מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אגרו"מ- המאמין לאשתו שזינתה הוא בדין אפיקורס.

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

אגרו"מ- המאמין לאשתו שזינתה הוא בדין אפיקורס.

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ו' דצמבר 05, 2014 12:31 am

הלכה פסוקה בשו"ע (קטו,ו קעח,ט) ע"פ הרמב"ם ותוס' ועוד ראשונים, "דהאשה שאמרה לבעלה נטמאתי ומאמין לה הבעל הרי זה חייב להוציאה" אולם האגרו"מ (אה"ע ג,ל) ס"ל "שהכופר באומדנא שלהם הוא בדין אפיקורס" וע"כ פירש דכוונת הראשונים והשו"ע "דוקא באופן שאומר דראה עניני כיעור ושאר דברים שאית לו מהם רגלים לדבר שלכן מאמינה" ועפ"ז הורה למעשה להתיר אשה לבעלה.

ודבריו תמוהים ביותר ופשיטא דאין הדין כן דסתימת הראשונים והשו"ע וש"פ כפירושם דלא מיירי בכה"ג, וגם מסברא פשוט דלא הוי אפיקורס ואין זה נגד חז"ל. [כמ"ש הגריש"א (קובץ תשובות ג,רח)] [נפלאתי על בעל ה"מענה לאגרות" שלא העיר בזה כלום..]


וז"ל האגרו"מ הנראה לע"ד דכיון דמדינא אין האשה נאמנת לומר טמאה אני לך מהא דמשנה אחרונה סוף נדרים מטעם דאפשר שעיניה נתנה באחר, משום דאף שהוא מלתא דכסיפא לה אמדו חכמים דעת האשה שבשביל רצונה להנשא לאחר תאמר דבר שקר כזה אף שהוא גנאי לה, אינו כלום מה שהבעל אומר שמאמינה מטעם סברתו דאי אפשר שתבדה על נפשה דבר שהוא גנאי לה אף בשביל רצונה להנשא לאחר, דהרי הוא כמכחיש דברי חז"ל שהם אמרו שראו ואמדו את דעת הנשים שלא איכפת להו בבזיון כשרוצים להנשא לאחר, דאף דבדורות הראשונים שלפני זמן משנה אחרונה לא היו הנשים חצופות והיו בושין כל כך בזנות שלא היו אומרות על עצמן בשביל תאוותם לבעל אחר ובשביל זה האמינוה מסברא זו, מ"מ רבנן בתראי חזו דאיכא למיחש מחמת שנתקלקלו הדורות ואין מתביישות כל כך בזנות שבשביל תאוה גדולה כזו להנשא לאחר לא איכפת לה אף לבדות שקר כזה דזנות על עצמה שלכן אין נאמנות כדאיתא בר"ן, וא"כ איך שייך לומר שיהיה ממשות בדבריו נגד אומדנא דחז"ל, וצריכין הב"ד לומר לו שהוא טועה במה שמאמין לה מצד סברא זו. לא מבעיא כשהוא אדם שלא למד ולא ידע שחז"ל אמרו שאין להאמינה, אלא אף אם הוא ת"ח שיודע דחז"ל אמרו שאינה נאמנת ואומר שמ"מ הוא מאמינה אין דבריו כלום ואין בהם ממש להחשיב כשויה אנפשיה חתיכה דאיסורא מאחר שאומר לנו הטעם שמאמין לה שהוא נגד חז"ל. דהא דין חד"א הוא רק כשאומר שדבר הזה יודע שהוא דבר אסור אבל כשאומר גם הוא עצמו איך הוא הדבר שהוא לדינא דבר המותר אך הוא אומר שדן החתיכה לדבר אסור אינו כלום, וכן הוא ממש כשאומר שיודע שחז"ל אמרו שאינה נאמנת ומותרת לו אבל הוא סבור שלא כדברי חז"ל אלא שהיא נאמנת ואסורה לו, שהוא כאומר דבר כשר זה אני אומר שהוא דבר אסור שאין בזה שויא חד"א להאסר עליו. וגם פשוט שאיכא בזה בטלה דעתו דאם אמרינן בעלמא בטלה דעתו אצל כל אדם כ"ש שאמרינן בטלה דעתו אצל דעת חז"ל שהכופר באומדנא שלהם הוא בדין אפיקורס.
ומוכרחין לומר דמה שנאסרה עליו כשאומר הבעל שהוא מאמינה, הוא דוקא באופן שאומר דראה עניני כיעור ושאר דברים שאית לו מהם רגלים לדבר שלכן מאמינה, משום דבכה"ג אם היה גם לב"ד רגלים לדבר ע"י עדים שראו בה עניני כיעור ושא"ד היה נעשה גם לב"ד ספק ורגלים לדבר והיו אז מאמינים, אך מכיון שליכא עדים לא ידוע זה לב"ד ואין להם רגלים לדבר שלכן אין מאמינים לה, אבל הוא שיודע שאר הענינים ויש לו רגלים לדבר שפיר מאמין לה שנמצא שאינו אומר נגד אומדנא דחז"ל, שלכן נאמן על עצמו מדין שויא אנפשיה חד"א, דאנחנו בעצמנו אין מאמינים לו שיש לו רגלים לדבר אבל הוא עכ"פ נאסר מדין שויא אנפשיה חד"א".

כנסת ישראל
הודעות: 395
הצטרף: ה' ינואר 06, 2011 3:04 am

Re: אגרו"מ- המאמין לאשתו שזינתה הוא בדין אפיקורס.

