 2014 2:42 pm

Re: הערה בדברי הט"ז הידועים על הפס' שוא לכם משכימי קום וכו'

הודעהעל ידי אום אני חומה » ג' נובמבר 25, 2014 9:51 am

זה גופא החידוש, שלימוד שעה ברעננות שווה בשכרו לשעתיים בעייפות, אפי' שזה למד יותר


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 267 אורחים