מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פתרון לפרנסה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

פתרון לפרנסה

הודעהעל ידי יאיר1 » ב' יוני 29, 2015 9:35 pm

ברכות ג:
כיון שעלה עמוד השחר נכנסו חכמי ישראל אצלו, אמרו לו: אדונינו המלך, עמך ישראל צריכין פרנסה. אמר להם: לכו והתפרנסו זה מזה. אמרו לו: אין הקומץ משביע את הארי ואין הבור מתמלא מחוליתו. אמר להם: לכו ופשטו ידיכם בגדוד

קצת תמוה מפני לא מצאו דרך אחרת להתפרנס?

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: פתרון לפרנסה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' יוני 29, 2015 9:38 pm

מבואר שם בסוגיא עצמה

יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: פתרון לפרנסה

הודעהעל ידי יאיר1 » ג' יוני 30, 2015 12:35 am

יסלח לי מר, אבל אתה הרי מבין שראיתי את הגמרא, וממילא כוונת שאלתי היא האם אי אפשר לגדל חסה או תפו"א וכו' ושות'..
אתה יודע שר הכלכלה לא שולח את צה"ל לשלול שלל בעזה....

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: פתרון לפרנסה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' יוני 30, 2015 7:06 am

להלן מש"כ בס"ד בספרי, ואולי זה יועיל לכתר"ה:
יעויין בהבדלי הדגשים בין רש"י לר"י על אתר. לפי רש"י (בסוגיית ברכות, סוד"ה "אין הבור מתמלא מחוליתו"): "...אם אין אתה מכין לעניים שבנו מזונות ממקום אחר אין אנו יכולין לפרנסם משל עצמנו." ובחדות יתר בפירושו לסנהדרין (סוד"ה טז. "ואין הבור מתמלא מחולייתו"): "...אין סיפק בידינו לפרנס עניים שבתוכנו". זאת אומרת, שגם לעשירים אין מספיק כספים על מנת לפרנס את העניים, ואם היתה בידם היכולת, לא היו הם מבקשים מדוד המלך דבר. אולם, לפי ר"י (בסוגיית ברכות, תוס' סוד"ה "ואין הבוא מתמלא מחוליתו") "מה שנוטל מן העשירים יתחסר מן העשירים", כלומר שהעשירים יפסידו כספים. לא נאמר שאין להם די ליתן לעניים, אלא שאין זה יעיל מבחינה מערכתית. זאת אומרת, שהעברת הכסף בתוך המערכת הכלכלית של עם ישראל לא תפטור את הבעיה, ולכן באים הם לדוד המלך על מנת לקבל פתרון מחוץ למסגרת הרגילה.


על זה אוסיף כעת, שככל הנראה א"א היה למצוא להם פרנסה רגילה וגם לא צדקה. ויעויין במש"כ הגר"ר מרגליות במרגליות הים בסנהדרין שם, ולא זכיי להבין דבריו

יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: פתרון לפרנסה

הודעהעל ידי יאיר1 » ד' יולי 01, 2015 12:46 am

ישר כח על ההפניה, פשט מחודש אבל מתיישב על הלב.

לגבי מה שכתבת בספרך.
דקדוק יפה ומעניין מאד. אבל...
א. לא מובן מפני מה אין לעשירים מספיק כדי לפרנס את העשירים? במצב כלכלי נורמאלי יש לעשירים מספיק גם לעניים.
ב. גם אם יתחסר לעשירים אינו דבר לא הגון במידה ויש להם דיי צרכם, שהרי כך היא המידה, ורבי עקיבא ורבי מכבדים עשירים כיון שעל ידי צדקתם העולם יושב [עירובין פו] וכן רבים דברי חז"ל שהוא דבר הגון ומתוקן שהעשירים יפרנסו את העניים. וכנראה גם לפי ר"י יתחסר לעשירים ולא יהיה להם די צרכם.
ג. וזה עיקר הבעיה שלי, שאם אין לישראל פרנסה אינו בדין שילכו ללסטם את הבריות, גם אם הם גויים.
[ד. כרגיל יציאה למלחמה היא דבר שמבזבז כסף, ולא דבר שמכניס כסף, אלא אם פושטים על בארות הנפט של סעודיה וכווית].

ולחומר הקושיא עתה, אני מעדיף את דברי מרגליות הים, למרות היותם מחודשים, וכמובן כל זה על דרך הפשט ובדרך האמת ישנם סודות ליודיעי ח-ן

ליל מנוחה ושמחה.
נערך לאחרונה על ידי יאיר1 ב ה' יולי 02, 2015 12:36 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: פתרון לפרנסה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' יולי 01, 2015 6:19 am

יאיר1 כתב:ג. וזה עיקר הבעיה שלי, שאם אין לישראל פרנסה אינו בדין שילכו ללסטם את הבריות, גם אם הם גויים.

