מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מה הפתרון לחידת הגאון?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

מה הפתרון לחידת הגאון?

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ו' יוני 05, 2015 12:08 am

תשובות הגאונים - שערי תשובה סימן ה

שאלה על נדה אשר רחצה אחרי ימי נדתה במים שאובין והיא שומרת שבעת ימי נקיים אם יש לה משכב או מושב, או לא:
תשובה אם על עיקר התורה אתם דורשים, כל זמן שאין הנדה טובלת במי מקוה היא כשאר בעלות נדה דכתיב והדוה בנדתה תהא בנדתה עד שתבוא במים וצריכה למשכב ומושב, אבל בזמן הזה שאין מתרחקין ממשכבה ומושבה של נדה אלא כדי שלא תשתכח תורת טהרה מישראל, וכיון שטהרה מנדתה ורחצה במים שאובין אין מתרחקין ממשכבה וממושבה וע"ז הוא מנהג העם בדור הזה.
בעוד שהיינו דורשין להשיב על הענין הזה, הגיע אלינו כתב מחכמי הודו וכתב אחד מאנשי תוגרמא, ואנשי הודו וחכמיה סופריה ומלמדיה האריכו ענינים רבים ונכבדים בכתביהם והוצרכנו להשיב עליהם בדרך אחר כפי חכמתם והשגתם אשר השיגו, וענין שלומותם וכתב מליצתם לא כתבנו, זולתי שהוצרכנו לכתוב רמז הדברים מאשר שלחנו להם:
לכן חכמים נבונים, לא אליכם לטרוח עצמיכם על כונת הדברים האלה, הנה ידענו כי יש שבר בכל העמים אשר אין להם תורה חכמה ותושיה, זולתי אותם ההולכים בחשך מחכמי הטבעי וחושבים כי אין תורה אחרת זולתה וכי הוא ית' מחשבתו העליונה הברה, והתורה, הוא בדרך טבע כפי מוחם הריקן, והלא כתיב כי כגבוה שמים מארץ כן גבהו דרכי מדרכיכם ומחשבותי ממחשבותיכם, ומי יוכל להשיג דעת מחשבת פחת אחד מעבדי השב' (אפשר ר"ל שבור מלכא) כ"ש וכ"ש דעת מחשבת המלך הגדול רם ונשא שוכן עד וקדוש שמו אשר כל צבא המרום נלאו מחקירת חכמתו והשגתו, ובלב שואלים איה מקום כבודו, ומה לכם תדכאו עמו, ופני עניים בתורה תטחנו בשמעם את דבריכם וניב לשונכם בדרכי אריסטו וחבריו, ודנים תורתו ית' באותו הדרך, מי שמע כזאת מי ראה כאלה, היוחל ארץ במעמד הר סיני ביום א', אם יולד גוי בתוכן שמים וארץ בקיומה בשמוע את דברי נאומה (האומה) נעשה ונשמע ובאותה שעה ארץ יראה ושקטה ושמים עמדו על תכונתם והעולם עמד על קיומו והכל על הדברים האלה? ואתם עושים במשקל דעת יוצרנו ית' שהוא דעת התורה ממש לדעת הבל וריק רמה ותולעה תהו ובהו אשר אין בו ממש, והלא כתיב כל הגוים כאין נגדו לאפס ותהו נחשבו לו?
אל תרבו תדברו גבוהה יצא עתק מפיכם בלא דעת ולא תבונה ניב לשונכם כי אל דעות ה' ולו נתכנו עלילות.
אשר אמרתם ואשר שלחתם בענין הנדה והרחבתם פיכם בדרך טבעכם והבלי דעתכם, יודע לכם כי לא זה הדרך אשר תלכו בו מצד דעת עליון ותורתו הקדושה, כי ענין הנדה כבר הורונו חכמינו ז"ל הענין הנכון והטוב בדבריהם לא ימוטו עולם ועד, ומה שאתם מבקשים הסירו סיגים מכסף ויצא לצורף כלי וחפץ ה' בידיכם יצלח, דעו כי מעת שרחצה מטומאה אינה מטמאה משכב והייתי מאריך בתלמוד, זולתי שאתם מבקשים דברי חפץ ואין אנו יכולין להשיב לכם כי איך יזהיב אדם על חרשי אדמה הנשברים, והם דברי ארסטו והפילוסופים כי כולם חברים אבל השיבו וחיו ושימו יד על פה ודעו, כי כרחוק מזרח ממערב כך הרחיק המקום ית' דעתו שהיא דעת התורה הקדושה מדעות בני אדם, זכרו זאת והתאוששו, ומאותו הדרך התבוששו, ודעו כי הפלא ה' ענין תורתנו הפלא ופלא וכאשר תדעו ותשכילו ותבינו ענין פסח מצרים, וכי יש בו הלל יום ראשון הלל גמור ולשאר הימים מדלגי דלוגי, ומשם והלאה שבע שבתות תמימות עד יום מתן תורה שישראל מתחברים באביהם שבשמים, תדעו הענין הזה, וכי יפלא מכם דבר למשפט שאלו לרב ר' יהודה בן הנגיד כי שמי בקרבו הי"ו והוא יודיע לכם הדבר מפה אל פה בהראותכם אליו כתבי זה, ע"כ.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: מה הפתרון לחידת הגאון?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ו' יוני 05, 2015 12:16 am

