מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כח ב"ד שבזמנינו לחייב בדבר שהתובע עצמו אינו טוען

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אישי
הודעות: 189
הצטרף: ב' ינואר 12, 2015 10:38 am

Re: כח ב"ד שבזמנינו לחייב בדבר שהתובע עצמו אינו טוען

הודעהעל ידי אישי » ג' ינואר 13, 2015 9:04 pm

הוה אמינא כתב:
אישי כתב:לא התכוונתי שאין מקום לחוק ע"פ ההלכה, אלא שבנושא ספציפי זה מנהג בתי הדינים הוא כהשו"ע שמקבל רק כפועל בטל ולא כנאמר בחוק. ואין זה סותר למבואר בשו"ע שהולכים אחר המנהג, כי כאן המנהג הוא שלא כחוק. וכל זה ביחס לסתם שכיר, אבל ביחס למלמד אה"נ שהמנהג הוא לשלם שכר מלא כנאמר בחוק. אך זה רק משום שגם מצד ההלכה יש לזה מקום באומדנא, ולא נהגו לבדוק את הנסיבות בכל מקרה לגופו, [על אף שהגריש"א ז"ל כן התחשב בנסיבות וכמובא בספר שהעליתי]. אבל במקרה שלנו שהשכיר עצמו יודע שאין מקום מצד ההלכה לשלם לו, כי איננו מוכן לעבוד עוד, הרי ע"ז לא שמענו מנהג, כי אי"ז דבר השכיח טובא, [וגם החוק אינו מתייחס ישירות למצב זה], והדרינן לעיקר הדין שלא מגיע לו תשלום על כך.

א. מעניין וחדש לי מה שאתה כותב שהמנהג לגבי הפסקת עבודה למורה באמצע השנה הוא שלא כחוק. (אין לי כלי לבדוק זאת. אשמח אם תכתוב מקור).
ב. ביחס למלמד שמשלמים מלא ולא כפועל בטל, חס ושלום לחשוב שזה מצד המנהג שלא כהלכה, אלא מצד דין אוכלושי דמחוזא דאי לא עבדי חלשי, שהדין הוא שאין בהם דינא דכפועל בטל. (זכור לי שזה בנו"כ בסימן של"ג, ולא מצאתי את זה כרגע).

דברי לא הובנו כהלכה.
לא כתבתי שהמנהג לגבי מורה הוא שלא כחוק, אלא שהמנהג לגבי פיטורי פועל בשאר עבודות, שהוא מקבל רק כפועל בטל, הוא שלא כחוק. ומצו"ב נוסח החוק כפי שהוא מופיע בנספחים שבספר משפט הפועלים. [ועי"ש בהערה 7 שלפי החוק אפילו אם הפועל מצא לו עבודה אחרת ולא הפסיד כלום מהפיטורין חייב המעביד לשלם לו משכורת מלאה, ובזה ודאי לא נהגו כן אלא דוקא אם לא מצא עבודה אחרת הוא מקבל כפועל בטל].
לגבי מלמד ומורה, ברור שהמנהג מבוסס על ההלכה כפי שכתבת ולא על החוק, אלא שמצד ההלכה היה ראוי לבדוק בכל מקרה לגופו את הנסיבות, כפי שעשה הגריש"א ז"ל בציטוט הקודם שהעליתי מהספר הנ"ל, ואילו המנהג כיום בבתי דינים הוא שתמיד מחייבים משכורת מלאה. כך הבנתי מדברי הספר שם.
קבצים מצורפים
פיטורין 2.PDF
(81.94 KiB) הורד 189 פעמים

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: כח ב"ד שבזמנינו לחייב בדבר שהתובע עצמו אינו טוען

הודעהעל ידי תוכן » ג' ינואר 13, 2015 9:12 pm

הוה אמינא כתב:
תוכן כתב:
בד_קודש כתב:אם מותר לבי"ד לטעון עבור הבעלי דינים - ועד כמה שידוע לי אסור לבי"ד להעלות טענה שהבעל דבר לא טען.


מה שאסור לב"ד לעשות זה לטעון לטובת אחד מן הבעלי דינים פרעתי או מזויף וכדומה, אבל להציל עשוק מיד עושקו מחוייבים הם לטעון בשבילו.

