קדושת הלויים וקדושת הבכורים
פורסם: ה' יוני 04, 2015 6:15 am
בפרשת השבוע פר' בהעלותך מצאנו ראינו שנצטוו הלויים בהזאה ותגלחת
מתי הי' זה ? ומתי נתקדשו הלויים לעבודה ? ומתי הועברה העבודה מבכורות? ולמה הוצרכו הלויים לפדיון במדבר?
כותב רש"י נשא דהזאה ותגלחת הי' בניסן וביום השמיני למלואים כבר הוצרכו לעבודה לשיר
אבל כשאנו מעיינים בפר' במדבר במנין בני ישראל שהי' בחדש לאחרי זה באייר רואים שנצטווה משה במנין הלויים והבכורות
והבכורות נפדו ע"י הלויים ואלו שלא, בה' שקלים
משמע דעי"ז שנתחלפו עם הבכורות ירדה הקדושה מהבכורות ועברה ללויים ועי"ז נכנסו הלויים תחת כל בכור בבני ישראל לעבוד עבודה,
כמו בפדיון מעשר שני והקדש שהקדושה עובר מהמעשר ועולה על הדמים
ולפי"ז נמצא דרק באייר נתקדשו וא"כ היאך עבדו עבודתם כבר מניסן ?
אבל כשנעיין יותר בטיב פדיון הבכורים במדבר נמצא את דברי הרמב"ן וז"ל
תחת כל בכור בבני ישראל. הנה הבכורים נתקדשו להיות לשם מעת שצוה (שמות יג ב) קדש לי כל בכור בבני ישראל באדם וגו' והיו בכורים רבים בישראל ולא נפדו עד הנה שעדין לא נאמר למי יהיה הפדיון כי עתה הוא שנתקדשו הכהנים ועדין לא נצטוו במתנות הכהונה והנה הם עומדים בקדושתן סתם ויתכן שהיתה בהן עבודת הקרבנות כדברי רבותינו (זבחים קיב) והנראה אלי כי הבכורים האלה כלם לא נולדו במדבר בשנה אחת כי לא נתרבו העם שם כל כך רק כל הבכורים אשר היו בישראל נמנו כי כלם נתקדשו כאשר פרשתי שם (שמות יג יא) ועתה החליפם בלוים והם פדיונם וצוה שיפדו הנותרים ונתן הפדיון לאהרן ולבניו כאשר היא מצוה לדורות
נמצינו למידין מדברי רמב"ן אלו דהפדיון הי' מכח מצוות קדש אלא שכאן תחת נתינת הה' שקלים לכהן נתנו הלויים לכהנים כמש"כ נתונים נתונים המה לי גו' וכן גם משמע בגמ' בכורות ד ע"ב בסוף העמוד בקי' הגמ' עי"ש
וקדושת הבכורה שע"ז היו צריכים פדיון לא ירדה מהם ע"י חטא העגל שהרי גם לדורות הוצרכו לפדיון,
העולה ליניננו מה שקשה לי בענין זה הוא
א' האם היו הלויים צריכים לקדושה בכדי לעבוד עבודה והפדיון היה כדי להכשירן לעבודה? א"כ היאך היאך הי' העבודה בלויים כבר מניסן?
ב' האם ע"י חטא העגל או ע"י פדיון הלויים הועברה הקדושה מהבכורות וניתנה ללויים א"כ למה כבר בפ' קדש היו צריכים לפדיון ?
אשמח מאד לשמוע מחברים החשובים ביאורים להעמיד הענין על בריו
ישר כוחכם
מתי הי' זה ? ומתי נתקדשו הלויים לעבודה ? ומתי הועברה העבודה מבכורות? ולמה הוצרכו הלויים לפדיון במדבר?
כותב רש"י נשא דהזאה ותגלחת הי' בניסן וביום השמיני למלואים כבר הוצרכו לעבודה לשיר
אבל כשאנו מעיינים בפר' במדבר במנין בני ישראל שהי' בחדש לאחרי זה באייר רואים שנצטווה משה במנין הלויים והבכורות
והבכורות נפדו ע"י הלויים ואלו שלא, בה' שקלים
משמע דעי"ז שנתחלפו עם הבכורות ירדה הקדושה מהבכורות ועברה ללויים ועי"ז נכנסו הלויים תחת כל בכור בבני ישראל לעבוד עבודה,
כמו בפדיון מעשר שני והקדש שהקדושה עובר מהמעשר ועולה על הדמים
ולפי"ז נמצא דרק באייר נתקדשו וא"כ היאך עבדו עבודתם כבר מניסן ?
אבל כשנעיין יותר בטיב פדיון הבכורים במדבר נמצא את דברי הרמב"ן וז"ל
תחת כל בכור בבני ישראל. הנה הבכורים נתקדשו להיות לשם מעת שצוה (שמות יג ב) קדש לי כל בכור בבני ישראל באדם וגו' והיו בכורים רבים בישראל ולא נפדו עד הנה שעדין לא נאמר למי יהיה הפדיון כי עתה הוא שנתקדשו הכהנים ועדין לא נצטוו במתנות הכהונה והנה הם עומדים בקדושתן סתם ויתכן שהיתה בהן עבודת הקרבנות כדברי רבותינו (זבחים קיב) והנראה אלי כי הבכורים האלה כלם לא נולדו במדבר בשנה אחת כי לא נתרבו העם שם כל כך רק כל הבכורים אשר היו בישראל נמנו כי כלם נתקדשו כאשר פרשתי שם (שמות יג יא) ועתה החליפם בלוים והם פדיונם וצוה שיפדו הנותרים ונתן הפדיון לאהרן ולבניו כאשר היא מצוה לדורות
נמצינו למידין מדברי רמב"ן אלו דהפדיון הי' מכח מצוות קדש אלא שכאן תחת נתינת הה' שקלים לכהן נתנו הלויים לכהנים כמש"כ נתונים נתונים המה לי גו' וכן גם משמע בגמ' בכורות ד ע"ב בסוף העמוד בקי' הגמ' עי"ש
וקדושת הבכורה שע"ז היו צריכים פדיון לא ירדה מהם ע"י חטא העגל שהרי גם לדורות הוצרכו לפדיון,
העולה ליניננו מה שקשה לי בענין זה הוא
א' האם היו הלויים צריכים לקדושה בכדי לעבוד עבודה והפדיון היה כדי להכשירן לעבודה? א"כ היאך היאך הי' העבודה בלויים כבר מניסן?
ב' האם ע"י חטא העגל או ע"י פדיון הלויים הועברה הקדושה מהבכורות וניתנה ללויים א"כ למה כבר בפ' קדש היו צריכים לפדיון ?
אשמח מאד לשמוע מחברים החשובים ביאורים להעמיד הענין על בריו
ישר כוחכם