איני יודע מה הפתרון, אבל דבר אחד ברור והוא שכל התשובה הזאת אין לה שום קשר לגאון. התשובה עד המילים "וע"ז הוא מנהג העם בדור הזה" הוא תשובת הרי"ף (בה מוזכר המנהג שאכן מוזכר גם בתשובה אחרת של רה"ג בענין טומאת משכב כלה, והראב"ד שלא הכירו נדחק הרבה בדבריו). כל הקטע בקבלה ש"נדחף" אח"כ על חשבון רה"ג הוא מהמצאותיו של מסדר שו"ת שע"ת, ששתל כהנה לרוב בכל הספר. עיי' מאמרו של אלבק בקובץ "יהודה מחוקקי".

מה שנכון נכון
הודעות: 11696
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מה הפתרון לחידת הגאון?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' יוני 05, 2015 12:37 am

צופר הנעמתי כתב:עיי' מאמרו של אלבק בקובץ "יהודה מחוקקי".

לכאורה צ"ל מחוקקי יהודה.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: מה הפתרון לחידת הגאון?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ו' יוני 05, 2015 1:11 am

אכן, תודה על התיקון ועל הקישור.

עוד בענין זה כאן http://www.academia.edu/2378560/%D7%AA%D7%A9%D7%95%D7%91%D7%95%D7%AA_%D7%94%D7%92%D7%90%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%9D_%D7%94%D7%A7%D7%A6%D7%A8%D7%95%D7%AA בנספח ובספרות הרשומה שם (כמובן ללא אחריות על כל הדברים הנאמרים שם).

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: מה הפתרון לחידת הגאון?

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ו' יוני 05, 2015 1:30 am

צופר הנעמתי כתב:איני יודע מה הפתרון, אבל דבר אחד ברור והוא שכל התשובה הזאת אין לה שום קשר לגאון. התשובה עד המילים "וע"ז הוא מנהג העם בדור הזה" הוא תשובת הרי"ף (בה מוזכר המנהג שאכן מוזכר גם בתשובה אחרת של רה"ג בענין טומאת משכב כלה, והראב"ד שלא הכירו נדחק הרבה בדבריו). כל הקטע בקבלה ש"נדחף" אח"כ על חשבון רה"ג הוא מהמצאותיו של מסדר שו"ת שע"ת, ששתל כהנה לרוב בכל הספר. עיי' מאמרו של אלבק בקובץ "יהודה מחוקקי".