טענינן יש ביתומים ולקוחות, ויש ראשונים שאומרים שגם באלמנה.
חוץ מזה אין שום דין על הדיין להציל עשוק אם העשוק לא טוען להצילו. נדמה לי שכת"ר לא טועה בדבר משנה אלא טועה שיש משנה ואין כזו.
אם יש לכת"ר מקור שבי"ד חייבים לטעון עבור מי שרואים שהוא עשוק, חוץ מפתח פיך לאילם [שזה גדר אחר] אשמח ללמוד תורה מפיו.


רא"ש מסכת בבא קמא פרק א' סימן ה': 'דין גמור הוא שחייב אדם להציל עשוק מיד עושקו בכל טצדקי דמצי למיעבד'.

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: כח ב"ד שבזמנינו לחייב בדבר שהתובע עצמו אינו טוען

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ג' ינואר 13, 2015 9:19 pm

איני מכיר את הנושא כלל ואני רק מפריח סברא לאויר - לבדיקת העוסקים בנושאים אלו.

לכאורה זה שהיה רצונה להתפטר אינו נוגע כלל לעניין דין כפועל בטל, דאם כן לא תקבל כלל מפני שהיה רצונה להתפטר ולא לקבל כלום (ואה"נ שזו היתה דעת השואל אבל א"כ אין שייך כלל לדין פועל בטל).
אלא כך הם הדברים: שמי שנתינת השכר החלקי מהווה פיצוי הולם בשבילו על חוסר העבודה מקבל שכר חלקי ומי שאין השכר החלקי מהווה פיצוי הולם בשבילו מקבל שכרו משלם. ומורה זו - ככל מורה, שכר חלקי אינו מהווה בשבילה פיצוי לחוסר העבודה. זה שהיה בדעתה להפסיד לעצמה ולא לעבוד כלל איננו שייך למעביד.

הוה אמינא
הודעות: 1456
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: כח ב"ד שבזמנינו לחייב בדבר שהתובע עצמו אינו טוען

הודעהעל ידי הוה אמינא » ג' ינואר 13, 2015 9:45 pm

תוכן כתב:רא"ש מסכת בבא קמא פרק א' סימן ה': 'דין גמור הוא שחייב אדם להציל עשוק מיד עושקו בכל טצדקי דמצי למיעבד'.


איפה יש פה רמז שדיין יכול לסייע לצד לטעון, או לפסוק לו מה שלא טען, או להכניס בפיו טענות?! זה נוגד את הדין של שמוע בין אחיכם ושל לא תכירו פנים במשפט. לדיין יש רק הלכות של טענינן ושל פתח פיך לאילם.
כתוב פה ברא"ש את החיוב לעזור לעשוק אשר הוא טוען בפה מלא שהוא עשוק. ונפק"מ למעשה בחיוב של הבי"ד להטיל צוי עיקול וצוי מניעה וכיו"ב. ולא רק דיין אלא כל אדם במשמע, מי שיכול לעזור צריך לעזור להרחיק נזק מכל בר ישראל.
לא כתוב כאן הלכה בהלכות דיינים ובי"ד נגד חיוב שמיעת הטענות כמפורש בשו"ע.

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: כח ב"ד שבזמנינו לחייב בדבר שהתובע עצמו אינו טוען

הודעהעל ידי תוכן » ג' ינואר 13, 2015 9:55 pm

החיוב להציל העשוק מיד עושקו אינו נוגד את הדין של שמוע בין אחיכם. אם רואים בית דין במהלך הדין שיש כאן עושק, מחוייבים הם לפעול לתקן את העוול, אפילו אם הנעשק עצמו לא מודע למה שקורה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: כח ב"ד שבזמנינו לחייב בדבר שהתובע עצמו אינו טוען

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' ינואר 13, 2015 10:14 pm

לענ"ד פשיטא כדברי הרב תוכן, ולמיטב זכרוני בשטר הבוררות שלנו זה נאמר במפורש

הוה אמינא
הודעות: 1456
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: כח ב"ד שבזמנינו לחייב בדבר שהתובע עצמו אינו טוען

הודעהעל ידי הוה אמינא » ד' ינואר 14, 2015 10:57 am

לדברי הרב בברכה המשולשלת אני מסכים, ומשם ראיה נגד הרב תוכן.
דאם זה כתוב בשטר בוררות במפורש - הוי אומר שקבלו עלייהו על הפרט הזה גם על פסלות. כמו שיהיה כתוב נאמן עלי אבא ואביך, ועדים פסולים ולדון בלילה וביום שישי, וכמו שיהיה כתוב שיכולים לחייבו בגרמא וכו' - מה שמקבל על עצמו הבעל דין זה ודאי מחייב ונותן כוח לבורר.