זהו דין מלחמת הרשות כמבואר בתלמוד בסנהדרין, והתורה התירה אפילו למלכי הגויים לכבוש מדינות אחרות, ומה"ט דינא דמלכותא דינא וזכו מדין כבוש מלחמה, וכ"ש בישראל שנאמר בהם ואכלת את שלל אויבך.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: פתרון לפרנסה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' יולי 01, 2015 6:50 am

ונוסיף גם את דברי הרמב"ם שכל מלחמת הרשות של ישראל, גם כשהיא להרווחה, מקדשת שם ה' בעולם
ועוד יעויין במש"כ מרן הגר"ש ישראלי על מלחמת הרשות בספרו עמוד הימיני

יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: פתרון לפרנסה

הודעהעל ידי יאיר1 » ד' יולי 01, 2015 8:30 am

.....ובכל אופן אני מחפש ביאור אחר.
אם יש...

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: פתרון לפרנסה

הודעהעל ידי ברזילי » ד' יולי 01, 2015 8:41 am

יאיר1 כתב:א. לא מובן מפני מה אין לעשירים מספיק כדי לפרנס את העשירים? במצב כלכלי נורמאלי יש לעשירים מספיק גם לעניים.
באופן כללי אין זה נכון שתמיד יש מספיק פרנסה לכולם (עוד מבלי שנדון עד כמה צריכים העשירים לתת צדקה לעניים), ואפילו אם נגדיר פרנסה באופן המינימלי - מניעת מוות מרעב. אם האוכלוסיה גדלה יותר ממה שהמדינה מסוגלת לייצר, יש מחסור. דומני שאתה משליך מהמציאות החריגה של העולם המערבי בעשרות השנים האחרונות על ימות עולם.

יאיר1 כתב:ג. וזה עיקר הבעיה שלי, שאם אין לישראל פרנסה אינו בדין שילכו ללסטם את הבריות, גם אם הם גויים.
[ד. כרגיל יציאה למלחמה היא דבר שמבזבז כסף, ולא דבר שמכניס כסף, אלא אם פושטים על בארות הנפט של סעודיה וכווית].
לענין ג' יפה ענוך שזה גדר מלחמת הרשות, אבל באמת לענ"ד שאלתך שאלה גדולה היא - אם פלוני צריך לממון והוא לוקח אותו באלימות מאלמוני, גזלן מקרי. ואם חבורה של אנשים מצטרפים יחד לשוד כזה, הרי הם חבורת לסטים. ואילו כאשר אותם אנשים עצמם יכריזו על עצמם כממלכת ליליפוט ויעמידו עליהם מלך, שוב הופך הדבר כשר וישר לשלול שלל ולבוז בז את סביבותיהם, ומלחמת הרשות ייקרא, ושללה קנוי בקנין כיבוש.

לענין ד' - שוב אתה משליך ממציאות ימינו, שבה שלילת שלל היא דבר האסור, על ימות עולם. הרבה מאד מלחמות ניזומו כדי למלא את אוצרות המלכים. כמו כל מיזם עסקי, גם במלחמה יש סיכון לכשלון ואי-החזר ההוצאות, אבל במקרים רבים זה גם הצליח.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: פתרון לפרנסה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' יולי 01, 2015 8:58 am

ברזילי כתב:אבל באמת לענ"ד שאלתך שאלה גדולה היא - אם פלוני צריך לממון והוא לוקח אותו באלימות מאלמוני, גזלן מקרי. ואם חבורה של אנשים מצטרפים יחד לשוד כזה, הרי הם חבורת לסטים. ואילו כאשר אותם אנשים עצמם יכריזו על עצמם כממלכת ליליפוט ויעמידו עליהם מלך, שוב הופך הדבר כשר וישר לשלול שלל ולבוז בז את סביבותיהם, ומלחמת הרשות ייקרא, ושללה קנוי בקנין כיבוש. .


לגבי מלחמות אומות העולם- כידוע העיר על זה מרנא הנצי"ב ויעויין בדברי הגרש"י זווין בספרו לאור ההלכה בפרק על המלחמה. (ומפורסם המעשה בגאון רבי אייזיל חריף)

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: פתרון לפרנסה

הודעהעל ידי ברזילי » ד' יולי 01, 2015 9:11 am

אכן יש מן האחרונים שאמרו שכל מלך גוי הפותח במלחמה שאיננה בגדר הקם להרגך הוא גזלן ורוצח, אבל הדברים אינם מתיישבים על הלב לענ"ד

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: פתרון לפרנסה

הודעהעל ידי הכהן » ד' יולי 01, 2015 9:24 am

יאיר1 כתב:[ד. כרגיל יציאה למלחמה היא דבר שמבזבז כסף, ולא דבר שמכניס כסף, אלא אם פושטים על בארות הנפט של סעודיה וכווית].

על זה כבר אמרו, שברגע ששולחים צוי-שמונה, זה בונה בית וזה נוטע כרם, ונמצאת כל הכלכלה מתעוררת לחיים...

יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: פתרון לפרנסה

הודעהעל ידי יאיר1 » ה' יולי 02, 2015 12:55 am

בברכה המשולשת כתב:ונוסיף גם את דברי הרמב"ם שכל מלחמת הרשות של ישראל, גם כשהיא להרווחה, מקדשת שם ה' בעולם
ועוד יעויין במש"כ מרן הגר"ש ישראלי על מלחמת הרשות בספרו עמוד הימיני


לדבריך וגם קצת לדברי מה שנכון נכון, מפני מה דוד מתחיה הציע שיצאו להתפרנס זה מזה, ולא אמר מלכתחילה שיצאו למלחמה אם זה מקדש את ה'.
גם לא מצינו שעוד מלכים נהגו כן. אך זו לא טענה כל כך, כי יתכן מאד שזו היתה מהות מלכות דוד, שעשה מלחמות רבות. אבל כאמור אני מחפש ביאור על דרך הפשט, וודאי שישנם עומקים רבים למדרש זה.

יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: פתרון לפרנסה

הודעהעל ידי יאיר1 » ה' יולי 02, 2015 12:56 am

ברזילי כתב:
יאיר1 כתב:א. לא מובן מפני מה אין לעשירים מספיק כדי לפרנס את העשירים? במצב כלכלי נורמאלי יש לעשירים מספיק גם לעניים.
באופן כללי אין זה נכון שתמיד יש מספיק פרנסה לכולם (עוד מבלי שנדון עד כמה צריכים העשירים לתת צדקה לעניים), ואפילו אם נגדיר פרנסה באופן המינימלי - מניעת מוות מרעב. אם האוכלוסיה גדלה יותר ממה שהמדינה מסוגלת לייצר, יש מחסור. דומני שאתה משליך מהמציאות החריגה של העולם המערבי בעשרות השנים האחרונות על ימות עולם.

יאיר1 כתב:ג. וזה עיקר הבעיה שלי, שאם אין לישראל פרנסה אינו בדין שילכו ללסטם את הבריות, גם אם הם גויים.
[ד. כרגיל יציאה למלחמה היא דבר שמבזבז כסף, ולא דבר שמכניס כסף, אלא אם פושטים על בארות הנפט של סעודיה וכווית].
לענין ג' יפה ענוך שזה גדר מלחמת הרשות, אבל באמת לענ"ד שאלתך שאלה גדולה היא - אם פלוני צריך לממון והוא לוקח אותו באלימות מאלמוני, גזלן מקרי. ואם חבורה של אנשים מצטרפים יחד לשוד כזה, הרי הם חבורת לסטים. ואילו כאשר אותם אנשים עצמם יכריזו על עצמם כממלכת ליליפוט ויעמידו עליהם מלך, שוב הופך הדבר כשר וישר לשלול שלל ולבוז בז את סביבותיהם, ומלחמת הרשות ייקרא, ושללה קנוי בקנין כיבוש.

לענין ד' - שוב אתה משליך ממציאות ימינו, שבה שלילת שלל היא דבר האסור, על ימות עולם. הרבה מאד מלחמות ניזומו כדי למלא את אוצרות המלכים. כמו כל מיזם עסקי, גם במלחמה יש סיכון לכשלון ואי-החזר ההוצאות, אבל במקרים רבים זה גם הצליח.


א. יתכנו מצבי רעב קיצוניים בצורת וכדומה, אך בימי דוד לא ידוע לנו, מלבד גמרא זו, שהיה מצב של מחסור גדול, וודאי שלא היתה בצורת, וממילא מן הסתם היתקיים בהם וננתי גישמכם בעיתם ועץ השדה יתן פריו, וממילא לא היה אמור להיות מחסור, עד כדי שלעשירים לא יהיה דיי צרכם והותר לתת לעניים, כדי לחיות בצורה נורמאלית.
ב. אכן, זו לא טענה. ויתכן שמלחמה תכניס כסף.

יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: פתרון לפרנסה

הודעהעל ידי יאיר1 » ה' יולי 02, 2015 12:57 am

בברכה המשולשת כתב:
ברזילי כתב:אבל באמת לענ"ד שאלתך שאלה גדולה היא - אם פלוני צריך לממון והוא לוקח אותו באלימות מאלמוני, גזלן מקרי. ואם חבורה של אנשים מצטרפים יחד לשוד כזה, הרי הם חבורת לסטים. ואילו כאשר אותם אנשים עצמם יכריזו על עצמם כממלכת ליליפוט ויעמידו עליהם מלך, שוב הופך הדבר כשר וישר לשלול שלל ולבוז בז את סביבותיהם, ומלחמת הרשות ייקרא, ושללה קנוי בקנין כיבוש. .


לגבי מלחמות אומות העולם- כידוע העיר על זה מרנא הנצי"ב ויעויין בדברי הגרש"י זווין בספרו לאור ההלכה בפרק על המלחמה. (ומפורסם המעשה בגאון רבי אייזיל חריף)


אולי תתרום את המידע המפורסם שלכל הפחות אני אינני יודע אותו.

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: פתרון לפרנסה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' יולי 02, 2015 12:57 am

יאיר1 כתב:א. יתכנו מצבי רעב קיצוניים בצורת וכדומה, אך בימי דוד לא ידוע לנו, מלבד גמרא זו, שהיה מצב של מחסור גדול, וודאי שלא היתה בצורת.