יש"כ

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: מה הפתרון לחידת הגאון?

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ו' יוני 05, 2015 1:49 am

הנה מאמר שעוסק בקובץ תשובות זה. למותר לציין את מקורו של כותבו והמשמעויות של זה.
קבצים מצורפים
תשובות הגאונים 'שערי תשובה' ו'שו''ת מן השמיים' - דנציג.pdf
(1.82 MiB) הורד 456 פעמים

עולה מן הארץ
הודעות: 163
הצטרף: ג' יוני 24, 2014 1:30 pm

Re: מה הפתרון לחידת הגאון?

הודעהעל ידי עולה מן הארץ » ו' יוני 05, 2015 9:13 am

עדיאל ברויאר כתב:הנה מאמר שעוסק בקובץ תשובות זה. למותר לציין את מקורו של כותבו והמשמעויות של זה.
לא הצלחתי לראות אלא הוכחות להעתקה מעט רשלנית, ואי בהירות לגבי כתב היד ששימש כמקור לקובץ השע"ת.
זה אולי מערער את הסמכות של הקובץ ומצריך בדיקה אחריו, אבל לא מוכיח את האשמת הזייפנות.
תנאי בסיסי לטענת זייפנות הוא היכולת שלנו להעריך נכונה אלו כתבי יד היו לפני המדפיס, וזאת כדי להצביע על זייפנות בדווקא ולא על טעות וערבוב. לפי מה שזה נראה מן המאמר, התנאי הזה לא נתקיים כאן כלל.

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: מה הפתרון לחידת הגאון?

הודעהעל ידי המעיין » ו' יוני 05, 2015 9:29 am

ניסיתי לקרוא את המאמר אע"פ שאיני מורגל בכגון דא. עכ"פ נפשי בשאלתי לחכמי הפורום הרגילים בזה. האם בכל המאמרים מסוג זה (אקדמיה) רגילים בשיטת הפרסום של [!]. לדוגמה
ואני הכותב ר' אשר ז"ל [!]

כמובן שהסימן קריאה צועק תראה איזה דבר מזוייף כאן. אבל שתי שורות אח"כ מסביר הכותב שהוספת ז"ל נעשתה ע"י סופר מאוחר וזו תופעה מקובלת וידועה, אבל אם כך למה הסימן [!], אני מרגיש שמה שנשאר הוא הסימן קריאה כדרך כל המפרסמים.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: מה הפתרון לחידת הגאון?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ו' יוני 05, 2015 9:38 am

המעיין כתב:ניסיתי לקרוא את המאמר אע"פ שאיני מורגל בכגון דא. עכ"פ נפשי בשאלתי לחכמי הפורום הרגילים בזה. האם בכל המאמרים מסוג זה (אקדמיה) רגילים בשיטת הפרסום של [!]. לדוגמה
ואני הכותב ר' אשר ז"ל [!]

כמובן שהסימן קריאה צועק תראה איזה דבר מזוייף כאן. אבל שתי שורות אח"כ מסביר הכותב שהוספת ז"ל נעשתה ע"י סופר מאוחר וזו תופעה מקובלת וידועה, אבל אם כך למה הסימן [!], אני מרגיש שמה שנשאר הוא הסימן קריאה כדרך כל המפרסמים.


סימן הקריאה הוא סימון מקובל לתופעה טקסטואלית חריגה ובא להסב את תשומת לב הקורא וכן לסמן שאכן כך הוא במקור ואינו טעות דפוס (לפעמים מסמנים בזה טעות סופר שנמצאת במקור וכדו').