אבל תסלחו לי, הרא"ש לא מדבר על קבלו עלייהו פסולים וכדומה. רק על הדין תורה נטו. וכן השו"ע לא מדבר על קבלה מפורשת בשטר בוררות על פרט מסויים.
לכן לבית דין - כמשמעו בהלכה - אין כוח לטעון לבעל דין, ואם טען לבעל דין במקום שהבעל דין לא טען בעצמו, יש חשש גדול לכשרות אותו הדיין. וכמדומה זה מפורש בשולחן ערוך להדיא.

בד_קודש
הודעות: 166
הצטרף: ה' יולי 05, 2012 11:34 am
מיקום: ג'בל מוכבר

Re: כח ב"ד שבזמנינו לחייב בדבר שהתובע עצמו אינו טוען

הודעהעל ידי בד_קודש » ד' ינואר 14, 2015 11:49 am

הוה אמינא כתב:לכן לבית דין - כמשמעו בהלכה - אין כוח לטעון לבעל דין, ואם טען לבעל דין במקום שהבעל דין לא טען בעצמו, יש חשש גדול לכשרות אותו הדיין. וכמדומה זה מפורש בשולחן ערוך להדיא.

בדידי הוה עובדא אצל הדיין רב משה שטרנבוך שליט"א שפלט בטעות טענה עבור צד אחד מבלי משים, ועמדתי על כך בתוקף שהוא חייב לצאת מן ההרכב וגם להתחשב בזה בבואם לפסוק את הדין והסכים עמדי. (זה אמנם היה קצת חוצפה מצידי כאשר צעקתי לו, שאם הרב מבקש להיות טוען רבני, הרי עליו לעבור אל צידו השני של השולחן, אך לאחר שהסברתי את עצמי סבר וקיבל).
---
ובעניין מה שדנו לעיל מזה, האם יש לנו לחשוש לאיסור גזל ועל חוק הבוררות וכו' אבקש להוסיף בזה כך.

הרבה חשבתי ועיינתי שוב בשערי ישר מה הפשט בזה, ומדוע אין לחשוש על איסור גזל בדיני תורה, ולדעתי, ובכל אופן כך יצא לי לאחר שעיינתי שוב ושוב בדברי השערי ישר, שמערכת החושן משפט בנויה על תורת המשפטים, כלומר, על הסברא ותיקון העולם, ואם קבעו ופסקו שמותר להם לדיינים לנהל דיני תורה לאחר שכל הצדדים מקבלים עליהם את חוק הבוררות, הרי זהו תיקון העולם ועל פיו אנו קובעים את תורת המשפטים, ולכן אין כאן חשש גזל, היות ואיסור גזל בא לאחר קביעת תורת המשפט וכדברי השערי ישר שם.
והטעם שקבעו הפוסקים לנהל דין תורה לאחר שהצדדים מקבלים עליהם את חוק הבוררות, מלבד שיש בחוק הבוררות הרבה הגיון שלא יוכלו הבעלי דינים לסחוב דיונים עד אין קץ, ועוד הרבה פרצות שחוק הבוררות נותן לכך מענה. הרי בעצם אין להם לדיינים ברירה אחרת, שהרי ללא חוק הבוררות אין כל תוקף לפסק דינם. וחזקה על אלו שהחליטו שעל הבי"ד והבעלי דינים לאמץ את חוק הבוררות שחשבו על הבעיות שעלול להיווצר בעקבות כך, כמו הנידון שלנו, במידה ושגגה יצאה מת"י וטעו בשיקול הדעת הרי הזוכה יכול לעשות בזה שימוש בבית המשפט ואין לאל ידם להושיע, מאידך, אם לא יתנהל הדין תורה תחת חוק הבררות אין לפסק דינם כל תוקף. והיוצא חייב בדין בסופו של דבר עלול לא לשמוע בקול הפסק דין.
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... 18&hilite=
כאן בספר משפטי התורה הוא מאריך לבאר את ההבדל בין או"ח ויו"ד לחושן משפט ומדוע בחושן משפט אין עליו חיוב לצאת ידי שמים וגם הוא עושה שימוש עם חידושו של השערי ישר שכותב שם בזה"ל.
אמנם ביחס לבעל דין שמוחזק בממון, הוא הרי לא דיין ולא נצטווה לפסוק כמו מי מהפוסקים הוא האמת, רק שלגביו ישנה טענה אחרת, שאסור לאדם להחזיק ברשותו ממון שלא שייך לו בגלל איסור גזל, וביאר הגר"ש שקופ זצ"ל (בשערי יושר שער ה) שאיסור גזל הנאמר בתורה שייך רק לאחר שנפסק בדיני חושן משפט למי הממון שייך, ואחרי פסק זה מי שמחזיק כעת בממון שנפסק לגביו שודאי אינו שייך לו עובר על איסור גזל.

