איתא בברכות לא, ב כל היושב בתענית בשבת קורעין לו גז"ד של שבעים שנה, ואעפ"כ חוזרין ונפרעין ממנו דין עונג שבת. מאי תקנתיה, ליתיב תענית לתעניתו.
והתוס' ועוד ראשונים מפרשים דקאי על תענית חלום, וכן נפסק בסי' רפח.
ויש לתמוה טובא על מה צריך כפרה, הרי מותר להתענות תענית חלום בשבת, וכמ"ש הטור דתענית חלום "מותר בשבת לפי שנפשו עגומה על חלומו שראה וחושב שיתבטל בשכר התענית, א"כ התענית הוא עונג לו", א"כ מה הסבר המשך דברי הטור: "ומ"מ צריך להתענות יום אחר שיתכפר לו על שביטל עיקר עונג שבת", וכי מאי הוה ליה למעבד, ואדרבה אילו לא היה מתענה אזי היה עובר על ביטול עונג שבת. ונמשיך לשאול, אדם חולה שמזיק לו אכילתו דאיתא בב"י רפח, ב דעונג הוא לו שלא יאכל, אטו גם הוא צריך להתענות אח"כ תענית לתעניתו על שביטל עיקר עונג שבת. אתמהה.
ועוד עיקר הדבר שקבעו שיש להתענות לכפרה על דבר זה הוא תמוה, דהיכן מצינו שיש חיוב להתענות לכפרה [ועוד על עבירה כ"כ קלה ודקה כהנ"ל], ולא נזכר בש"ס על עבירות אחרות שצריך להתענות (ורק סיפרו על חסידים שהתענו על עבירות שונות, אפי' קלות), אלא ד' חילוקי כפרה יש ואין שם דין תענית. והאריך בזה הנובי"ק או"ח לה דאין יסוד בש"ס לחיוב סיגופים לתשובה.