מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

האם ראיית עבריין בעונשו מרחיקה מן החטא או להיפך?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אריך
הודעות: 970
הצטרף: ה' מאי 28, 2015 9:49 pm

האם ראיית עבריין בעונשו מרחיקה מן החטא או להיפך?

הודעהעל ידי אריך » ג' יוני 02, 2015 9:26 am

בהא דסוטה ב,א - הרואה סוטה בקלקולה (פרש"י בניוולה) יזיר עצמו מן היין, ובפשטות נראה שדוקא מפני שראה אותה בקלקולה הוא בסכנה לחטוא. וראה מכתב מאליהו (ח"ג עמ' 128 וח"ד עמ' 11) מה שביאר בזה בשם ספר פרי הארץ. וצע"ג דבסוטה ח, ב אמרינן דכל הנשים חייבות לראות שנאמר "ונוסרו כל הנשים ולא תעשינה כזמתכנה", הרי דהראייה של הסוטה בניוולה מרחיקה את הנשים מן העבירה. ויש לחלק.

סמל אישי של המשתמש
שטייגעניסט
הודעות: 792
הצטרף: ד' אפריל 02, 2014 8:41 pm

Re: האם ראיית עבריין בעונשו מרחיקה מן החטא או להיפך?

הודעהעל ידי שטייגעניסט » ג' יוני 02, 2015 9:48 am

למה לא לזכות את הציבור בדבריו הנפלאים של הפרי הארץ
לכידה.PNG
לכידה.PNG (165.49 KiB) נצפה 1626 פעמים

אריך
הודעות: 970
הצטרף: ה' מאי 28, 2015 9:49 pm

Re: האם ראיית עבריין בעונשו מרחיקה מן החטא או להיפך?

הודעהעל ידי אריך » ג' יוני 02, 2015 1:12 pm

לכאורה לא תירץ הפרי הארץ הקושיא מונוסרו כל הנשים, אא"כ נאמר שהמטרה היא שתראינה הנשים את הסוטה בקלקולה ומיד תזרנה עצמן מן היין.

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: האם ראיית עבריין בעונשו מרחיקה מן החטא או להיפך?

הודעהעל ידי רחמים » ג' יוני 02, 2015 6:17 pm

נשים מתחזקות ממחזה הסוטה, כי רואות מה יקרה להן כשיחטאו
אבל גברים כנראה שנחלשים בראיה זו, כיון שהגבר רואה שהנה קל לפתות אישה אפילו נשואה
אם הוא היה רואה שהבועל מת היה מתחזק בוודאי, ולא היה צריך להזיר עצמו מהיין.

סמל אישי של המשתמש
שטייגעניסט
הודעות: 792
הצטרף: ד' אפריל 02, 2014 8:41 pm

Re: האם ראיית עבריין בעונשו מרחיקה מן החטא או להיפך?

הודעהעל ידי שטייגעניסט » ג' יוני 02, 2015 6:24 pm

רחמים כתב:נשים מתחזקות ממחזה הסוטה, כי רואות מה יקרה להן כשיחטאו
אבל גברים כנראה שנחלשים בראיה זו, כיון שהגבר רואה שהנה קל לפתות אישה אפילו נשואה
אם הוא היה רואה שהבועל מת היה מתחזק בוודאי, ולא היה צריך להזיר עצמו מהיין.

הסבר יפה מאוד!

אלכסנדר וימפן
הודעות: 169
הצטרף: ה' מרץ 06, 2014 12:01 am

Re: האם ראיית עבריין בעונשו מרחיקה מן החטא או להיפך?

הודעהעל ידי אלכסנדר וימפן » ג' יוני 02, 2015 8:28 pm

אני לא הבנתי איפה זה כתוב שהאשה שרואה לא תהיה נזירה

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: האם ראיית עבריין בעונשו מרחיקה מן החטא או להיפך?

הודעהעל ידי רחמים » ג' יוני 02, 2015 9:15 pm

האם חייבים להסביר שהרואה סוטה בקילקולה הכוונה שרואה איך שמנבלים אותה בבית המקדש, אולי אפשר להסביר שרואה איך שהיא מתייחדת עם הבועל וזה 'קילקולה' והרואה דבר כזה בוודאי ראוי שיזיר עצמו מהיין.

טריד בגירסיה
הודעות: 198
הצטרף: ג' מרץ 10, 2015 6:57 pm

Re: האם ראיית עבריין בעונשו מרחיקה מן החטא או להיפך?

הודעהעל ידי טריד בגירסיה » ג' יוני 02, 2015 9:23 pm

רחמים כתב:האם חייבים להסביר שהרואה סוטה בקילקולה הכוונה שרואה איך שמנבלים אותה בבית המקדש, אולי אפשר להסביר שרואה איך שהיא מתייחדת עם הבועל וזה 'קילקולה' והרואה דבר כזה בוודאי ראוי שיזיר עצמו מהיין.


בקלקולה - בניוולה ובבשתה שמנוולין אותה כדקתני מתני' (לקמן דף ז:) קושר חבל למעלה מדדיה. (רש"י)

רבי יעקב
הודעות: 34
הצטרף: א' מאי 03, 2015 10:03 pm

Re: האם ראיית עבריין בעונשו מרחיקה מן החטא או להיפך?