--
יש הרבה מה להעיר על מה שהוא כותב שם, אך ביקשתי להראות שגם הוא נצרך לחידושו של השערי ישר בבואו להסביר את ההבדל בין יו"ד לחו"מ ומדוע אין לנו לחשוש לאיסור גזל.
קבצים מצורפים
מתוך הספר משפטי התורה.pdf
(86.99 KiB) הורד 801 פעמים

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: כח ב"ד שבזמנינו לחייב בדבר שהתובע עצמו אינו טוען

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' ינואר 14, 2015 12:21 pm

אני לא מבין מה עניין חוק הבוררות לדברי ר' שמעון.
ר' שמעון שואל קושיה איך אפשר לומר המוציא מחבירו וכדומה הרי אם יש ספק גזל הזוכה צריך להחמיר? ועל זה תירץ תירוץ פשוט ומסתבר שגזל פירושו שאני לוקח ממון שע"פ משפטי הממון של התורה אינו שלי, אם לפי משפטי הממון של התורה הכסף צריך להיות אצלי אין בזה איסור גזל כלל וממילא אין מה לדון על ספק דאורייתא לחומרא.
השאלה האם ראוי שמלבד קבלת בעלי הדינים את הדיינים לדונם עליהם מדין תורה"ק יעשו עוד כל מיני עצות לקיים את הדין שיפסקו זה דיון אחר ויש הרבה מה לדון בו אם ראוי לעשות כן אבל אין לזה קשר לענ"ד לדברי ר' שמעון.

בד_קודש
הודעות: 166
הצטרף: ה' יולי 05, 2012 11:34 am
מיקום: ג'בל מוכבר

Re: כח ב"ד שבזמנינו לחייב בדבר שהתובע עצמו אינו טוען

הודעהעל ידי בד_קודש » ד' ינואר 14, 2015 12:52 pm

מה דאמרו חז"ל כללי ההלכות בספיקו של ממון, ודאי שמצאו כן על פי הכרעת השכל שעל פי תורת המשפטים הדין נותן כן שבמחליף פרה בחמור וילדה וספק מתי נולד דאם נמצא הולד בשעת לידת הספק ברשות של אחד מהם יהיה כן שיהיה ברשותו, ואם קיימא באגם אזלינן בתר מרא קמא, והנה הלאו של איסור גזל הוא שלא יגזול איש מחבירו דבר שעפ"י תורת המשפטים הוא של חבירו.

שער חמישי פרק א' אמצע הטור השני.
וראה למשל בשער ה' תחילת פרק ו' שכותב בזה הלשון.
והנה על פי מה שנתבאר בפרקים הקודמים דבכל ספק ממון אין לדון משום ספק גזל דכיון דאיסור גזל מיתלי תלי בדין ממון, ולפי המשפט שהוחלט לדיני ממונות כן הוא הדין לעיל איסור גדול. יעו"ש.


ובהמשך שם כותב להקשות מה הפשט בזה שקניין דרבנן לא מועיל לדברים דאורייתא ועוד כהנה לכל אורך שער ה.

המבואר בדבריו, שיש משפט שהוחלט לדיני ממונות, והמשפט הזה נקבע על פי השכל הישר ולפי תיקון העולם והתורה שאומרת לא תגזול, כוונתה, אל תחריב את העולם.

ויש לי עוד המון ציטטות מתוך מה שכותב בשער ה' ובעז"ה אעלהו לכאן בל"נ.

בכל אופן, במידה ותיקון העולם והשכל הישר קובע שיש לנהל דין תורה תחת חוק הבוררות הרי דיני גזל נגזר מזה. וכמו שכתבתי, אין להם מנוס לבתי דינים, שהרי ללא חוק הבוררות פסק דינם הנו לצור ע"פ צליחותו, וברור שאילו היינו יכולים לשנות בחוק הבוררות היינו עושים כן, אך כל עוד אין בכוחינו לשנותו, אנו מקבלים את חוק הבוררות לתיקון העולם והשכל הישר, והוא בעצם המשפט שעליה מדבר שם השערי ישר. ומתוך כך נגזר דיני לא תגזול. וכל מי שאינו מציית לחוק הבוררות הוא בעצם עובר על לא תגזול, שהרי התורה רוצה שגם הדיינים וגם הבעלי דינים יקבלו עליהם נכון להיום את חוק הבוררות כמות שהוא.