ראה ש"ב פרק כא.

יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: פתרון לפרנסה

הודעהעל ידי יאיר1 » ה' יולי 02, 2015 1:01 am

מה שעלה כאן שזה גדר מלחמת רשות, אני אינני בקי בהלכות אלו לצערי הרב, אך אינני רוצה להטות את האשכול הזה מביאור מעשה ספיציפי זה, ועל כן אפתח כאן אשכול חדש בענין זה.
אשמח שתחכימוני בז.ה

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: פתרון לפרנסה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' יולי 02, 2015 7:49 am

יאיר1 כתב:
בברכה המשולשת כתב:
ברזילי כתב:אבל באמת לענ"ד שאלתך שאלה גדולה היא - אם פלוני צריך לממון והוא לוקח אותו באלימות מאלמוני, גזלן מקרי. ואם חבורה של אנשים מצטרפים יחד לשוד כזה, הרי הם חבורת לסטים. ואילו כאשר אותם אנשים עצמם יכריזו על עצמם כממלכת ליליפוט ויעמידו עליהם מלך, שוב הופך הדבר כשר וישר לשלול שלל ולבוז בז את סביבותיהם, ומלחמת הרשות ייקרא, ושללה קנוי בקנין כיבוש. .


לגבי מלחמות אומות העולם- כידוע העיר על זה מרנא הנצי"ב ויעויין בדברי הגרש"י זווין בספרו לאור ההלכה בפרק על המלחמה. (ומפורסם המעשה בגאון רבי אייזיל חריף)


אולי תתרום את המידע המפורסם שלכל הפחות אני אינני יודע אותו.


מרנא הנצי"ב כתב שההיתר למלחמה הוא בכך שזה מנהג העולם ואה"נ אם זה לא היה אז זה היה אסור מדין רצח וגזל.
דברי הגרשי"ז ציינתי למ"מ.
לגבי ר' אייזיל- הוא סיפר משל על מלאלך המגיע לעיירת יהודים ומתחיל לשוחח אתם ואז מגיע השוטר הגוי ודוש ממנו פספורט. המלאך שואל את היהודים מה רוצה הגוי השיכור הזה והם אומרים לו שזו תעודה שמנפיק השלטון, ע"מ לוודא שאתה לא גנב או רוצח וכה"ג. המלאך שואל- והגוי השיכור הזה אחראי על זה? ועונים לו שלא שהוא רק השוטר המקומי, ואז בסוף מגיעים שהכל זה מפקודת הצאר. שואל המלאך- ומי הוא הצאר, ומשיבים- הרבה מלחמות עשה הרבה מיסים הטיל. אומר המלאך- והגוי הרשע הזה שרצח אלפי אנשים וגזל ממאות אלפים צריך תעודה שאני לא גנב ורוצח?

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: פתרון לפרנסה

הודעהעל ידי ברזילי » ה' יולי 02, 2015 10:09 am

יאיר1 כתב:א. יתכנו מצבי רעב קיצוניים בצורת וכדומה, אך בימי דוד לא ידוע לנו, מלבד גמרא זו, שהיה מצב של מחסור גדול, וודאי שלא היתה בצורת, וממילא מן הסתם היתקיים בהם וננתי גישמכם בעיתם ועץ השדה יתן פריו, וממילא לא היה אמור להיות מחסור, עד כדי שלעשירים לא יהיה דיי צרכם והותר לתת לעניים, כדי לחיות בצורה נורמאלית.
היה רעב גם בימי דוד כנ"ל, אבל גם בלי זה צריך להזהר מלהשליך את מושגי חברת השפע של השנים האחרונות, שהיא חריגה יוצאת דופן ממנהגו של עולם, על העבר. לאורך מרבית ההיסטוריה האנושית חברות אנושיות חיו "על הקצה" - כלומר, במצב הרגיל גודל האוכלוסיה היה פחות או יותר כזה המנצל את כל המשאבים הקיימים כדי לאפשר חיים נסבלים. מה שנקררא בזמנם רעב היה סטיה לרעה אף מן הנורמה הזו.

יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: פתרון לפרנסה

הודעהעל ידי יאיר1 » ה' יולי 02, 2015 6:24 pm

מה שנכון נכון כתב:
יאיר1 כתב:א. יתכנו מצבי רעב קיצוניים בצורת וכדומה, אך בימי דוד לא ידוע לנו, מלבד גמרא זו, שהיה מצב של מחסור גדול, וודאי שלא היתה בצורת.

ראה ש"ב פרק כא.