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: מה הפתרון לחידת הגאון?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ו' יוני 05, 2015 9:43 am

עולה מן הארץ כתב:
עדיאל ברויאר כתב:הנה מאמר שעוסק בקובץ תשובות זה. למותר לציין את מקורו של כותבו והמשמעויות של זה.
לא הצלחתי לראות אלא הוכחות להעתקה מעט רשלנית, ואי בהירות לגבי כתב היד ששימש כמקור לקובץ השע"ת.
זה אולי מערער את הסמכות של הקובץ ומצריך בדיקה אחריו, אבל לא מוכיח את האשמת הזייפנות.
תנאי בסיסי לטענת זייפנות הוא היכולת שלנו להעריך נכונה אלו כתבי יד היו לפני המדפיס, וזאת כדי להצביע על זייפנות בדווקא ולא על טעות וערבוב. לפי מה שזה נראה מן המאמר, התנאי הזה לא נתקיים כאן כלל.


עיין במאמר במחוקקי יהודה ותראה שיש כמה תשובות שם שנמצאות במקורם בקבצים אחרים של תשובות הגאונים ובספר העתים ואפשר לראות איך המסדר בשו"ת שע"ת הוסיף עניינים באמצע התשובה (כל התוספות מעניני קבלה אינם נמצאות בתשובות המקבילות, ולפעמים התוספות הם סתם לשונות גוזמא או שינויי לשון). אם יהיה לי זמן אח"כ אעלה דוגמאות.

עולה מן הארץ
הודעות: 163
הצטרף: ג' יוני 24, 2014 1:30 pm

Re: מה הפתרון לחידת הגאון?

הודעהעל ידי עולה מן הארץ » ו' יוני 05, 2015 11:59 am

צופר הנעמתי כתב:עיין במאמר במחוקקי יהודה ותראה שיש כמה תשובות שם שנמצאות במקורם בקבצים אחרים של תשובות הגאונים ובספר העתים ואפשר לראות איך המסדר בשו"ת שע"ת הוסיף עניינים באמצע התשובה (כל התוספות מעניני קבלה אינם נמצאות בתשובות המקבילות, ולפעמים התוספות הם סתם לשונות גוזמא או שינויי לשון). אם יהיה לי זמן אח"כ אעלה דוגמאות.
הטענה הזו מופיעה גם במאמר שהועלה כאן וביתר פירוט אך אין בכך תשובה לטענה שהעליתי והיא שאף אם הדברים מעורבים בפירושים אחרים למיניהם א"א להאשים בזייפנות כל זמן שלא ידוע לנו מספיק על כתה"י ששימשו מקור להדפסה. יתכן בהחלט שהתערובת אינה של המדפיס אלא של כתה"י שבהם השתמש.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: מה הפתרון לחידת הגאון?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ו' יוני 05, 2015 12:31 pm

עולה מן הארץ כתב:
צופר הנעמתי כתב:עיין במאמר במחוקקי יהודה ותראה שיש כמה תשובות שם שנמצאות במקורם בקבצים אחרים של תשובות הגאונים ובספר העתים ואפשר לראות איך המסדר בשו"ת שע"ת הוסיף עניינים באמצע התשובה (כל התוספות מעניני קבלה אינם נמצאות בתשובות המקבילות, ולפעמים התוספות הם סתם לשונות גוזמא או שינויי לשון). אם יהיה לי זמן אח"כ אעלה דוגמאות.
הטענה הזו מופיעה גם במאמר שהועלה כאן וביתר פירוט אך אין בכך תשובה לטענה שהעליתי והיא שאף אם הדברים מעורבים בפירושים אחרים למיניהם א"א להאשים בזייפנות כל זמן שלא ידוע לנו מספיק על כתה"י ששימשו מקור להדפסה. יתכן בהחלט שהתערובת אינה של המדפיס אלא של כתה"י שבהם השתמש.


אף אחד לא מדבר על המדפיס, התשובות האלה מופיעות עם התוספות עוד לפני תקופת הדפוס, והקובץ עצמו קיים כתורתו בכתב יד. הנידון הוא על המסדר של הקובץ כקובץ עוד בכ"י, שכן ברור שכל התוספות האלו נעשו ע"י אדם אחד.

