למה לפני הנחת תפילין אומרים שמע והיה קדש והיה לא כסדר?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שלח
הודעות: 1537
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

למה לפני הנחת תפילין אומרים שמע והיה קדש והיה לא כסדר?

הודעהעל ידי שלח » ב' דצמבר 08, 2014 5:27 pm

לפני הנחת תפילין אומרים בנוסח שמע והיה אם שמע קדש והיה כי יביאך, וזה לא לפי הסדר של הפרשיות, מדוע אומרים בסדר הזה?

משולש
הודעות: 5061
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה לפני הנחת תפילין אומרים שמע והיה קדש והיה לא כסדר?

הודעהעל ידי משולש » ב' דצמבר 08, 2014 5:32 pm

כנראה לפי סדר החשיבות.
(כמש"כ במשנה "למה קדמה שמע לוהיה אם שמוע").

שברי לוחות
הודעות: 1821
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: למה לפני הנחת תפילין אומרים שמע והיה קדש והיה לא כסדר?

הודעהעל ידי שברי לוחות » ב' דצמבר 08, 2014 5:42 pm

נדמה לי שבסידור עבודת השם של בעלזא אכן שינו הנוסח מהאי טעמא

משולש
הודעות: 5061
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה לפני הנחת תפילין אומרים שמע והיה קדש והיה לא כסדר?

הודעהעל ידי משולש » ב' דצמבר 08, 2014 8:11 pm

מה המקור לנוסח של ה'יהי רצון'/'לשם יחוד' לפני הנחת תפילין?

אראל
הודעות: 798
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: למה לפני הנחת תפילין אומרים שמע והיה קדש והיה לא כסדר?

הודעהעל ידי אראל » ב' דצמבר 08, 2014 9:03 pm

סדר הפרשיות כפי שהם נאמרים בנוסח הלשם יחוד, מקורו ומיוסד עפ"י לשון רש"י ברכות דף ו ע"א ד"ה מה כתיב, וראה ביאור ארוך על מה שהיפך רש"י הסדר, בספה"ק דברים נחמדים למרן בעל הבני יששכר זי"ע מדינוב, ובזכרוני שגם בספה"ק תולדות אברהם יוסף להה"ק רא"י מזשילין (חתן הה"ק ר' מרדכי מנדבורנא, ונכד הגאון רבי משולם איגרא בא"ב), יש לו ביאור על נוסח הלשם יחוד עם היפוך סדר הפרשיות, אבל לדאבוני הספר לע"ע לא נמצא באוצר
ואם המו"ל של סידור בעלזא שינו הנוסחא, אכן הם צריכים ליתן דין וחשבון למה שלחו יד בנוסח מקובלת מדורי דורות, ומקורו טהור בדברי רש"י הנ"ל

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: למה לפני הנחת תפילין אומרים שמע והיה קדש והיה לא כסדר?

הודעהעל ידי אמסטרדם » ב' דצמבר 08, 2014 9:17 pm

שברי לוחות כתב:נדמה לי שבסידור עבודת השם של בעלזא אכן שינו הנוסח מהאי טעמא

אראל כתב:ואם המו"ל של סידור בעלזא שינו הנוסחא, אכן הם צריכים ליתן דין וחשבון למה שלחו יד בנוסח מקובלת מדורי דורות, ומקורו טהור בדברי רש"י הנ"ל

בדיוק להיפוך,
במהדורות הישנות היתה הנוסח בסדור עבודת השם (כמו בסדור "קול יעקב" - אדיר, כמדומה) קדש והיה שמע והיה ובמהדורות החדשות שינו לסדר ההגון.

שברי לוחות
הודעות: 1821
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: למה לפני הנחת תפילין אומרים שמע והיה קדש והיה לא כסדר?

הודעהעל ידי שברי לוחות » ב' דצמבר 08, 2014 9:19 pm

בסידור קול יעקב - אדיר כתוב שמע והיה אם שמוע קדש והיה כי יביאך בכל המהדורות, עד כמה שאני זוכר, אך יכול להיות שאני טועה.

שברי לוחות
הודעות: 1821
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: למה לפני הנחת תפילין אומרים שמע והיה קדש והיה לא כסדר?

הודעהעל ידי שברי לוחות » ב' דצמבר 08, 2014 9:51 pm

בחמשה מאמרות להרה"ק ממונקאטש מביא שזקה"ק הרה"ק רבי אלעזר מלאנצוט (בנו של הבני יששכר) אכן שינה הנוסח אבל הוא מיישב זאת עיי"ש בנספחות למאמר נוסח התפילה, וכן בתיקון דרך החיים לר"ע אלטושלר כתב שיש לשנות
בסידור עיון תפילה מהגרי"מ שטערן שליט"א הביא בזה כמה ביאורים על הנוסח שמע והיה אם שמוע קודש והי כי יביאך, וכן בלחם רב אריכות בענין זה ועוד בהרבה ספרים.
אבל עצם מקור הנוסח של היהי רצון לעת עתה טרחתי ולא מצאתיו

שברי לוחות
הודעות: 1821
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: למה לפני הנחת תפילין אומרים שמע והיה קדש והיה לא כסדר?

הודעהעל ידי שברי לוחות » ב' דצמבר 08, 2014 10:05 pm

שוב מצאתי דבר חידוש בענין זה בליקוטי מהרי"ח שכותב על פי דברי הנועם אלימלך שיעקב אבינו הניח תפילין בסדר הזה שמע והיה אם שמוע קדש והיה כי יביאך.

עזריאל ברגר
הודעות: 4519
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: למה לפני הנחת תפילין אומרים שמע והיה קדש והיה לא כסדר?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' דצמבר 08, 2014 10:53 pm

אצלנו לא אומרים לשם-יחוד/יהי-רצון, אבל בתפילין דר''ת אומרים קודם ק''ש (ג' פרשיות) ואח''כ קדש והיה כי יביאך.


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 18 אורחים