הוה אמינא
הודעות: 1456
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: כח ב"ד שבזמנינו לחייב בדבר שהתובע עצמו אינו טוען

הודעהעל ידי הוה אמינא » ד' ינואר 14, 2015 1:02 pm

חוק הבוררות לא קובע מה יכול הבורר / דיין לחייב או לפטור.
חוק הבוררות קובע רק שלבורר יש סמכות חוקית שמה שהוא קובע, אם עמד בדרישות החוק (ניהול פרוטוקול, בלי משוא פנים, ועוד כמה פרטים, צדק טבעי וטובת הציבור וכדומה,) אזי הוא מוסמך לפסוק ופסקו מחייב את הצדדים.

מכאן ועד לומר שמה שהבורר / דיין יפסוק לא יהיה גזל אם זה שלא כדין תורה, שהרי החוק מסמיך אותו, ולפי רבי שמעון הסכמה של העולם קובעת מהו גזל... הדרך רחוקה כממזרח למערב.

בד_קודש
הודעות: 166
הצטרף: ה' יולי 05, 2012 11:34 am
מיקום: ג'בל מוכבר

Re: כח ב"ד שבזמנינו לחייב בדבר שהתובע עצמו אינו טוען

הודעהעל ידי בד_קודש » ד' ינואר 14, 2015 1:08 pm

ראה כאן חוק הבוררות והדיינים נוהגים על פיה.
בזמנינו, באין ברירה, עליהם לאמץ אותו, שאם לא כן ניתן לסגור את כל הבתי דינים - אדרבא, אולי יתעורר מישהו ויתקן את חוק הבוררות, שמותר להם לדיינים לחזור בהם לאחר כתיבת הפסק דין ועוד כהנה. - כרגע זה המצב וככל התקנות שעשו הפוסקים במשך השנים עבור הדיינים, המיפר אותם עובר על לא תגזול ה"ה "חוק הבוררות" - וכי יש למישהו פתרון אחר.
קבצים מצורפים
חוק הבוררות מאתר נבו.pdf
(200.02 KiB) הורד 276 פעמים

הוה אמינא
הודעות: 1456
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: כח ב"ד שבזמנינו לחייב בדבר שהתובע עצמו אינו טוען

הודעהעל ידי הוה אמינא » ד' ינואר 14, 2015 1:14 pm

איפה מצאת בחוק הבוררות התייחסות ליכולת לטעון במקום צד מהנידונים, או ליכולת להתערב בנידוני עובד-מעביד אם ההלכה לא תואמת את החוק החילוני?

אני לא מצאתי.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: כח ב"ד שבזמנינו לחייב בדבר שהתובע עצמו אינו טוען

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' ינואר 14, 2015 1:32 pm

לא הבנתי מה לנו לדרך מצרים לשתות מי נהר, ולא עדיף לדעת מה דין התורה אומר בכל עניין?

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: כח ב"ד שבזמנינו לחייב בדבר שהתובע עצמו אינו טוען

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' ינואר 14, 2015 6:21 pm

השאלה היא אם על-פי דין תורה עצמו יש תוקף למנהג המדינה בזה שהוא עקבות החוק (לפני חודש היה כנס דיינים בדיוק על הנושא הזה)

זיסע יונגאלע
הודעות: 301
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2011 2:02 pm

Re: כח ב"ד שבזמנינו לחייב בדבר שהתובע עצמו אינו טוען

הודעהעל ידי זיסע יונגאלע » ד' ינואר 14, 2015 6:32 pm

בד_קודש כתב:ראה כאן חוק הבוררות והדיינים נוהגים על פיה.
בזמנינו, באין ברירה, עליהם לאמץ אותו, שאם לא כן ניתן לסגור את כל הבתי דינים - אדרבא, אולי יתעורר מישהו ויתקן את חוק הבוררות, שמותר להם לדיינים לחזור בהם לאחר כתיבת הפסק דין ועוד כהנה. - כרגע זה המצב וככל התקנות שעשו הפוסקים במשך השנים עבור הדיינים, המיפר אותם עובר על לא תגזול ה"ה "חוק הבוררות" - וכי יש למישהו פתרון אחר.

