מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

השוואות...

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: השוואות...

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוקטובר 13, 2016 9:55 pm

מד"ר פ' נשא כתב:והיא לא נתפשה להוציא את האנוסה שמותרת לבעלה או יכול בין ישראל בין בכהונה אמרת מה אם שרצים קלים שהיא טומאה קלה עשו בה אונס כרצון בכהונה סוטה חמורה דין הוא שעושה אונס כרצון בכהונה.
ירושלמי סוטה פ"ד ה"ד כתב:ומניין שאונסין פוסלין בכהונה באשת איש. מה אם שרצים הקלים עשה בהן את האונס כרצון. סוטה חמורה לא כל שכן

ויש לציין לסוג' בסוטה כח. דילפי' ספ"ט ברה"י לטמא מספק סוטה, "מכאן אתה דן לשרץ ומה סוטה שלא עשה בה שוגג כמזיד ואונס כרצון עשה בה ספק כודאי שרץ שעשה בו שוגג כמזיד ואונס כרצון אינו דין שיעשה בו ספק כודאי".

וע"ע כאן - viewtopic.php?f=31&t=2694#p20080

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: השוואות...

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' נובמבר 03, 2016 12:21 am

הרוקח הל' סוכות סי' ריט כתב:בסכות תשבו ז' ימים. יכול הבא מן הגייס או מן הים בחול של מועד שיאמר אשב מהיום ז' ימים בסכות. שהרי בועל נדה ביום ז' שלה היא טהורה לערב והוא טמא ז' ימים לכך אומר ישבו בסכות בסוף הפסוק שאומר שלא התחיל אלא בחולו של מועד ישב בסוכה כשאר בני אדם ולא יותר. זהו בסכות תשבו ז' ימים ולא יותר לאחר סוכות. לכך נכתב בעזרא פעמים ויעשו להם סכת איש על גגו וכתיב ויעשו כל הקהל השבים מהשבי סכות וישבו בסכות ולמעלה ויעשו להם סכות ואין כתוב וישבו אלא עשו סכות קודם סכות ולא ישבו עדיין בהם. ואותם שבאו ערב סכות ויעשו יותר סכות וישבו בלילה בהם מיד.

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: השוואות...

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' נובמבר 03, 2016 12:55 am

האיבעיא בחולין סט. "בעי רב חנניא הוציא עובר את ידו בעזרה מהו מגו דהוי מחיצה לגבי קדשים הוי נמי לגבי דהאי או דלמא לגבי דהאי לאו מחיצה היא דמחיצת עובר אמו היא", האם יש באחרו' מי שמדמה את זה למיגו דהוי דופן וכו'?

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: השוואות...

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' נובמבר 06, 2016 1:35 am

עושה חדשות כתב:מצינו בש"ס ופוס' כמה פעמים, נידון על מקום הפתח, האם הוא כלפנים או כלחוץ. ויש מהאחרו' שלמדו מזה על זה.
עירובין ד"ט, שב"ת ד"ט, שבת דקכ"ד, פסחים דפ"ה, נדרים דנ"ו, זבחים די"ד, חולין דקכ"ו, ב"ב דקמ"ו, וכו'.

שבלי הלקט ענין תפילה סי' ט -
עשרה בני אדם שעומד אחד מהם חוץ לפתח בית הכנסת ותשעה בתוך בית הכנסת אין מצטרפין כמו ששנינו גבי פסח מן האגף ולפנים כלפנים מן האגף ולחוץ כלחוץ פי' אגף נקרא כל חלל השער מקום שהדלת שוקף בו ואגף עצמו לא ידענו היאך נדון אם כלפנים אם כלחוץ ואמרינן עלה אמר רב יהודה אמר רב וכן לתפלה פירוש שהעומד מן האגף ולחוץ אין מצטרפין מן האגף ולפנים מצטרף ופליגא דר' יהושע בן לוי דאמר ר' יהושע בן לוי אפי' מחיצה של ברזל אינה מפסקת בין ישראל לאביהן שבשמים. ופסק ר' ישעיה זצ"ל כרב יהודה אמר רב דהכי אמרינן בפרק כל גגות העיר גבי חצר גדולה שנפרצה לקטנה תשעה בגדולה ואחד בקטנה מצטרפין תשעה בקטנה ואחד בגדולה אין מצטרפין. פי' מפני שהקטנה נמשכת אחר הגדולה ואין הגדולה נמשכת אחר הקטנה כל שכן הכא דאיכא שער ודלתות דלא מצטרף מן האגף ולחוץ. ופי' ר' יהודה אחי שני נר"ו אגף עצמו לענין תפלה כלפנים דהא לענין שבת אמרינן פתח פתוח כלפנים בענין אסקופה משמשת שתי רשויות.

הג' חת"ס על המג"א סי' נה -
עי"ש דמייתי ראיה משבת ד"ט ע"א איסקופה משמשת ב' רשויות ואין ראיה זו מכרעת לפענ"ד, ועיין מס' שבת דקכ"ד ע"א וק"ל, ועיין עירובין ד"ח ע"ב הכל מודים בין לחיים שאסור ועיין לקמן סי' שמה ס"ד וק"ל. עוד כתוב במג"א וכן משמע בגמ' היינו בפסחים דפ"ה ע"ב דוקא שערי ירושלים ומשום מצורעים לא נתקדשו תוכן, ונראה לי דהרמב"ם דפסק באוכלי פסחים תוך הפתח כלחוץ היינו טעמא מדאיצטריך לקדש תוך של העזרה והרי שערי ירושלים שלא קידשו משום מצורעים לא קידשו ממילא ש"מ סתמן כלחוץ. ולפענ"ד ראיה ברורה מדיוקא דמתני' דנדרים דנ"ו ע"ב ואין לומר דהולכין בתר לישנא דאינשי דא"כ ל"ה הש"ס מקשה התם.
וע"ע חת"ס נדרים שם.

צפנת פענח פ"ד מברכות ה"ג -
עי' בהשגות דס"ל דפתח ביתו ל"ה עקירה, ועי' שבת ד"ט ע"א, ודקכ"ד ע"א, אם פתח שייך לפנים או לחוץ, ועי' פסחים דפ"ה ע"ב גבי אגף, ועי' נדרים דנ"ו ע"ב וזבחים די"ד ע"א ובחולין דקכ"ו ע"א גבי כלב שמת ועי' ב"ב דקמ"ו ע"א גבי פתח בית חמיו אך שם מיירי כשרוצה ליכנס אז הוי מקום מחיצות כלפנים.

ועי"ש עוד המשך דבריו וכן במש"כ בהל' ערובין פ"ד הט"ו.


כעת ראיתי שהצ"פ מפליא בזה עוד, ומצרף עוד כמה נידונים, ובהם גם את הנידון של "מקום חתך", ר"פ בהמה המקשה, עי' בדבריו הל' איסו"ב פ"ה ה"ב, ותמצא נחת.

איש טלז
הודעות: 589
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

Re: השוואות...

