סדרי הבריאה נראים ונודעים, וחסרי תבונה לא יבינום. ומתחילת התפשטות הבריאה מזרע נח, כבר היתה הגזירה ארור כנען עבד עבדים יהיה לאחיו. ועוד מקודם לזה בתיבה חם קלקל ולקה בעורו. והיינו שנתקלקל הצלם שלו, ובזה הוא אבד את מדרגתו בתור אדם, וכאן הושרשו הדברים שהוא נועד לעבדות. וזרע חם גרועים בזה מיתר הגוים. (והרמב"ן אומר שאת חם עצמו לא קלל, אחר שהוא ית' הכלילו בברכה). והגוים אשר בארצות נכר מתפארים באחד מהם ששחרר את העבדים. ומזכירים אותו לשבח, על שעשה דבר גדול בשחרורם. ולצערנו גם במחננו הושרשה שטות זו. שבאמת העבדות כבר מימות עולם היתה, כמעט מזמן יציאתם מהתיבה. ולאאע"ה היו עבדים, וכן ליצחק וכן ליעקב. והמושג עבדים נזכר בתורה ובנביאים ובדברי חז"ל, ומעולם לא נזכר לגנאי. ואדרבא דינים רבים נאמרו בזה במשפטיה של תורה. וחז"ל לא ראו בזה חלילה שום חסרון ושום פגם, לא למחזיקם ולא לאדוניהם. וכך הוא סדרו של עולם עכ"פ מזמן היציאה מן התיבה. ואולי נח חדש דבר זה, את המושג עבדות.
וכשם שכפי ההתרחק מסיני כך ההרחק משרשה של תורה, כן כפי ההתרחק ממעשיו ית' ממעשה בראשית כך ההרחק מחותמו של אדה"ר שזה הצלם העליון. וכבר חכמים העמידונו על שרש דברים אלו, עד כאן בצלם ובדמות (עד אנוש) וכו', ומכאן ואילך תמונה של אדם. (ועיי"ש ברד"ל). וצורה שטוחה זו על כל מדרגותיה, היתה נחלתם של כל בני אנוש. וכשנח חידש את המושג של עבדות, מסר את העבדים לבעלי הצורה, שלהם ראוי לשלוט ולהשתמש בעבד. שצורת אדונו ישמש גם לעבדו, וטוב לזה ולזה. (וכמעט ולא נשמע על עבד שמרד באדונו, שכן מנתק עצמו משרשו, שהרי כל חיותו ממנו, ודו"ק).
ובאיזה שהוא מקום התחילו להרגיש שאין זה דבר נכון ואין זה מן היושר. והגוי ההוא ישר היה, שכ"ז שהיו אדונים בעולם היה מקום לעבדים, וכשהגיע זמן שהוא כבר לא הרגיש שום סרך של אדנות, הודה על האמת שאיננו טוב מעבדו, ואין לו שום מקום להשתרר עליו. ולא היה זה מחמת מעלתם של העבדים, אלא מחמת שפלותם של בנ"א אשר אבדו את המושג של אדנות. ואדון זה מי שהצלם העליון קבוע בו ושליט בו, שצורתו נאה ומעשיו נאים. ומי שהוא שפל ערך ואין דבר אשר מגדיר אותו בתור נושא הצלם העליון, אינו שייך שיחזיק עבד מכיון שבעצמו איננו אדון. ומעלה זאת נתנה רק לנושאי הדיוקן העליון, לאדם אשר בצלם אלקים נברא, ופועל בו ומשתמש בו.
עושה חדשות כתב:...אבל מן הסתם, בענין הזה בעצמו יש למצוא גם דעה אחרת בין חכמי ישראל.
אשמח לעזרתכם.
ברזילי כתב:אגרות ראיה, אגרת פט (וקצת גם בצ')
נח לשאול את השאלה על אחשורוש, אבל גם לדידן מלך ישראל לוקח מכל גבול ישראל נשים ופילגשים (ובשעות הפנאי מפילגשותן הן משמשות כטבחות ורקחות), כמבואר בשמואל ובהלכות מלכים. כמובן, אפשר לצפות ולקוות שאותו המלך יהיה צדיק כדוד אביו ולא יממש את זכויותיו הללו, אבל כידוע זה לא תמיד היה בדיוק כך. כל אחד יכול להפנות לעצמו את השאלה, האם הוא באמת רוצה לחיות תחת שלטון בו אם המלך קם על צד שמאל הוא יכול לקחת לעצמו בנות ככל אות נפשו, ואם התשובה שלילית - האם זהו שיבוש שלנו דווקא?עושה חדשות כתב:עברתי על האיגרת הנ"ל, ואחדד את הנקודה שאני מחפש בדוגמא ממוקדת.
