עמוד 2 מתוך 2

Re: לימוד זכות על מנהגים שלכ' אינם נכונים

פורסם: ג' דצמבר 02, 2014 4:15 pm
על ידי אלי כהן
משולש כתב:תודה לאלי על ההצעה.
אני בכור ויש לי בן בכור. (לא זה הנולד כעת). ב"ה אני ובני פדויים. אבל אולי יש עניין לנהוג כהגר"א ולתת ה' סלעים לכל כהן מיוחס כדי להיות בטוח שאחד מכל אלו הוא כהן אמיתי? אז אולי תיצור אתי קשר ואוכל לתת לך עשרה סלעים. (מתנה ע"מ להחזיר לא מועיל כמדומני).


לא דיברתי על מתנה ע"מ להחזיר, אלא על כך שאתה נותן לי ה' סלעים שלא על מנת שאחזיר לך, בעוד שאני מחליט אחר כך - על דעת עצמי - להחזיר לך. לפי ההלכה אין בזה שום בעייה.

לגבי דעת הגר"א (אודות בנך הבכור), היא רלוונטית רק אם אתה חושש לדעת הגר"א. אם אכן זה המצב, אז ברור כי - מי שאמור לפנות כאן למישהו - זה אתה אליי, שהרי לי אין מה לחשוש, כי אין עלי חובה לפדות שום בכור.

על כל פנים, אברך את הבן: יברכך ד' וישמרך, יאר ד' פניו אליך ויחנך, ישא ד' פניו אליך וישם לך שלום.
וכמובן אני גם מברך את הוריו שיזכו להיות מאושרים, אכי"ר.

Re: לימוד זכות על מנהגים שלכ' אינם נכונים

פורסם: ג' דצמבר 02, 2014 4:20 pm
על ידי לייבעדיג יענקל
רבינו אליהו
האני אומר לך מה תעשה? רצונך לכתוב - הארך על פני י"א עמודים, רצונך לשתוק או עכ"פ לקצר - 'ויאמר לקוצרים ה' עמכם'. בכל אופן, לי אין כח ופנאי לדון בכל פרט ופרט, אע"פ שהתעוררו אצלי עוד קושיות הרבה למקרא דבריך הראשונים והאחרונים.
אבל במטו מינך, בטרם תחזור על הטענה שבסי' רצג הוזכרו ג' כוכבים עיין נא במ"ש בפורום חנוכה וכנ"ל.

Re: לימוד זכות על מנהגים שלכ' אינם נכונים

פורסם: ג' דצמבר 02, 2014 4:22 pm
על ידי אלי כהן
לייבעדיג יענקל כתב:רבינו אליהו
האני אומר לך מה תעשה? רצונך לכתוב - הארך על פני י"א עמודים, רצונך לשתוק או עכ"פ לקצר - 'ויאמר לקוצרים ה' עמכם'.
אבל במטו מינך, בטרם תחזור על הטענה שבסי' רצג הוזכרו ג' כוכבים עיין נא במ"ש בפורום חנוכה וכנ"ל.


האם בכוונתך להיענות לבקשתי (בד"ה לפיכך)?

Re: לימוד זכות על מנהגים שלכ' אינם נכונים

פורסם: ג' דצמבר 02, 2014 4:31 pm
על ידי לייבעדיג יענקל
איני רואה בזה תועלת, שהרי כל אחד יכול לראות בעצמו את השינויים שלך ואת דבריך שהנוסח הנ"ל הוא בעייתי. ואם על מנת לדון עימך, כבר כתבתי שגם על הנוסח המעודכן יש לי צרור קושיות, אלא שכאמור אין לי כח ופנאי למו"מ.

Re: לימוד זכות על מנהגים שלכ' אינם נכונים

פורסם: ג' דצמבר 02, 2014 4:36 pm
על ידי אלי כהן
לייבעדיג יענקל כתב:איני רואה בזה תועלת.

והאם אתה רואה תועלת בזה שאגיב עניינית לדבריך?

לייבעדיג יענקל כתב:כל אחד יכול לראות בעצמו את השינויים שלך ואת דבריך שהנוסח הנ"ל הוא בעייתי.