הודעהעל ידי איש טלז » ש' נובמבר 12, 2016 8:25 pm

עושה חדשות כתב:
עושה חדשות כתב:עוד צושטע'ל מענין.
ז"ל תשובות ופסקים מחכמי אשכנז סימן קמ"ח-
וגם מה דאמ׳ ר׳ אלעזר מזוייף מתוכו פסול מן התורה, משום דקסבר ר׳ אלעזר כי כתוב וכתב לה לשמה אכתיבת הגט כתיב דבעינן לשמה, ואם בא לחתום העדים שהן מכשירי הגט בתוך הגט הרשות בידו, ועל כל מה שכתוב בגט שהגט נכשר בו, כת׳ קרא דבעינן לשמה. ואל תתמה אילו לא נחתמו העדים כלל כשר, אם נחתמו שלא לשמה איך יתכן לפוסלו, דוגמתו מצינו בפ״ק דזבחי׳ לר׳ שמעו' בהולכה אם ביטלה כשר, ואם הוליך זר לר׳ שמעון פסול.

בדומה לזה כ' באו"ש שחיטה פ"ג -
אך אם נאמר כסברת הפר"ח דנפסקה הגרגרת ברובו שלא במקום שחיטה אינה רק טריפה, יתכן קצת ליישב קושיית רש"י (חולין י"ט ע"ב ד"ה הכא נמי) מרב הונא אדידיה, דאיהו פליג על רב יהודא, ואמר בהגרים שליש ושחט שליש והגרים שליש דכשירה, ולעיל אמר בהגרים שליש ושחט שני שלישים דברי הכל פסול, ולפ"ז יתכן קצת, דבאמת נפסק הגרגרת בחציו במקום שחיטה והשלים אחר כך כשירה לדברי הכל, וכי שהה במיעוט קמא דקנה פירש בדף (למ"ד) [ל"ב] (ע"א) על הא דבעי שהה במיעוט סימנים דעל מיעוט קמא דקנה מיבעי ליה, יעוין להתב"ש סימן כ"ג ס"ק ט' שהביא בשם הבה"ג ואתו כמה רבנן דפירשו כך, ודוגמא רחוקה למה שפירש הרשב"א בחידושיו לגיטין בפ"ק (ד' ע"א ד"ה ואיבעית אימא) דאם אין עדי חתימה כלל כשירה לר"א דעדי מסירה כרתי, וקרא דוכתב לה מתקיים בכתיבת התורף לחודא, ואם חתומים בו עדים בעי שיהיו חתומים לשמה וכדין, דגם המה מיחשבי בכלל וכתב לה יעו"ש, וכן כאן, כי שחיט גם מיעוט קמא מיחשב בכלל שחיטה, וגם בו הלכות שחיטה גמירי (המה) [הגרמה] שהיה דרסה וחלדה, אף על גב דאם לא שחטו כלל הוי סגי בהשלמה אל הרוב.



וע"ע או"ז ח"א סימן תשמה' שכתב שהגם שאי"צ שמות בגיטין מ"מ כל שכתב שם גרע טפי ודימה זאת לשלא לשמה
[שמעתי שהגרא"צ קמאי מסר שיעור ודימה מזויף מתוכו למיעוט בתרא והגרנ"ט נתווכח עמו על דבר זה וע"ע דבר אברהם בספרו שדימה למיעוט בתרא]

איש טלז
הודעות: 589
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

Re: השוואות...

הודעהעל ידי איש טלז » ש' נובמבר 12, 2016 10:59 pm

גמ' בב"ק דק"א יש שבח סממנים ע"ג צמר
ראה תורי"ד שם דהנידון אם יש שבח סימנים ע"ג צמר זה אותו נידון אם יש שבח עצים בפת וכ"ה בתשובת הר"ן סימן ע' וע"ע ראב"ד על הרי"ף פסחים ד"ו
[אכן בר"מ נראה דחילק הדברים וע"ע מחנ"א משיכה סימן ו' וע"ע הגרש"ש ש"ג פכ"ה ]

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: השוואות...

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' נובמבר 13, 2016 12:34 am

איש טלז כתב:וע"ע או"ז ח"א סימן תשמה' שכתב שהגם שאי"צ שמות בגיטין מ"מ כל שכתב שם גרע טפי ודימה זאת לשלא לשמה
הדמיון של האו"ז הוא לכיוון ההפוך, לא לפסול ע"י פגם בדבר שאינו מעכב. ז"ל -
ותו אמרינן בירושלמי ר' ירמיה בשם ר' זעירא מפסולו אתה למד הכשירו ואלו כתב [כולו] לשמה ושם האיש והאשה שלא לשמה דשמא כשר ודכוותא כתב כולו שלא לשמה ושם האיש ושם האשה לשמה כשר. הא למדת דאפי' כתב הרי את מותרת לכל אדם שלא לשמה הואיל וכתב שם האיש ושמה לשמ' דכשר דהא כולו קתני. ואילו שמו ושמה שלא לשמה אף על גב דכתב הרי את מותרת לכל אדם לשמה פסול ואי שמו ושמה אינם עיקר הגט וכשר מדאורייתא כי כתבם שלא לשמה מאי הוי והתניא אבל אשם לא נאמר בו הוא אלא לאחר הקטרת אימורים והוא עצמו שלא הוקטרו אימוריו כשר לפיכך לא פסלה בהו מחשבה ורמינן ומייתינן מקדשים אגיטין כדפריך רבא סתמא דגיטין אסתמא דקדשים וקרו להו רב פפא מילי מעלייתא
אולי כעת אפשר לשאול עליו מהולכה בזר ומזוייף מתוכו ושהייה במיעוט בתרא וכו'.

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: השוואות...

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' נובמבר 13, 2016 9:05 pm

חידושי רבי מאיר שמחה - חולין דס''ח.png
חידושי רבי מאיר שמחה - חולין דס''ח.png (48.37 KiB) נצפה 7207 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: השוואות...

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' נובמבר 14, 2016 12:48 am

איש טלז כתב:[שמעתי שהגרא"צ קמאי מסר שיעור ודימה מזויף מתוכו למיעוט בתרא והגרנ"ט נתווכח עמו על דבר זה וע"ע דבר אברהם בספרו שדימה למיעוט בתרא]
ליתר דיוק: בדבר אברהם מביא מהגרא"ב קמאי לדמות הא דבעי תחילת וסוף תקיעה למיעוט בתרא.
והגר"ד פוברסקי זצ"ל אמר דהגרא"צ קמאי בשיעור בישיבה השווה מזויף מתוכו למיעוט בתרא. והגרנ"ט התבטא ע"ז בחריפות.

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: השוואות...