ברור שהעולם היום לא יהיה מוכן לקבל התנהגות של מלך כמו אחשוורוש, שלצורך מילוי תאוותיו השפלות הוא מטריד את כל העולם וכו'. האם השינוי הזה הוא תוצאה של שיבוש בתפיסה הנכונה, או שהלכתא כלישנא בתרא.
פרי יהושע כתב:ברזילי כתב:אגרות ראיה, אגרת פט (וקצת גם בצ')
אולי אפשר להוריד בבקשה, ותודה מראש.
ברזילי כתב:נח לשאול את השאלה על אחשורוש, אבל גם לדידן מלך ישראל לוקח מכל גבול ישראל נשים ופילגשים (ובשעות הפנאי מפילגשותן הן משמשות כטבחות ורקחות), כמבואר בשמואל ובהלכות מלכים. כמובן, אפשר לצפות ולקוות שאותו המלך יהיה צדיק כדוד אביו ולא יממש את זכויותיו הללו, אבל כידוע זה לא תמיד היה בדיוק כך. כל אחד יכול להפנות לעצמו את השאלה, האם הוא באמת רוצה לחיות תחת שלטון בו אם המלך קם על צד שמאל הוא יכול לקחת לעצמו בנות ככל אות נפשו, ואם התשובה שלילית - האם זהו שיבוש שלנו דווקא?עושה חדשות כתב:עברתי על האיגרת הנ"ל, ואחדד את הנקודה שאני מחפש בדוגמא ממוקדת.
ברור שהעולם היום לא יהיה מוכן לקבל התנהגות של מלך כמו אחשוורוש, שלצורך מילוי תאוותיו השפלות הוא מטריד את כל העולם וכו'. האם השינוי הזה הוא תוצאה של שיבוש בתפיסה הנכונה, או שהלכתא כלישנא בתרא.
ברזילי כתב:נח לשאול את השאלה על אחשורוש, אבל גם לדידן מלך ישראל לוקח מכל גבול ישראל נשים ופילגשים (ובשעות הפנאי מפילגשותן הן משמשות כטבחות ורקחות), כמבואר בשמואל ובהלכות מלכים. כמובן, אפשר לצפות ולקוות שאותו המלך יהיה צדיק כדוד אביו ולא יממש את זכויותיו הללו, אבל כידוע זה לא תמיד היה בדיוק כך. כל אחד יכול להפנות לעצמו את השאלה, האם הוא באמת רוצה לחיות תחת שלטון בו אם המלך קם על צד שמאל הוא יכול לקחת לעצמו בנות ככל אות נפשו, ואם התשובה שלילית - האם זהו שיבוש שלנו דווקא?עושה חדשות כתב:עברתי על האיגרת הנ"ל, ואחדד את הנקודה שאני מחפש בדוגמא ממוקדת.
ברור שהעולם היום לא יהיה מוכן לקבל התנהגות של מלך כמו אחשוורוש, שלצורך מילוי תאוותיו השפלות הוא מטריד את כל העולם וכו'. האם השינוי הזה הוא תוצאה של שיבוש בתפיסה הנכונה, או שהלכתא כלישנא בתרא.
ברזילי כתב:על הפרשנות בדברי רבנו שמואל ניתן להתוכח, אבל גם אם נקבל שהוא ראה בזה דבר שלילי מבחינה מוסרית שאלת של הרב עו"ח במקומה עומדת, בשינוי קל - מדוע אם כן ניתנה הסמכות הזו למלך, והאם עלינו לשאוף למלוכה שיש לה סמכויות כאלה או לראות התקדמות מוסרית בכך שהעולם היום לא מקבל מתן סמכויות כאלה כדבר לגיטימי.
ברזילי כתב:פרי יהושע כתב:ברזילי כתב:אגרות ראיה, אגרת פט (וקצת גם בצ')
אולי אפשר להוריד בבקשה, ותודה מראש.
בבקשה (מאוצה"ח)
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 128 אורחים