כנראה מה שנכון מתכין לפסוק הזה.
שמואל ב פרק כא

וַיְהִי רָעָב בִּימֵי דָוִד שָׁלֹשׁ שָׁנִים שָׁנָה אַחֲרֵי שָׁנָה וַיְבַקֵּשׁ דָּוִד אֶת פְּנֵי יְקֹוָק ס וַיֹּאמֶר יְקֹוָק אֶל שָׁאוּל וְאֶל בֵּית הַדָּמִים עַל אֲשֶׁר הֵמִית אֶת הַגִּבְעֹנִים:

כמובן שכוונתו לסייע לדברי, ישר כח [תקן אותי אם אני טועה].
מבואר בנביא שבכל ימי דוד המלך לא היה רעב, מלבד כאשר היה עליהם חטא. משמע שהתקיים בהם הפסוק ונתתי גישמכם....

יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: פתרון לפרנסה

הודעהעל ידי יאיר1 » ה' יולי 02, 2015 6:26 pm

בברכה המשולשת כתב:
מרנא הנצי"ב כתב שההיתר למלחמה הוא בכך שזה מנהג העולם ואה"נ אם זה לא היה אז זה היה אסור מדין רצח וגזל.
דברי הגרשי"ז ציינתי למ"מ.
לגבי ר' אייזיל- הוא סיפר משל על מלאלך המגיע לעיירת יהודים ומתחיל לשוחח אתם ואז מגיע השוטר הגוי ודוש ממנו פספורט. המלאך שואל את היהודים מה רוצה הגוי השיכור הזה והם אומרים לו שזו תעודה שמנפיק השלטון, ע"מ לוודא שאתה לא גנב או רוצח וכה"ג. המלאך שואל- והגוי השיכור הזה אחראי על זה? ועונים לו שלא שהוא רק השוטר המקומי, ואז בסוף מגיעים שהכל זה מפקודת הצאר. שואל המלאך- ומי הוא הצאר, ומשיבים- הרבה מלחמות עשה הרבה מיסים הטיל. אומר המלאך- והגוי הרשע הזה שרצח אלפי אנשים וגזל ממאות אלפים צריך תעודה שאני לא גנב ורוצח?

:)
מעשה יפה לא הכרתי.
תודה

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: פתרון לפרנסה

הודעהעל ידי ברזילי » ה' יולי 02, 2015 6:27 pm

פשטיה דקרא שרעב של שנה אחת לא היה חריג בכלל, אבל כאשר יש רעב שלש שנים שנה אחר שנה, אז וַיְבַקֵּשׁ דָּוִד אֶת פְּנֵי ד'

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: פתרון לפרנסה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' יולי 02, 2015 6:56 pm

יאיר1 כתב:
מה שנכון נכון כתב:
יאיר1 כתב:א. יתכנו מצבי רעב קיצוניים בצורת וכדומה, אך בימי דוד לא ידוע לנו, מלבד גמרא זו, שהיה מצב של מחסור גדול, וודאי שלא היתה בצורת.

ראה ש"ב פרק כא.


כנראה מה שנכון מתכין לפסוק הזה.
שמואל ב פרק כא

וַיְהִי רָעָב בִּימֵי דָוִד שָׁלֹשׁ שָׁנִים שָׁנָה אַחֲרֵי שָׁנָה וַיְבַקֵּשׁ דָּוִד אֶת פְּנֵי יְקֹוָק ס וַיֹּאמֶר יְקֹוָק אֶל שָׁאוּל וְאֶל בֵּית הַדָּמִים עַל אֲשֶׁר הֵמִית אֶת הַגִּבְעֹנִים:

כמובן שכוונתו לסייע לדברי, ישר כח [תקן אותי אם אני טועה].
מבואר בנביא שבכל ימי דוד המלך לא היה רעב, מלבד כאשר היה עליהם חטא. משמע שהתקיים בהם הפסוק ונתתי גישמכם....

כתבת שלא ידוע לנו על רעב בימי דוד, וע"ז הבאתי ממקרא מפורש שהיה.
לגוף הענין איני יודע רעב מאן דכר שמיה בסוגיא דברכות וסנהדרין, ועמך ישראל צריכין פרנסה מובן גם בלי מצב של רעב ובצורת.

יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: פתרון לפרנסה

הודעהעל ידי יאיר1 » ה' יולי 02, 2015 7:14 pm

ברזילי כתב:פשטיה דקרא שרעב של שנה אחת לא היה חריג בכלל, אבל כאשר יש רעב שלש שנים שנה אחר שנה, אז וַיְבַקֵּשׁ דָּוִד אֶת פְּנֵי ד'

נו נו, מי אומר?
לא מצינו שהיה רעב, וממילא למה להמציא?

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: פתרון לפרנסה

הודעהעל ידי ברזילי » ה' יולי 02, 2015 8:49 pm

יאיר1 כתב:
ברזילי כתב:פשטיה דקרא שרעב של שנה אחת לא היה חריג בכלל, אבל כאשר יש רעב שלש שנים שנה אחר שנה, אז וַיְבַקֵּשׁ דָּוִד אֶת פְּנֵי ד'

נו נו, מי אומר?
לא מצינו שהיה רעב, וממילא למה להמציא?

למה חיכה דוד לשלש שנים רעב כדי לבקש את פני ד׳?

יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: פתרון לפרנסה

הודעהעל ידי יאיר1 » ה' יולי 02, 2015 9:38 pm

ברזילי כתב:
יאיר1 כתב:
ברזילי כתב:פשטיה דקרא שרעב של שנה אחת לא היה חריג בכלל, אבל כאשר יש רעב שלש שנים שנה אחר שנה, אז וַיְבַקֵּשׁ דָּוִד אֶת פְּנֵי ד'

נו נו, מי אומר?
לא מצינו שהיה רעב, וממילא למה להמציא?

למה חיכה דוד לשלש שנים רעב כדי לבקש את פני ד׳?


כמובן שחשבתי על השאלה שלך, ואני יענה לך בשאלה, מה אתה אומר?
האם רעב של שנה אחת זה דבר רגיל, והרי זהו ודאי עונש, רעב זה לא סידרי העולם, או גזירה מחטא אדם הראשון, זה עונש! אם כן למה לקח לדוד שלוש שנים עד שהוא פשפש במעשיו?
הרי אפילו החש בראשו צריך לפשפש במעשיו?

אני אתן לך לענות תשובה, אך בנתיים אתן את התשובה שיש למפרשים.
לא אכחד שהרד"ק אומר ששנה ראשונה היה סבור שהוא כמנהגו של עולם, שניה סבר שהוא מעוון מיכה ושלישית הבין שיש כאן חטא נוסף.
ואם מותר לתמוה על דבריו, אתמה, מה כוונתו מנהגו של עולם? וכי אכן יש כזה מנהג. אולי הרד"ק בתוך דבריו מתייחס לזה אך הוא מאריך ולא היה לי פנאי לקרא הכל.

אבל אביא כאן את דברי האלשיך שהביא מדברי חז"ל.
אלשיך על שמואל ב פרק כא פסוק א

ויהי רעב בימי דוד שלש שנים כו'. הנה אומרו שנה אחר שנה הוא מיותר, כי באומרו שלש שנים רצופות משמע. אך ירמוז מאמרם ז"ל כי בכל אחת מהשנים היו תולים בענין אחד נפרד מחבירו, כי אמרו רבותינו ז"ל בפרקי ר' אליעזר אמר רבי פנחס, לאחר שלשים שנה שנהרג שאול ובניו, בא רעב בימי דוד שלש שנים שנה אחר שנה, ולמה שנה אחר שנה, בשנה ראשונה עלו ישראל לרגל, אמר להם דוד צאו וראו אם יש עובדי אלילים שבעבור עון עבודת אלילים גשמים נעצרים שנאמר השמרו לכם כו', ועצר את השמים כו', בדקו ולא מצאו, בשנה השניה עלו לרגל, אמר להם דוד צאו וראו אם יש בכם מגלי עריות, שבעון זה גשמים נעצרים, שנאמר ותחניפי את הארץ בתזנותיך, וימנעו רביבים כו', בדקו ולא מצאו. שלישית אמר להם צאו וראו אם יש בכם שופכי דמים, שנאמר ולא תחניפו את הארץ, ובפרק הערל (יבמות עח) אמרו כי בשנה שלישית אמר צאו וראו אם יש בכם פוסקי צדקה ברבים ואין נותנים, שנאמר נשיאים ורוח וגשם אין, איש מתהלל במתת שקר, בדקו ולא מצאו, אמר מכאן ואילך אין הדבר תלוי אלא בי, מיד ויבקש דוד את פני ה'.

הוי אומר, שקודם לכן לא היה רעב, ורק אם חטאו היה רעב, ואם חטאו ובא רעב, לא יועיל כלל לצאת לגדוד.
אך צדק מה שנכון, שאין הדיון על רעב אלא על פרנסה, והבה נשיב את הדיון לפרשנות דברי הגמרא בעצמם.
האם יתכן לומר שהדבר כפשוטו, שכאשר אין פרנסה הולכים לשדוד את הגויים בסביבה.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: פתרון לפרנסה

הודעהעל ידי ברזילי » ה' יולי 02, 2015 10:36 pm

כמו שהבאת מן הרס"ג, וכמו שכתבתי לעיל, פשטיה דקרא שרעב של שנה אחת לא היה חריג (וראה גם בארבנאל - שלש שנים.. כדי שיכירו בנ"א שהוא ענין השגחי). מכל מקום, אין צורך בזה לראיות מן הפסוקים, שהוא דבר הידוע לכל וכנ"ל (אלא שי"ל שגם המושג רעב הוא יחסי, וממילא נאמר שלא כל שנת בצורת ומחסור נקראת רעב, והמדרש יידרש על רעב החורג ממנהגו של עולם. אבע"א גם על דבר הבא במנהגו של עולם יש להתעורר לתשובה והארכנו במק"א, והפסוק בא לומר שכאן מדובר ברעב קיצוני מעבר לזה).