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' נובמבר 14, 2016 8:30 pm

ישכיל עבדי ח"ג או"ח סי"ד על חליבה בשבת -
עוד מלתא בפי' בצדדי ההיתר אף במלאכה הצל"ג (אשר לא עלתה על דל שפתי המתירים) והוא דהנה איסור חולב כבר כתבנו (בסעיף א' או"ד) דלד' הרמב"ם ודעמיה בפ"ח מה"ש ה"ז דהוא משום איסור מפרק תולדה דדש ועי' בפירש"י שבת צ"ה א' ד"ה מפרק שפי' וז"ל כמו מפרק משאוי שפורק אוכל ממקום שנתכסה בו והוי תולדת דש ע"כ, והנה כבר מצינו להרמז"ל עצמו בפכ"א ה"ט שפ' וז"ל וכן פורקין המשוי מעל הבהמה בשבת משום צעב"ח כיצד וכו' ע"ש. וכ"פ מרן ז"ל שם בסי' ש"ה סי"ח ובסי' רס"ו ס"ט ע"ש, הרי דהתירו מלאכת הפירוק בשבת אפי' ע"י ישראל אף דהוי תולדת דש לפירש"י הנ"ל משום צעב"ח, וא"כ הוא הדבר בנ"ד דאיסור חולב הוא משום מפרק דיש להתירו אפי' ע"י ישראל משום צעב"ח דאורייתא ... ואמנם כל היתר זה שכתבנו הוא בנוי ומיוסד רק לצד שנאמר דפירוק החלב מהבהמה, הוא כדין פירוק המשא מעל החמור כמו שנר' מפירש"י בדצ"ה ע"א כנ"ל, אמנם יען שלא ראיתי דב"ז מפו' בדברי הפוס' דהשוו דין החליבה לדין הפירוק, וגם דאין שום צד ס' לומר דיתירו חכמים מלאכה דאורייתא משום צעב"ח, דבכ"מ שהוזכר היתר משום צעב"ח לא מצינו שהתירו רק איסור דרבנן כנ"ל, א"כ מוכרח הדבר דיש איזה חי' בזה בין פירוק המשא מעל החמור לפירוק החלב, ודברי רש"י הנ"ל דדימה החולב לפירוק המשא לא כוין להשוותם מצד הדין, אלא פי' מפרק כוין לפרש, ואמנם ודאי דפירוק המשא אינו אלא מצד שבות, ופירוק החלב מצד דש דהוי איסור דאורייתא, וזהו שפי' שם דהחלב הוא פקיד ועקיר בעטיני החלב כתבואה בקשיה ע"ש, דר"ל דהוי ממש דש כמו שמפרק התבואה מקשיה.

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: השוואות...

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' נובמבר 14, 2016 8:31 pm

לבוש סי' תקפט -
וראיתי מי שהקשה בחצי עבד וחצי בן חורין מאי שנא בסוכה שחייב בה יותר משופר כדאיתא לקמן סימן תר"ם סעיף א'. וזה לא דק בלשונם ז"ל, דמי אמרו כאן שהוא פטור משופר, לא אמרו אלא שאפילו עצמו אינו מוציא, אבל לעולם חייב בו אלא שאין לו תקנה לתקוע בעצמו דלא אתי צד עבדות וכו', כי התקיעה מכח כל גופו הוא בא והרי כח צד העבדות מוציאו אם תוקע בעצמו, מה שאין כן גבי סוכה שאין צד העבדות מועיל לצד החירות כלום, דכל אחד מן הצדדין הולך לסוכה בעצמו על משענתו ואוכל ושותה ויושב בשלו ואין חבירו מועיל, וזה פשוט, ועוד אפילו אם תמצא לומר שהאחד מסייע לחבירו וצד עבדות מסייע לצד חירות ללכת לסוכה, מאי בכך אטו אם גוי ישא את הישראל לסוכה על כתיפו לא יצא הישראל ידי סוכה בתמיה, הכי נמי הכא דמאי שנא.

וצ"ע.

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: השוואות...

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' נובמבר 14, 2016 8:31 pm

שער אפרים סי' לט -
מי שרוצה להדליק נרות חנוכה קצתם משעוה וקצתם משמן זית או שאר שמנים אם רשאי הוא או לא. תשובה לכאורה יש להביא ראיה מגמ' דגיטין פ"ב וגם בעירובין ד' צ"ג גבי מחיצה חמשה וגידוד חמשה וכן גבי נט"י חציה בנטילה וחציה בטבילה וה"ה גבי גט בפ"נ ובפ"נ. כו'. אמנם יש לדחות דאף שמותר במקומות הנז' מכל מקום בנ"ד משום פרסומי ניסא הוא שלא יהיה היכר שיאמרו לצרכו הדליק לפי שיאמרו שקצתם אינן כפי המהדרים דדי בנר א' ואינן מן המהדרים מן המהדרים כי יאמרו שני אנשים הדליקום זה משעוה וזה משמן ולפ"ז בנר שבת ונר יום טוב מותר דמכל מקום איכא שלום בית ודוק בגמ' ובפוסקים והנלע"ד כתבתי:

וצ"ע.

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: השוואות...

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' נובמבר 17, 2016 1:08 am

מש"ח פ' בא -
מימים ימימה. במכילתא (פרשה יז, י) דבר אחר: מימים ימימה, מגיד דאדם צריך לבדוק את התפילין לאחר י"ב חודש. בספר משכנות יעקב יורה דעה (סימן טז) הביא מכאן ראיה לבדיקת הריאה מיעוט המצוי דהוה דאורייתא. ולעניות דעתי יש לומר על פי מה שתירצתי קושיית התוספות שהקשו אמאי דאמרינן בכלאים עושה לו תכריכים למת, הא איכא לועג לרש, וכמו בר"י דאזיל ושדי תכליתא לבית הקברות. ואמרתי דבלא תעשה העיקר הוא מה שאין אדם עושה, ואם עשה מחמת אונס או ענין אחר הפוטרו, שוב הוא כמו כל אדם שעשיה אינו נחשב לעשיה, ושוב לא עשו כמו זולתו. לא כן במצות עשה, אף שלא יעשה מחמת איזה אונס, מכל מקום לא מיחשב כמאן דעביד, דסוף סוף לא עשה. ואם כן שפיר במת בלא תעשה דכלאים, אין הלבישה מתיחס כלל אליו, כיון שנעדר ממנו הבחירה והיכולת, ואין לך אונס גדול מזה. לא כן בעשה, סוף סוף לא עשה, ושפיר איכא לועג לרש ודו"ק. וכן אמינא גם בזה, דכיון דרוב אינו טריפה, שוב אין לנו לחוש למיעוט, דהולכין בתר רובא, ושוב אף אם אחד מני אלף יאכל טריפה, לא תתיחס זה לעבירה כלל, וכמו שלא אכל דמי, ונמצא דשוללין ממנו האכילה ולא עבר כלל. לא כן מזוזה, דאם יקרה לאחד שמזוזתו תרקב, אף שלא היה צריך לחוש לזה וכמאן דאניס דמי, מכל מקום בטח לא תתיחס אליו מעשה חדש לאמר שהיה לו מזוזה כשרה. נמצא דלא קיים המצוה. אם כן שפיר צריך לבדוק, ונכון.

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: השוואות...

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' נובמבר 17, 2016 1:41 am

בתשובות מיימוניות נשים סי' י"ב מביא מראבי"ה דרב כ"צ גאון ורב עמרם גאון פסקו "במקום שיש דחק של עדים כשרים אם חתם על הגט ישראל יהודי והשני שחתם עמו ישראל משומד הגט כשר דאיתקוש יציאה להויה ואילו קידש ישראל משומד קידושיו קידושין ה"נ גיטו גט, וגם יכול לחתום על הגט במקום שאין עדים וכדאמרי' נמי והיו עדיו עדי כותים והכשיר".