הודעהעל ידי כנסת ישראל » ו' דצמבר 05, 2014 12:50 am

דברי האגרו"מ פשוטים, שהגמ' והשו"ע מיירי שמאמין לה שנ"ל שהוא נכון, אבל אם אין לו שום סיבה לחשוב כך רק שחולק על האומדנא של חז"ל אין בכך כלום.

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אגרו"מ- המאמין לאשתו שזינתה הוא בדין אפיקורס.

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' דצמבר 05, 2014 12:59 am

ע"ע חת"ס אה"ע א סימן עח.

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: אגרו"מ- המאמין לאשתו שזינתה הוא בדין אפיקורס.

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ו' דצמבר 05, 2014 1:10 am

מה שנכון נכון כתב:ע"ע חת"ס אה"ע א סימן עח.

ומבואר להדיא דלא כאגרו"מ וז"ל החת"ס "הנה כי כן האי גברא שאלו אותו אם מאמין לאשתו ואלו הי' אומרים לו דע שאתה כהן ועי"ז תיאסר אשתך עליך האתה מאמין שאינה נותנת עיני' באחר והי' אומר אני מאמין הרי שוי' נפשי' חד"א" [כמד' שהגריש"א שם סמך על תשובה זו]

חכמה בגוים
הודעות: 68
הצטרף: ג' נובמבר 04, 2014 11:03 pm

Re: אגרו"מ- המאמין לאשתו שזינתה הוא בדין אפיקורס.

הודעהעל ידי חכמה בגוים » ה' דצמבר 18, 2014 2:23 am

אכן תשובה מרתקת.
מעלה הרהורים בכל הנוגע למהלך חשיבתו של הגרמ"פ, ואכמ"ל.
ייש"כ.

חכמה בגוים
הודעות: 68
הצטרף: ג' נובמבר 04, 2014 11:03 pm

Re: אגרו"מ- המאמין לאשתו שזינתה הוא בדין אפיקורס.

הודעהעל ידי חכמה בגוים » ה' דצמבר 18, 2014 3:08 am

כנסת ישראל כתב:דברי האגרו"מ פשוטים, שהגמ' והשו"ע מיירי שמאמין לה שנ"ל שהוא נכון, אבל אם אין לו שום סיבה לחשוב כך רק שחולק על האומדנא של חז"ל אין בכך כלום.


אחרי עיון קל אני ממסכים עם דברי הרב כנסת ישראל.

אלא שדברי האגרו"מ צ"ע - א' הדימוי שלו לאדם היודע שהדבר כשר ובכ"ז הוא מחזיקו לאיסור, נראית מופרכת. ולכאורה גם הוא עצמו לא כתב כן אלא בתורת גוזמא.

ב', יש לדון בעצם דבריו, שהוא מעמיד כסתירה את האמונה של הבעל מול דברי חז"ל. שהרי לסתירה זו ייתכנו כמה סיבות:
א. אולי הבעל פשוט טוען שאשתו, באופן מסוים, לא תעשה דבר כזה.
ב. אולי המציאות כפי שהבעל רואה אותה היא שאשה לא תעשה דבר כזה. ואם כן יתכן שהמציאות השתנתה.
ג. לא זו ולא זו. אמונת הבעל אינה מבוססת בכלל על המציאות, אלא על סברת הלב, שבשום מקום ובשום זמן אי אפשר לומר על אשה שתעשה דבר כזה.

לכאורה, רק באופן השלישי, אם אכן זוהי טענתו היחידה, ועליה הוא מבסס את אמונתו לדברי האשה, אז יש מקום לדון, שכיון שהוא בעצם טוען שחז"ל אינם צודקים, ולפי ההלכה חז"ל צודקים והוא לא, אם כן אף בתורת שויא אין כאן, שהרי זה כטועה במציאות.

אך קשה לקבל דבר זה, כיון שאדם יכול ורשאי לקבוע לעצמו כללי הגיון שונים ממה שחז"ל קבעו. חז"ל הרי לא באו לקבוע כללים לאדם כיצד לנהוג בחיי היום יום שלו אלא רק במה שנוגע להלכה. כלומר, היות ולפי ההלכה האשה צריכה להיות נאמנת,על זה באו חז"ל לומר שמצד ההלכה אין כאן נאמנות. אבל הא פשיטא, שככל שהדבר נוגע לעניינים פרטיים שאינם קשורים להלכה אין כאן קביעה של חז"ל. ולמשל, אם הבעל יאמין לדברי האשה, ועל ידי כך הוא ישמור את צעדיה מכאן ולהבא, האם הוא עושה נגד חז"ל? וממילא, כיון שהבעל באופן פרטי מאמין לה, ממילא יש כאן שוויה.
וכמדומה שבזה רמ"פ נקט עמדה קיצונית מאד, כיון שהוא קובע שמי שנטיית לבו היא בניגוד לקביעות האומדנא של חז"ל הוא אפיקורוס. ולכאורה אין כן הדברים, שודאי כל אדם יש לו ראיה שונה של המציאות והרשות בידו -ואף חובה - לנהוג בעניניו כפי ראיתו הוא.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אגרו"מ- המאמין לאשתו שזינתה הוא בדין אפיקורס.

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' דצמבר 18, 2014 8:38 am

מי אמר שיש מושג כזה של "חיים פרטיים שאינם נוגעים להלכה"?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 193 אורחים