עולה מן הארץ
הודעות: 163
הצטרף: ג' יוני 24, 2014 1:30 pm

Re: מה הפתרון לחידת הגאון?

הודעהעל ידי עולה מן הארץ » ו' יוני 05, 2015 12:44 pm

צופר הנעמתי כתב:
עולה מן הארץ כתב:
צופר הנעמתי כתב:עיין במאמר במחוקקי יהודה ותראה שיש כמה תשובות שם שנמצאות במקורם בקבצים אחרים של תשובות הגאונים ובספר העתים ואפשר לראות איך המסדר בשו"ת שע"ת הוסיף עניינים באמצע התשובה (כל התוספות מעניני קבלה אינם נמצאות בתשובות המקבילות, ולפעמים התוספות הם סתם לשונות גוזמא או שינויי לשון). אם יהיה לי זמן אח"כ אעלה דוגמאות.
הטענה הזו מופיעה גם במאמר שהועלה כאן וביתר פירוט אך אין בכך תשובה לטענה שהעליתי והיא שאף אם הדברים מעורבים בפירושים אחרים למיניהם א"א להאשים בזייפנות כל זמן שלא ידוע לנו מספיק על כתה"י ששימשו מקור להדפסה. יתכן בהחלט שהתערובת אינה של המדפיס אלא של כתה"י שבהם השתמש.


אף אחד לא מדבר על המדפיס, התשובות האלה מופיעות עם התוספות עוד לפני תקופת הדפוס, והקובץ עצמו קיים כתורתו בכתב יד. הנידון הוא על המסדר של הקובץ כקובץ עוד בכ"י, שכן ברור שכל התוספות האלו נעשו ע"י אדם אחד.
היינו הך. העובדה שלא מדובר במדפיס אלא במי שסידר קובץ מכת"י שונים ומשונים רק מחזקת את טענתי.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: מה הפתרון לחידת הגאון?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ב' יוני 08, 2015 1:13 am

עולה מן הארץ כתב:היינו הך. העובדה שלא מדובר במדפיס אלא במי שסידר קובץ מכת"י שונים ומשונים רק מחזקת את טענתי.


האם עיינת בחומר, קראת את דבריו של אלבק והשווית בין המקורות השונים? נראה מדבריך שאתה מתווכח "בעל פה". בקצרה אומר שהתשובות נמצאות במקורות שונים ללא התוספות, ורק בקובץ זה נקבצו התשובות ה"מלאות", מלבד שהתוספות ניכרות בנושאיהם, בלשונם ובצורתם. לפעמים גם מגוף התשובה ניכר התוספת המסורבלת כאשר משווים אותה למקור, אם יהיה פנאי אעלה דוגמאות.

עולה מן הארץ
הודעות: 163
הצטרף: ג' יוני 24, 2014 1:30 pm

Re: מה הפתרון לחידת הגאון?

הודעהעל ידי עולה מן הארץ » ב' יוני 08, 2015 1:53 pm

צופר הנעמתי כתב:האם עיינת בחומר, קראת את דבריו של אלבק והשווית בין המקורות השונים? נראה מדבריך שאתה מתווכח "בעל פה". בקצרה אומר שהתשובות נמצאות במקורות שונים ללא התוספות, ורק בקובץ זה נקבצו התשובות ה"מלאות", מלבד שהתוספות ניכרות בנושאיהם, בלשונם ובצורתם. לפעמים גם מגוף התשובה ניכר התוספת המסורבלת כאשר משווים אותה למקור, אם יהיה פנאי אעלה דוגמאות.
נראה מתשובתך כאילו אמרתי שהדברים אכן יצאו מתחת ידם של הגאונים כצורתם, ולא היא.
אני מסכים שהתשובות ככל הנראה עברו עריכה ותוספות. מה שאינני מסכים לו הוא הקביעה שמדובר בזיוף והמצאה של מסדר הקובץ, קביעה שאיננה מוצדקת כל זמן שאיננו יודעים מה הם המקורות שעמדו בפניו.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: מה הפתרון לחידת הגאון?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ב' יוני 08, 2015 2:20 pm