אבןטובה

Re: השוואות...

הודעהעל ידי אבןטובה » ה' נובמבר 17, 2016 6:51 am

בבא בתרא קסב: מלאהו קרובים כשר ואל תתמה שהרי אויר סוכה פוסל בשלשה סכך פסול פוסל בארבעה וד"ל

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: השוואות...

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' נובמבר 25, 2016 12:40 pm

אבןטובה, זה כבר הובא לעיל כמובן.

קובץ הערות סי' לג -
בהא דאיתא בגמ' [ל"ג ע"א] דבהביא שתי שערות חלין עליו כל האיסורין בבת אחת משום דקטן לאו בר איסורא הוא, אף שהדבר פשוט דישנה לסיבת האיסור גם אצל קטן, כמבואר בסנהדרין [נ"ה ע"ב] בסוגיא דתקלה וקלון, דתקלה איכא גם גבי קטן עיין שם, אלא כיון דליכא על הקטן איסור בפועל, הוי בת אחת, דלענין אין איסור חע"א אינו תלוי בסיבת האיסור אלא בהאיסור בפועל. ועיין בפ"ק דבכורות [ו' ע"ב] דשריותא דחלב חידוש הוא, דליכא מידי דאתי מחי ושרי. והיינו דהיה ראוי להיות אסור משום יוצא מן החי, כמו חלב טריפה. וכן טרחו הראשונים [עיין רא"ש שם סו"ס ה'] לפרש מנ"ל דביצה מותרת ולא אסרינן לה משום יוצא מן החי. ולכאורה למ"ד [חולין ק"ב ע"ב] בהמה בחייה לאו לאברים עומדת, דאיסור אבר מן החי אינו חל אלא אחר שנתלש, אין כאן יוצא מן האיסור כלל. וי"ל דהא דאמרינן בהמה בחייה לאו לאברים עומדת, היינו דזמן חלות האיסור בפועל הוא בשעה שנתלש מן החי, ונפק"מ לענין אין איסור חע"א, כמבואר ס"פ גיד הנשה [שם ק"ג ע"א], אבל סיבת האיסור ישנה בבהמה משעה שנולדה, והיוצא ממנה הוא כמותה, ובשעה שנתלש החלב מן החי, נאסר משום יוצא מן החי, אי לאו קרא, ודין החלב כדין הבהמה עצמה. והגע עצמך, בהמה טריפה שנתערבה בכשירות ובטלה, ובעודה בתערובות נחלבה, ואח"כ הוכרה, דנאסרה מכאן ולהבא, כמ"ש הרא"ש פ' גיד הנשה [סי' ל"ז], ודאי גם החלב אסור כדין חלב טריפה, אף דבשעה שנחלבה היתה הבהמה מותרת משום ביטול, דהאיסור נהפך להיות היתר, וא"כ מאיזה טעם נאסר החלב שחלבו ממנה בעודה מותרת. אלא צ"ל, כיון דע"י הביטול לא הותר אלא האיסור בפועל, אבל מ"מ ישנה לסיבת האיסור גם בתערובות, משו"ה חלבה אסור. אלמא שלענין יוצא מן הטמא, סגי בסיבת האיסור לחודא, וה"נ לענין יוצא מן החי, אפילו למ"ד לאו לאברים עומדת, מ"מ כיון דישנה לסיבת האיסור משעה שנולדה, היוצא ממנה כמותה:

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: השוואות...

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' נובמבר 25, 2016 2:14 pm

ראבי"ה סי' אלף צ"ג כתב:וכן התולעים שבגבינה ותולעים שבראש הבהמה אסורין דמעלמא אתו. ושבמעיה אסורין משום אבר מן החי דאינן ניתרין בשחיטה. והנמצאים בדגים כגון בגוביונש שריין דלא בעי שחיטה וגדלו בהיתר. ואני אבי העזרי קיבלתי מאבא מרי (והנמצאים) [דהנמצאים] בגבינה ובדגים מותרין וכן בבשר בהמה שהתליעה לאחר שחיטה דאין בהן לא משום אבר מן החי ולא משום שרץ השורץ על הארץ, דדינינן לנולד כמוליד והכא הבשר המולידם אין בו בשעת לידה משום אבר מן החי, ודמי קצת הוולד לבן פקועה. וכ"ש הנמצאים בבשר דגים ואפילו פירשו לגמרי שהמוליד אף על פי שהולך על הארץ מותר

וע"ע תשו"פ לחכמי אשכנז וצרפת סי' ג.

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: השוואות...

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' נובמבר 26, 2016 11:47 pm

ארץ צבי.png
ארץ צבי.png (147.9 KiB) נצפה 7166 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: השוואות...

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' נובמבר 27, 2016 10:07 pm

ירושלמי גיטין פ"ז כתב:רבי יעקב בר אחא אמר איתפלגון רבי יוחנן וריש לקיש. רבי יוחנן אמר עודהו קורדייקוס עליו כותבין גט ונותנין לאשתו. ריש לקיש אמר לכשישתפה. מחלפה שיטתיה דר"ל דאיתפלגון נתחרש או נשתטה או נשתמד או שהורו בית דין לאכול חלב ר' יוחנן אמר נדחית חטאתו. ריש לקיש אמר לא נדחית חטאתו. רבי יוסי בי רבי בון אמר רבי יוחנן מיחליף שמועתא דלא תהא מילתיה דרבי יוחנן פליגא על מילתיה. דמר רבי שמואל בר אבא בשם רבי יוחנן הגוסס זורקין עליו מדם חטאתו ומדם אשמו. רבנין דקיסרין אמרין ר' חייה ר' יסא חד כהדין וחד כהדין. מתניתא פליגא על ריש לקיש אמר כתבו גט לאשתו ואחזו קורדייקוס וחזר ואמר אל תכתבו אין דבריו האחרונים כלום. פתר לה לכשישתפה אין דבריו האחרונים כלום. נתן לה את גיטה ואמר לא יהא גט אלא למחר ונעשה קורדייקוס תפלוגתא דר' יוחנן וריש לקיש. זרק לה את גיטה ואמר לא יהא גט אלא למחר תפלוגתא דר' יוחנן ודריש לקיש. ר' אלעזר אמר ר' אבין בעי תרם את כירייו ואמר לא יהא תרומה אלא למחר ונעשה קורדייקוס תפלוגתא דר' יוחנן ודריש לקיש.

איש טלז
הודעות: 589
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

Re: השוואות...

הודעהעל ידי איש טלז » ב' נובמבר 28, 2016 9:53 pm

ראה באוצר הגאונים כתובות דפ"ה ע"ב בסוגיה דמכירת שטרות שהביא בשם רב האי גאון, דהנה רה"ג שם נשאל במי שמכר חפץ לחבירו שוה ק' בנ' ולאחמ"כ כשנודעה האונאה בא המוכר לב"ד ואמרו לו שבטל המקח, והיה שם אדם אחר שרצה לקנות את החפץ בק' ומכרה לו, ולאחמ"כ כשתבע את הלוקח הראשון פייסו הראשון בזוזי והסכים המוכר להשאירה בידו. ופסק רה"ג שם דמוקמי' להחפץ ביד הלוקח הראשון, דאע"ג שהמקח הראשון נתבטל והמוכר כבר מכר את החפץ ללוקח השני מ"מ הרי"ז כעין מ"ש בסוגיין דמוכר שט"ח לחבירו וחזר ומחלו מחול, והכ"נ התם מהניא מחילת המוכר הראשון ללוקח לאחר שמכר את החפץ לשני.
ודבריו צע"ג דהרי לכל השיטות בסוגיין אי"ז שייך למוכר פקדון לאחר ומחלו לנפקד, וראיתי שכבר עמד בזה האמ"ב בסי' ס"ג סקל"ז והניח בצ"ע

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: השוואות...

