מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כותרת בין השמשות ספק מציאותי או דיני

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אמת קנה
הודעות: 54
הצטרף: ד' יולי 22, 2015 11:27 pm

כותרת בין השמשות ספק מציאותי או דיני

הודעהעל ידי אמת קנה » ד' אוגוסט 05, 2015 7:46 pm

שבת (ל"ד:): בין השמשות ספק מן היום ומן הלילה ספק כולו מן היום ספק כולו מן הלילה מטילין אותו לחומר שני ימים וכו'.

חכמי ביהמ"ד יאירו עיני האם יש מי שאומר שספק בין השמשות הוא ספק מציאותי, או הספק הוא ספק דיני. אמרו לי שהמהר"מ שיק חקר בזה. היודע ילמדני. שכויח גדול.

טריד בגירסיה
הודעות: 198
הצטרף: ג' מרץ 10, 2015 6:57 pm

Re: כותרת בין השמשות ספק מציאותי או דיני

הודעהעל ידי טריד בגירסיה » ד' אוגוסט 05, 2015 7:58 pm

בקובץ יסודות וחקירות ציין:
זמני ההלכה למעשה ח"ב (באותו כרך) עמוד יט "בדין בין השמשות" ד"ה ויש לעיין. רעק"א ברכות ב. ד"ה שם וממאי: ספיקא דדינא

סגי נהור
הודעות: 5659
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: כותרת בין השמשות ספק מציאותי או דיני

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' אוגוסט 05, 2015 8:20 pm

בגדר בין השמשות (והספק בזה) ראה בארוכה מפענח צפונות (להרמ"מ כשר) ע' קעז ואילך.

יבנה
הודעות: 3691
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: כותרת בין השמשות ספק מציאותי או דיני

הודעהעל ידי יבנה » ה' אוגוסט 06, 2015 12:10 am

עי' הזמנים בהלכה לבניש עמ' שלב ואילך.

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: כותרת בין השמשות ספק מציאותי או דיני

הודעהעל ידי המעיין » ה' אוגוסט 06, 2015 8:18 am

אמת קנה כתב:שבת (ל"ד:): בין השמשות ספק מן היום ומן הלילה ספק כולו מן היום ספק כולו מן הלילה מטילין אותו לחומר שני ימים וכו'.

חכמי ביהמ"ד יאירו עיני האם יש מי שאומר שספק בין השמשות הוא ספק מציאותי, או הספק הוא ספק דיני. אמרו לי שהמהר"מ שיק חקר בזה. היודע ילמדני. שכויח גדול.

לא הבנתי שאלתך. ברור שהספק הוא דיני. ספק מציאותי פירושו שאיננו יודעים מה קרה במקרה מסויים וספק דיני פירושו שאנו יודעים מה קרה אבל איננו יודעים מה הדין במקרה הזה. וזה המקרה כאן.
הרוגצ'ובר דן בשאלה אחרת האם זה ספק של חסרון ידיעה (דינית) או ספק בעצם היינו שהתורה אומרת שזה ספק, וכל זה לפי דרכו ושיטתו גם בעניינים אחרים כידוע.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: כותרת בין השמשות ספק מציאותי או דיני

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' אוגוסט 06, 2015 8:23 am

אולי כוונתו שזה ספק מציאותי היינו שבכל יום ויום התחלפות היום יכולה לקרות בשעה שונה בתוך הטווח האמור ואם כן הוא הרי שזה ספק במציאות על כל יום ויום ויש לזה קצת ראייה מרש"י שבת לה ב העושה מלאכה בשני בין השמשות שכתב שעשה מלאכה כל בין השמשות ולא כתב שעשה בדיוק באותו זמן אחר השקיעה.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: כותרת בין השמשות ספק מציאותי או דיני

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' אוגוסט 06, 2015 6:10 pm

בראשית רבה (וילנא) פרשת בראשית פרשה י

ט רבי שאליה לרבי ישמעאל ב"ר יוסי א"ל שמעת מאביך, מהו ויכל אלהים ביום השביעי, אתמהא, אלא כזה שהוא מכה בקורנוס על גבי הסדן, הגביהה מבעוד יום והורידה משתחשך, אר"ש בן יוחאי בשר ודם שאינו יודע לא עתיו ולא רגעיו ולא שעותיו, הוא מוסיף מחול על הקודש, אבל הקדוש ברוך הוא שהוא יודע רגעיו ועתיו ושעותיו, נכנס בו כחוט השערה.