עולה מן הארץ כתב:
צופר הנעמתי כתב:האם עיינת בחומר, קראת את דבריו של אלבק והשווית בין המקורות השונים? נראה מדבריך שאתה מתווכח "בעל פה". בקצרה אומר שהתשובות נמצאות במקורות שונים ללא התוספות, ורק בקובץ זה נקבצו התשובות ה"מלאות", מלבד שהתוספות ניכרות בנושאיהם, בלשונם ובצורתם. לפעמים גם מגוף התשובה ניכר התוספת המסורבלת כאשר משווים אותה למקור, אם יהיה פנאי אעלה דוגמאות.
נראה מתשובתך כאילו אמרתי שהדברים אכן יצאו מתחת ידם של הגאונים כצורתם, ולא היא.
אני מסכים שהתשובות ככל הנראה עברו עריכה ותוספות. מה שאינני מסכים לו הוא הקביעה שמדובר בזיוף והמצאה של מסדר הקובץ, קביעה שאיננה מוצדקת כל זמן שאיננו יודעים מה הם המקורות שעמדו בפניו.


שוב, כנראה אינך מכיר את החומר. מי שכתב את התוספות התכוון בבירור שהם יראו כאילו יצאו מתחת ידם של הגאונים. דוגמא לזה אתה יכול לראות בתוספת בתשובה שבתחילת האשכול הזה שמתראה כאילו היא תשובת הגאונים שמצודתם פרושה על כל העולם וכותבים גם לאנשי הודו ותוגרמה (סגנון התשובה עצמה עובד מעט כדי שיתאים לסגנון תשובות הגאונים, כמו שינוי הפנייה לשואל מלשון יחיד ללשון רבים, ועוד יותר מזה בתשובות אחרות.
ועיין גם בתשובות הסמוכות שהם תשובות הרי"ף שעובדו כך שישמעו כמו תשובות הגאונים. לדוגמא סי' א' ב' ג' הם תשובה אחת ברי"ף ח"א רצ"ד, והמסדר חילקה לשלוש תשובות: השאלה בתוספת נופך הפכה לסי' א', התשובה הפכה לסי' ב' (רק שהמסדר השמיט את המילים "שמונה עשרה לאפוקי ידי חובתו למאן דלא הוה בתחלת תפלת ערבית" שכן כנראה לא הכיא את המנהג לומר ברכו קודם שמו"ע,וסבר שהמדובר בברכו שלפני התפילה, ועי"כ עקר את המשמעות מדברי הרי"ף), ודברי רה"ג המובאים ברי"ף הפכו לתשובת רה"ג עצמה (שהרי הכל כאן יוחס לרה"ג) ועוטר בתוספת "וכן המנהג בשתי ישיבות".

כנסת ישראל
הודעות: 395
הצטרף: ה' ינואר 06, 2011 3:04 am

Re: מה הפתרון לחידת הגאון?

הודעהעל ידי כנסת ישראל » ב' יוני 08, 2015 2:26 pm

יש על זה גם מאמר של תא שמע (על שו"ת מן השמים), ומאמר של ש' עמנואל נספח למאמר על תשו' הגאונים הקצרות בספר עטרה לחיים עי"ש.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: מה הפתרון לחידת הגאון?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ב' יוני 08, 2015 2:26 pm

כנסת ישראל כתב:יש על זה גם מאמר של תא שמע (על שו"ת מן השמים), ומאמר של ש' עמנואל נספח למאמר על תשו' הגאונים הקצרות בספר עטרה לחיים עי"ש.


מאמרו של עמנואל הוא הלינק ששלחתי אליו בהודעתי הראשונה.