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' נובמבר 29, 2016 12:16 am

איש טלז כתב:ראה באוצר הגאונים כתובות דפ"ה ע"ב בסוגיה דמכירת שטרות שהביא בשם רב האי גאון, דהנה רה"ג שם נשאל במי שמכר חפץ לחבירו שוה ק' בנ' ולאחמ"כ כשנודעה האונאה בא המוכר לב"ד ואמרו לו שבטל המקח, והיה שם אדם אחר שרצה לקנות את החפץ בק' ומכרה לו, ולאחמ"כ כשתבע את הלוקח הראשון פייסו הראשון בזוזי והסכים המוכר להשאירה בידו. ופסק רה"ג שם דמוקמי' להחפץ ביד הלוקח הראשון, דאע"ג שהמקח הראשון נתבטל והמוכר כבר מכר את החפץ ללוקח השני מ"מ הרי"ז כעין מ"ש בסוגיין דמוכר שט"ח לחבירו וחזר ומחלו מחול, והכ"נ התם מהניא מחילת המוכר הראשון ללוקח לאחר שמכר את החפץ לשני.
ודבריו צע"ג דהרי לכל השיטות בסוגיין אי"ז שייך למוכר פקדון לאחר ומחלו לנפקד, וראיתי שכבר עמד בזה האמ"ב בסי' ס"ג סקל"ז והניח בצ"ע

מעניין מאד. אולי יש לבאר על פי זה.

איש טלז
הודעות: 589
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

Re: השוואות...

הודעהעל ידי איש טלז » ג' נובמבר 29, 2016 12:36 am

אכן בכתבי כך פרשתי את הענין ועיל"ע

אבןטובה

Re: השוואות...

הודעהעל ידי אבןטובה » ג' נובמבר 29, 2016 4:48 am

ברכות נ: מביא ראי' לפרח זימון ממשנה בכלים פי"ח מ"ט מטה שנגנבה חציה וכו'
סוכה יט. אויר מצטרף ואין ישנים תחתיו ומוכיח מטיט הנירוק דמצטרף למ' סאה ואין לטבול בכולו טיט הנרוק
נערך לאחרונה על ידי אבןטובה ב ג' נובמבר 29, 2016 4:28 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

בן פורת
הודעות: 40
הצטרף: ה' מאי 29, 2014 1:13 am

Re: השוואות...

הודעהעל ידי בן פורת » ג' נובמבר 29, 2016 11:06 am

רשב"א בבא קמא לט ע"א [בהא דשור של יתומים מעמידין להם אפוטרופוס וכי הדר נגח משלם מעלייה, ולחד מ"ד מעליית אפוטרופוס]:
"ירושלמי א"ר אבא בר הונא הדא אמרה המכיש בהמתו של חברו והלכה והזיקה חייב בנזקה."

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: השוואות...

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' נובמבר 29, 2016 8:41 pm

ר"ח ב"ק כו:

טמון - בן פקועה.png
טמון - בן פקועה.png (56.65 KiB) נצפה 7053 פעמים


אגב: לא נהיגי גבן לדון כך, אבל הסגנון של הקטע הזה אינו אופייני כ"כ לר"ח, לא כך? ומה זה הפסיקים המופזרים שם?
נערך לאחרונה על ידי עושה חדשות ב ו' דצמבר 02, 2016 9:29 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

איש טלז
הודעות: 589
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

Re: השוואות...

הודעהעל ידי איש טלז » ג' נובמבר 29, 2016 8:55 pm

ראיתי משמיה דהגרב"ד פוברסקי דשמע מהגרי"ז שהמחלוקת אם מצוות צריכות כוונה מישך שייך למחלוקת אם דבר שאינו מתכון אסור
[נשמע לא מתאים להגרי"ז לא כן ?]

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: השוואות...

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' נובמבר 29, 2016 9:02 pm

איש טלז כתב:ראיתי משמיה דהגרב"ד פוברסקי דשמע מהגרי"ז שהמחלוקת אם מצוות צריכות כוונה מישך שייך למחלוקת אם דבר שאינו מתכון אסור
[נשמע לא מתאים להגרי"ז לא כן ?]

הגרב"ד בשם הגרי"ז? פעם ראיתי את זה במצורף כאן, והיה דומה עלי כמצחק, אבל הנה יש הפתעות...

עריכה: הקובץ שצורף נעלם, הריני מצרפו שוב -
מהדו''ק שבת.PDF
(564.66 KiB) הורד 234 פעמים
נערך לאחרונה על ידי עושה חדשות ב ה' דצמבר 15, 2016 10:38 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: השוואות...

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' נובמבר 30, 2016 8:31 pm

אבני נזר אבהע"ז סי' קכב כתב:עוד כתב מעלתו ומה שמדמה כת"ר כו' לא קרב זא"ז כלל דהוי ענינים שונים, דמיונות כאלה ירבו בישראל, והוא ענין נפלא, ועיין בספר מלא הרועים אות א' בדין אין אדם אוסר דבר שאינו שלו מחודש ד' שמדמה מעשה דאין אדם אוסר דבר שאינו שלו למעשה דחשו"ק:

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: השוואות...

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' נובמבר 30, 2016 8:40 pm

באופן כללי על השוואות, שמעתי בצעירותי שהרב שך היה מזכיר את דברי הקצוה"ח שיאוש מטעם הפקר, והיה מתווכח כדרכו ואומר יאוש סיאז יאוש, ועוד כיוב"ז, דהיינו אין להסביר מושג במושג אחר, כל מושג יש לו את המאפיין הייחודי שלו.

אמנם ברור שיש לפעמים שההשוואה פותחת את הראש, למשל פעם היה נראה לי שהטעם שאומרים שלחי כבפנים או כבחוץ תלוי בגדרי מזוזה, זה פתח לי כיוון, תלוי, לא בשביל לעושת את החיים קלים, אלא בשביל לבאר משהו חדש.

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: השוואות...

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' דצמבר 01, 2016 1:04 am

רמב"ם הל' שאר אבוה"ט -

שחיטת עכו"ם נבילה ומטמאה במשא ואפילו ישראל עומד על גביו, ואם שחט בסכין יפה שחיטה כראוי אחד העכו"ם ואחד הכותי או גר תושב שחיטתן נבילה, וקרוב בעיני שאף זה מדברי סופרים שהרי טומאת ע"ז וטומאת תקרובתה מדבריהם כמו שיתבאר, ובגלל ע"ז נתרחקו הכותים ונאסרה שחיטתן, וא"ת והלא היא אסורה באכילה דין תורה, לא כל האסור באכילה מטמא שהרי הטריפה אסורה וטהורה, וא"א לחייב כרת על טומאה זו על ביאת מקדש ואכילת קדשיו אלא בראיה ברורה.