ולעיקר השאלה, כנ"ל - אמנם יש מן האחרונים שהבינו שאין היתר למלחמה שאיננה התגוננות אם לא מלחמת הרשות בישראל שהיא ע"פ סנהדרין (וגם זה עדיין צ"ב - הלא אין כח לסנהדרין להתיר את האסור, ואיך רשותם מועילה להפוך מעשי גזל ורצח לדבר המותר), ויש לדון לדבריהם מה הדין כשיש שתי מדינות יהודיות, האם מותר לצאת למלחמת הרשות זו כנגד זו או שמא רק כנגד אוה"ע. אבל לענ"ד הדרך הפשוטה יותר היא שבאוה"ע פשיטא שיש רשות לכל המלכים לעשות מלחמה כדרכו של עולם (וכמ"ש הנצי"ב, ומומחש יפה בסיפור שהוזכר מר"א חריף), ורק בישראל צריך גם רשות סנהדרין.

יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: פתרון לפרנסה

הודעהעל ידי יאיר1 » ה' יולי 02, 2015 11:25 pm

ברזילי כתב:כמו שהבאת מן הרס"ג, וכמו שכתבתי לעיל, פשטיה דקרא שרעב של שנה אחת לא היה חריג (וראה גם בארבנאל - שלש שנים.. כדי שיכירו בנ"א שהוא ענין השגחי). מכל מקום, אין צורך בזה לראיות מן הפסוקים, שהוא דבר הידוע לכל וכנ"ל (אלא שי"ל שגם המושג רעב הוא יחסי, וממילא נאמר שלא כל שנת בצורת ומחסור נקראת רעב, והמדרש יידרש על רעב החורג ממנהגו של עולם. אבע"א גם על דבר הבא במנהגו של עולם יש להתעורר לתשובה והארכנו במק"א, והפסוק בא לומר שכאן מדובר ברעב קיצוני מעבר לזה).

ולעיקר השאלה, כנ"ל - אמנם יש מן האחרונים שהבינו שאין היתר למלחמה שאיננה התגוננות אם לא מלחמת הרשות בישראל שהיא ע"פ סנהדרין (וגם זה עדיין צ"ב - הלא אין כח לסנהדרין להתיר את האסור, ואיך רשותם מועילה להפוך מעשי גזל ורצח לדבר המותר), ויש לדון לדבריהם מה הדין כשיש שתי מדינות יהודיות, האם מותר לצאת למלחמת הרשות זו כנגד זו או שמא רק כנגד אוה"ע. אבל לענ"ד הדרך הפשוטה יותר היא שבאוה"ע פשיטא שיש רשות לכל המלכים לעשות מלחמה כדרכו של עולם (וכמ"ש הנצי"ב, ומומחש יפה בסיפור שהוזכר מר"א חריף), ורק בישראל צריך גם רשות סנהדרין.

הבאתי מן הרד"ק.
בחרת להתייחס לפרשנות אחת, כנגד דברי האלשיך שהביא מחז"ל. תמהני עליך!?

יש לי שאלה פשוטה. אה באמת חושב שיתכן וכאשר עם ישראל מנהג כדין, יכול להיות רעב, בלי שהיה איזה עוון?
אם כן כיצד יישב א כל הפסוקים בתורה ובנביאים, והיה אם שמוע תשמעו וכו'...

אני קצת מופתע.

ולגופה של השאלה, אין הנדון האם מותר, אלא גם אם מותר האם זו הדרך....

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: פתרון לפרנסה

הודעהעל ידי ברזילי » ו' יולי 03, 2015 12:04 am

א. יש פשט ויש דרש, זה לא חדש ולא מיוחד לפסוק הזה.
ב. הדיון בראשונים על מנהגו של עולם לעומת השגחה פרטית, והסתירות לכאורה בדבריהם, נידונו כבר בארוכה וגם קצת כאן בפורום למשל כאן, ונראה שנאמרו בזה מדרגות מדרגות לפי רמתם הרוחנית של ישראל. מכל מקום, לעניננו, אינו דומה חטא הגורר עונש שלא כדרך הטבע לרמה רוחנית בלתי מושלמת שבשלה עולם כמנהגו נוהג.
ג. אפילו במצב שהרמב"ן מתאר "כי בהיות ישראל שלמים והם רבים לא יתנהג ענינם בטבע כלל לא בגופם ולא בארצם לא בכללם ולא ביחיד מהם כי יברך השם לחמם ומימם ויסיר מחלה מקרבם עד שלא יצטרכו לרופא ולהשתמר בדרך מדרכי הרפואות כלל" נראה שאינו מתכוון לומר שלא יזקקו לאוכל או שלא ימותו כלל, אלא שיישמרו מן הפגעים במסגרת מנהגו של עולם. ולעניננו, זה שלרוב האוכלוסיה יש אוכל בצמצום הוא המצב הקבוע שהיה כל ימות עולם, והציפיה למצב אחר הייתה כמו הציפיה לזה שאנשים לא ימותו.