כנסת ישראל
הודעות: 395
הצטרף: ה' ינואר 06, 2011 3:04 am

Re: מה הפתרון לחידת הגאון?

הודעהעל ידי כנסת ישראל » ב' יוני 08, 2015 2:32 pm

היות וחסום לפני לא ראיתי ועמך הסליחה.

עולה מן הארץ
הודעות: 163
הצטרף: ג' יוני 24, 2014 1:30 pm

Re: מה הפתרון לחידת הגאון?

הודעהעל ידי עולה מן הארץ » ב' יוני 08, 2015 3:14 pm

עולה מן הארץ כתב:נראה מתשובתך כאילו אמרתי שהדברים אכן יצאו מתחת ידם של הגאונים כצורתם, ולא היא.
אני מסכים שהתשובות ככל הנראה עברו עריכה ותוספות. מה שאינני מסכים לו הוא הקביעה שמדובר בזיוף והמצאה של מסדר הקובץ, קביעה שאיננה מוצדקת כל זמן שאיננו יודעים מה הם המקורות שעמדו בפניו.
צופר הנעמתי כתב:שוב, כנראה אינך מכיר את החומר. מי שכתב את התוספות התכוון בבירור שהם יראו כאילו יצאו מתחת ידם של הגאונים. דוגמא לזה אתה יכול לראות בתוספת בתשובה שבתחילת האשכול הזה שמתראה כאילו היא תשובת הגאונים שמצודתם פרושה על כל העולם וכותבים גם לאנשי הודו ותוגרמה (סגנון התשובה עצמה עובד מעט כדי שיתאים לסגנון תשובות הגאונים, כמו שינוי הפנייה לשואל מלשון יחיד ללשון רבים, ועוד יותר מזה בתשובות אחרות.
ועיין גם בתשובות הסמוכות שהם תשובות הרי"ף שעובדו כך שישמעו כמו תשובות הגאונים. לדוגמא סי' א' ב' ג' הם תשובה אחת ברי"ף ח"א רצ"ד, והמסדר חילקה לשלוש תשובות: השאלה בתוספת נופך הפכה לסי' א', התשובה הפכה לסי' ב' (רק שהמסדר השמיט את המילים "שמונה עשרה לאפוקי ידי חובתו למאן דלא הוה בתחלת תפלת ערבית" שכן כנראה לא הכיא את המנהג לומר ברכו קודם שמו"ע,וסבר שהמדובר בברכו שלפני התפילה, ועי"כ עקר את המשמעות מדברי הרי"ף), ודברי רה"ג המובאים ברי"ף הפכו לתשובת רה"ג עצמה (שהרי הכל כאן יוחס לרה"ג) ועוטר בתוספת "וכן המנהג בשתי ישיבות".
שוב. לא ראיתי בדבריך תשובה של ממש לטענתי. כל עוד לא ידוע לנו מה היו המקורות שעמדו לפני מסדר הקובץ, בלתי אפשרי להאשימו בזיוף ולא בטעות וכדומה.
לעניין תשובת הרי"ף - אם הבנתי נכון גם בקבצים אחרים שנמצאו תשובות הרי"ף והרי"ץ גיאות מעורבות יחד עם תשובותיהם של הגאונים.
הטענה כלפי מסדר הקובץ היא שהוא פתח את תשובותיהם במילה וששאלתם כי חשב שהם תשובות הגאונים. זו אולי רשלנות במדדים של היום, אך לא זיוף מכוון.

עושה חדשות
הודעות: 12661
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מה הפתרון לחידת הגאון?

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' ינואר 01, 2017 11:22 pm

נתקלתי בזה היום.
בלי קשר לנידון מי כתב ומי הוסיף וכו',
אחרי הכל, מי יכול לבאר את רצף הדברים.
מה הנידון על נדה, מה זה קשור לאריסטו, ומה נכנס כאן פסח מצרים.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 152 אורחים