אם "כל אחד יכול לראות" זאת, אז למה טרחת להסביר לכל אחד את מה שהוא כבר רואה?

על כל פנים, מה שהראית, התייחס לנוסח מקוצר ושגוי (כפי שמוכח מתוכן דבריך בד"ה "לשונך צריכה ביאור"), ולענ"ד אין שום דבר "בעייתי" (כלשונך) בנוסח המשופר שאליו טרם התייחסת.

לייבעדיג יענקל כתב:גם על הנוסח המעודכן יש לי צרור קושיות, אלא שכאמור אין לי כח ופנאי למו"מ.


זאת החלטה שלך האם לשטוח כאן את צרור קושיותיך על הנוסח המשופר. אין קל ופשוט מזה: אתה פשוט מחליף בהודעתך ההיא את הנוסח המקוצר שלי בנוסח המעודכן שלי, ואחר כך אתה מוחק מתוך דבריך את כל מה שאינו רלוונטי לנוסח המעודכן.

Re: לימוד זכות על מנהגים שלכ' אינם נכונים

פורסם: ג' דצמבר 02, 2014 6:04 pm
על ידי בברכה המשולשת
א. מזל"ט לרב משולש שליט"א, ויזכה לגדלו לתורה לחופה ולמעש"ט, ויזכה לראות רוב נח"ר מכל יו"ח לאורך יו"ש.
ב. כמדומני שעיקר חששת אדוננו הגר"א בעניין פדיון הבן היתה שהפדיון לא חל במתנה ע"מ להחזיר

Re: לימוד זכות על מנהגים שלכ' אינם נכונים

פורסם: ה' דצמבר 04, 2014 10:19 pm
על ידי ארי
ג' הערות על הדיון:
א. אחד מהחכמים כאן הביא דר"ת כתב כן דגר באיזור הצפוני של כדור הארץ, ודבריו צריכין ביאור דהרי ר"ת בא לתרץ את דברי רבי יהודה והוא גר בא"י. ועוד הרי גם הב"י פסק כן והוא ג"כ גר בארץ הקודש...

ב. בענין ר"ת תמה הרב א. כהן האם כשרואין כוכבים אפשר להתפלל מנחה, הגע בעצמך, כשעבר י"ג דקות מהשקיעה ואינך רואה אפילו כוכב אחד מדוע עולה על דעתך לומר דוודאי ערב ואפשר לקרוא ק"ש של ערבית לשיטת הגאונים, [ואיני נכנס להכרעת החזו"א בא"י דזה וודאי לא כתבו הגאונים] אלא מאי דכיון שפסקו הגאונים כך אז וודאי ההלכה כן, כמו"כ כשהב"י פסק דרק לאחר 72 דקות הוא צאת הכוכבים אז כן הוא ועד אז (13 דק' קודם) הרי הוא יום ואפשר להתפלל מנחה בשופי לסוברים כר"ת ובדיוק על זה נאמר המ"א בהערה הבאה [לשיטתך, כי לאלו הפוסקים כר"ת אינם צריכים למ"א הנ"ל דהם פוסקים כך ודו"ק].

ג. לענין מנהג שלכאורה נגד ההלכה, במ"א או"ח סי' תר"צ מביא משו"ת הרמ"א ומהמהרי"ק, דכל מנהג שנמצא באיזה פוסק אז אפילו אם הוא נגד ההלכה אין לבטלו. ע"כ. וראה בעניך שלא רק שצריך ללמד זכות אלא אסור לבטלו.

Re: לימוד זכות על מנהגים שלכ' אינם נכונים

פורסם: ה' דצמבר 04, 2014 11:23 pm
על ידי בברכה המשולשת
אמנם, דברי מהרי"ק הנ"ל מוסבים על מנהג שהרמב"ם כתב שיש לבטלו (לגבי מ' ופ' ימים ליולדת), ושהתומים וההחכ"צ והנו"ב ביטלוהו

Re: לימוד זכות על מנהגים שלכ' אינם נכונים

פורסם: ו' דצמבר 05, 2014 1:05 am
על ידי מה שנכון נכון
בכמה ספרים האריכו ללקט מלשונות הפוסקים בזה. ראה לדוגמא בספר מנהגי החיד"א.