וכל נושא זה ארוך ועמוק ואכ"מ

ולגופה של השאלה, לא בארת כוונתך - אם אתה לא שואל מן הבחינה ההלכתית (כלומר מה ההיתר לזה, ומדוע אין כאן רציחה וגזל) אז מה השאלה? כשאדם פרטי רעב הוא הולך לעבוד ולא לגזול כי אסור לגזול או כי יוטל עליו עונש אם יעשה כן, אבל כשמדינה רעבה היא הולכת לאכול את העמים אשר סביבותיה (אם אך יש בכחה). כך היה כל ימות עולם, עד העת האחרונה ממש. מה ציפית שיעשו?

אולי כוונתך שהיה עליהם לפשפש במעשיהם ולשוב מן העוון שגרם את הבעיה הכלכלית. את זה אמנם צריך לעשות, אבל אין זה תחליף לפעולה בדרך הטבע, כידוע.

יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: פתרון לפרנסה

הודעהעל ידי יאיר1 » ו' יולי 03, 2015 12:28 am

א. אם אתה מתכוין להגיד שאפשר לפרש את הפסוקים של והיה אם שמוע ודומיהם כדרש, אני עוצר את הדיון. ואני לא רוצה להשתמש במילה הזו, אבל כדי שתבין מפני מה אני בוחר לעצור את הדיון אני כן אשתמש, בעיני זו כפירה. ואין לי מה להוסיף בזה. מאות פסוקים ומאות מאמרי חז"ל אינם יכולים להידחות בזה שאולי זה דרש.
ב. המצב הרוחני של עם ישראל בימי דוד, למיטב ידיעתי היה טוב. כאשר פרץ ה' בעוזה, מייד הובן הענין. וממילא גם כאשר יש רעב גם של יום. אמנם יתכן וישנם מקומות שצריך ליישב, אבל ודאי שהעיקר הוא כפשוטו. ואכמ"ל.
ג. הרמב"ן אומר דברים ברורים, שאין עם ישראל מונהג במנהגו של עולם. לא ניתן להפך את דבריו. מוות זה גזירת חטא עץ הדעת וחטא העגל. אדם רעב צריך לאכול, כי כך ה' ברא את האדם, הוא גם צריך לנשום ולהתפנות, מלבד אוכלי המן. מה זה קשור למצב שאין לאדם דיי סיפוקו. מצב שיש מחסור איננו דבר שהיה מימות עולם עד ימנו אנו, הוא מצב שנתחדש בגלות. אולי תתן איזו ראייה לדבריך, אתה חוזר על זה כבר כמה פעמים.
כוונתי כפשוטה, לכו לזרוע לגדל תרנגולות ושות'.... מה הבעיה להתפרנס?
כפי שכבר נאמר, לא היה אז מצב של רעב ממש, אלא חסרון בפרנסה, והפתרון הוא לספק עבודה, לתת הלוואה לעניים שיעשו מסחר וכדו'.
דבר תמוה ביותר, שלא נמצא בקורות דברי ימי עם ישראל, מלבד דברי הגמרא הללו. והדבר טעון ביאור. אם זה לא קשה לך זה בסדר. אני פתחתי את האשכול כדי למצוא ביאורים מדברי המפרשים, ועם כל הכבוד, לא יספקו אותי הגיגי ליבם של חברי הפורום, נכבדים ככל שיהיו.

בריסק
הודעות: 182
הצטרף: ו' נובמבר 01, 2013 11:05 am

Re: פתרון לפרנסה

הודעהעל ידי בריסק » ו' יולי 03, 2015 7:27 am

רש"י ד"ה ונמלכין בסנהדרין, נוטלין מהם רשות כדי שיתפללו עליהם, עכ"ל. תמוה מהא דמייתי קרא בגמ' סנהדרין טו,א דאין מוציאין למלחמת הרשות אלא עפ"י ב"ד של עא, ומה הכריח לרש"י לפרש דהוי נטילת רשות כדי שיתפללו עליהם, תיפו"ל משום גזה"כ וכו'.
ובהמשך שם.
ויש ליישב אחר שדוד המע"ה דהיה גם מופלא שבדיינים ומלך, ואמר להם שיצאו למלחמה, א"כ כבר לא רשאין הסנהדרין להפוך דבריו, וכדאמרינן בסנהדרין יח,ב מקרא דלא תענה על על רב. וא"כ שפיר מתקיים לגזה"כ לשאול בסנהדרין ע"י מלך לבד, ולכך פירש רש"י דשאילת רשות מהסנהדרין הוא רק כדי שיתפללו עליהם.

אשמח לקבל הפניות והסברים - יישר כוחכם למפרע

קטע מתוך כתבי בריסק ואין להעתיק אותו.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: פתרון לפרנסה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' יולי 03, 2015 10:13 am

רבים עמדו על דברי רש"י הנ"ל, יעויין במרגלות הים שם ובמקורות שהביא הרב נפתלי בר-אילן בספרו משטר ומדינה בישראל על-פי התורה

ש. ספראי
הודעות: 1701
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: פתרון לפרנסה

הודעהעל ידי ש. ספראי » ג' יולי 14, 2015 5:11 pm

להשלמת הענין ראה בפנים יפות ויחי פרק מט ביאור נחמד על הנושא. בדרך דרוש/אגדה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 204 אורחים