הודעהעל ידי רבי יעקב » ג' יוני 02, 2015 10:13 pm

אולי בדרך אפשר, שייך לתרץ ע"פ מה שמעתי פעם רעיון על סיפור ברוריה, דביאר ת"ח אחד שהטעם שנטלה את נשמתה, הוא שבניגוד לאנשים הנשים אינם יכולים לחיות בשקר, וכשהיא ראתה שצדק רבי יוחנן שנשים דעתן קלות, לא היית יכולה לעמוד בזה שנכשלה, והוא ביאר את הדבר ארוכות בהביאו הסמכתות דהאשה היא עומדת על האמת, ואינה נוטה למצוא ולקבל תירוצים, ולדחוק את הרגש האשמה שבה, על פי זה צריך לומר דאצל האשה אכן מראה זה פועל אצלה רתיעה, משא"כ על איש שאינו לוקח את הדברים ללב ונוטה לתרץ את שראה, ולמצוא לו תירוצים וכיוצ"ב.

אריך
הודעות: 970
הצטרף: ה' מאי 28, 2015 9:49 pm

Re: האם ראיית עבריין בעונשו מרחיקה מן החטא או להיפך?

הודעהעל ידי אריך » ג' יוני 02, 2015 10:21 pm

כיון שקלקולה היינו ניוולה אם כן תירוץ רחמים דלעיל אינו עולה יפה, דא"כ למה דיברו על ראייתה בקלקולה, ושוב הדרא הקושיא על הפרי הארץ לדוכתה.

ונראה דלא יועיל לתרץ דהנשים שבאות לראות אותה מגיעות על דעת לנזור עצמן מן היין, דהרי מהסבר הפרי הארץ ודעימיה יוצא שאילו לא היה רואה אותה בקלקולה היה עדיף טפי, דרק מפני שראה אותה הוצרך לשמירה יתירה ע"י הנזירות. א"כ אותן נשים, עדיף שלא יראו אותה מאשר שיראו וינזרו.

ואפשר ליישב דמה שהנשים באות אכן אינו בשביל שמירת אותן נשים בדוקא, אלא המטרה לפרסם בתוך ציבור הנשים את גורלה המר של אשה סוטה, וזה ע"י שהרבה נשים יהיו עדות למחזה כזה וכך יתפרסם הענין בין הנשים, ואה"נ אותן שראו עלולות להתקרב לעבירה עי"ז, אבל חייבו הנשים לבא לראות כדי לדאוג לכלל ציבור הנשים שעי"ז יתפרסם אצלם מהו עונש הסוטה. וכך דייקא קצת קרא: "והשבתי זמה מן הארץ, ונוסרו כל הנשים ולא תעשינה כזמתכנה"

עושה חדשות
הודעות: 7878
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: האם ראיית עבריין בעונשו מרחיקה מן החטא או להיפך?

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' ינואר 03, 2016 1:01 am

אפשר להציע כך:
אכן ראיית העונש מרחיקה מן החטא, ומכיון שכך, כעת נתבע מהרואה להזיר עצמו מהיין, ולהרחיק מעצמו כל אפשרות של חטא, כי אמנם לא נאסר על כל אדם עד כדי כך שלא לשתות יין כלל, אבל מי שנכח לראות את חומר החטא ועונשו, כבר ראוי לו להפריש עצמו לגמרי, ולא תהיה חכמתו מרובה ממעשיו.

עושה חדשות
הודעות: 7878
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: האם ראיית עבריין בעונשו מרחיקה מן החטא או להיפך?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' מאי 18, 2016 8:52 pm

עושה חדשות כתב:אפשר להציע כך:
אכן ראיית העונש מרחיקה מן החטא, ומכיון שכך, כעת נתבע מהרואה להזיר עצמו מהיין, ולהרחיק מעצמו כל אפשרות של חטא, כי אמנם לא נאסר על כל אדם עד כדי כך שלא לשתות יין כלל, אבל מי שנכח לראות את חומר החטא ועונשו, כבר ראוי לו להפריש עצמו לגמרי, ולא תהיה חכמתו מרובה ממעשיו.

קצת ראיה להסבר הנ"ל, הרי לגבי המרגלים אי' שהוחמר בעונשם כי היה להם ללמוד ממעשה מרים. הרי שראיית החטא ועונשו לא "מקררת" אלא "מחזקת" ותובעת זהירות וסייגים נוספים. אבל להמורגל לפרש שאף הרואה את העונש סו"ס הוא מתקרר שיש אפשרות לחטוא, הרי אדרבה היתה זו סיבה להקל עם המרגלים.

והרי כך היא המציאות, אם אדם ראה תאונת דרכים קשה וטראגית, מיד הוא מקבל ע"ע שלא יעבור יותר את המהירות של 90 קמ"ש, ולכאו' הרי אדרבה כעת משראה את התוצאה הקשה של נהיגה בחוסר זהירות, מעתה כבר ינהג כראוי, ולמה הוא קובע לעצמו סייגים נוספים? וע"כ שהכרה בתוצאה ובעונש מהווה סיבה להתרחקות יתר.


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 25 אורחים