לכאורה משמע כי ספק מציאותי הוא.

צh33
הודעות: 472
הצטרף: א' אוקטובר 02, 2011 12:20 pm

Re: כותרת בין השמשות ספק מציאותי או דיני

הודעהעל ידי צh33 » ה' אוגוסט 06, 2015 6:36 pm

עייג"כ רמב"ן חולין סוף כב,ב

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: כותרת בין השמשות ספק מציאותי או דיני

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' אוגוסט 06, 2015 6:53 pm

זקן ששכח כתב:בראשית רבה (וילנא) פרשת בראשית פרשה י

ט רבי שאליה לרבי ישמעאל ב"ר יוסי א"ל שמעת מאביך, מהו ויכל אלהים ביום השביעי, אתמהא, אלא כזה שהוא מכה בקורנוס על גבי הסדן, הגביהה מבעוד יום והורידה משתחשך, אר"ש בן יוחאי בשר ודם שאינו יודע לא עתיו ולא רגעיו ולא שעותיו, הוא מוסיף מחול על הקודש, אבל הקדוש ברוך הוא שהוא יודע רגעיו ועתיו ושעותיו, נכנס בו כחוט השערה.

לכאורה משמע כי ספק מציאותי הוא.


איפה רמוז כאן עניין בין השמשות?

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: כותרת בין השמשות ספק מציאותי או דיני

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' אוגוסט 06, 2015 11:34 pm

אוצר החכמה כתב:
זקן ששכח כתב:בראשית רבה (וילנא) פרשת בראשית פרשה י

ט רבי שאליה לרבי ישמעאל ב"ר יוסי א"ל שמעת מאביך, מהו ויכל אלהים ביום השביעי, אתמהא, אלא כזה שהוא מכה בקורנוס על גבי הסדן, הגביהה מבעוד יום והורידה משתחשך, אר"ש בן יוחאי בשר ודם שאינו יודע לא עתיו ולא רגעיו ולא שעותיו, הוא מוסיף מחול על הקודש, אבל הקדוש ברוך הוא שהוא יודע רגעיו ועתיו ושעותיו, נכנס בו כחוט השערה.

לכאורה משמע כי ספק מציאותי הוא.


איפה רמוז כאן עניין בין השמשות?

הפסוק מדבר אודות כך שהקב"ה שבת ביום השביעי ואילו כל זמן שהיה יום שישי עשה מלאכתו, כלומר סיים מלאכתו ברגע שנסתיים יום השישי, לפי שאין ספק אצל הקב"ה בזמן בין השמשות מתי שייך עדיין ליום האתמול ומאיזה רגע מתחיל יום המחר, בשונה מבן אדם שבבין השמשות אינו יודע עיו ורגעיו, ואשר על כן מפני הספק המציאותי שבידו מחוייב הוא על כרחו להוסיף מן החול על הקודש.

דב בן אברהם
הודעות: 62
הצטרף: ג' יוני 24, 2014 1:08 am

Re: כותרת בין השמשות ספק מציאותי או דיני

הודעהעל ידי דב בן אברהם » ו' אוגוסט 07, 2015 12:19 am

מעניין לעניין באותו עניין
שמעתי מעשה שהיה שא' מגדולי הדור היה אצל הגראיל"ש שליט"א, והגראי"ל שאלו מה זה בין השמשות, והנ"ל התחיל לענות לו ככל הענינים המוזכרים למעלה, ושוב שאלו מה זה בין השמשות וכי יש שתי שמשות.

