עמוד 1 מתוך 1

תענית דיבור במקום צום, מה המקור לכך מי הראשון שאמר זאת?

פורסם: ה' יולי 23, 2015 5:29 pm
על ידי שלח
שכתוב על צומות וכדומה, הפשט תמיד שצום זה יום שלם עד השקיעה,ממתי היו שאמרו שגם צום י תענית דיבור יום שווה אותו ערך וכדומה, שמעתי שמביאים בשם הקונטרס היחיאלי, שתענית דיבור יום אחד שווה לכ65000 תעניות,האם זה חידוש שלו או של האחרונים?כמו כן מביאים בשם הגר"א שיש ענין לא לדבר וזה יותר מצומות וסיגופים, באופן כללי יש 2 שאלות
1מתי התחילו לדבר בענין צום תענית דיבור, האם יש בש"ס או בראשונים או מהארי"זל,או רק מהאחרונים?
2ומה ערך תענית יום דיבור אל מול תענית יום צום,כי לפי פשט צום של יום מאכילה ושתיה גדול יותר ,אבל משמע שדווקא צום תענית דיבור גדול יותר
3 שכתוב בספרים על מספר צומות לכל חטא האם יועיל במקום צומות תענית דיבור?כי לכאורה לפי האריז"ל זה דוקא צום מאכילה ושתיה, ואפילו הרבה תעניות דיבור לא יועילו, אבל לפי הקונטרס היחיאלי אולי כן יועילו וכדומה
האם יש הארות והערות בדבר?

Re: תענית דיבור במקום צום, מה המקור לכך מי הראשון שאמר זאת?

פורסם: ה' יולי 23, 2015 9:19 pm
על ידי בברכה המשולשת
למיטב זכרוני יש על זה מאמר של הגאון הנאמ"ן

Re: תענית דיבור במקום צום, מה המקור לכך מי הראשון שאמר זאת?

פורסם: ה' יולי 23, 2015 9:42 pm
על ידי מצליח
איני יודע המקור הראשון לזה, אבל כזכור לי שא' מבני הה"ק מצאנז זי"ע או הה"ק מקשאנוב או מגארליץ כותב כן במכתבו.
אבקש מי שיש לו הספר שנקבץ בו מכתבי בני צאנז נא להעלותו ותשוח"ח לו

Re: תענית דיבור במקום צום, מה המקור לכך מי הראשון שאמר זאת?

פורסם: ה' יולי 23, 2015 9:45 pm
על ידי מה שנכון נכון
וע"ע בדברי ההסתייגות של הרי"מ הלל בוישב הים ח"ג ובתקנת השבים ממש"כ בקונטרס היחיאלי.

Re: תענית דיבור במקום צום, מה המקור לכך מי הראשון שאמר זאת?

פורסם: ב' יולי 27, 2015 10:54 pm
על ידי אספקלריא
בעל קונטרס היחיאלי (עיי"ש חלק א' דף ס"ה ואילך) הנהיג סדר תענית דיבור, שיקראו בו כל התהלים ג' פעמים רצופות, וכתב שנחשב כמו 65600 תעניות.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=131
הוא מאריך מאד בהסברים. אבל אפשר לסכם בקצרה שהרעיון שלו מבוסס על שלשה דברים:
א] כתוב בספרי מוסר (הגר"א והחפץ חיים ועוד) בכמה מקומות שתענית דיבור יותר חשוב מתענית.
ב] כתוב בספר "רחמי האב", לרבי יעקב קטינא (דומ"ץ חוסט) סי' נ"ז, בשם בעל נועם אלימלך: "קבלה מן רבינו אלימלך כי האומר ג' פעמים כל התהלים ביום אחד הוא חשוב כתענית משבת לשבת. גם שמעתי אומרים בשם תלמידו רבינו מהר"ם מרימינוב כי האומר ג' פעמים ביום אחד כל התהלים הוא חשוב כחרב וחנית נגד היצה"ר".
www.otzar.org/wotzar/book.aspx?167493&page=PIMG_0849B
ג] כתוב בספר "חמדת ימים" שובבי"ם פרק א' (ונציה תקכ"ג חלק ב' דף ק"א ע"א, מהדורת ב"ב תשע"א ח"ב עמ' רכה-רכו, אות נ"ט), שתענית הפסקה של ששה ימים (משבת לשבת) נחשב כמו 65600 תעניות.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=201
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=259
[וכן נזכר גם בחמדת ימים עשי"ת פרק א' (ונציה חלק ד' דף מ"ח ע"א, ב"ב תשע"א ח"ג עמ' קס"ח, אות כ"ח].
ולפ"ז יוצא שקריאת ג"פ כל התהלים נחשב כמו 65600 תעניות. (וק"ו בצירוף תענית דיבור).
וכבר ציין הרב מה שנכון נכון, לשו"ת וישב הים ח"ג, עיי"ש סי' כ' אות ג'.

Re: תענית דיבור במקום צום, מה המקור לכך מי הראשון שאמר זאת?

פורסם: ג' יולי 28, 2015 7:54 am
על ידי בקרו טלה
מצליח כתב:איני יודע המקור הראשון לזה, אבל כזכור לי שא' מבני הה"ק מצאנז זי"ע או הה"ק מקשאנוב או מגארליץ כותב כן במכתבו.
אבקש מי שיש לו הספר שנקבץ בו מכתבי בני צאנז נא להעלותו ותשוח"ח לו

כוונתו להרה"ק ר' אשר מראפשיץ [אמנם יש שכתבו דהכוונה להרה"ק ר' נפתלי מראפשיץ]

Re: תענית דיבור במקום צום, מה המקור לכך מי הראשון שאמר זאת?

פורסם: ה' יולי 30, 2015 2:45 pm
על ידי אספקלריא
אספקלריא כתב:ג] כתוב בספר "חמדת ימים" שובבי"ם פרק א' (ונציה תקכ"ג חלק ב' דף ק"א ע"א, מהדורת ב"ב תשע"א ח"ב עמ' רכה-רכו, אות נ"ט), שתענית הפסקה של ששה ימים (משבת לשבת) נחשב כמו 65600 תעניות.

מקור לדברי החמדת ימים:
ספר "משנת חסידים", מסכת התשובה, פרק א' משנה ו'.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 36&hilite=
וכן ספר אור הישר - אור צדיקים, שחרית, סי' ט' סעיף כ"ט.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 41&hilite=