וכבר נודעו בזה ד' הגרי"ז בשם אביו הגר"ח.

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: השוואות...

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' דצמבר 02, 2016 9:41 am

עושה חדשות כתב:הואיל ואישתרי אישתרי / הואיל והותרה הותרה / כיון דעל על / ועוד...

רשימה חלקית...

שו"ע יו"ד סי' קיב סי"ג: מי שאינו נזהר מפת של עובד כוכבים, שהיסב אצל בעל הבית הנזהר מפת של עובד כוכבים, ועל השלחן פת ישראל ופת של עובד כוכבים היפה משל ישראל, יבצע בעל הבית מן היפה ומותר בכל אותה סעודה בפת של עובד כוכבים. וביאר הגר"א: ומותר כו'. כמ"ש (יבמות ז' ב' זבחים ל"ב ב') הואיל והותר לצרעתו כו' ועבה"ג.

וכ"ה בשו"ע או"ח סי' קסח, עי"ש, והגר"א שם הוסיף בביאורו, ז"ל: וכיון כו'. כמ"ש ביבמות פ"א מתוך שהותר כו' וברפ"ד דערובין כיון דעל על ומותר לכתחילה לעשות כן כמש"ש אי פקח כו'.

והמקור הוא בראבי"ה סי' קיא, (והובא במרדכי ע"ז סי' תתל), ז"ל: וכיון שהותר [לו] לבצוע הותר [לו] בכל הסעודה הזאת. וזכר לדבר דאמרינן מתוך שהותר לצרעתו הותר לקריו, ובריש פרק מי שהוציאוהו גרסינן אמרי נהרדעי אי פקח הוא עייל לתחומין וכיון דעל על, משמע אפי' רחוק קצת לצד תחומין, דלא החמירו באיסורי דרבנן. [ועוד] דאינו כבוד שמים ששוב יחדל משום איסור והוא כבר בצע ובירך ואין זה מברך אלא מנאץ.

רא"ש בחולין פ"א: בעי ר' ירמיה איברי בשר נחירה שהכניסו עמהם לארץ ישראל מהו וכו' ונראה לי דנפקא מינה בבעיא זו לאדם שאסר עצמו באחד מן המינין מזמן ידוע ואילך וכשהגיע הזמן היה לו מאותו המין שהיה אוכל והולך עד שהגיע הזמן אם מותר לאכול מה שנתותר בידו. אי נמי כגון שרצו ב"ד לאסור דבר אחד כמו שאסרו גבינות העובדי כוכבים ושלקות וכיוצא בהן אם אסור מה שיש לו ממנו מאותו המין ביד ישראל.

שו"ע או"ח סי' פח יש שכתבו שאין לאשה נדה בימי ראייתה ליכנס לבית הכנסת או להתפלל או להזכיר השם או ליגע בספר, (הגהות מיימוני פ"ד) וי"א שמותרת בכל, וכן עיקר (רש"י הלכות נדה), אבל המנהג במדינות אלו כסברא ראשונה. ובימי לבון נהגו היתר. ואפילו במקום שנהגו להחמיר, בימים נוראים וכה"ג, שרבים מתאספים לילך לבית הכנסת, מותרין לילך לבהכ"נ כשאר נשים, כי הוא להן עצבון גדול שהכל מתאספים והן יעמדו חוץ. ובמג"א כתב: ונ"ל כיון שמותרים לילך לב"ה מותרי' ג"כ להתפלל רמז לדבר דאמרי' בריש יבמות הואיל והותר לצרעתו הותר לקריו.

עי' רש"ש ברכות כו. סוכה לה. מגילה ג:

שיירי קרבן נדרים פי"א: ונדרה מן הרעה. בבבלי הגירס' ונדר' משניהם כאחת ופליג ר' יוחנן ואמר מיפר למתענה ואינו מיפר לשאינו מתענה. וקשה נימא הואיל ואישתרי אישתרי כדאמרי' הואיל והותר לצרעתו הותר לקירויו וכ"ה בבבלי ביבמות דף ז' וכ"ש הכא דקרא משמע כדשמואל כמ"ש הר"ן בפרקין דף פ"ב ע"ש ויש לחלק.

פמ"ג יו"ד סי' צד משב"ז סק"ט: ובערב שבת ובשעת הדחק נוכל לסמוך לבשל בקדירה כזו ואף בחול אחר כך תו שרי דלא מסתבר לאסור אחר כך וכן כל היכא דמתירין לצורך ערב שבת אי ניתותר לחול לא מסתבר לאסור אחר כך הואיל ואשתרי אשתרי.

וע"ע בברכי יוסף או"ח סי' עא שהאריך בדימויים להאי היתרא דהואיל ואישתרי. וכן עין לו בשו"ת חיים שאל סי' פט. וכן עי' מש"כ בברכ"י סי' תקנא על אכילת בשר בשבוע שחל בו ת"ב כיון דאישתרי לשבת, עפ"ד הרא"ש בחולין הנ"ל.

ובתו"ד הברכ"י בסי' עא שם כתב על הראבי"ה הנ"ל: אתה הראתה לדעת דהראבי"ה לא סמך על אותה שאמרו בריש יבמות דף ז' ושאר דוכתי הואיל והותר לצרעתו הותר לקרוייו, דרב המקום ביניהם כמבואר. ולא הביאה אלא משום זכר לדבר.

וע"ע רב פעלים או"ח ח"א בסי' כג שהשווה את הואיל ואישתרי למיגו דהוי דופן וכו', והרחיב בזה בעוד השוואות, ובסי' כד השווה את ההיתר של טלטול מוקצה בעודן בידו, להואיל ואישתרי אישתרי. עי"ש אריכו"ד. וכן מה שהאריך לדון בדבריו ביביע אומר ח"י סי' נה על רב פעלים סי' כג.

ערוה"ש או"ח סי' סו כתב: ודע שהמג"א בסק"ו כתב ועל ברכת התורה עונה ברוך ה' וכו' וגם אמן עכ"ל ופי' בלבושי שרד דזהו על אמן שאחר ברוך ה' וכו' ותמיהני דאין מבואר בשום מקום שיש לענות אמן אחר ברוך ה' המבורך ונהירנא שראיתי כן מפורש באיזה קדמון וגם אין אנו עונין אמן זה כלל ולכן נראה דכונת המג"א הוא אמן שאחר נותן התורה והטעם דכיון דהפסיק בשביל ברוך ה' המבורך יכול להפסיק ביחד גם בשביל אמן זה וסייג לזה יש מזבחים ל"ב: הואיל והותר לצרעתו הותר לקירויו ע"ש ומ"מ גם זה צ"ע.

ועיין אנצ"ת ערך הואיל ואשתרי.