סגי נהור
הודעות: 5659
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: כותרת בין השמשות ספק מציאותי או דיני

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' אוגוסט 07, 2015 12:33 am

זקן ששכח כתב:הפסוק מדבר אודות כך שהקב"ה שבת ביום השביעי ואילו כל זמן שהיה יום שישי עשה מלאכתו, כלומר סיים מלאכתו ברגע שנסתיים יום השישי, לפי שאין ספק אצל הקב"ה בזמן בין השמשות מתי שייך עדיין ליום האתמול ומאיזה רגע מתחיל יום המחר, בשונה מבן אדם שבבין השמשות אינו יודע עיו ורגעיו, ואשר על כן מפני הספק המציאותי שבידו מחוייב הוא על כרחו להוסיף מן החול על הקודש.


הספק המציאותי הזה הוא גם לולא המושג של בין השמשות. גם אם נניח שהיום מסתיים בשקיעת החמה, ואנו יודעים בדיוק מהי שקיעת החמה, עדיין יש ספק מציאותי (של כמה שניות), כי אין אדם יודע עתו ורגעיו. וספק זה נכנס להגדרה של "אי אפשר לצמצם". אבל לא זהו הספק של בין השמשות.

רוח נדיבה
הודעות: 44
הצטרף: ב' יוני 29, 2015 2:11 pm

Re: כותרת בין השמשות ספק מציאותי או דיני

הודעהעל ידי רוח נדיבה » ו' אוגוסט 07, 2015 6:16 pm

בין השמשות מחולק לשניים כידוע: יש בו ספק מציאותי [מכח ספק הלכתי] וזאת מאחר ואין אנו יודעים אם 3 כוכבים שאמרו בינונים או קטנים, אך יש בין השמשות שהוא כהרף עין זה יוצא וזה נכנס [דעת ר' יוסי וכולם מודים לו כמבואר בשבת יד] וע"ז נאמר בספרים שהוא זמן מסופק מצד עצמו איך להגדיר אותו יש בו מן היום ומן הלילה עין מהר"ל צפנת פענח וכו' , ובהלכות ס"ס כתב המ"ב דנחשב בין השמשות לספק ידיעה ולא לספק דינא. והדברים ארוכים

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: כותרת בין השמשות ספק מציאותי או דיני

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' אוגוסט 09, 2015 1:56 am

דעת ר' יוסי וכולם מודים לו כמבואר בשבת יד

התכוונת דף לד אבל איפה מצאת שכולם מודים לו?

אורח
הודעות: 627
הצטרף: ה' יולי 21, 2011 8:14 pm

Re: כותרת בין השמשות ספק מציאותי או דיני

הודעהעל ידי אורח » א' אוגוסט 09, 2015 9:37 am

נראה לי שמצאתי דברי המהר"מ שיק שהזכיר "אמת קנה", והם בחלק א"ח ס"ס שכ"ח ד"ה ועתה: ספק בין השמשות מלבד שהוא ספק במציאות, הוא נמי ספיקא דדינא" עיין שם אריכות דבריו. (לכאורה מדבריו משמע שהיותר פשוט שבין השמשות הוא ספק במציאות)

והביאור, ספק דיני הוא שאני מסופק מה נפסק בהלכה, כגון האומר לאשה הרי את מקודשת ולא אמר לי, עיין אה"ע סימן כז ס"ד, שכאן המציאות והנתונים ברורים וידועים לנו, אלא הספק נפל בדין האם כשלא אומר לי מקודשת או לא.

ספק במציאות הוא שעצם המציאות אינה ברורה לי, כגון האוכל חתיכה ואינו יודע אם שומן או חלב, שכאן ההלכה ברורה ואין בה ספק ומחלוקת - האוכל חלב בשוגג חייב חטאת, אלא שהמציאות אינה ברורה לי אם אכן אכל חלב או אולי אכל שומן.

