ירח מלא כתב:האם משהו יודע על מי מגדולי ישראל זצ"ל שהיה נוהג לשנות שמות לאנשים? (דגש מיוחד על דעת החזו"א).
כן אשמח לקבל פרטים על טעם הנהגת מרן שר התורה הגר"ח שליט"א בזה.
מקובץ מרי"ח ניחוח (גליון רכח דף כ ע"א. ע"ש):
ראש השנה טז ע"ב, וא"ר יצחק, ד' דברים מקרעין גזר דינו של אדם, אלו הן: צדקה, צעקה, שינוי השם ושינוי מעשה וכו'. שינוי השם, דכתיב (בראשית יז) שרי אשתך לא תקרא את מה שרי כי שרה שמה, וכתיב וברכתי אותה וגם נתתי ממנה לך בן.
והנה בס' מרא דארעא ישראל (ח"א עמ' צד) כתב, שמהרי"ח זוננפלד ז"ל (מח"ס שלמת חיים ועוד) היה מחמיר נמרץ בשינוי השם לחולה, שהרי ענין שינוי השם הוא שנעשה לאיש אחר ומתפטר מכל עוונותיו, שכן אין הוא אותו האיש שחטא, אולם גם משולל הוא מכל זכות שעשה, ואין לו זכויות שיגנו עליו. ולכן רק התיר שינוי השם בעתים נדירות בלבד. ובהערה שם הביאו מס' דרכי חיים ושלום שגם מהרח"א שפירא ז"ל (מח"ס שו"ת מנחת אלעזר ועוד) החמיר בזה. וכ"כ ביומני טאלנא (סימן מג וסימן צא) בשם הרב אמרי אמת ז"ל ובנו הרב בית ישראל ז"ל. ע"ש. וע"ע שם (עמ' קצט) ובס' מראית העין להרב חיד"א ז"ל (ברכות לד) ובס' 'המהרש"ם – הפוסק האחרון' (עמ' ח סד"ה כשעזב) ובקובץ בית הלל (עמ' מח והלאה).
והדברים צ"ע, שהרי בש"ס איתא להדיא דשינוי השם מקרע גזר דינו של אדם, ובבראשית רבה (פמ"ד סימן יב) יליף לה נמי מאברהם שהקב"ה שינה שמו, וכן איתא גם בקהלת רבה (פ"ה עה"פ כי ברב חלמות, פסוק ו סימן ד). וע"ע ביפה עינים כאן. וכבר כתב כן מור"ם בהגה (יו"ד סו"ס שלה) לגבי חולה. וראיתי בס' 'השקדן' (ח"ב עמ' קט) שכ' בשם מהרי"ש אלישיב ז"ל, שהיום איננו בקיאים במהותן והוראתן של השמות, וממילא אין ענין לשנות שם. והחיד"א היה בקי בזה, ולכן תיקן את התפילה של שינוי השם [ועי' בס' אהלי שם על אבילות (הנד' בסו"ס הזכרון אעלה בתמר עמ' א) שהביא נוסח התפילה בשם הגאונים. גם עי' בס' ויקרא שמו בישראל למהר"א לוי נר"ו (עמ' תרכז והלאה) שהביא כמה נוסחאות בזה], אבל אנו לא. עכ"ל. ולדבריו ניחא. ועי' בס' עלינו לשבח (בראשית עמ' פז ועמ' תריא ועמ' תריב) ובקו' מרי"ח ניחוח (גליון רכז דף י ע"א) לענין שינוי השם לצורך דברים אחרים.
ושו"ר בס' 'הליכות והנהגות מבעל הקהילות יעקב' (ריש עמ' מג) שכ' בשמו ז"ל שהגמ' לא מבטיחה ששינוי השם עוזר, ורק לפעמים זה עוזר. עכ"ל. ובדברי הש"ס מוכח שהוא ודאי. וצ"ע. ועי' למהר"ש בן הרוש ז"ל בתשובתו שנדפסה בקו' מרי"ח ניחוח (שם) שכתב ששינוי השם עיקרו כדי לעודדו לשנות מעשיו. ע"ש. ואולי בהא תליא מילתא.
ולדברי מהרי"ח זוננפלד יבואר מנהג מערב הפנימי שהביא בס' מגן אבות למהרמע"א לבהר נר"ו (י"ד עמ' תמג אות ה) שרק לאדם צעיר משנים את שמו, שכן כדאי לו להפסיד את הזכויות שיש לו עד עתה כדי שיחיה ויוכל לשמור מצוות הרבה לאחר מכן, וסוף דבר יהיו לו יותר זכויות מעכשיו. ובזה יובן גם מש"כ לאחר מכן שם שכמדומה לו שעד גיל ששים מחליפים ותו לא, שכן אמר קרא (בראשית ו ג) והיו ימיו מאה ועשרים שנה. ועי' במש"כ בס"ד בחי' עה"ת (שם). וא"כ עד חצי ימיו כדאי לו לאבד זכויותיו על מנת שירויחם שוב בששים שנים הבאות.