נזכרתי בעוד אחד, דברי הנשמ"א שהאריכו בהם האחרו'.
נשמת אדם כלל קיט כתב:שאלה: אם יש איזה חומרא להחמיר שלא לאכול חלב בפסח מבהמות שאוכלין חמץ ... ועוד שהרי חלב אי לאו דכתב קרא להיתר הו"א דאסור כדאיתא בבכורות דף ו' ע"ב אי משום דדם נעכר ונעשה חלב או משום דהוי כמו אבר מן החי ע"ש, ועכ"פ יש בו איסור גמור ואפ"ה התיר רחמנא, וא"כ אמרינן הואיל ואישתרי אישתרי, דוגמא כדאיתא ביבמות דף (ג') [ז'] ע"ב, הואיל והותר לצרעתו הותר לקריו, וכדאיתא נמי בבכורות דאי לאו גמל גמל לאסור הו"א דחלב טמאה נמי מותר, והיינו משום דכבר הותר איסור אחד דהיינו דם או אבר מן החי, הותר נמי איסור טומאה ולכן צריך קרא לאיסור אבל הכא מותר.

בר ישראל
הודעות: 199
הצטרף: א' ספטמבר 18, 2016 8:37 pm

Re: השוואות...

הודעהעל ידי בר ישראל » ב' דצמבר 05, 2016 3:45 am

מתשובות רבינו חיים כפוסי סי׳ מז:
שאלה - יורנו רבינו במי שהיה מתקוטט עם חברו ובתוך הדברים אמר לו אני איני ממזר או איני עבריין וכדומה לזה, אי הוי כאילו פירש ואמר כמוך או לו
תשובה... ואני אומר שאף אם נאמר והוא האמת, שדברים אלו משמען זלזול לאיש הדובר בו ולכך נתכוון, לא מפני זה ראוי לדונו ולעונשו כאילו זלזל בפירוש ולהשוותם יחד. צא ולמד מעיקרי תורתנו הקדושה, דאמרינן לאו הבא מכלל עשה עשה, ואינו חייב באותו לאו מלקות כשאר לאוין. והא התם אף על גב דבעשה דמיינו ליה ללאו והוה ליה כאילו נאמר, אפילו הכי כיון שלא נאמר הלאו בפירוש הוקל דינו ועונשו ונידון כעשה, הכי נמי בנידון דידן ודכוותיה, אף על גב שזלזול משתמע מדבריו, הואיל ולא פירש הזלזול בבירור אלא דמשתמע ממילא קיל עונשיה מהאומרו בפירוש...

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: השוואות...

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' דצמבר 06, 2016 9:31 pm

ב"ח יו"ד סי' לז כתב:כתב בית יוסף על שם הראב"ד שאם סירכא תלויה יוצאה מן הבועא אסורה ואפילו באונא לא אמרינן דדופן מגין עליה עכ"ל. ונראה לי דטעמו משום דהוי ליה לקותא בתר לקותא ומעיד עליה בנקב ובריש נדה (ב ב) אמרינן כיון דאיכא תרתי לריעותא כודאי טומאה דמי והתם מדמי איסור לטומאה בענין זה עיין שם. ומכאן למדו להטריף כל היכא דאיכא תרתי לריעותא כגון בועא העומדת על הגבשושית וכיוצא בזה

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: השוואות...

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' דצמבר 08, 2016 12:14 am

עושה חדשות כתב:האיבעיא בחולין סט. "בעי רב חנניא הוציא עובר את ידו בעזרה מהו מגו דהוי מחיצה לגבי קדשים הוי נמי לגבי דהאי או דלמא לגבי דהאי לאו מחיצה היא דמחיצת עובר אמו היא", האם יש באחרו' מי שמדמה את זה למיגו דהוי דופן וכו'?
ראיתי כעת עוד 'מגו', בשואל ומשיב חלק ג מהדו"ב סי' ג דביו"ט דהיום הולך אחר הלילה ל"א תפילת ערבית רשות, 'מגו'. עי"ש.

===

גמ' סוטה דל"ט כתב:עם שאחורי כהנים אינן בכלל ברכה ... איבעיא להו צדדין מהו אמר אבא מר בר רב אשי ת"ש דתנן נתכוון להזות לפניו והזה לאחריו לאחריו והזה לפניו הזאתו פסולה לפניו והזה על צדדין שבפניו הזאתו כשרה


===

וברוח הימים הקרבים...
ז"ל הר"מ חנוכה ג-ג:
וימים אלו הן הנקראין חנוכה והן אסורין בהספד ותענית כימי הפורים, והדלקת הנרות בהן מצוה מדברי סופרים כקריאת המגילה.
וצריך רב בזה, האם הר"מ משמיענו כאן איזה הלכה בהשוואת חנוכה לפורים ונרות למגילה, או שכ"כ רק מחמת סדר ההלכות.

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: השוואות...

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' דצמבר 09, 2016 9:28 am

ר''י בר יקר - ברכה על בדיקת חמץ ועל נר חנוכה בער''ש.png
ר''י בר יקר - ברכה על בדיקת חמץ ועל נר חנוכה בער''ש.png (269.75 KiB) נצפה 6988 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: השוואות...

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' דצמבר 09, 2016 9:45 am

מה דומה, ומה לא דומה.
רבינו פרחיה שבת דכ"ג. כתב:אמרינן בגמרא מאי ממעט. ומהדרינן ממעט זמן, דלא מברך לא המדליק ולא הרואה מליל שני ואילך. ושיילינן ולימעוט נס. ומהדרינן נס בכל יומא נמי איתיה. דכל שמונת ימי חנוכה בכל יום היה בו נס מחמת השמן. אבל זמן כולהו כחד יומא אריכא דמיא. מהא נראה לי דשני ימים טובים של ראש השנה, כיון שהן קדושה אחת וכיום אחד ארוך הן נחשבין, לא מברכינן זמן אלא בלילה הראשון בלבד. ואף על גב דקדושתייהו משונה לגבי מת, לא איכפת לן בהכי, דהא כבוד הבריות [הוא] שדוחה את ל"ת שבתורה. אבל שני ימים טובים של גליות חייבין אנו לברך זמן בכל יום ויום, דהא לאו כיומא אריכא נחשבין. דהא חלוקין בקדושתן הן. הכי נראה מסוגיא דתלמודא. ומסייע האי סברא מהא דאמרינן דאין אומרים זמן בשביעי של פסח כלל. הנה [=הרי] שאע"פ שהוא מרוחק מראשון של פסח סגי לן בברכת זמן שבירכנו בראשון של פסח
ב"י סי' תערב כתב:ומ"ש ואם עבר כל הלילה ולא הדליק לא ידליק ביום המחרת וכן לא ישלים בלילה שלאחריו וכו'. זה לשון המרדכי בפרק במה מדליקין (סי' רסח) השיב רבי מאיר (תשו' מהר"ם מרוטנבורג ד"פ סי' תרלד) בנר חנוכה שלא הדליק בלילה כך דעתי נוטה דכיון שלא הדליק שוב לא ידליק ודיחוי הוא כדתניא מצותה משתשקע החמה עד שתכלה רגל מן השוק דאי לא אדליק מדליק משמע שלא עשה מצוה מן המובחר וביום אין פרסום הנס ניכר וכל שכן בשאר לילות לא ידליק עכ"ל ומצאתי כתוב בתשובה אשכנזית (שו"ת מהרי"ל סי' כח) דלא בא הר"מ לומר אלא דאותו לילה אין לו תשלומין אבל אלילות אחרות לא קאי דנס כל יומא איתיה ולית דין צריך בושש וכן איתא באגודה (שבת פ"ב סי' לא) ולא דמי לעומר (עי' לעיל סו"ס תפט) דהתם משום דכתיב (ויקרא כג טו) תמימות תהיינה אבל הכא כל חדא מצוה באנפי נפשה היא ומה שמוסיפין משום הידור הוא ע"כ וכן כתב הרוקח (סי' רכו עמ' קכח) וזה לשונו אם לא הדליק לילה אחד לא ידליק למחר או לילה האחרת מה שהיה לו להדליק אז ולא דמי לקריאת שמע ותפלה דאמרינן בפרק תפלת השחר (ברכות כו.) שיחזור ויקרא ויתפלל ובשבלי הלקט (סי' קפו) הביא תשובת הר"מ ודבריו מבוארים שם כמו שכתבתי בשם התשובה האשכנזית