וכזאת יש לדון גבי זמן בין השמשות, כגון העושה מלאכה בבין השמשות דליל שבת, יש לומר שדין בין השמשות לא הוכרע ולא הוברר אם הוא יום או לילה, ולכך הוא ספק דיני, אבל יש מקום לומר שהוא ספק מציאותי, כלומר שאותו הרגע שעשה בו המלאכה, איני יודע אם רגע זה הוא עדיין שייך ליום השישי, או אולי ברגע זה כבר נכנסה שבת ושייך הוא לשבת, ולא שהדין לא ברור לי.

סיפרון
הודעות: 253
הצטרף: ד' יולי 13, 2011 4:54 pm

Re: כותרת בין השמשות ספק מציאותי או דיני

הודעהעל ידי סיפרון » ג' אוגוסט 11, 2015 10:36 am

בשו"ת דברי שלמה שניידר ח"ד סימן תקכו כתב: אם בין השמשות הוא רק ספק מציאות, או שהוא זמן בפני עצמו שיש בו מן היום ומן הלילה, כבר כתבתי בזה ואיני זוכר את מקומו, ועיין בשבת לד: ובתוד"ה ספק ובריטב"א יומא מז: ודוק. ועיין בשו"ת הרדב"ז סימן אלף שנג (רפב), ובספר מנחת כהן פימינטיל בחלק מבוא השמש ודוק. וע"ע בספר תבואות הארץ שווארץ ח"א ובצפנת פענח מהדו"ת עח ע"ד ובצפנת פענח הלכות שבת פ"ה ה"ז ובספר תרועת מלך סימן ע ענף ה', ובספר גור אריה ובספר מגיני שלמה לשבת לד ובספר גליוני הש"ס שם ולירושלמי ברכות רשימות אות ד' שנדפס אחר ירושלמי ביכורים ודוק.

עושה חדשות
הודעות: 12642
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: כותרת בין השמשות ספק מציאותי או דיני

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' דצמבר 07, 2015 11:58 pm

ז"ל הריטב"א ביומא מז, א כ' "אמר רבי יוחנן הדר פשיט יהושע עוזאה בין הבינים ספק ואיכא למידק דכיון דספק קאמר דהוי מאי פשיטותא הוא לבעיין ואפשר דהכי קאמר בין הבינים ספק לפי שהוא נידון כפנים וכבחוץ כספק בין השמשות שיש בו מן היום ומן הלילה הכא נמי יש בו מבפנים ויש בו מבחוץ וכקומץ ושירים המעורבין זה בזה".
ובעירובין עו. אמרי' "ומאי שנא מדרבא דאמר רבא אמרו לו שנים צא וערב עלינו לאחד עירב עליו מבעוד יום ולאחד עירב עליו בין השמשות זה שעירב עליו מבעוד יום נאכל עירובו בין השמשות וזה שעירב עליו בין השמשות נאכל עירובו משתחשך שניהם קנו עירוב הכי השתא התם ספק יממא ספק ליליא לא מינכרא מילתא אבל הכא אי דלגבי דהאי בית לגבי דהאי בית אי לגבי דהאי בית שער לגבי דהאי נמי בית שער", ופי' הריטב"א "ספק יממא ספק ליליא פי' ואפשר לתלות בשניהם ג"כ כי מקצתו מן היום ומקצתו מן הלילה אבל הכא אי אפשר לדון בית דירה בשני דינין שהוא בית דירה גמור ושיהא בית שער".
מבו' שי' הריטב"א דאי"ז ספק מציאותי, ולא דיני, אלא חלות של ספק בעצם, (כעין ד' האחרו' על מקדש אחת מב' אחיות).
וע"ע באבן האזל הל' קרי"ש, ובדבריו בסו"ס ביהש"מ לרימ"ט. וע"ע בצ"פ פ"ה משבת ה"ד ובשו"ת משנת ר"א סי' ב.

