אפרו צבור או כאילו אפרו צבור

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

אפרו צבור או כאילו אפרו צבור

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ו' אפריל 17, 2015 12:06 pm

בזבחים סב,א אמרו. ור' יצחק נפחא אמר: אפרו של יצחק ראו שמונח באותו מקום. הרי שאפרו צבור ממש, ומדוע א"כ בהרבה מדרשים כתוב - ותחשב לפניך כאלו אפרו צבור על גבי המזבח. והרי אפרו צבור ממש ומזה ידעו מקום המזבח.

מה שנכון נכון
הודעות: 8117
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אפרו צבור או כאילו אפרו צבור

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' אפריל 17, 2015 12:16 pm

ראוהו כשם שראו את מיכאל מקריב, והיינו לא בעיני בשר, וזה נקרא "כאילו" כלפי המציאות הפשוטה. [והרי סוכ"ס לא נשרף].
[וע"ע רש"י ויקרא כו,מב].

וראה עוד בהגהות היעב"ץ שם.

בריסק
הודעות: 182
הצטרף: ו' נובמבר 01, 2013 11:05 am

Re: אפרו צבור או כאילו אפרו צבור

הודעהעל ידי בריסק » ב' ספטמבר 07, 2015 6:10 pm

מה שכתב כבודו והרי סוף סוף וכו' ראה מה שכתב בזה הגרי"ז בזבחים.
ור"י נפחא אמר אפרו של יצחק ראו שמונח באותו מקום, וצ"ע מהיכן היה שם אפרו של יצחק הרי לא הוקרב כלל, ונראה מוכרח מכאן דהקרבת האיל נחשבה כהקרבת יצחק עצמו ודיני ההקרבה של יצחק עברו אל האיל, וזהו הביאור תחת בנו והיינו ממש כאילו הקריב את יצחק דעל האיל, וזהו ביאור התפילה יהי רצון כאילו היא עשויה בבני דהקרבת האיל נחשבה כהקרבת יצחק עצמו

--
ומדברי הגרי"ז הבנתי שהכוונה כאילו הקריב, כלומר, שהקרבת האיל נחשב כאילו הקריב את יצחק, ולפי"ז לא קשיא על הנוסח 'כאילו' ואין מזה כל סתירה לדברי הגמ' שראו את אפרו - שהכוונה בזה ראו את אפרו של האיל.

צדקת הצדיק
הודעות: 1
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 1:12 am

Re: אפרו צבור או כאילו אפרו צבור

הודעהעל ידי צדקת הצדיק » ה' דצמבר 03, 2015 9:59 pm

תעיינו ברד''ל על "פרקי דרבי אליעזר" בעניין עקידת יצחק שם תמצאו שמביא שיש בידו מדרש אגדה שיצחק נשרף ממש על גבי המזבח ואף על פי שנאמר לאברהם "אל תשלח ידך אל הנער" אף אל פי שלא שלח כבר משלה האש ביצחק ונשרף ממש ולאחר מכן הקב''ה החיה את יצחק עם טל תחיה ועל זה נאמר "כטל חרמון שיורד על הררי ציון" ועל פי זה אומר הרד''ל שמעתה אין לדחוק בכל המקומות שאמרו חז''ל: שהקב''ה רואה את אפרו של יצחק צבור על גבי המזבח הרי לא נשרף כלל?? ואולי הכוונה על אפר האיל שנשחט במקומו? אלא אומר הרד''ל שאין לדחוק כדברים האלו ומהמדרש ראיה שנשרף והקב''ה רואה את אפרו "ממש" צבור על גבי המזבח.
ומכאן תשובה לדברכם..


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 31 אורחים