שאלה סבוכה ביותר.
יעוין בכתבה שהבאתי מהדיין הרב ברגר שליט"א מבד"צ הגר"נ קרליץ ולשעבר הגר"ש וואזנר שליט"א על הגדרתו את החילוק/השוואה שבין בי"ד חרדי לבי"ד של הרבנות.
ראיון עם הרב ברגר.rar
(1.21 MiB) הורד 239 פעמים

בד_קודש
הודעות: 166
הצטרף: ה' יולי 05, 2012 11:34 am
מיקום: ג'בל מוכבר

Re: כח ב"ד שבזמנינו לחייב בדבר שהתובע עצמו אינו טוען

הודעהעל ידי בד_קודש » ד' ינואר 14, 2015 6:46 pm

הוה אמינא כתב:איפה מצאת בחוק הבוררות התייחסות ליכולת לטעון במקום צד מהנידונים, או ליכולת להתערב בנידוני עובד-מעביד אם ההלכה לא תואמת את החוק החילוני?

אני לא מצאתי.

אבקש להבהיר:
א. חוק הבוררות אינו מערכת חוקים בניגוד לשו"ע החוק נועד לתת תוקף לדיינים.
ב. בעבר הוקשה לי מדוע אין הדיינים חוששים לספק דאורייתא לחומרא אם זה ספק בחוקי התורה אם זה ספק באיסורי גזל ולפחות כלפי שמיא, ואמרתי ליישב עם חידושו של השערי ישר, שאין בממונות ספק מן התורה ואילו היה בממונות ספק איסור תורה היינו הולכים לחומרא. – ואין טעם להרחיב בזה יותר כאן בפורום מסיבות מובנות.

בד_קודש
הודעות: 166
הצטרף: ה' יולי 05, 2012 11:34 am
מיקום: ג'בל מוכבר

Re: כח ב"ד שבזמנינו לחייב בדבר שהתובע עצמו אינו טוען

הודעהעל ידי בד_קודש » ד' ינואר 14, 2015 7:03 pm

זיסע יונגאלע כתב:
בד_קודש כתב:ראה כאן חוק הבוררות והדיינים נוהגים על פיה.
בזמנינו, באין ברירה, עליהם לאמץ אותו, שאם לא כן ניתן לסגור את כל הבתי דינים - אדרבא, אולי יתעורר מישהו ויתקן את חוק הבוררות, שמותר להם לדיינים לחזור בהם לאחר כתיבת הפסק דין ועוד כהנה. - כרגע זה המצב וככל התקנות שעשו הפוסקים במשך השנים עבור הדיינים, המיפר אותם עובר על לא תגזול ה"ה "חוק הבוררות" - וכי יש למישהו פתרון אחר.

שאלה סבוכה ביותר.
יעוין בכתבה שהבאתי מהדיין הרב ברגר שליט"א מבד"צ הגר"נ קרליץ ולשעבר הגר"ש וואזנר שליט"א על הגדרתו את החילוק/השוואה שבין בי"ד חרדי לבי"ד של הרבנות.
ראיון עם הרב ברגר.rar

ראה שם עמוד 10 "...החוק מקשה מאוד על ביטול הליך בוררות וכו'.." הוא אשר כתבתי, אכן מאוד קשה לבטל הליך של בוררות ואפילו טעה בדבר משנה גם אז לא ניתן לבטלו. הייתי מאוד שמח אילו מישהו היה מתקן את חוק הבוררות למרות הפרדוקס שבדבר, מצד אחד מבקשים חוק עם שיניים שלא יוכלו לבטלו, מאידך, הרי פעמים שהדיינים מבקשים לחזור בהם, וגם מותר להם לחזור כל עוד הזוכה לא קיבל לידיו את כספו. והוא נידון ארוך בראשונים ובפוסקים. ואפשר שדי בזה.

אישי
הודעות: 189
הצטרף: ב' ינואר 12, 2015 10:38 am

Re: כח ב"ד שבזמנינו לחייב בדבר שהתובע עצמו אינו טוען

הודעהעל ידי אישי » ד' ינואר 14, 2015 9:37 pm

(זה אמנם היה קצת חוצפה מצידי כאשר צעקתי לו, שאם הרב מבקש להיות טוען רבני, הרי עליו לעבור אל צידו השני של השולחן

קצת הרבה...!!
ואמנם אין דנים את האדם בשעת כעסו, אבל כבוד התורה שאני. וק"ו לספר זאת בשער בת רבים.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 190 אורחים