וראה עוד בספר זה סי' ח' מה שהאריך בענין האם כל ח' ימים הוי מצוה אחת או לאו.
אמנם מה שהביא שם מהראב"ן בסי' לה דחנוכה הוי מצוה הנמשכת, לא דקדק בקריאתו, כי הראב"ן לא בא לומר שהמצווה נמשכת על כל ח' ימים, אלא שהמצווה לא נגמרת בנר אחד, כי בכל הימים (מלבד יום א') מדליקין כמה נירות.

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: השוואות...

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' דצמבר 09, 2016 10:18 am

ועוד על חנוכה, מהתרוה"ד -
תרומת הדשן סי' קב כתב:שאלה: הא דקיימא לן בנר חנוכה כבתה אין זקוק לה. אם כבתה בע"ש קודם קבלת שבת, שהרי צריכים לדלוק מבעוד יום זקוק לה כה"ג או לאו? תשובה: יראה דאין זקוק לה אפילו כה"ג. ואף על גב דכתב במרדכי שם דמצות נר חנוכה מסוף שקיעת החמה ואילך, והיינו צאת הכוכבים ולא קודם, משום דשרגא בטיהרא מאי אהני ליה. וא"כ עיקר מצות נר חנוכה אינה בשעת הדלקה מבעוד יום, אלא בשיהוי הדלקה שלאחר חשיכה היא קיום המצוה. ולכך היינו יכולין לומר דאם כבתה קודם התחלת קיום המצוה זקוק לה. אמנם מדמברכינן מבעוד יום אקב"ו להדליק נר חנוכה, ואף על גב דאכתי ליכא מצוה, ע"כ היינו טעמא דמשום דא"א בענין אחר חשיבא הכשר מצוה. כדפירשו התוספות הכשר מצות דכיבוד אב ואם בשמעתא דעליה בריש יבמות /דף ו' ע"א בד"ה שכן/, שחוט לי בשל לי אכתי ליכא מצוה עד אחר זמן שמאכילו לאביו. ואפ"ה בעי למימר התם דלידחי ל"ת שיש בו כרת. הא קמן דחשיב קיום העשה בהכשר מצוה כמו במצוה עצמה, ולכך מברכינן עליה. ולהכי נמי אי כבתה אין זקוק לה, שהרי כבר הותחלה המצוה בהכשר...
תרומת הדשן סי' רסט כתב:שאלה: יום ל"א של בן בכור שבאותו יום פודין אותו אם חל בשבת היאך יעשו, צריכים להמתין בפדיון עד אחד בשבת או אם יש תקנה שיהא נפדה בשבת? תשובה: יראה דאין למצוא תקנה שיהא נפדה בשבת ... גם בזה יש גמגום דהיאך יעשה עם הברכות שצריך לברך וגם עם הסעודה שרגילין לעשות בשעת הפדיון ... ואף על גב דנוכל ליישב כל הני גמגומים דלעיל בעניין הסעודה והברכות כיון דאין לאחר הפדיון מל"א יום ואילך וכשחל בשבת אי אפשר בו ביום ולא קודם, לכן יש לדמות לנר חנוכה בע"ש שמדליקים מבעוד יום ומברכין כו'. ואף על גב דליכא השתא מצוה ודילמא כבתה קודם הכנסת הלילה, אלא התם דלא אפשר בענין אחר, ועיין באותה תשובה דלעיל נר חנוכה שכבתה בע"ש סי' ק"ב
ועי' קובץ הערות סי' יג.

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: השוואות...

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' דצמבר 11, 2016 12:06 am

ריטב"א שבת כא: ועכשו נהגו העולם להניחה למעלה מעשרה טפחים, ואפשר שלא נאמר כן אלא במניחה ברשות הרבים כההיא דרבי יהודה, אבל עכשו שאנו מניחים אותה בפנים אין קפידא בדבר דעד לרקיע כוליה חד שיעורא ורשותא חשיב.
וצ"ע מה השייכות בין פרסומי ניסא לדיני וגדרי רשויות. (הדין עצמו כבר כתוב גם במרדכי ובתור"פ, אבל הנימוק של הריטב"א צ"ע).

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: השוואות...

הודעהעל ידי ישנו » א' דצמבר 11, 2016 12:28 am

הירושלמי פרק ג' שאכלו עמד על עניין ההשוואות:

רב הונא אמר ג' שאכלו זה בפני עצמו וזה בפני עצמו וזה בפני עצמו ונתערבו מזמנין. רב חסדא אמר והן שבאו משלש חבורות. על דעתיה דרבי זעירא וחבורתיה והן שאכלו ג' כאחת רבי יונה על הדא דרב הונא הטביל ג' איזובות זה בפני עצמו וזה בפני עצמו וזה בפני עצמו ונתערבו מזה בהן רב חסדא אמר והן שבאו מג' חבילות. על דעתיה דר' זעירא וחבורתיה והוא שהטביל שלשתן כאחת אין תימר אין למידין אזוב מברכה ואנן חזינן רבנן קיימין בסוכה וילפין מטיט הנרוק. כיי דתנינן תמן הרחיק את הסיכוך מן הדפנות שלשה טפחים פסולה הא פחות מיכן כשירה מהו לישן תחתיו התיב רבי יצחק בן אלישיב הרי טיט הנרוק משלים במקוה ואין מטבילין בו אף הכא משלים בסוכה ואין ישינין תחתיו

אחרי שהשווה הירושלמי זימון לאזוב, הוסיף אל תאמר שאין מדמין אזוב לברכה שהרי מצינו את התנא מדמה סוכה לטיט הנרוק.

איש טלז
הודעות: 589
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

Re: השוואות...

הודעהעל ידי איש טלז » א' דצמבר 11, 2016 10:30 pm

ראה תורי"ד וכ"ה במכריע שכתבו דבמחלוקת אם שטר חוב נקנה בכו"ס דפליגי רבנן ורבי תלוי אם ע"ח או ע"מ כרתי
וראה בספר זכרון זכור לדוד דברים מהגר"ח [כנראה מצעירותו] בביאור התליה


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 79 אורחים