וילה"ס בחורש בביהש"מ של תחילת ראש השנה של שמינית אי אמרי' דממ"נ חייב מלקות מדין שביעית או יו"ט, ודו"ק.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: כותרת בין השמשות ספק מציאותי או דיני

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ה' דצמבר 10, 2015 1:56 pm

כבר היה על כך אשכול ושם הקשו מה הפשט בזה, עשרה דברים נבראו בין השמשות, וזכור לי שהובא שם מה שכותב בזה הגרע"א והב"ח שהוא ספק דדינא. וראה גם דבר אברהם לגבי ספירת העומר, איך ניתן לברך בבין השמשות, והרי לא ניתן לברך מספק היום וכו' וכפי המבואר בתוס' במנחות והדברים ארוכים.

ישורון250
הודעות: 59
הצטרף: ד' דצמבר 02, 2015 11:46 pm

Re: כותרת בין השמשות ספק מציאותי או דיני

הודעהעל ידי ישורון250 » ב' פברואר 06, 2017 8:28 pm

לומד_בישיבה כתב:כבר היה על כך אשכול ושם הקשו מה הפשט בזה, עשרה דברים נבראו בין השמשות, וזכור לי שהובא שם מה שכותב בזה הגרע"א והב"ח שהוא ספק דדינא. וראה גם דבר אברהם לגבי ספירת העומר, איך ניתן לברך בבין השמשות, והרי לא ניתן לברך מספק היום וכו' וכפי המבואר בתוס' במנחות והדברים ארוכים.


מי יכול לציין היכן האשכול ויצרף לו קישור תודה רבה

מע"ד נ"י נא הראה כוחך

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: כותרת בין השמשות ספק מציאותי או דיני

הודעהעל ידי בתבונה » ב' פברואר 06, 2017 8:56 pm

אוצר החכמה כתב:אולי כוונתו שזה ספק מציאותי היינו שבכל יום ויום התחלפות היום יכולה לקרות בשעה שונה בתוך הטווח האמור ואם כן הוא הרי שזה ספק במציאות על כל יום ויום ויש לזה קצת ראייה מרש"י שבת לה ב העושה מלאכה בשני בין השמשות שכתב שעשה מלאכה כל בין השמשות ולא כתב שעשה בדיוק באותו זמן אחר השקיעה.

ראיה לסתור אולי בע"ש כולו היה מן היום ובמוצ"ש כולו היה מן הלילה ואין ממ"נ לחייב
אלא אם כן תאמר שהספק האם כולו מן היום או כולו מן הלילה הוא ספיקא דדינא שלא יכול להשתנות מדי יום, ורק לפי הצד שמקצתו מן היום ומקצתו מן הלילה, נתח של היום והלילה יכול להשתנות מדי יום.

רש"י מסכת שבת דף לה עמוד ב
אי ליליא הוא - חייב על ערב שבת, ושל מוצאי שבת אינו כלום, ואי יממא הוא - חייב על מוצאי שבת, ואין של ערב שבת כלום, וכגון דעבד ליה כל בין השמשות, דליכא לספוקי להאי בתחילתו ולהאי בסופו.


אמנם בדברי רש"י משמע שהספק שמא בע"ש נעשתה המלאכה בתחילת ביה"ש ומוצ"ש בסוף בין השמשות, ומשמע שכוונתו שבד"כ קשה לצמצם ולדעת שבשתי הימים המלאכה נעשתה באותה דקה במעלות מתחילת בין השמשות, לא היה לאנשים שעון ובד"כ השתמשו בשמש וכדו', אם כך לכאורה רש"י יסכים שאם יעשה בדיוק באותו הזמן בבין השמשות מלאכה יהיה גם כן ממ"נ לחייב חטאת, (אולי צריך שיהיה בדיוק באותו זמן במעלות)


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 191 אורחים